Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Puolimaraton harjoituksena puolimaratonille


Kipkap
 Share

Recommended Posts

Vuoden alkupuoliskon päätavoite on puolimaratonin ennätykseni (nykyinen viime syksyltä Vantaalta 1.44) parantaminen kesäkuun Suvi-illassa. Tarkoitukseni oli juosta tuota ennen vain vitosen ja kympin kisoja, mutta nyttemmin sainkin osallistumisoikeuden HCR:ään. Kysymykseni kuuluukin, miten tuo Hesan puolikas kannattaisi vetää, jotta se palvelisi mahdollisimman hyvin harjoituksena Suvi-illan ennätyskokeilua varten ja olisi samalla hyvä palanen kokonaisharjoittelussa ennen kesäkuun koetosta (eli ainakaan all out -meiningillä tuota ei kannattane vetää, koska se häiritsisi sitten liikaa, palautumistarpeiden takia, seuraavan viikon harjoittelua) ?

Olin alustavasti ajatellut sellaista kiihtyvävauhtista pitkää lenkkiä tuosta, eli alku suht rauhallisesti ja viimeiset 5-6 kilometriä liki tai ihan Suvi-illan tavoitevauhtia (4:47/km), mutta onko tuo jo turhan rankka harjoitus meikäläiselle (takana kolme vuotta aikuisiän juoksuinnostusta, puolikkaan enkka tuo 1.44 ja maratonin 3.59) ?

Kaikenlaiset kommentit, ideat ja vinkit otetaan ilolla vastaan. Olisi mukava tehdä HCR:sta mahdollisimman hyvä kova harjoitus, mutta en haluaisi överiksikään vetää, koska treenaamista on tarkoitus jatkaa nousujohteisesti nimenomaan Forssan Suvi-ilta tähtäimessä.

Link to comment
Share on other sites

Olen käyttänyt usein HCR:ää (aivan täysillä) valmistelevana Forssaa varten. Välissä on niin pitkä aika, että siitä ehtii toipua hyvin ja toisaalta täpöllä vedetty puoliskas ei aiheuta ohjelmaan kuin päivän kahden breikin + pari päivää vähän kevyemmin. Hyöty on tuntunut olevan ilmeinen eli HCR:stä on lähtenyt jokunen minuutti pois Forssassa. Toki eroa tulee jo reitistäkin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kiitos kommenteista! Taidan siis vetää suht täysillä, jos olo vain tuntuu irtonaiselta lauantaina. Ehkä ainoastaan otan ekat kilsat hiukan iisimmin ja jätän lopussa vihonviimeiset all-out-puristukset tekemättä, noin palautumista ajatellen.

Eipähän ainakaan tarvitse stressata HCR:n (ikuisia?) ruuhkahidasteluja ekan kympin aikana. :)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kommenteista! Taidan siis vetää suht täysillä, jos olo vain tuntuu irtonaiselta lauantaina. Ehkä ainoastaan otan ekat kilsat hiukan iisimmin ja jätän lopussa vihonviimeiset all-out-puristukset tekemättä, noin palautumista ajatellen.

Eipähän ainakaan tarvitse stressata HCR:n (ikuisia?) ruuhkahidasteluja ekan kympin aikana. :)

Kuulostaa viisaudelta. Kovan harjoituksen saa kyllä aikaiseksi, vaikka vetäisi reilusti negatiivisen splitin. Samalla välttää kesken matkan sippaamisen, jonka jälkeen ainakin oman kokemuksen mukaan palautuminen kestää huomattavasti pitempään kuin nousujohteisen juoksun tehneenä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy