Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tätien treeniketju


kurppa
 Share

Recommended Posts

Aloitan tähän vapaamuotoisen tätien treeniketjun. Tänne voi keksiä mitä hulluimpia treenejä, joita tehdään väärin. Eli tämä on väärän treenaamisen ketju. Olemme aloittaneet väärään treenaamisen kauden tekemällä ensimäiset 3km vedot. Ilmaan on heitetty yassoja ja lisää 3km vetoja.

Jos joku mies kokee tätienergiaa harrastuksessaan ja onnellisena treenaa väärin, voi hän osallistua ketjuun ja saa vuoden lopussa vuoden täti-kunniamerkin.

Eli tänne voi kirjoittaa hupailujaan, joita ei ole tarkoitus ottaa vakavissaan. Ja toivon, että kovin ankaralla kädellä ei foorumin oikeat juoksijat sitten ruotisi näitä. Ruotia toki saa ja toivon vilkasta keskustelua ja kysymyksiä.

Eli aloitan itse kertomalla eilisen treenin. 7km juoksua salille, siellä 45min suht kova treeni ja sieltä juoksu kotiin 3km. Erittäin järkevä ja tasapainoinen kuntoilusessio. Jalat ovat tänään setsuuria ja mietin, että josko tuolla latu vielä kestäisi ja lähtisi ennen töitä vesisateeseen hiihtämään.

Link to comment
Share on other sites

Hyvä Kurppa, nyt olet oikealla asialla ja asenteella!

Lisäisin tuohon avaukseen, että tänne kirjataan treenejä, joissa tärkeintä ei ole kunnon optimaalinen kohoaminen vaan fiilis, oikeita juoksuiloitteluja! Tädeiltä tämmöiset treenit yleensä sujuu aika luentevasti, mutta luulen että palstalta voi löytyä joku setäkin, jolla homma on hanskassa. Näissä treeneissä ryppyotsaisuus ja tosikkomainen hiusten halkominen on kielletty. Kilometrien ja sekunttien lisäksi voidaan laskea naururyppyjen tai rusketusraitojen määriä.

Mä jatkan kertomalla, että eilen mun piti juosta kevyesti ja tehdä siihen muutama veto, joilla olisin hiukan haarukoinut kympin kisavauhtia. Vedot veny kilometrin mittaisiksi ja vauhdit oli 5:09, 4:53 ja 4:28. Vakuutan, ettei noista yksikään ole mun kympin kisavauhtia. Mutta kiva treeni, vikassa vedossa hetken jo kuvittelin, että mun eteneminen muistuttaisi juoksua. Sykekin oli korkeimmillaan 180. Ei huono!

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Ihana ketju - mun koko "treenaaminen" on tähän ketjuun sopivaa. Yleensä siis lähden juoksemaan ex-tempore, kun vaan siltä tuntuu ja lenkille pääsee/ehtii ja vasta siinä pukiessani ja Garminia etsiessäni (tai ladatessani) mietin, että mitä sitä tänään tekisi.

Eilinen lenkki jäi luonnollisesti väliin, kun olin niin puhki, että nukuin reilun tunnin ennemmin kuin olisin pukenut lenkkareita jalkaan. Tänään uusi yritys kun on niin kaunis ilmakin.

Yhden hienon treenin tein tässä keväällä: 100m ylämäkivedot reilun minuutin kävelypalautuksilla. 10v poikanikin lähti mukaan ja hänestä se oli erinomaisen hauskaa ja varmaan ihan lajinomaistakin kun on salibandyn pelaaja. Mukava, helppo toteuttaa ja ei tarvitse lähteä kauas kotoa.

Link to comment
Share on other sites

Jee, tämä sopii päivän tunnelmaa loistavasti!

Eilen lähdettiin miehen kanssa kokeilemaan hieman kovempaa vauhtia, kun kisoja olisi taas edessä. No, koska en ikinä juurikaan venyttele tai verryttele niin yksi kilometri 3:55 vauhdilla aiheutti alaselkään järkyttävän vihlonnan, joka jatkuu edelleen ja nyt on koko selkä jumissa. Mikälie noidannuoli tai iskias. Näin veteraani-ikäisen ei kai kannattaisi enää leikkiä...

Link to comment
Share on other sites

Pääseeköhän tätiketjuun myös oikeaoppisilla kisasuorituksilla?

Tämä tekonen sopisi hyvin myös Tunnusta-ketjuun. Uskallan sen kuitenkin aivan julkisesti omalla nimimerkillä kirjoittaa!

Pari viikkoa sitten tuli käytyä kevään ensimmäisessä kympin kyläkisassa. Tunnelma oli mainio. Joki tulvi pelloille, joutsenia ja sorsia näkyi runsaasti. Juottopaikkojakin oli tarjolla kaksi. Eivät taida kympin kisassa olla kovin tarpeellisia eikä sen mittaisella arkilenkillä tulisi mieleenkään tuhlata aikaa juomiseen.

Pitihän juoma-asemia käyttää, kun nillä kerran ihmisiä seisoskeli koleassa kevätsäässä. Menomatkalla nappasin mukin vettä kävelyvauhdissa ja heitin sen tyylikkäästi ojan pohjalle järjestäjien siivottavaksi - suuren maailman tyyliin! Paluumatkalla, kolmisen kilometriä ennen maalia pysähdyin (siis aivan oikein, pysähdyin). Join rauhassa puoli mukillista vettä ja laitoin tyhjän mukin siististi roskikseen - ja jatkoin hölköttelyä.

Numerolappuni varmasti häpesi käytöstäni! Minua ei hävettänyt. Oli oikein hyvä mieli kisan jälkeen eivätkä kipeät jalat häirinneet seuraavan päivän kovaa mäkitreeniä. Tällä viikolla tulee ehkä hiukan totisempi kisa. Puolimara on vuorossa testimielessä Tukholman lähtövauhdin suunnitteluun. En varmaan pysähdy juottoasemilla, mutta kävelen kyllä.

Link to comment
Share on other sites

...

Mä jatkan kertomalla, että eilen mun piti juosta kevyesti ja tehdä siihen muutama veto, joilla olisin hiukan haarukoinut kympin kisavauhtia. Vedot veny kilometrin mittaisiksi ja vauhdit oli 5:09, 4:53 ja 4:28. Vakuutan, ettei noista yksikään ole mun kympin kisavauhtia. Mutta kiva treeni, vikassa vedossa hetken jo kuvittelin, että mun eteneminen muistuttaisi juoksua. Sykekin oli korkeimmillaan 180. Ei huono!

Tuohan on ihan kuin minun eilinen treenini, jonka tarkoituksena oli olla maratonille 5 tunnin aikaan tähtäävän intervalliharjoitus. 4 kpl 5 min vetoja 2 min palautuksilla ja vauhdit samaa luokkaa kuin yllä. Ja homma hoidettuna aamulla ennen aamupalaa. Aika lailla oli energiat loppu ja sai toivoa pääsevänsä jotenkin kotiin. Ihan hyvä treeni olisi ollut minulle jos vauhtia olisi ollut 0,5-1 min hitaampia kuin mitä juoksin. Onneksi penikkavaiva ei sentään huomannut tuota juoksua ja palannut kehiin.

Link to comment
Share on other sites

Aloitan tähän vapaamuotoisen tätien treeniketjun. Tänne voi keksiä mitä hulluimpia treenejä, joita tehdään väärin. Eli tämä on väärän treenaamisen ketju. Olemme aloittaneet väärään treenaamisen kauden tekemällä ensimäiset 3km vedot.

Minusta tuo ei kuulosta väärältä, mutta ymmärrän pointtisi ketjulle :) Minä taidan olla yksi syy tälle ketjulle, kun niin innokkaana kommentoin tuossa yhdessä ketjussa, MUTTA tulkitsitte ehkä jotain väärin, tähdennän siis etten tarkoittanut teidän tehneen ko. treeniä väärin, vaan hyvältä vaikutti! Oma pulinani ketjussa koski vain sitä että millä vauhdeilla 4x3km treeni voidaan juosta, ja ne vauhdit joista puhuin oli kaikkea väliltä ~maratonvauhti tai hitaampaakin-VO2max-vauhti, teidän vauhtinne sattui siis oikein hyvin tuolle alueelle! Eli, pitäsköhän teidän sittenkin alottaa oikein treenaamisen ketju? ;)

No ei vaan hauska ja vapauttava idea tällainen ketju. Tunteella vaan ja aivot narikkaan (vammoja tietty karttaen, jotta pientä järjen hiventä sentään jookosta..)!

Link to comment
Share on other sites

Minä odottelinkin, koska tulet palstalle ja tulet kommentoimaan:)

Kato, mie alan tuntea sinut pikkuhiljaa...

Mutta siis, et ole syy tähän ketjulle mun mielestä. Mutta kun itse kaipasin vähän sellaista keventelyketjua, missä vois saada motivaatiota kaikenlaisiin hassutteluihin, mutta samalla myös vaihdella kokemuksia ja kuulumisia "ei niin vakavasti". Eli tehdään kaikki kunnolla väärin niin ei tarvi kenenkään vänkyttää ja yrittää kääntää ja ymmärtää jokaista sanaa väärin ja miettiä, oliko sillä kenties joku syvällisempi tarkoitus.

Ja noista vaudeista. Kaivoin esille tuon viime keväisen kuonokoppatestin ja totesin, että totaalisen pieleen meni nuo vedot:) Eli oikein reenattu. Eli jos olen yhtä huonokuntoinen kuin kuin viime keväänä todettiin hapenottotestissä niin se nyt on aivan sama, mitä teen. Kunhan teen. Mutta nyt Dorian iskenyt tiskiin niin monta hauskaa treeniä, että ei tiedä, mitä valitsee. Kilometrin vetoja vai yassoja. Kun nehän menee kaikissa harjoitusohjelmissa niin, että hiihtokauden jälkeen toinen lenkki on 3km vedot, sitten sen jälkeen seuraavalla viikolla yassoja. Niin ja varsinkin kun muistan joskus lukeneeni, että kuntomaratoonari ei tee varsinkaan yassoilla mitään niin se tulee olemaan sitten se seruaava helmitreeni.

Ja mitä itse tekisit jos kuukauden päästä olet menossa kokonaiselle ja taustalla on kevään hiihtokausi ja nyt vasta muutama juoksua kokeileva lenkki. Eiköhän se kannata ottaa ihan huumorilla:).

Tätien kokemukset on olleet jo niin hauskoja, että jos olis tykkäysnappi niin tykkäisin kaikista. Tuo juomamukin asettaminen kisassa takaisin rauhallisesti oli aika hyvä:) Tyylillä, tyylillä.

Minusta tuo ei kuulosta väärältä, mutta ymmärrän pointtisi ketjulle :) Minä taidan olla yksi syy tälle ketjulle, kun niin innokkaana kommentoin tuossa yhdessä ketjussa, MUTTA tulkitsitte ehkä jotain väärin, tähdennän siis etten tarkoittanut teidän tehneen ko. treeniä väärin, vaan hyvältä vaikutti! Oma pulinani ketjussa koski vain sitä että millä vauhdeilla 4x3km treeni voidaan juosta, ja ne vauhdit joista puhuin oli kaikkea väliltä ~maratonvauhti tai hitaampaakin-VO2max-vauhti, teidän vauhtinne sattui siis oikein hyvin tuolle alueelle! Eli, pitäsköhän teidän sittenkin alottaa oikein treenaamisen ketju? ;)

No ei vaan hauska ja vapauttava idea tällainen ketju. Tunteella vaan ja aivot narikkaan (vammoja tietty karttaen, jotta pientä järjen hiventä sentään jookosta..)!

Link to comment
Share on other sites

Koska täällä ei ole erillistä prinsessa-ketjua, liityn sitten tähän. Mä en sitten jotenkaan osaa lainkaan repiä niitä geelejä auki. Pariisissakin sitä tahmeaa sisältöä roiskahti rinnuksille oikein urakalla. Reitin varrella otetussa kuvassa mulla on sitten ilme kuin peuralla ajovaloissa; iiik kamera ja iiik mikä tahra mulla on paidassa :nightmare: Juoksu on Wakava Harrastus, jota pitäisi pystyä vetämään räkä poskella. Mutta ei, jos siellä on kamera, sille pitää hymyillä eikä paidassa ihan varmaan saa olla tahroja :wink-new:

Että tästä lähtien kun muut kantaa juoksuvöitä, minä kannan vaihtopaitaa :hali_hehe:

Link to comment
Share on other sites

Pääseeköhän tätiketjuun myös oikeaoppisilla kisasuorituksilla?

Pitihän juoma-asemia käyttää, kun nillä kerran ihmisiä seisoskeli koleassa kevätsäässä. Menomatkalla nappasin mukin vettä kävelyvauhdissa ja heitin sen tyylikkäästi ojan pohjalle järjestäjien siivottavaksi - suuren maailman tyyliin! Paluumatkalla, kolmisen kilometriä ennen maalia pysähdyin (siis aivan oikein, pysähdyin). Join rauhassa puoli mukillista vettä ja laitoin tyhjän mukin siististi roskikseen - ja jatkoin hölköttelyä.

Tämä on ihan malli suoritus, josta tulikin mieleen oma suoritukseni pari vuoden takaa.

Oli heinäkuu ja hirveä helle. Juoksin neljännesmaraa kylähölkässä. Lähtöpaikalla sanottiin, että matkanvarrella on kolme juoma-asemaa. Hiukan huvittuneena hymähtelin, että kuka kerkiää reilun kympin matkalla mitään juomaa. Lähdettiin juoksemaan, ensin kylän läpi. Sitten sellaista perisuomalaista peltomaisemaa, jossa oli kuuma. Ilma ei liikkunut yhtään. Luulin kuolevani janoon. Onneksi pellon jälkeisessä ylämäessä, olisko ollu noin kolmen kilometrin kohta, oli juoma-asema. Pysähdyin siihen juomaan kaksi mukia lämmintä vettä ja yhden kaadoin päähäni. Matka jatkui, eikä naurattanut enää yhtään.

Link to comment
Share on other sites

Loistava keskusteluavaus!

Tämä täti juoksi jalat alta. Koko alkuvuoden juoksu on kulkenut: kilsoja 800, pitkiksiä 9, kolmenkympin lenkkejä 3. Juoksu ollut nautintoa ja kunto tuntuu olevan huipussaan. Maratonille pitäis lähteä tän viikon lauantaina. Mutta kas vain, vanha juoksijan polvi -vamma iski muutama päivä sitten, ihan puskista taas. Olen juossut liikaa, en ole muistanut lihashuoltoa, kuntosalikäyntejä tälle vuodelle vissiin kolme. Tämä on jo kolmas kerta ja mä en näköjään koskaan opi, ettei mun koivet kestä tällaista. Kuka opettaisi tädille fiksumpaa harjoittelua?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy