Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sykkeet eri matkoilla

Arvostele ketju:


Recommended Posts

Iänikuiselta kuulostava aihe, mutta kovin hajanaiseksi ja aikaa viepäksi jää käsityksen muodostaminen tästäkin jos vanhoja pohdintoja lukee. Herättelempä siis ajatuksia uudestaan.

Oma tietämys rajoittuu pitkälti siihen, että aerobisen kynnyksen yli ei kannattais pidemmissä suorituksissa liian aikaisin jämähtää.

Miten teillä kokeneemmilla tri-miehillä ja naisilla nuo sykkeet on mennyt kisoissa lajeittain (lähinnä IM ja 1/2 IM)? Varmaan voisi lokeroida kokemusperäiset sykkeet pariin kategoriaan:

1. kisat, joista ei muista oikeen mitään kun tuli vejettyä kieli vyön alla

2. kisat, joista ei tarvinut mennä tiputuksen kautta hotellille.

Omat raja-arvot taitaa olla juoksussa 141 ja 164 (max 184) sekä sitten tuossa pyörässä noin 135 tuo alempi kynnys. Jos noihin peilaa niin minkälaisia sykkeitä suosittelisitte IM-matkan edetessä? Tavoite olis, että maaliin tulon muistaa vielä seuraavana päivänä, mutta olis kuitenkin vähän semmosen usvan pehmittämä muistikuva kuitenkin. =)

Link to post
Share on other sites

On tuo varmaan vähän yksilöllistä ettei mitään "oikeaa" totuutta tähän ole. Paljon on siitä kiinni mihin on harjoittelussa kehonsa totuttanut, prot vetää vk:lla koko reissun.

Itse en tuohon porukkaan lukeudu, ja sykearvot/kynnykset näyttäisivät äkkiseltään aika samantyyppiseltä kuin sinullakin.

Uinnin olen mennyt sykkeellä 130 tai alle, pyörällä olen koittanut pitää keskissykkeen n. 140 tuntumassa ja juoksussa on päällä jo sen verran rasitusta että ainakin itsellä syke on 150 jo ihan peruslenkkivauhdissa. Siinä olen sitten pitänyt niin kauan kuin on jaksanut/ maali on tullut vastaan.

(Kokemusta on huomattavasti enemmän lyhyemmiltä matkoilta, Ironmanin kanssa tasatilanteessa 1-1, otan elokuussa uudestaan johtoaseman...:035:)

Link to post
Share on other sites

On tuo varmaan vähän yksilöllistä ettei mitään "oikeaa" totuutta tähän ole. Paljon on siitä kiinni mihin on harjoittelussa kehonsa totuttanut, prot vetää vk:lla koko reissun.

Itse en tuohon porukkaan lukeudu, ja sykearvot/kynnykset näyttäisivät äkkiseltään aika samantyyppiseltä kuin sinullakin.

Uinnin olen mennyt sykkeellä 130 tai alle, pyörällä olen koittanut pitää keskissykkeen n. 140 tuntumassa ja juoksussa on päällä jo sen verran rasitusta että ainakin itsellä syke on 150 jo ihan peruslenkkivauhdissa. Siinä olen sitten pitänyt niin kauan kuin on jaksanut/ maali on tullut vastaan....:035:)

Just näitä lähes PRO-tason/vakavasti kuntoilevien menijöiden kokemuksia haluaisinkin kuulla.

Oma epävirallinen sijoitustavoite on, että jonain päivänä löydän nimen tulosliuskasta nopeammin alusta aloittaen kuin lopusta.... Vielä se ei ole onnistunut... Joroisilla se lienee 5:15 paikkailla.

Link to post
Share on other sites

Just näitä lähes PRO-tason/vakavasti kuntoilevien menijöiden kokemuksia haluaisinkin kuulla.

jiivee muuten ei kainona kaverina kehdannut mainita 16 (?) voittamaansa SM-mitalia, EM-mitalia ja oliko vielä joku MM-mitskukin, mutta suht hyvin sijoittuu tuohon "nopeammin alusta kuin lopusta aloittaen" -ryhmään.

Mutta jatkakaa, nyt mullakin on sykemasiina, niin kiinnostaa tämä!

Link to post
Share on other sites

..jaa-a. Täällä yks yrittelijä, joka on mennyt puolikkaita suunnilleen näin: uinnin lopussa syke n.175 / pyöräilyn keskisyke n.155 ja juoksun keskari 160+

Koko kisan keskisyke n.155-160. Ja mulla on aika korkea syketaso: lepo n.40 - max n.205. Rajoista en tiedä tarkemmin mitään.

Aika reipas uinti suhteessa pyörään/juoksuun. Oletko saanut hyvin sykkeet alas pyörän päällä?

Link to post
Share on other sites

Niin se on. Ja kertoo myös mun uintitekniikasta. Olen hidas, joten se ottaa tosi lujille. Eikä ne sykkeet sieltä helpolla enää alas tule kuten alta näkee:

SykePuolikas.jpg

Kursorin kohdalla ekan kerran alittuu 160bpm, ja tuossa vaiheessa pyörällä on matkattu jo yli vartin verran. Tuo käppyrä on viime kesältä Joroisilta. Siinä

kivut (selkä) tekee myös osansa, joten pyörä ja varsinkin juoksu oli raastoa joten syke ehkä hivenen korkea rasitukseen nähden.

Ja mittaus katkeaa tuossa uinnin lopulla. Nuo pienet piikit ennen sitä voi olla niitä mun rytmihäiriöitä tai mittaushäiriöitä. Molemmat näkyy

käppyrässä samaan tapaan. En muista tunteneeni tuossa vaiheesa mitään erityistä.

Link to post
Share on other sites

Mulla syketasot vaihtelevat lajeittain. Linkitän sykekäyrän tammikuun ironman kisasta. Pyöräily oli tosi vuoristoisella reitillä, eli isot sykkeenvaihtelut. Olin nuhassa kisan aikana, joten pidin syketasoni normaalia kisasuoritusta alempana. Värikoodit kertovat syketasoista selvimmin.

https://www.polarpersonaltrainer.com/shared/exercise.ftl?shareTag=6ce4da9c3f6d59534f95945fb599bf52

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Palataanpas aiheeseen, kun nyt on puolikas tuoreeltaan takana ja täysinäinen edessä.

Uinnista en tiedä, mutta Joroisilla pyöräilin n. 160-sykkeellä (tai siis siihen tähtäsin) ja juoksin 165 (olisi eeehkä voinut olla aavistuksen korkeampi tai ainakin alusta saakka noilla hujakoilla) tähtäimessä. Nuo tuntuivat toimivan suht optimaalisesti kuntoon nähden, kroppa (jalat) ei tosin ollut kunnolla palautunut edellisistä meiningeistä.

Onko Jiiveen heitto "Puolikkaalla siihen voi lisätä +15 pykälää" likimain oikeansuuntainen – eli olisiko Nastolassa pyöräily 145:lla ja juoksu 150:llä fiksu lähtökohta?

Maksimia en ole mitannut, mutta 33-vuotiaalle untuvikolle tulisi laskukaavoilla 188, enkä ole sitä koskaan ainakaan ylittänyt.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

    • Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:
       
      "Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
       
      Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 
       
      Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 
       
      Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI
       

       
      Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy