Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ajoasennosta


tero76
 Share

Recommended Posts

Tuli vaihdettua maantiepyörä tuollaiseen triathlonpyörään talven aikana, ja ekalla lenkillä heräsi kysymyksiä ajoasennosta. Olen säätänyt tuota talvella jonkun competetive cyclingin laskurin mukaan.Minulla pituutta174cm ja inseam 81cm. Eli nyt minulla on satulankorkeutena 72,5 cm, ja se tuntuu ihan hyvälle. Jakkara on niin edessä kuin sen saa. Mulla on tuollainen ism-satula, ja sen kärki on keskiön kohdalla. Tällöin satula periaatteessa on noin kolme senttiä keskiön etupuolella. lepotangon etäisyys on tuon laskurin mukaan sama kuin satulan korkeus. Minulla se onkin nyt 75,5 cm satulan kärjen etupuolella, eli periaatteessa tuon ohjeen mukaan (ism jakkara). Ohjeen mukaan tuo säädetään vaihtajiin asti. mihin kohta vaihtajia tuo tulisi säätää? Siihen mistä vivut alkaa, vai koko metalliosa? Ajan näköjään mielelläään sellaisella otteella, että pidän osittain kiinni vaihtajista. Olen kuitenkin ottanut tuon mitan siihen kohtaan mistä vaihtajat alkaa tangon päästä. Asento tuntuu jotenkin pitkältä, ja tuntuu että niskat rasittuu.

Kuinkas olette säätäneet tuon kuunärtukien korkeuden? Säädin sen yläpinnan nyt noin kymmenen senttiä satulan yläpinnan alapuolelle. Asento tuntuu kyllä hyvälle, selässä ei ekalla lenkillä tuntunut yhtään, vaikka välillä ajoin välillä vähän reippaammin. Mutta niskoihin tuo särkee, pitäisi kuitenkin pystyä katsomaan etupyörää pidemmälle. Millaisia droppeja teillä on noiden kyynärtukien suhteen? Joku laskuri antoi tuolle dropille arvoksi niinkin paljon kuin 14cm.

Vai tottuuko nuo niskat tähän hommaan?

Pyörä on feltin b16. On kyllä hyvä pyörä ajaa, ja ekaksi lenkiksi vauhtikin oli välillä ihan hyvää.

Link to comment
Share on other sites

Toisaalta..joka kuski on kuitenkin vähän erilainen joten ihan parasta asentoa ei löydy laskelmien perusteella vaan hienosäätö on tehtävä enemmän ja vähemmän omien tuntemusten tai käytännön mittausten perusteella. Jos muutaman lenkin jälkeen tuntuu tanko olevan liian kaukana niin asenna se lähemmäksi ja kokeile, käytännössä se voi olla jopa 5cm muutosta siitä satulankorkeuden osoittamasta paikasta. Tuon takia varsinkin eka pyörässä on mielestäni hyvä olla sellaiset osat joilla on mahdollista suorittaa säätöjä. Yksi mahdollisuus on aina mennä ammattilaisen suorittamaan sessioon jossa määritetään optimiasento. Sekään ei kuitenkaan takaa että käytännössä haluat olla pitkään juuri siinä asennossa vaan lopulta pientä säätöä on minusta aina tehtävä fiilispohjalta. Olisko sulla esim. kuvaa siitä kun poljet pyörää noilla säädöillä. Parasta tietysti jos olisi videokuvaa jossa näkyy miten vartalo käyttäytyy kammen kierroksen eri vaiheissa ja millaisia ovat kehon kulmat, mutta valokuvistakin voi jotain arvioida. Mielestäni kuskin liikkuvuus kyllä voi asettaa jonkun verran rajoituksia niin tankojen etäisyydelle kuin korkeudellekin vaikka kaikki akrobaatit eivät ehkä tähän uskokaan. Sitten on vielä se että hetken aikaa voi polkea aika ihmeellisessäkin asennossa, mutta kun hieman väsyy niin keho voikin hakeutua erilaiseen asentoon jolloin kaikki ei tunnukaan enää olevan kohdallaan. Niskat ehkä vähän tottuu tai sitten ei, mutta varmasti kuski tottuu siihen että koko ajan ei voi tuollaisella pyörällä katsoa horisonttiin vaan on tyydyttävä vähän lyhyempään näkymään ja tarkistamaan tilanne kauempana silloin tällöin. Toki vilkkaasti liikennöidyissä paikoissa suosittelen nousemista base barille ettei liikenneturvallisuus heikenny.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Ensimmäinen ja suurin vika noin 2s katselulla on että penkki on liian korkealla, kun polvi on alakuolokohdassa käytännössä suora. Laske ensin penkkiä niin paljon että polven takana on alakohdassa n. 150 asteen kulma (siten että varpaat eivät osoita lattiaan vaan kenkä on aika lähellä vaakasuoraa), luultavasti tangotkin tuntuvat silloin olevan ikäänkuin lähempänä kun takareidet ja persaus eivät ole niin kireällä ja takapuoli ei pyri keinumaan. Samoin voimaa tulee ajoon ihan eri tavalla, jos jalka on ala.asennossa ihan suora niin siitä on hyvin vaikea saada takareidellä ja pakaralla mitään tehoa minkä huomaa hyvin esim. aeroasennossa ylämäkeen tai hyvin suurella tuumalla ja hitailla kierroksilla ajaessa. Muuten tuo asento ei ole ainakaan ihan pahoin metsässä van näyttää äkkiseltään hienolta.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Alkaa olla ainakin suht oikealla alueella, mutta vieläkin takapuoli ehkä vähän keinuu liikaa ja varpaat ovat hyvännäköisessä asennossa aika paljon alaspäin. Katso vaikka tuosta mallia. Kannattaa kokeilla vielä ulkolenkeillä pieniä muutoksia suuntiin, muutama millikin voi vaikuttaa ihan selvästi ajotuntumaan vaikka se ei paljon näy kuvissa, Jos nuo tangot tuntuu vielä olevan liian kaukana tai väärällä korkeudella niin kokeile säätää niitäkin fiiliksen mukaan. Mikään ole turhempaa kuin vuoden päästä todeta että tämähän tuntuukin paljon mukavammalta kun tuli siirrettyä jotain muutama milli.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Tuossa vielä yksi pätkä, jakkaraa laskettu reilu sentti äskeisestä. Nyt noin 71cm. Yhteensä noin kolme senttiä alkutilanteesta. Perse vaan taitaa keinua vieläkin.. Mulla on sellainen ongelma lonkkkien kanssa, että lonkkanivelet on ahtaat. Eli kauhean alas en voi satulaa laskea, koska sitten yläasennossa noilla kammilla alkaa lonkkaa ahdistaa. Ja sitten polvi alkaa soutaa ulospäin kampi ylhäällä. Pitäisi varmaan ostaa noiden 172,5 kampien tilalle lyhyemmät, niin saattaisi helpottaa.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Tuossa vielä yksi pätkä, jakkaraa laskettu reilu sentti äskeisestä. Nyt noin 71cm. Yhteensä noin kolme senttiä alkutilanteesta. Perse vaan taitaa keinua vieläkin.. Mulla on sellainen ongelma lonkkkien kanssa, että lonkkanivelet on ahtaat. Eli kauhean alas en voi satulaa laskea, koska sitten yläasennossa noilla kammilla alkaa lonkkaa ahdistaa. Ja sitten polvi alkaa soutaa ulospäin kampi ylhäällä. Pitäisi varmaan ostaa noiden 172,5 kampien tilalle lyhyemmät, niin saattaisi helpottaa.

Laske satulaa vielä. Mulla on myös ahtaat lonkat ja vuosi sitten sain jo leikkurituomion, mutta se kuitenkin toistaiseksi jätettiin jäihin. Lonkan "avauksia" eli niitä jalkapalloilijoiden ja potkulajien harrastajien suosimia pyörityksiä kannattaa tehdä. Jos lonkat joutuu kampamaan niin mulla ainakin kipeytyy. Joskus niin pahoin, että joutuu pitämään juoksusta taukoa (kipeytyy siis pyöräillessä). Mun silmään tuossa videolla ois vieläkin tarve laskea hieman penkkiä. Hyyyvin vähän tosin.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Mullakin ne leikkaisivat nuo, mutta kun noilla vielä pärjää, niin olen antanut olla. Vanhempana voi kuulemma tulla ongelmia, katotaan sitten. Mutta esim rinulipotku ei oo ikinä sujunut, kun ulkokierto on ihan olematon. Toiseen suuntaan taas venyy hyvin, esim jalan saan niskan taakse, ja risti-istunta on suosikkiasentoja istua. nytkin.

Joo, pitää vielä hieman tiputtaa. Vaikka joku puoli senttiä ja katella sitten lisää.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy