Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksuvaellus


mw
 Share

Recommended Posts

Toisessa ketjussa jo keskusteltiinkin juoksuvaelluksesta, mutta laitetaan aiheesta vielä oma otsikko.

24.6.2006 Hetta-Pallas, 55km

Juhannusaattoaamuna uuden karhealla Airbussilla Helsingistä Rovaniemelle, josta Eskelisen linja-autolla Enontekiölle yöksi kodikkaaseen Hetan Majataloon. Aamulla edellisen päivän sadekuurot näyttivät muuttuneen tasaisen

harmaaksi sateeksi, eivätkä fiilikset sen takia olleet korkealla. Päällimmäisenä jälleen maratonin lähtöviivalta tuttu "mitävittuatäälläitseänitaaskiusaan" -tunne. Ensimmäistä kertaa ilman telttaa, makuupussia yms. perusvaellustarvikkeita tunturiin lähtiessä kävi mielessä että omien voimien yliarviointi ja erämaa sopivat varmasti yhtä hyvin yhteen kuin hernekeitto maksalaatikkoon. Osaksi tämän takia valitsin ensimmäiseksi juoksuvaellusreitiksi selkeästi merkityn reitin jossa varmuuden vuoksi useita autiotupia.

Kolme litraa vettä juoksureppuun (+ Puhti -urheilujuomaa - hyvä tuote muuten) ja Ounasjärven yli venetaksilla jonka kuljettaja kertoi muuan Juha Miedon juosseen saman Hetta-Pallas vaellusreitin joskus viiteen tuntiin. Sade

hellitti sopivasti kymmeneltä jolloin pääsin juoksemaan mielialan noustessa kohisten. "Run to the hills" päässä soiden nousin reitin ensimmäisen tunturin, Pyhäkeron (711m), huipulle. Pyhäkerolta alkoi reitin helpoin ja nopein noin 16 km:n matka Pahakurun autiotuvalle. Pari kilometriä Hannukurulle (olisi ollut saunakin!) nousu Suastunturille ja reitti onkin edennyt puoleen väliin kuin huomaamatta.

Lumikeron (661m) huipulle jouduin jo lähes kokonaan kävelemään. Lyhyt tauko huipulla, lasku Lumikuruun ja uusi nousu Vuontiskeron rinteelle. Alkoi sade ja päässä soimaan Eläkeläisten "humppaan itsekseni".

Kohtalaisen märkänä saavuin Montellinmajalle, jossa matkaa oli takana karkeasti arvioiden maraton. Energiapatukka kitaan, nimi vieraskirjaan ja kohti 13 km:n päässä sijaitsevaa Hotelli Pallasta. Sade taukosi, mutta sen

verran vilutti että juoksuvauhti täytyi hetkellisesti nostaa noin viiteen min/km. Lämmin tuli mutta samalla alkoi matkakin painamaan. Taivaskeron (806m) tienoille osuu reitin juoksun kannalta hankalimmat rakka-alueet, jotka

kannattaa ottaa varovasti. Tunturin rinteeltä oli hienoa lasketella viimeiset pari kilometriä Hotelille, jonka baaritiskillä kello näytti puolta viittä eli matkaan meni aikaa taukoineen 6h30min.

Taivaskeron kivistä osuutta (~ muutama kilometri) lukuunottamatta Hetta-Pallas -reitti soveltuu hyvin juoksuun. Jalkineina käytin Salomonin maastolenkkareita (XA pro 3D), jotka toimivat hyvin. Vettä kengät eivät pidä, mutta jalkojen kastumisesta huolimatta rakkoja ei syntynyt. Juoksutuntuma sekä pito kosteilla pitkospuillakin kohtalaisen hyvä. Kolmen litran vesisäiliö riitti Pallakselle, tosin join hieman myös puroista joita reitillä useita (Hannukurussa

jopa kaivo). Reitin kiertosuunnalla ei suurta väliä, mutta Ounasjärven ylitys hieman kätevämpi hoitaa Hetasta päin (ei tarvitse heiluttaa lippua vastarannalla).

Minne seuraavaksi ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 42
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tuossa jututin yhtä tuttuani, joka on juossut Karhunkierroksen 5 kertaa. Viimeksi olivat juosseet Hautajärveltä Rukalle, aikaa meni muistaakseni 14 tuntia. Pahimmat kohdat mennään kävellen ja juostessa syke pidetään koko ajan pk-alueella. Viimeisimmät tunnit kuuluivat olleen raskaita ja seuraavana aamuna on jalat aika mielenkiintoisessa kunnossa.

On se vaan savolaisittain sanottuna kovvoo hommoo. Huh.

Link to comment
Share on other sites

mw, mä näin sut pyhäkeron kämpällä (meidän perheellä by the way meni reissuun aikaa 7 yötä). en siinä mieheni kuullen kehdannut esittäytyä ja tentata varusteita ja strategiaa koska olisin joutunut koko loppumatkan selittelemään nettituttavuuksiani. sitten parin päivän ajan kaikki vastaantulijat kertoivat legendaa urhosta, joka liikkui juosten. kieltämättä minäkin joka ainoassa ylämäessä mietin miten olisi kiva kirmata 25 kg kevyemmän kantamuksen kanssa. mutta sen verran on nöyryyttä tuntureita kohtaan että en uskalla lähteä yksin.

millainen mw on harjoittelupohjasi / maratonvauhtisi ?

siis että tietäisin milloin minun kannaittaisi edes haaveilla moisesta.

Link to comment
Share on other sites

Ei kyllä oo parempaa peruskunto harjoitusta kuin juoksuvaellus. Oon siunattu, kun tunnin ajomtkan päässä kotoa on tuhansia kilometrejä vuoristo polkuja. Vähintään kahdesti kuussa 10-12 tunnin lenkki nostaa peruskuntoa paljon. Kovimmat nousut ripeästi kävellen ja muuten juosten. Ainoa miinus on käärmeet alkukesästä. Tämän hetken suosikki lenkkini on seuraava:

-Pyöräily 40 km. 1400 metristä alas 550 metriin.

-Vaellusjuoksua 9 km. 550 metristä 1970 metriin

-Hiihtoa 12km tunturin päällä

-Juoksuvaellusta 6 km laakson pohjalle 600 metriin ja nousten 1500 metriin

-Hiihtoa 28 km nousten 1950 metriin ja pudottaen alkuun 1400 metriin.

Lumettomana kautena (9 kuukautta) sama homma ilman pyöräilyä juosten.

Onpas hurja lenkki! Tämä koko juttu samassa nipussa 10-12h?

Tällaisella tavallisen kuntoilijan koneella olen itse olen pähkäillyt, että jos nousua tulee 250-300m/h on vauhti pitkän matkan taaperruksena jo melkoista ponnistelua vaativaa. Ja maastonäkökulma tuo vielä lisää haastetta.

Minkähän suuruisiin nousuvauhteihin nämä kovemmat ultrajuoksijat pystyy, jos vaikka kaltevuutta löytyy 10-15%?

Link to comment
Share on other sites

mw, mä näin sut pyhäkeron kämpällä

Kappas vain - kyllä Suomi on pieni ! Pyhäkeron kämppä oli reitin ensimmäinen ja ohitin sen pysähtymättä. Tavallisesti minäkin olen kulkenut vaelluksilla parikymmenkiloinen Savotta selässäni ja nyt tuntuikin mahtavalta juosta tunturissa pelkkä juomareppu selässä. Jos etäisyydet eivät olisi tätä luokkaa, tekisin suurimman osan pitkistä lenkeistä vaellusreiteillä. Massey Fergusonia kadehdin.

millainen mw on harjoittelupohjasi / maratonvauhtisi ?
Viikko-kilometrini ylittävät harvoin 100 km, Toukokuun Yyterin maratonilla sippasin pahasti aikaan 2.52 (~6 min ennätyksestä) enkä yhtään Ultraa ole juossut (poislukien 2 kotirataultraa). Sinähän juoksit muistaakseni hienosti keväällä Hiekkaharjun kuuden tunnin juoksussa, joten pohjat tuntuu olevan kunnossa. Nöyrä asenne tuntureita kohtaan on mielestäni varsin oikea.
Link to comment
Share on other sites

Toisessa ketjussa jo keskusteltiinkin juoksuvaelluksesta, mutta laitetaan aiheesta vielä oma otsikko.

24.6.2006 Hetta-Pallas, 55km

(...)

Tunturin rinteeltä oli hienoa lasketella viimeiset pari kilometriä Hotelille, jonka baaritiskillä kello näytti puolta viittä eli matkaan meni aikaa taukoineen 6h30min.

Taivaskeron kivistä osuutta (~ muutama kilometri) lukuunottamatta Hetta-Pallas -reitti soveltuu hyvin juoksuun. Jalkineina käytin Salomonin maastolenkkareita (XA pro 3D), jotka toimivat hyvin.

Kiehtova kertomus, kiitokset. Ehkäpä tuonne tai Karhunkierrokselle aion lähteä juoksentelemaan vuonna 2007. Jos joku haluaa tulla kaveriksi, niin sekin sopii.

Pähkäilin aiemmin jo tätä syksyä, mutta on niin paljon ohjelmaa muutenkin tiedossa, että menisi melkein stressin puolelle. Saapa tässä talven aikana vielä vähän peruskestävyyttäkin kohennettua.

Tuossa jututin yhtä tuttuani, joka on juossut Karhunkierroksen 5 kertaa. Viimeksi olivat juosseet Hautajärveltä Rukalle, aikaa meni muistaakseni 14 tuntia. Pahimmat kohdat mennään kävellen ja juostessa syke pidetään koko ajan pk-alueella. Viimeisimmät tunnit kuuluivat olleen raskaita ja seuraavana aamuna on jalat aika mielenkiintoisessa kunnossa.

Kuinka pitkä tuo Hautajärvi-Ruka-siivu on?

Karhunkierroksen ilman yöpymisiä juosseilta olisi mukava kuulla enemmänkin kokemuksia. Tälle ketjulle toivon pitkää ikää.

Link to comment
Share on other sites

-Pyöräily 40 km. 1400 metristä alas 550 metriin.

-Vaellusjuoksua 9 km. 550 metristä 1970 metriin

-Hiihtoa 12km tunturin päällä

-Juoksuvaellusta 6 km laakson pohjalle 600 metriin ja nousten 1500 metriin

-Hiihtoa 28 km nousten 1950 metriin ja pudottaen alkuun 1400 metriin.

Lumettomana kautena (9 kuukautta) sama homma ilman pyöräilyä juosten.

Hienoja lenkkejä teet. Sanottakoon muille taustatietona, että Massikka mainitsi huutolootassa maratonennätyksekseen 2.24...

Link to comment
Share on other sites

Kuinka pitkä tuo Hautajärvi-Ruka-siivu on?

/QUOTE]

Hautajärvi-Ruka on noin 80km. Reitti on ihan juostava Konttaiselle asti mutta sen jälkeen on melkoista kiipeämistä tiedossa. Viimeinen kymppi ei ole oikeastaan juostavaa reittiä, reitti on niin jyrkkä. Puolessa välissä on hyvä kämppä missä voi yöpyä, eli Jussinkämppä. Minä olen parina talvena hiihtänyt mökiltä Jussinkämpälle ja seuraavan päivänä takaisin, oli kiva reissu, vajaat 100km kahteen päivään.

Mielestäni Hetta-Pallas on kaikinpuolin parempi juostavaksi (en ole juossut) koska nousut ovat tasaisempia, porukkaa vähemmän ja maisemat selvästi kauniimpia.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Metsässä on tullut juostua vuosikausia, mutta pitkät lenkit luonnossa reppu selässä on minulla tämän vuoden uutuus. Toistaiseksi olen totutellut repun kanssa juoksemiseen n. 2 h lenkeillä ja muutama viikko sitten tein n. 30 km minivaelluksen Helvetinjärven kansallispuistoon. Ensi viikoksi puolestaan on suunnitteilla n. 50-60 km lenkki. Kohde on varmaankin Birgitan polku vammalassa.

Mitenhän tuollaisen reissun juomahuolto kannattaisi hoitaa? Minä saan repussa kulkemaan mukavasti 2.5 l nestettä, mutta tuo ei taida oikein riittää. Tämän vuoksi mielessä on ottaa lisäksi mukaan jotakin puhdistustabletteja, joiden voimalla täydentäisin juomavarastoja luonnosta.

Repuksi ostin n. kuukausi sitten Haglöfs ACE M:n. Reppu on kohtuullisen kevyt (650g) ja toimiva. Tuossa repussa on hyvä lantiovyö ja olkahihnojen ripustus on tehty siten, ettei hartioiden pumppaus vedä reppua ylöspäin.

Juomapussina minulla oli jo vanhastaan 1.5 l Camelback. Tuo pussi on vain turhan pieni: kun sinne pistää sen 1.5 litraa juomaa, niin pussista tuleekin pallo. Paremmin olisi varmaankin toiminut isompi pussi, jota ei tarvitsisi sitten pistää ihan täyteen.

veekoo

Link to comment
Share on other sites

Ohhoh. Kävin juuri Tampereen Kaupungin matkailutoimistossa kyselemässä Birgitan polun opaskarttaa. Siellä minulle iskettiin käteen komea 1:25000 ulkoilukartta, jossa reitti ja kohteet ja tarkasti merkitty ja kartan takapuoli on täynnä kaikenlaista infoa reitistä ja muista kohteista Lempäälässä.

Kaiken lisäksi tuo kartta oli täysin ilmainen. Saman tasoisista ulkoilukartoista pyydetään kirjakaupoissa 10-15 eur.

Kartan tarkkuus on sellainen, ettei paremmasta väliä. Ainoa ongelma on se, että tuon mittakaavan kartta on jo sen kokoinen lakana, että juostessa sen käsittely voi olla jo hieman hankalaa.

veekoo

Link to comment
Share on other sites

Mitenhän tuollaisen reissun juomahuolto kannattaisi hoitaa? Minä saan repussa kulkemaan mukavasti 2.5 l nestettä, mutta tuo ei taida oikein riittää. Tämän vuoksi mielessä on ottaa lisäksi mukaan jotakin puhdistustabletteja, joiden voimalla täydentäisin juomavarastoja luonnosta.

Joo kyllä sieltä olisi hyvä löytää ennen reissuun lähtöäainakin yksi tankkauslähde, tai lammikko. Minä juoksin viime talvena aika monta 50 km:n lenkkiä n. 5 h vauhtia. Siinä riitti koko reissulle vajaa 2 litraa nestettä hyvin, eli juoksin aina 2*25 km:n lenkkiä 0.75 l pullon kanssa, jonka kotona puolivälissä tankkasin, ja siinä sitten join aina välissä myös.

Mutta kesällä homma on ihan toinen. Nestettä kuluu jo kun mennään siinä 20 asteessa melkein kaksinkertainen määrä. Nyt juoksin viikonloppuna 44 km karvaan alle 4 h, eli ultravauhtia, mutta 3.3 l tankkauksesta huolimatta oli vaa-an mukaan yli litran miinuksella paino. Sama ilmiö on toistunut muillakin ylipitkillä, eli se litra tuntiin tuntuu haihtuvan. Siinä kyllä toisaalta lähtee ensin ylimääräiset kudosnesteet pois, ja se "matkapaino" saattaa ollakkin kilon verran pienempi, johon se vakiintuu. Parin litran nestehukka ei vielä hidasta juoksua ultravauhdilla, mutta sykkestä sen näkee selvästi.

Tuolla maastossa pitää laskea vielä hiukka lisää kulutukseen, kun vertaa tasaisella asfaltilla juostuihin pätkiin.

Link to comment
Share on other sites

Mitenhän tuollaisen reissun juomahuolto kannattaisi hoitaa? Minä saan repussa kulkemaan mukavasti 2.5 l nestettä, mutta tuo ei taida oikein riittää. Tämän vuoksi mielessä on ottaa lisäksi mukaan jotakin puhdistustabletteja, joiden voimalla täydentäisin juomavarastoja luonnosta.

Matkan venyessä voi juomahuollostakin tulla ongelma. Joskus ulkomailla "normaali"vaelluksilla minulla on ollut mukana Katadyn Miniceramic -vedenpuhdistin, joka koon puolesta (210g) voisi kulkea mukana juostessakin. Laitteen puhdistustehoon suhtaudun kuitenkin skeptisesti, vaikka vatsataudeilta olenkin säästynyt. Jotkut käyttävät sekä em. laitetta että puhdistustabletteja yhdessä jos keittomahdollisuutta ei ole.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy