Jump to content
Juoksufoorumi.fi

3 km vetojen palautukset?


Vm60
 Share

Recommended Posts

Tutkailen tässä Juoksemisen taito -kirjassa olevia maratonohjelmia. Neljän ja kolmen tunnin ohjelmissa on paljon harjoituksia, joissa tehdään 3 km vetoja, toistomäärinä 2...6. Ohjeellisten syke- ja vauhtirajojen perusteella nuo tehdään ylä-VK-alueella. Sanallinen ohje on "tehokas kunnon kohotus, suorituskyvyn parantaminen" ja "Rasitustunne: Erittäin raskas".

Kysymys vetoharjoittelusta enemmän tietäville: kuinka pitkät palautukset tuollaisissa 3 km vedoissa olisivat optimaaliset, kun kyseessä on maratonharjoittelu?

En löytänyt foorumin hakutoiminnolla mitään keskustelua näin pitkistä vedoista. Ilmeisesti ne eivät ole seppolaisten harjoitusohjelmien peruskauraa?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 47
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tällaisissa vedoissa palautukset pidetään suhteellisen lyhyinä. Jack Danielsilla on cruise intervalleihin nyrkkisääntönä, että palautuksen pituus on 1 minuutti 5 minuutin juoksua kohden. Eli jos vedon kesto on 10-15 minuuttia, palautus olisi 2 minuuttia.

Tuossa ilmeisesti haetaan samaa harjoitusvaikutusta, kuin tempojuoksulla, jonka pituus on joku kolmen kerrannainen. Siis kuusi tai yhdeksän kilometriä. Palautuksella saadaan varmemmin vauhti säilymään haluttuna.

Meillä on tuolla eräällä kevyenliikenteenväylällä kolmen kilometrin mittarata, jossa km-merkinnät puolen kilometrin välein. Siellä on melko helppo tehdä noita kolmen kilometrin vetoja. Tietty myös yhden ja kahden kilsan vedot onnistuvat siellä helposti.

Link to comment
Share on other sites

Kiitokset kaikille kommenteista! Puolikkaan vauhti olisi varmaan sopivaa noihin vetoihin. Minulla kolmeen kilometriin menee kyllä silloin enemmän kuin 15 min, mutta Danielsin kaavalla osannen laskea sopivan palautusajan :-) Sairasen näkemys vauhdin lisäyksestä veto vedolta kuulostaa myös kokeilemisen arvoiselta.

Pitäisiköhän ehdottaa paikallisille urheiluhemmoille, että tännekin tehtäisiin mittarata vetoja varten... Tietäisin parikin sopivaa paikkaa. Argumenttina käyttäisin tietysti sitä, ettei täällä voi olla asiat huonommin kuin keskisessä Suomessa.

Ensi viikolla siis nämä vedot kokeiluun, jos jalat eivät siihen mennessä sano irti harjoitussopimustamme.

Link to comment
Share on other sites

Koska vedot niin pitkiä, palautuksen vaikutus lopputulokseen pienenee. Mun mielestä harjoitus suurinpiirtein sama, oli palautus 2 tai 4 minuuttia. Lyhyemmillä palautuksilla saa olla varovaisempi vauhtien kanssa. 5 min palautuksilla voi mahdollisesti päästä takaisin elävien kirjoihin, vaikka eka veto menisi vahingossa 10 km kisavauhtia. Eli jos vauhdinarviointi jostain syystä menisi mönkään, vaihtaisin lennosta palautusta :joyous:

Link to comment
Share on other sites

Meillä on tuolla eräällä kevyenliikenteenväylällä kolmen kilometrin mittarata, jossa km-merkinnät puolen kilometrin välein. Siellä on melko helppo tehdä noita kolmen kilometrin vetoja. Tietty myös yhden ja kahden kilsan vedot onnistuvat siellä helposti.

Vähän offtopic, mutta missä päin Jyväskylää on tollanen mittarata? Alkaa mulla tuo "juoksuaika" kohta niin vois vedoissa hyödyntää tuota.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy