Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tantra -juoksu

Samulis
 Share

Recommended Posts

Tuolla mittarit/Suunto t6 Käyttökokemukset -threadissä käytiin hieman keskustelua harjoittelusta ja erityisesti sen tehotasosta. Samalla kerroin muutaman kokemukseni, jonka perusteella ajattelimme Mara.S:n kanssa totesimme vinkin ja aiheen olevan sen verran tärkeä perustavaa laatua oleva, että päätimme nostaa ihan omaksi aiheeksi tänne harjoittelupuolellekin.

Eli itse koin aivan uuden kokemuksen, kun pitkälti erityisesti Hesarissa olleen Matti Huuskosen juttusarjan ja Jääskeläisen Matin luentojen perustella innostuin kokeilemaan tuota Huuskosen ainakin itselleni tunnetuksi lanseeraamaa termiä eli Tantra -juoksua. Juttusarjaahaan pääse HS:n arkistosta hakemaan eli tästä linkistä: http://www.hs.fi/haku/?kaikkiSanat=lukkimies

Tuosta hieman sovelsin itselleni sopivan harjoittelumuodon mitä olen noudattanu varsinkin kun mara ei ole ollut aivan lähellä. Oma juoksu kaavani menee karkeasti siten, että pituutta lenkillä >2h tyypillisesti joku 2,5-3h. Matka ja vauhti pitää unohtaa heti kun lähtee ulos. Tavoitteena on juosta ja pitää koko ajan syke hyvin alhaisissa lukemissa eli käytännössä olen itse pyrkinyt pitämään 125-130 -tasolla. Yli ei saa mennä, jos meinaa mennä niin sitten vauhtia hiljemmaksi, ei kuitenkaan kävellä. Homma vaatii toooodella pitkää pinnaa, kuria ja ahkeraa sykkeen tarkkailua. t6:n käyttäjille tämä siis tarkoittaa training effect level 1:ssä pysymistä. Niin ja samaan kaavaan kuuluu pelkkällä vedellä paastoaminen 2h ennen harjoitusta sekä pelkän veden nauttiminen juostessa. Vesi sen takia, että rasvan käyttö energianlähteenä alkaa jo ennen lenkkiä -> tehostaa kropan kykyä hyödyntämään rasvoja paremmin juoksun aikana sekä pienentää hiilarien kulutusta. Muistaaksnei hiilareitakin tarvitaan myös rasvan käyttämiseen, joten jos eka juoksee hiilarit loppuun niin vastaan tulee seinä tehojen tippuessa energian puutteen takia eikä rasvoja saada enää edes yhtä tehokkaasti hyödynnettyä.

No mikä on lopputulema. Lenkiltä, kun palaa fiilis on kuin ei olisi lenkillä käynyt. Ei juuri hengästytä ehkä hieman hiki, mutta voimat on yhtälailla tallella kuin ennen lenkkiä. Suihku/sauna ja sen perään normaalit palauttelurutiinit, kunnes 2-4h kuluessa, pam. Armoton väsymys ja raukeus iskee koko kehoon, mutta ah mikä mukava tunne samalla, kun tajuaa treenillä olleen jotain merkitystä. 2-4 ekaa kertaa on todellista tuskaa ja sen jälkeen rupeaa pikku hiljaa tantravauhtikin nousemaan ja juoksemisesta tulee normaalia eikä hipsuttelua.

Muistaakseni luin HS:sta Lukkimies pudotti painoa/rasvoja ihan älyttömän määrään tuon 0,5v aikana, mutta niitä en pääse itse katsomaa tuonne maksullisen arkiston puolelle. Mulle ei ole valitettavasti edelleenkään tämä vaikuttanut painoon(92kg)/rasvaan(23->19) :o yhtä radikaalisti kuin Lukkimiehellä, tosin tulee juostua paljon myös muitakin lenkkejä. Merkittävin seikka mitä itselläni on ollut muuttunut noin 1,5v aikana on Teskun kenttätestien mukaan AeK vauhdin nousu 7min/km -> 5:30min/km, AeK:n nousu korkeammalle syketasolle 128->138 sekä suurempi hapenottokyky kynnyksellä eli 30ml/kg/min -> 38ml/kg/min. Oma ongelmanikin onkin sitten ylärekisterintreenaus eli samalla kun on saanut hinattua tuota perusvauhtitasoa ylös päin on saanut toki samalla VK-vauhtiakin merkittävästi kasvatettua, kuten esim tein oman 1/2-maran enkan Tuusulassa keväällä ennen jalkaongelmia vaikka mielestäni se rekisterin yläpää tulee eteen liian nopeasti...

Jotenkin tämä Tantraus on vakuuttanut minut ja auttanut huomaamaan että itse ainakin juoksin aikaisemmin "PK-lenkit" aivan liian kovalla vauhdilla, joka ei niin tehokkaasti treenannut rasva-aineenvaihduntaa kuin tantra. Tässä on kuitenkin kyse hyvin perustavaalaatuisesta treenausmuodosta, mitä aikaisemmin meni joo joo -tyylillä itselläni ohi ja oikeastaan vasta Lukkimieheltä oppimani termin myötä sekä erityisesti sen jälkeen Jääskeläisen luentoja kuunneltuani olen pikkuhiljaa alkanut ymmärtää. Nyt tänä vuonna saanut jopa jotain omakohtaista vahvistusta ja tulosta uskomukselleni ja harjoitustuntemuksille.

Kokeilkaa ja kertokaa omia kokemuksia! :thumbsup:

Kuulostaa hyvältä. Mähän olen enemmän kyllä luonteeltani semmonen Tantrum-juoksija, elikkä itkuraivari päällä vedetään ja lujaa. Siksi mulle onkin ollut opettavaista pakottaa itseni juoksemaan hiljempaa ja hitaammin. Alussa tosin, kun en tiennyt että omaan lahjoja tähän juoksuhommaan, kauhistelin että juoksen aivan liian lujaa kun vertailin muiden lenkkivauhteihin. Sitten kävin reilu vuosi sitten testissä jossa todettiin, että ihan oikeilla vauhdeilla olin enimmäkseen juossut. Nyt tosin yritän juosta lyhyet palauttavat lenkit vieläkin hitaammin kuin pitkät.

En ole aikasemmin tuosta mitään tiennyt, mutta viime talvinen sitkeä ae kynnyksen alapuolinen lönköttäminen kyllä tukee ylläolevaa Tantra - ajatusta. Kunto ja vauhti nousivat, samalla paino laski. vielä kun lisää tuon veden käytön

Mm : ssa tänään meni n. 12 km / 134 s. n. 5:40 vauhdilla...Täytyykin taas lisätä noita rauhallisen sykkeen lenkkejä, ne kun kyllä kuormittavat todella tehokkaasti. Sitä vaan ei aina jaksa muistaa.

Samulikselle kiitos selostuksesta. Nyt mulla on nimikin sitten mun hiiiiitaaallle pitkääälle lenkille :-) Tantrajuoksua.

Samulis, pitäessäsi sykkeesi tuolla tasolla, niin kuinka paljon se on %na max-sykkeestäsi?

Jep, ei mitään tylsää PK-lenkkiä vaan Tantraa!

Mä en oikeasti tiedän mun tän hetken maksimia... Toukokuussa kävin Teskun testissä ja siellä sain maksimiksi vain 175, mutta veikkaan sen johtuvan vain sen hetken huonosta maksiminopeuden suorituskyvystä eli en enää juuri saanut 170:n/ 4min/km jälkeen nostettua kumpaakaan. Aikaisemmin keväällä sisään on sentään joitain 185 tasoakin tullut juoksemalla, joten luulisin sen olevan ainakin lähempänä todellisuutta. Tosin itse epäilen,uskon tai ainakin toivon oikeasti sopivalla hetkellä ja oikeanlaisella tavalla luulisi 190 rikkontuvan. Kevään treenauksen seurauksena tehon nosto tuohon 170 tasolle onnistuu suht helposti sekä sitä jaksaa ylläpitääkin mutta yli ei jaksa ei pysty mennä. Tuolla 190 sykkeellähän tulisi siis joku 65% maksimista.

Itselle siis tosiaan tärkeää on ollut pitää selkeästi AeK kynnyksen allapuolista sykettä, ei syömistä, vain vettä aina lähtien 2h ennen lenkkiä ja sama lenkillä. Treenata näin kropan rasvojen käyttöä sekä hapenottokyvyn lisäystä. Muistaakseni jonkun teorian mukaan tämä oli se tapa mitä ennen arkiliikunnassa saavutettiin ja nykyään se jäänyt tyypillisesti pois joten täytyy tehdä erikseen. Selailin itsekkin noita Lukkimiehen kirjoituksia ja kiinnitin huomion itse asiassa johonkin välianalyyseihin mitä se oli tehnyt miten hänen kroppansa oli/ei ollut palautunut treeneistä. Todellakin elimistö kokee myös tuollaisen "alitreenauksen", pitkän mutta vajaatehoisen, ihan merkittävänä kehittäjänä. Onko kellään muuten lukuoikeutta siihen vikaan artikkeliin? Itseäni jäi kaivelemaan paljon sen pudotusarvot oli tuon puolen vuoden aikana?

• 3 weeks later...

Tuohon suuntaan kai pitäisi pyrkiä, mutta kun se on niin vaikeeta...

Jostain syystä hidas juoksu tuntuu rasittavan paljon enemmän kuin rento VK-vauhti. Jos sykkeen pitää väkisin hyväksyttävissä lukemissa, joutuu "aktiivisesti jarruttamaan" koko ajan. Seurauksena jalkojen väsyminen ja jonkinasteinen kyllästyminen, eikä tunnu lainkaan hyvältä. (Tietysti olis hyvä mitata nuo kynnyksetkin ettei ihan sormituntumalta tarttis, mutta mittauspaikat on kaukana ja kalliita:102: )

Vai olisiko niin, että hitaille aloittelijoille tuo nopeuden säätö ei ole ihan niin tärkeää, pääasia että juoksee? :icon_rolleyes: Maraton-ajat on tälläkin menolla hiljalleen parantuneet: -04 eka 4:53, -05 4:38 ja tänä keväänä Oulussa 4:26

Mutta niin vankasti tuon hitauden merkitys on näilläkin palstoilla vakuutettu että täytyy yrittää! Oikein tosissaan kuitenkin vasta syksyllä kun tämän kesän loput maratonit on taaperrettu.

• 2 weeks later...

Muistaakseni luin HS:sta Lukkimies pudotti painoa/rasvoja ihan älyttömän määrään tuon 0,5v aikana, mutta niitä en pääse itse katsomaa tuonne maksullisen arkiston puolelle.

Paino putosi 8,5kg ja rasvaa lähti 12kg (rasvaprosentti putosi 30,7:sta 17,2:een)

Tuolta minä ainakin pääsin lukemaan viimeisen artikkelin (Lukkimies luopuu nimestään) ilmaiseksi (pdf-muodossa):

http://blogit.hs.fi/laihdutus/wp-content/down_09.pdf

Kävinpä edellisten juttujen innoittaman kokeilemassa HIRVEÄN hidasta juoksua -mulla kun sykkeet tahtoo aina olla vähintään pilvissä. Olipa tosi kamalan vaikeata. kuten Käpy tuossa jo sanoi, se tuntui rasittavammalta kuin sellainen perusmukava hölkyttely.

Sitäpaitsi olisi pitänyt laittaa selkään lappu että minä tässä vaan tantraan, että kyllä näistä koivista enemmänkin lähtee!

Olikohan tämän tantrajuoksun juoni enemmänkin korvienvälin harjoittamisessa?

Paino putosi 8,5kg ja rasvaa lähti 12kg (rasvaprosentti putosi 30,7:sta 17,2:een)

Tuolta minä ainakin pääsin lukemaan viimeisen artikkelin (Lukkimies luopuu nimestään) ilmaiseksi (pdf-muodossa):

http://blogit.hs.fi/laihdutus/wp-content/down_09.pdf

:102:

Höh... Joo kyl määkin guuklasin, mut ei osunut... Joo toi rasvaprosentti oli se minkä pudotuksen mä muistin tosi hyvin. Toinen juttu oli tohon artikkelliin liittynyt kirjoittajan oma kommentti, missä nimenomaan kertoi homman onnistuneen tuon hitaan, riittävän pitkän ja säännööllisen treenauksen avulla. Noi sai mut ainakin innostumaan kokeilemaan piiiiittkääää ja ppiiiiiinaaavaaaa lenkkiä.

Kävinpä edellisten juttujen innoittaman kokeilemassa HIRVEÄN hidasta juoksua -mulla kun sykkeet tahtoo aina olla vähintään pilvissä. Olipa tosi kamalan vaikeata. kuten Käpy tuossa jo sanoi, se tuntui rasittavammalta kuin sellainen perusmukava hölkyttely.

Sitäpaitsi olisi pitänyt laittaa selkään lappu että minä tässä vaan tantraan, että kyllä näistä koivista enemmänkin lähtee!

Olikohan tämän tantrajuoksun juoni enemmänkin korvienvälin harjoittamisessa?

Mulla muuten muutamilla ekoilla kerroilla aivan samat fiilikset ja ajatukset. Motivaation ja erityisesti vauhtihalun pitäminen jopa juoksutyyliä heikentävän alhaisella nopeudella samalla, kun papat työntää rollaattoreilla meneen ohi tuntuu maraton/juoksu varusteilla ja juomapullovöillä varustettuna hieman nololta ja erityisen tuskaiselta... :character0032:

No kantsii vain uskoa asiaan ja venyttää riittävän pitkiksi sekä tehdä sitä säännööllisesti kyllä se nopeuskin siitä kasvaa...

Tein tänään sellaisen ihan pöhkön parin tunnin lenkin, että syke alle 120. Ei edes hengästynyt eikö tullut hiki, mahtoiko tuosta olla mitään hyötyäkään. Kaloreita meni mittarin mukaan 800, josta rasvaa 60 % niin että pitäisi ainakin rasvan palaa tuollaisella menolla.

Tuliko edes hyvä mieli?

Itse juoksen tuollaisia matalasykkeisiä tantra-lenkkejä ja fiilis on erittäin hyvä: ennen lenkkiä, lenkillä ja lenkin jälkeen. Mitään muuta hyötyä en siitä tarvitsekaan, mutta saattaapa se peruskuntoon vaikuttaa ;-).