Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kesärengasketju


perttu
 Share

Recommended Posts

Tähän ketjuun kokemuksiin perustuvia näkemyksiä eri renkaiden hyvistä ja huonoista puolista (kestävyys eri oloissa, materiaalit, asennus, pito, hinnat..). Vierintävastusta/nopeutta arvioitakoon vain jos siitä on tilastollista näyttöä, muuten on varmaan parempi tyytyä esim. tähän dataan kunhan muistetaan että renkaat voivat toimia eri tavoin eri vanteilla ja erilaisilla epätasaisilla alustoilla.

Greg Kopeckyn kokemuksiin perustuva juttusarja triathlonrenkaista: osa 1, osa 2, osa 3.

Link to comment
Share on other sites

Avataan peli kommentoimalla niitä renkaita joita olen itse käyttänyt.

Vittoria Open Corsa EVO CX 320 tpi (avo 23mm) sekä lateksi että butyylisisärenkain: Kevyet. Melko tiukat vanteille uutena mutta löystyvät hieman käytön myötä. Pito on käyttämistäni renkaista parasta. Uutena ja pinnaltaan ehjänä rengas kestää jonkin aikaa hyvin myös esim. tappajasepeliä. Kuitenkin erityisesti likaisella tiellä pintamateriaaliin suhteellisen nopeasti tulee naarmuja ja koloja joihin tarttuu kiviä, jotka saattavat mennä melko nopeastikin läpi ohuesta renkaasta. Kannattaa irrotella pikkukivet usein renkaasta. Ainoat rengasrikon syyt näillä on olleet juuri pikkukivien painuminen läpi + rikkinäiset vannenauhat. Eli muuten mieletsäni täydellinen avorengas mutta turvallinen käyttöikä on melko lyhyt jos tie ei ole puhdas koska pintamatsku ei ole kovin kestävä ja ajan mittaan alkaa keräämään kiviä. Suosittelisin matalan Crr:n perusteella avorenkailla kisaaville pitkiinkin kilpailuihin kun katsoo että renkaat ovat startissa pinnaltaan ehjät. Plussaa myös siitä että rengasta saa kokomustana joillekin valmistajille tyypillisen vappuraidoituksen sijaan. Miinusta melko korkeasta hinnasta.

Schwalbe Durano S 23mm (avorengas). Butyylisisärenkain. Selvästi kestävämpi, paksumpi ja jäykempi pintakerros kuin em. EVO CX:ssä ja varmasti tästä johtuen paljon huonompi rullaavuus noiden labratestien ja valmistajan kertomankin perusteella. Kovin paljon en ole vielä ajanut mutta jo nyt näyttää että pinta pysyy ehjänä sepelilläkin pidempään kuin EVO CX, joten lienee hyvä rengas harjoituslenkkeilyyn silloin kun ei halua vaihdella renkaita tien poskessa. Hyvä käyttörengas myös halvasta hinnastaan johtuen (2X euroa kotimaisen erikoisliikkeen hyllystä). Toiminee kohtalaisesti jopa ilman suojanauhoja tai tuplarenkaita kevätsepelillä, ainakin niin kauan kuin vahva pintakerros on ehjä. Vanteille vähän löysemmät kuin em. Vittoriat, ei kuitenkaan niin löysät kuin saman valmistajan Ultremot olivat ainakin muutama vuosi sitten. Kisaan en laittaisi näitä johtuen korkeasta Crr:stä ja painosta. Renkaasta löytyy myös vielä vahvempi versio eli perus-Durano.

Schwalbe Ultremo 23mm vm. 2007? Olivat hyvin helpot asentaa, mutta tyhjentyessään varmaan irtoavat myös herkästi vanteelta koska olivat niin löysät. Pintaan myöskin muodostui koloja melko nopeasti vähän samaan tapaan kuin EVO CX:ään (ehkä vielä nopeammin), tosin kumikerros pistosuojan päällä oli kenties vielä ohuempi jolloin kivet eivät ehkä ihan niin herkästi jää kiinni siihen. Yllättävän liukkaat märällä tai pölyisellä alustalla (selvästi liukkaammat kuin EVO CX).

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Michelin Pro2Race & Pro3Race 23mmPerus kisa/reenirengas kevään sepelikelien jälkeen. Näillä on ajettu jo n. vuodesta 2007 saakka, kolmosella viimeiset pari kautta. Ajotuntumassa ei moitteen sijaa, pehmeähkö tuntuma ja perstuntuman mukaan myös rullaa hyvin. Miinusta: ottaa viiltoja renkaaseen + vaikea asentaa (pro3race) ainakin Mavic Cosmic Carbonen vanteelle.

Continental Gatorskin23mm Pomminkestävä kevään sepelikauden rengas. Ei ainoatakaan puhkeamista 4 kauteen (kop kop). Pintakova ajotuntuma.

Schwalbe Ultremo 23mm2007 tai 2008. Yhdyn Pertun kommentteihin asennettavuudesta. Mulle tuli myös isoja viiltoja helposti ja jotenkin rengas oli mielestäni raskas ajaa, vaikka testitulokset väittivät muuta.

Seuraavaksi vanteelle menee Continental GP4000s

Link to comment
Share on other sites

Kun vaihdoin Continentalin GP4000S 23mm kumeihin, ei ole paikkaushommiin tarvinnut sen koommin ryhtyä. En osaa analysoida sen kummemmin, että onko paremmat tai huonommat kuin muut mitä on alla ollut (en muista mallimerkintöjä, mutta Michelininejä, Schwalbea, että Continentaalia on kuluteltu). Olen ajellut pätkiä sepeliteitäkin ilman ongelmia. Suht helposti menee vanteelle.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Vaihdoin GP400s:n nyt Misukan Prorace3:n tänä keväänä siitä ainoasta ja parhaasta syystä. Se oli kauniin oranssi/musta ja sopi hianosti mun pyörän runkoon. :-)

Huh, onneks ne Contin competitionit jotka on sulle tulossa (ne on mulla ny, ilmoittele kun tarviit) noudattaa samaa linjaa värityksessä ;-)

Rookie

Link to comment
Share on other sites

Kun vaihdoin Continentalin GP4000S 23mm kumeihin, ei ole paikkaushommiin tarvinnut sen koommin ryhtyä. En osaa analysoida sen kummemmin, että onko paremmat tai huonommat kuin muut mitä on alla ollut (en muista mallimerkintöjä, mutta Michelininejä, Schwalbea, että Continentaalia on kuluteltu). Olen ajellut pätkiä sepeliteitäkin ilman ongelmia. Suht helposti menee vanteelle.

Kehut myös täältä GP4000S:lle, koko viime kesän kestivät ja mukavat ajaa. Nyt mennään tuubeilla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Contin GP4000S. Pistin aamulla 7,5bar (max 8,5bar) ja lähdin lenkille. Olin ajellut 15km kun tuli alamäki, jossa vauhti noin 50km/h ja yht´äkkiä alkoi jumputus takakumista. Noh, pyörä seis ja ihmettelemään, niin kumi oli noussut pois vanteelta noin 10cm matkalta ja hangannut jarruun niin, että hieman oli se lasikuitunaru tai mikä ikinä näissä folding kumeissa kiertää rispaantunut. Laskin paineet pois ja painelin kumi takasin vanteelle ja ajelin kotia (rengas tuntui ihan normaalilta). Pikkasen kyllä kotimatkalla mietin, että jos ois sisuri pamahtanut alamäen kurvissa, niin ois voinut käydä aika pahasti. Kumit on siis uudet, joilla on ajettu tätä ennen vaan rullilla muutama tunti. Uskaltaakohan tuolla vielä ajaa? Se lanka on rispantunut hieman, mutta ei ole poikki. Paljon ootte pitänyt paineita? Itestä tuota 7,5bar tuntui jotenkin kovalta. Oma paino 70kg.

Ei ole ikinä käynyt näin, niin mitä luulette, että mistä johtui? Aurinko lämmitti kumia + nopeus = paine nousi? Ei kai? Kumi ei voinut olla huonosti vanteella, koska sen olisi kyllä rullilla huomannut, kai.

