Jump to content
Juoksufoorumi.fi

24 h vaatimukset sataseen verrattuna

matkamies
 Share

Recommended Posts

Kyllä voi paljonkin huonompaan.... Mielestäni 100 km muistuttaa aika läheisesti maratonin juoksemista eli oikealla vauhdinjaolla ja kunnolla meno saattaa olla hyvinkin tasaista ja vauhdikasta alusta loppuun kun taas 24h kisassa muuttujia on enemmän, ehkä rakkoja jaloissa, energiat lopussa, elimistö ei ota ravintoa vastaan eli pienestäkin epäkohdasta saattaa tullu matkan jatkumisen kannalta iso juttu jolloin matkanteko menee kävelyksi tai jää kesken kokonaan. Sinänsä jos kunto on kohdallaan niin maltillisella alulla ja sitkeydellä voi saada hyvänkin tuloksen aikaan. Mä en ole 24h kisassa onnistunut kun kerran puolittain, kaksi muuta kertaa on mennyt reisille, tosin kummankin taustalla oli sairastuminen ennen kisaa. Parhaiten onnistuneen kisan jälkeen jalat oli romuna enemmän kuin koskaan mutta se lienee vain harjoittelun vähyydestä ja Mondoalustan kovuudesta johtuvaa ?

• Like 1

Lisäksi 24 h kilpailussa energian saaminen kilpailun aikana on huomattavasti haasteellisempaa kuin satasella. Satasen pystyy yleensä menemään läpi pelkän urheilujuoman voimin, mutta vuorokauden mittaisessa suorituksessa useimmat juoksijat vaativat myös kiinteämpää polttoainetta. Lisäksi tulee eteen tekijä, jota harvaa huomaa etukäteen huomioida: väsymys. Useimmat 24 h kilpailut käynnistyvät puoliltapäivin tai aamupäivällä, jolloin illan vaihtuessa yöksi on yhtämittaista liikkumista takana jo puolisen vuorokautta ja valvomista vielä muutama tunti enemmän. Ainakin mulle tuli ensimmäisissä 24 h juoksuissa aika lailla järkytyksenä kuinka musertavana väsymys iski puolenyön jälkeen päälle.

Kenties nillä, jotka ovat vuorotyön tai muun syyn takia tottuneet valvomiseen ilmiö ei iske yhtä rajuna.

• Like 1

Eron suuruus riipuu osin juoksijasta. Mitä nopeampi juoksija sitä suurempi on ero näissä. Hittaammin menevillä ero on huomattavasti pienempi. Nämä suosivat aika eri tyyppistä lähestymistä, joten ne vaativat aika lailla oman opettelunsa. Itselläni ei ole nappiin mennyttä 24h juoksua - yksi kohtuullisesti mennyt kuitenkin. Viimeinen 6h on aina mennyt tosi vaatimattomasti silloin, kun olen edes päässyt sinne asti. Satasellakin tosin on vain yksi nappijuoksu. Kun satasella olen juossut ensimmäisen puoliskon liian lujaa, niin toinen on kuitenkin jotenkin järkevästi aina mennyt. Sen sijaan 24h:ssa kun homma on tyssänyt puolivälin jälkeen niin se on tyssänyt sitten oikein kunnolla. Reitilläkin voi tässä olla osuutta: en ole koskaan juossut 24h:ta ulkona pitemmällä reitillä. Yleensä ulkoreitillä juoksu on motivoivampaa ja helpompaa. Tosin itselläni on vasen jalkaterä vieläkin jonkin verran turvoksissa viime viikonloppuna ulkona reilun 10 km kurakierroksella juostusta 100M (=160,9km) juoksusta. Kyllähän pitemmällä matkalla voi saada itsensä pahempaan kuntoon kuin lyhyemmällä, mutta ei se nyt ole mikään syy olla yrittämättä, jos ei sitten tarkoitus ole heti kohta juosta jokin tärkeä kisa.

• Like 1

Voi saada. Vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Kannattaa. Vastaus toiseen kysymykseen. Ja nämä nyt tälläisen tavishölkkärin näkökulmasta vastattuna. Itse juoksin kaksi satasta ennen kuin uskalsin kuvitella 24h juoksua/kävelyä. Toinen satanen oli huomattavasti ensimmäistä helpompi, mutta tosiaan ihan normi maratontreenillä menee satanenkin jos on edes hieman keskivertoa tyhmempi pää ja pikkuisen keskivertoa korkeampi kipukynnys. Mulla tosin hölkkäilyä takana enemmän tai vähemmän 15-vuotiaasta asti, että en ihan suoriltaan lähtenyt sohvalta juoksemaan mutta ihan viihdeannoksiahan nuo mun räpiköinnit on ollut moneen palstalaiseen verrattuna. Mun etuna on galvanoitu peltivatsa joka ottaa vastaan mitä vaan tai jos ei otakaan niin siitä tulee puolentoista minuutin varikkokäynti korkeintaan. Painoindeksin mukaan olen ylipainoinen ja lihastakaan ei ole, paitsi vähän pohkeissa. Kovin osa minua on kuitenkin hartioiden yläpuolella.

• Like 1

Tämän kesän 100 km juoksut sattuvat itselle huonoihin aikoihin, joten siksi ajattelin tuota 24 h tapahtumaa. Selvää on, että harjoittelua on liian vähän kertynyt, mutta jos asettaa tavoitteeksi ilman kipulääkkeitä päästä pitemmälle kuin 100 km matkan, niin siitä eteenpäin kaikki on voittoa. Yön valvominen ja siitä tuleva lisäväsymys on myös juostessa uutta kokemusta.

• Like 1

• 2 weeks later...

Matkaan kuin matkaan tarvitaan motivaatio juosta se parhaalla mahdollisella tavalla.

Itselläni oli yksi satanen juostuna ennen 24 h kisaa. Koen onnistuneeni molemilla ekoilla reissuilla. 24 h juoksussa tarvitaan malttia ja sitkeyttä. Voi tulla vastaan kipua, väsymystä pahoinvointia....ja niistä on vaan yritettävä selvitä tavalla tai toisella. Tai sitten hyvässä tapauksessa käy niin, että näitä vastoinkäymisiä ei tulekaan!! Näin kävi mulla ekalla ja tokalla 24 h:lla. Energian ottaminen on äärimmäisen tärkeää ja sitä voi harjoitella juoksemalla normilenkkejä esim. heti ruuan päälle. Väsyneenä juoksemiseen on myös hyvää totutella. Itse 3- vuorotyöläisenä harrastin juoksua töistä kotiin yövuoron jälkeen. Väsyneenä oppii muuten juoksemaan tosi taloudellisesti!

Kun joku asia kolahtaa....niin siihen haluaa valmistautua ja sitoutua. Itselläni 24h juoksu oli juuri sitä. Fyysisen kunnon lisäksi suuressa osassa on henkinen kantti ja huollon tuella on myös erittäin suuri merkitys juoksutuloksen kannalta.

Tsemppiä matkamiehelle kohti pitkää matkaa!

• Like 1

• 2 weeks later...

Kiitos vastauksista. Ilman huoltajaa ajattelin lähteä, joten eväiden pitää säilyä koko aika pilaantumatta. Mitä ruokia suosittelette? MasU 100 km:lla oli hyvät eväät viime vuonna, joten samantyyppisiä ajattelin ottaa. Mahani on tähän asti vetänyt kaiken, mitä on ollut tarjolla. Eri asia saattaa olla tosi väsyneenä juoksun loppupuoliskolla. Merisuolarakeita olen imeskellyt säännöllisesti myös pitkillä lenkeillä ja niillä kahdella ultralla, joilla olen ollut.

• Like 1

• 9 years later...