Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Apua motivaatioon ja muuhunkin :)

Jennirun
 Share

Recommended Posts

Olen 22 vuotias nainen ja nyt päättänyt alottaa treenaamisen puolimaratonille.Tahtäimessä olisi siis jousta puolimaraton 11.8.2012. ajattelin että reilut kolme kuukautta olisi tarpeeksi aikaa kohotta kuntoa ? Alotin juoksun parisen kuukautta sitten kun vain tuntui siltä ja olen juossut noin kolme kertaa viikossa 3km-4km-5km lenkkejä. Tiiän että matkaa täytyy alkaa pidentää, mutta minka verran? millaisia matkoja te jotka olette jo puolimaratoonija juosseet jouksette viikossa? Ja pelkään pahasti että jos alan pidentää matkoja innostus lopahtaa ? onko kokemusta motivaation puutteesta ja miten saatte ittenne tsempattua juoksemaan? :rapture:

ja milla mittaatte kilometrejä mitä juoksette ? kun ittelläni on noi muutamat lenkit mitä tiedän minkä pituisia ne ovat suunnilleen?

Onko jotain ruokavalio suositusta treenaamisen yhteyteen ?:joyous:

Muutama juttu jotka omalla kohdalla on toiminut:

- Alkuun selkeä treeniohjelma, jossa selitetään myös mikä jokaisen treenin funktio on (tällöin ymmärtää mitä tekee ja miksi)

- Treeniohjelmassa saa olla haastetta. Ei siis valita sitä mikä näyttää heti kärkeen helpolta. Vaihtaa sitten kevyempään, jos se alkaa ahdistaa.

- Omat pienet välietapit sen päätavoitteen lisäksi. (omalla kohdalla olivat ennen viime vuoden ekaa puolikasta cooper, vitonen ja kymppi)

- Siitä pitää oppia nauttimaan. Jos tuntuu pakkopullalta, niin lepoa ja uusi yritys.

Ihan normaalilla ruokavaliolla pärjää, mutta fiksuinta on pyrkiä ajoittamaan lenkit/ruokailut niin, että syödään suht pian lenkin jälkeen.

Kun aloitin lenkkeilyn, oli lenkkien pituudet juuri tuota 3-5 km. Siitä ne pikkuhiljaa piteni ja nyt normilenkki on sellaiset 8-10 km. Kun sinulla on päivämäärä jo tiedossa, niin etsi netistä jokin ohjelma ja mene sen mukaan.

Motivaatioon ei ole paljoa lohdun sanoja. Itse olen nyt niin syvässä motivaatiomontussa että en tiedä kuinka täältä noustaan :( Eilen pakotin itseni 6 km:n lenkille ja se meni todella mukavasti ja helposti. Silti ei kiinnosta ollenkaan. Homman nimi nyt vain on se, että ikää alkaa olla sen verran että jotain likuntaa on säännöllisesti harrastettava eikä ryhmäliikuntatunnit tai "välineurheilu" ole mun juttuni. Terveyssyyt siis kai suurin syy siihen miksi jaksan hölkötellä edes vähän.

Safkan merkitys kasvaa mitä enemmän treenaat. Mä pärjään normiruoalla, enemmän on ollut merkitystä sillä milloin syö kuin mitä syö.

Ehkä kurinalaiset ohjelmat ei ole kaikkien mielestä motivoivia. Suosittelisin motivaattoreiksi seuraavia:

1. Lataa puhelimeesi ilmainen Sports Tracker -> mittaa matkan, ajan , askeltiheyden ja tarvittaessa sykkeet yms. Lisäksi kannattaa hommata puhelimelle "arm case" käsivarteen, jolloin voi seurata koko lenkin ajan vauhtia.

2. Muista nauttia, ja tee aluksi vaan kevyitä lenkkejä. Pidennä yhtä viikon lenkkiä kesän aikana pikkuhiljaa n 1,5 - 2 h mittaiseksi. Kovempia vauhteja vasta 6-2 viikkoa ennen tavoitettasi.

3. Lainaa kirjastostasi vaikka parin viimevuoden Juoksija-lehden vuosikerrat iltalukemiseksi!

Näillä eväillä ei malta olla lähtemättä lenkille. Hiljaa hyvä tulee, ja sulla on vielä paljon hyviä vuosia edessä päin :single_eye: !

Paljoa en ole vieläkään juossut, mutta alkuun tuli juostua melkein aina samaa lenkkiä ja se kyllästytti nopeasti. Vaihtelevilla reiteillä ja vauhdeilla mielenkiinto pysyy yllä paremmin.

Itse olen useimmiten lähtenyt lenkille aikatavoite mielessäni. En siis päätä kuinka pitkään juoksen vaan kuinka kauan. Pikkulenkki on 30-40min ja peruslenkki tunnin. Pitkis onkin sitten rauhallista juoksu-kävelyä ja saa kestää 1,5-2,5h.

Ennen ensimmäistä (ja ainoaa) puolikastani olin juossut kerran 13km ja pariin kertaa kympin... Sillä pohjalla meni ihan kivasti juosten loppuun asti, tosin alusta asti kävelin ylämäet ja säästin siten voimia ja pidin sykkeen matalammalla.

Tärkein asia jaksamiseen on mielestäni energiat ja neste. Jos jompikumpi lenkillä loppuu, loppuu juoksu tai ainakin nautinto siitä. Pidän aina peruslenkeilläkin siripiri-glukoosipastilleja mukanani ja niillä on pelastettu jokunen hyytymisolo. Älä siis lähde lenkille hyytymään, niin fiilis ja motivaatio pysyy hyvänä. Mukavaa treenikesää!

Itselläni motivaatioon on auttanut selkeä ohjelma, johon myös merkkaan ylös sen toteutumisen eli ajan, matkan, keskisykkeen ja vauhdin sekä omat tuntemukset lenkin sujumisesta. Kun listassa lukee, että jonain päivänä täytyy lähteä lenkille, ei esim. huono sää tai eihuvita-mieliala estä hommaa niin helposti. Toisaalta tietty rentous on myös auttanut eli olen soveltanut ohjelmaa muiden menojen tai jaksamisen suhteen, mutta en yleensä lenkkejä välistä jättäen vaan siirrellen tai vaihdellen.

Alussa tein myös itselleni välitavoitteita, mutta minulla ne olivat tyyppiä: jos jaksan juosta huhtikuun alusta juhannukseen asti ohjelman mukaan, saan ostaa jonkun kivan uuden juoksuun liittyvän jutun itselleni. Vastaavasti taas juhannuksesta elokuunloppuun tms. ja sitten se puolikas olikin jo sen verran lähellä (syyskuun alussa), että motivaatio pysyi ihan sen voimalla kun lupasin itselleni uuden Juoksija-lehden ja sipsipussin puolikkaan jälkeen.

Koin itse lenkkeilyn alussa hyväksi myös sen, että säännöstelin vähän lenkkien määrää ja pituutta eli juoksin vähän vähemmän kuin mitä tunsin jaksavani. Se todennäköisesti myös pelasti alussa rasitusvammoilta (mitkä sitten tulivatkin tutuksi kun homma lisääntyi). Tein siis ensin vain puolen tunnin lenkkejä kolme viikossa (tämän vaiheen olet varmaan jo ohittanut :) ) ja tavoitteena oli saada lenkille lähtemisestä rutiini ei niinkään mistään matkasta tai vauhdista. Sitten jossain vaiheessa alkoi tuntua, että haluan oikeasti juosta pidempään, joten "sallin" itselleni 45 min lenkit ja sen jälkeen varmaan aloin seurata tuota etusivulla olevaa Sepon Puolimaraton läpi -ohjelmaa.

Itse juoksin ennen ensimmäistä puolikasta pisimmillään 16 km, mutta silloiseen kuntooni nähden ihan liian kovaa. Muutenkin juoksin alussa lenkit ihan liian reippaasti. Vasta juoksukoulun myötä opin juoksemaan peruslenkit tarpeeksi rauhallisesti ja oivaltamaan sen, että peruskuntoa kasvattavilla lenkeillä pitää mennä niin hitaasti, että aina jaksaa juosta sellaisen vaikka olisi kuinka väsy tms. Toki niitä yliväsytilanteita ja ylirasituksia on tullut itsellekin ja silloin on ollut parempi jättää lenkki väliin, mutta noin yleensä vauhti on ollut niin hidas, että se pitäisi aina normaali oloisssa jaksaa juosta. Ja kävelylenkkikin on parempi kuin ei mitään vaikka pelkästään kävelemällä ei puolimaratonia juostakaan.

Minä juoksen myös ajan mukaan ja matka on sitten se mikä sattuu olemaan. Silti olen löytänyt motivaatiota siitäkin kun huomaa niiden viikkokilometrimäärien kasvavan joko ajallisesti pidempien lenkkien tai vauhtien paranemisen myötä. Siksi kannustan pitämään kirjanpitoa juostuista lenkeistä. Toivottavasti löydät motivaation jos todella haluat juosta puolimaratonin. Tokihan voi miettiä sitäkin onko se todella se mitä haluat vai onko juoksentelu vain yksi kuntoa kohottava liikuntamuoto muiden ohessa ilman tuollaisia tavoitteita.

Minä olen ekat puolikkaat mennyt ilman mitään ohjelmia. En kyllä tiennyt, että sellaisia on olemassakaan, mutta en olis kyllä sellaisilla juossutkaan. Kun tarkoitus oli vain kokeilla, että jaksaako matkata noin pitkän matkan.

En merkinnyt ylös mitään lenkkejä, eikä mitään mittareitakaan ollut. Kunhan talven hiihtelin ja keväällä hölkkäilin sellaisia 4-7 km lenkkejä. Yhden 15 km lenkin juoksin kokeeksi ennen eka puolikasta. Viikkoon tuli ehkä n. 20-30km juoksua. Toki mun ajat ei siis mitään hyviä ollut, koska kyse oli vain tuollaisesta lenkkeilystä ja seku vain kokeilusta. Mutta halusin tän kirjoittaa ihan rohkaisuksi, että puolikkaan pääsee läpi ihan muutaman lenkin viikkovauhdilla. Terve nuori ihminen, kenellä on hiukan liikuntaa mukana, ei tarvitse vartavasten alkaa "juoksemaan". Kunhan lenkkeilet muutaman kerran viikossa mukavuusalueella niin se menee hyvin läpi.

Sitten kun haluat juosta aikoja niin ohjelmat parantaa nopeutta yms. eli niiden kautta voi parantaa tuloksia. Hienoja lenkkikelejä sinulle. Kesällä aamuisin varsinkin ulkoilu itsessään on niin mukavaa, että se jo riittää motivaatioksi.

Mene Stockmannille ja kapua reippaasti ilman kaiteesta tukea ottaen pohjakerroksesta ylös kasiin. Jos menee kevyesti, olet kunnossa. Jos jalat tuntuvat spagetilta, alkaa huimata ja paita kastuu, olet huonokuntoinen. Motivaatio tulee siitä, että arkielämässäkin on kivempi olla hyvä- kuin huonokuntoinen. Kun juoksee niin muuttuu hyväkuntoiseksi.

En tiedä taustakuntoasi, mutta voi olla, ettei kannata juosta vielä ainoastaan, vaan muille jutuille kannattaa jättää aika paljon sijaa. Saa olla nimittäin melkoinen vauhti, että 3-5km lenkit ovat mistään kotoisin. Suosittelisin sauvakävelyä, mutta niin, että jokaiseen työntöön keskitytään kunnolla. Se on mielestäni kehittävämpää liikuntaa kuin laiska hölkkä. Samoin joku vaeltaminen tai muu vastaava samoilu voi olla hyvä juttu, jos kunto on huono. Olennaista on se ajallinen kesto kuten esim. 2h. Samoin fillarointi on hyvä juttu, koska siinäkin saa ajallisesti riittävän pitkäaikaista tekemistä, jotta se kunto kasvaisi.

Mitä tulee sitten juoksemiseen niin kannattaisi pyrkiä juoksemaan ainakin 40-45 minuuttia ja jos juoksee samoja lenkkejä niin sitä huomaa aika nopeasti, sanoisin viimeistään 4 viikon sisällä selkeän kehityksen eli sitä jaksaa juosta saman lenkin nopeammin. En suosittele sitä, että ihminen juoksee joka kerta samaa lenkkiä, koska se ei ole hyvä tehdä aina samanpituista suoritusta ja se voi olla myöskin tylsistyttävää, mutta on hyvä olla joku tietty määrä valmiiksi mietittyjä reittejä takaraivossa, jotta ovesta ulos lähteminen on helppoa kun on selvät sävelet. Tuo 3-5km pituus voi johtua siitä, että sinulla on ollut mielessä joku tietty lenkki, joka on niin lyhyt. Itse kun asun Lauttasaaressa niin se on saaren ympäri 10km, jolloin juuri lyhyempää lenkkiä ei tule tehtyä, mutta vaikka lenkki olisikin lyhyempi kuten vaikkapa Töölönlahden ympäri niin pitää muistaa se, että sen saa kiertää useamman kerran. Aloittajalle joku 7km on varmaan hyvä lyhyt lenkki. Joinain päivinä sen voi juosta täysiä ja joinain sitten hiljempaa. Fiiliksen mukaan niin silloin motivaatio säilyy.

Alussa ei tarvitse mitata kilometrejä, vaan riittää esim. että mittaat aikaa. Lyhyt lenkki vaikkapa 45min ja pidempi suoritus viikonloppuna vaikkapa 1,5 tuntia, mutta se voi olla muuta kuin juoksuakin. Alussa voi olla myös olennaista se, ettei juokse kahtena peräkkäisenä päivänä. Joku juoksu-fillari-juoksu-fillari tai muu yhdistelmä voi olla jaloille hellempi kuin se, että juoksisi liian usein.

Olen 22 vuotias nainen ja nyt päättänyt alottaa treenaamisen puolimaratonille.Tahtäimessä olisi siis jousta puolimaraton 11.8.2012. ajattelin että reilut kolme kuukautta olisi tarpeeksi aikaa kohotta kuntoa ? Alotin juoksun parisen kuukautta sitten kun vain tuntui siltä ja olen juossut noin kolme kertaa viikossa 3km-4km-5km lenkkejä. Tiiän että matkaa täytyy alkaa pidentää, mutta minka verran? millaisia matkoja te jotka olette jo puolimaratoonija juosseet jouksette viikossa? Ja pelkään pahasti että jos alan pidentää matkoja innostus lopahtaa ? onko kokemusta motivaation puutteesta ja miten saatte ittenne tsempattua juoksemaan? :rapture:

ja milla mittaatte kilometrejä mitä juoksette ? kun ittelläni on noi muutamat lenkit mitä tiedän minkä pituisia ne ovat suunnilleen?

Onko jotain ruokavalio suositusta treenaamisen yhteyteen ?:joyous:

Muutama juttu jotka omalla kohdalla on toiminut:

- Alkuun selkeä treeniohjelma, jossa selitetään myös mikä jokaisen treenin funktio on (tällöin ymmärtää mitä tekee ja miksi)

Olen täysin eri mieltä. Jos puhutaan aloittelijasta niin olennaista on kunnon paraneminen. Ohjelmasta saa hyötyä vasta sitten, kun on joku 3½ tunnin maratoonari. Aloittelija on ehdottomasti liian huonossa kunnossa, jotta pystyisi tekemään jotain järkevää ohjelmaa. Jos ei ole ihan tomppeli niin tietää, että päästäkseen parempaan fyysiseen kuntoon pitää liikkua ja jollain ohjelmalla sitä vain masentaa itseään. Viime kesän 5kk telakan jälkeen kun lähdin juoksemaan niin en aluksi ottanut edes kelloa mukaan. En halunnut tietää tarkemmin, kuinka huonossa kunnossa olin, vaan halusin keskittyä niihin fiiliksiin, mitä luonnossa liikkumisesta sai ja kunto palautui siinä ohessa sitten sille tasolle, jolloin pystyin aloittamaan järkevämmän harjoittelun. Vieläkään tosin en käytä mitään ohjelmaa, vaan sen aika on sitten, kun lähdetään hiomaan jotain viimeisiä minuutteja tai valmistaudutaan kilpailuun.

Alussa on kiva katsoa erilaisia reittejä ja kokeilla juosta niitä reittejä eri tavalla. Kokeilla jaksaako juosta jonkun välin kovempaa tai jos joku menee ohitse niin kokeilee jaksaako juosta perässä jne. Siis tekee tavallaan sellaista vauhtileikittelyä ja kaikkea muuta vastaavaa totutellen juoksun harrastamiseen ja samalla kunto kasvaa ikäänkuin vahingossa.

Safkan merkitys kasvaa mitä enemmän treenaat. Mä pärjään normiruoalla, enemmän on ollut merkitystä sillä milloin syö kuin mitä syö.

Paljonkohan pitää treenata, että sillä on merkitystä. Mä olen juossut 100+ km viikkoja ajattelematta mitään safkaa. 40km lenkkejä olen juossut veden ja yhden appelsiinin voimalla ja ikinä en ole karpannut tai mitään palautumisjuomia ottanut. Sillä periaatteella, että syön 2 kertaa päivässä oikein reilusti lämmintä ruokaa on ainakin mulla riittänyt tähän mennessä. Se on jotenkin väärä lähtökohta, jos kuvitellaan, että juoksutulokset tulevat syömisellä. Se treenaus on olennainen asia ja safkaa pitää vai nauttia riittävästi, ettei kuihdu. Se on niinkuin polttoainetta, mutta se on yks ja sama sitten mielestäni vetääkö sitä spaghetti bolognesea vai ison hampurilaisaterian lounaaksi. Toki ennen maratonia tankkausta tulee itsekin mietittyä, mutta treenatessa olennaista on mielestäni se, että syö tarpeeksi paljon, ei se mitä syö.

Aivan uskomatonta. Me ollaan kerrankin baltsu samaa mieltä :voitto:. Mie etin tuolta ihan hymiönkin sitä varten sulle.

Mutta just tuota meinasin, minkä baltsu selitti paremmin. Että alussa kannattaa keskittyä siihen peruskunnon rakentamiseen hölkkäilemällä/juoksemalla/sauvakävelemällä/pyöräilemällä yms. ihan vapaasti sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Sillä juoksee sen puolikkaan ihan hyvin läpi. Tavoitteellisia ohjelmia vasta kun perustat on saatu kuntoon ja halutaan aikoja parantaa. Koska ohjelmissa on se huono puoli, että ne ei yksilöllisesti kuuntele aloittelijan kehoa. Oma kokemus on juuri tästä kun yritin ekalle kokonaiselle juosta sepon ohjelman mukaan. Kun se ei lue, että tällä viikolla on raskas työviikko, joten älä juokse näitä harjoituksia. Eli en tietenkään päässyt sinne ekalle kun juoksin itseni niin rikki, että ei voi typerämmin aloittelija hommaa mokailla.

Mutta tästä on siis niin monta mielipidettä, että mikään ei ole oikea. Mutta olin vain niin ällistynyt kun kerrankin ollaan baltsun kans samaa mieltä jostain asiasta :)

Periaatteessa samaa mieltä minäkin ylläolevien kanssa. Toisella toimii toinen ja toisella toinen lähestymistapa.

Kuten tuossa sanoin, niin listasin vain juttuja, jotka omalla kohdalla on toiminut. Minä en olisi ikinä tähän pisteeseen päässyt, jos olisin vaan "käynyt lenkillä" fiiliksen mukaan. Ikinä. Ja tästä olen varma sen takia, että tuon tyyppistä starttia kuntoilulle tuli yritettyä monta kertaa ja aina jäi kesken se urakka.

Tavoitteellisia ohjelmia on myös olemassa aloittelijoille. Niissä suurin osa on sitä peruslenkkeilyä ja ulkoilusta nautiskelua, mutta joukossa on myös vähän muutakin tuomassa sitä vaihtelua siihen touhuun. Ei ole siis pakko olla missään kolmen tonnin Cooper-kunnossa, ennen kuin ohjelmista alkaa hyötyä saamaan.

Jos oikeasti on tavoitteena ehkä päästä treenaamisen makuun sekä kunnolla kohottaa kuntoa eikä vain juosta puolikasta läpi, niin mitään syytä ei ole pelkästään "ulkoilla" paria ekaa vuotta. Aivan hyvin voi aloittaa tavoitteellisen kuntoilun jo heikommallakin kuntopohjalla. Kunhan vaan on realistinen niissä tavoitteissaan ja ymmärtää omat rajansa.

Aika nopeasti sen oppii suurin piirtein arvioimaan, kuinka pitkän matkan on juossut. Onko se sitten yksittäinen lenkki 3 vai 3.5 tai 15 vai 18 on aika sivuseikka verrattuna siihen, että ylipäätään liikkuu. Itse mittailen yleensä matkoja kännykkään asennetulla Sports-Trackerilla, ei ole kehuttavan tarkka mutta riittää normaalikäytössä.

Ajan mittaus joka lenkillä on turhaa, ja varsinkin motivaation hakeminen joka lenkin vauhtia vertaamalla. Juoksulenkkien keskivauhdeilla ei tarvii olla mitään tekemistä sen kanssa, mitä pystyy parhaimmillaan itsestään irti saamaan. Huonompia ja parempia päiviä tulee väkisin, ja kunto nousee 2h puolmaratasolle pelkästään sillä kun liikkuu säännöllisesti fiiliksen mukaan matkoja, vauhteja ja lajeja vaihdellen.