3 henkilöä eli kaikki ohi ajavat pyöräilijät pysähtyivät kysymään, että onko kaikki ok jne. Kiitos heille.

Link to comment
Share on other sites

7,5 bar on GP 4000S suosituspaine. Rengas 23mm. Nuo GP4000S oli vuoden käyttämättömä hyllyssä taiteltuna, niin voisikohan johtua siitä? Siinä tapauksessa toinenkin kumi voi sökö. Taisi tulla pari treineri rengasta lisää...

jupis, miten tuo Gatorskin rullaa? Jos pistäs nyt toistaiseksi tuommoset alle, kun joutuu jokatapauksessa jonkun kumin / kumit ostamaan ja noita saa ihan siedettävään hintaan. Onko suurtakaan merkitystä onko folding tai wired? Painossahan on vähän eroa, mutta paljonko se todellisuudessa vaikuttaa esim. 10 km matkalla?

Link to comment
Share on other sites

Joo kyllä sillä Gatorskinillä eteenpäin pääsee. En ole kellottanut mitään eroja, mutta käytännössä on kovemman tuntuinen ajaa kuin esim Misukat. Testien mukaan Gatorskin on aika reilustikin heikommin rullaava, mutta ajaahan jengi TUFOillakin taikka tuubeilla joilla on nyky avoja huonommat vierintävastukset. GP4000s on yhä mulla kokeilematta.

Säilytyksestä en usko olevan ongelmaa, ellet nyt missään ihan uunissa niitä säilytä. Itekin ostan aina jokusen kappaleen renkaita tarjouksesta, eikä ne ihan heti vanteelle päädy. Ei ongelmaa tähän saakka.

Wiredit tosiaan painaa reilusti enemmän, joten en ostaisi mutta tiedä sit huomaako käytännössä....

Link to comment
Share on other sites

Itsellä Contin Gatorskin renkaat alla viime syksystä lähtien. Vähän kovan tuntuiset renkaat, mutta eipä ole ollut hiekkaisilla kevareilla ongelmia rengasrikkojen muodossa. Ihan tyytyväinen täytyy noihin olla.

Nyt takarenkaassa alkaa parista kohtaa olla aavistuksen hiuki eli läpikulunut tuo kulutuspinta, ja jotakin vaaleampaa sieltä alkaa paistaa rakosista. Perustuubeissa, joissa ei ole pisto yms. suojauksia tuo olisi jo renkaanvaihdon paikka koska langathan siinä kohta poikki paukkuisivat. Mites Gatorskinillä? Teknisiä poikkileikkauksia katsellessa siinä pitäisi olla nyt vastassa se pomminkestävä pistosuojaus ja senkin alla vielä kevlarmatto ennen noita kudoslankoja. Miten on - uskaltaako tuolla ajella vielä verenmaku suussa, vai vaihdanko suosiolla?

Link to comment
Share on other sites

Mikäli ajelet niin saattaapi olla verenmaku ihan oikeasti suussa, kun ojanpientareella istuskelet ja ikeniä hierot. Vaihda hyvä mies ennen vahinkoa. Mitäköhän voisit saavuttaa jatkamalla vielä noilla vanhoilla ? Ok, jos vaikka kestäisivät vielä 500 km, niin toki 10 v. aikana saattaisit sen 50 € "tienata". Hyöty/ riski ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Toinenkin GP4000S sanoi työsopimuksensa irti n. vuoden osa-aikaisen käytön jälkeen

Pumppasin aamulla ennen töihinlähtöä n. 7.8 baria etukumiin, ja lähdin viemän pumppua takaisin ylös.

Kun palasin takaisin, kumi oli tyhjä. Kun aloin tutkimaan kumia, huomasin, että ulkokumi oli revennyt ja sisäkumi puhjennut tämän repeämän kohdalta. Eli ilmeisesti ei vaan ollut kestänyt tuota 7.8 barin painetta.

Omat kokemukseni GP4000S:stä ei siis oikein vastaa sen saamia kehuja..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy