Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pyöritysasiakysymys

Umpimähkä
 Share

Recommended Posts

Pyöräilyssä on vähän kummaa: yritän pyörittää tasaisesti ja melko reipasta vauhtia, noin 80 kierrosta minuutissa. Helposti vaan tahtoo käydä niin että vauhti vaan kiihtyy ja kiihtyy ja sitten pitää taas pitää taukoa pyörityksessä. En osaa oikein pyörittää ilman vastusta. Olisihan se tietenkin kivaa ajella kovaa, mutta kun noita muitakin liikenteessä.

Olen ymmärtänyt, että olisi parempi pyöritellä koko ajan, kuin että pitää taukoja vähän väliä?

Mikähän tässä nyt mättää vai onko vaan harjoituksen puutetta? Lukoilla pyörittelen ja yritän käyttää koko repertuaaria siinä hommassa.

^ Voit aivan hyvin nostaa pyöritysnopeutta 90 - 100 rpm on vielä ihan OK. Polkemiseni perustuu siihen, että pidän aika tasaisen pyöritysnopeuden n. 90 rpm. Vaihteilla pidän huolen em. kierrosnopeuden ylläpidosta. Helpoilla osuuksilla yhdellä kammen kierroksella mennään vähän pidempi matka ja vaikeilla osuuksilla lyhyempi.

Kirjoitit ettet osaa pyörittää ilman vastusta, minä en ole koskaan moista yrittänyt. Jos vastus tuntuu liian pieneltä niin vaihtamalla välitystä harvemmaksi pääsee ongelmasta eroon.

• 2 weeks later...

Mikäli nopeuden heilahtelu on ongelma sinulle, niin eihän siihen varmaan auta kuin mittarin kyttääminen. Itse on ole juurikaan kiinnostunut hetkellisestä nopeudestani, vaan pidän pyöritysnopeuden suhteellisen tasaisena. Harjoituksen tavoiterasitustaso määrää sitten sykkeen kautta käytettävän välitysskaalan. Nopeudella siis ei ole merkitystä. Toki keskinopeutta tulee hieman seurattua, mutta edelleen peilaten pitkälle ajanjaksolle ja syketasoihin.

Tuo kertomasi vauhdin jatkuva kiihtyminen kuullostaa omituiselta. Itselläni kyllä tulee melko äkkiä hapot vastaan, jos yritän jatkuvasti kiihdyttää vauhtiani. Viimeistään kun nopeus ylittää 50 km/h alkaa pk muuttumaan jo vk:n puolelle ;) Lisäksi valitsen lenkkimaantieni siten että olen pääsääntöisesti se hitain yksikkö (pyörä vs. auto), joten vauhdin nousu lähemmäs muuta liikennevirtaa jopa lisää turvallisuuttani.