Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maraton ennen maratonia?


mr.jaska
 Share

Recommended Posts

Harjoittelen tällä hetkellä ensimmäiselle maratonille, pitkät lenkit on tällä hetkellä ollut 25-35km ja kysymys on että kannattaako juosta toi 42km ihan vaan lenkkinä ennenkuin lähtee kesällä kisaamaan? Onko mitään järkeä, itse ajattelisin että saisin varmuutta matkalle jos olisin juossut edes kerran sen läpi...

Link to comment
Share on other sites

Anna mennä vaan! Kun pidät tosiaan vauhdin suht. kurissa ja lähdet matkaan palautuneena. Vaikuttas ettet ihan aloittelija kumminkaan ole noissa pitkiksissä. Itse kerran aliarvioin erään ennenjuoksemattoman lenkin pituuden, matkaa kertyi aika tarkalleen se maraton. Pisin harjoituslenkkini yhä.

Link to comment
Share on other sites

Et kyllä treeninä tuosta hyödy. Joudut vain pitämään ylimääräisiä lepopäiviä, jotta toivut takaisin normaalin treeniohjelmaan. Lisäksi tuo lisää vammariskiä.

Kun olet kerran juossut jopa 35 kilsaa, ei siitä ole enää mitään matkaa läpäisyyn. Itse en juokse noita yli 30 km (silloinkin 32 km) lenkkejä kuin pari kolme ennen maratonia koko treenikaudella.

Turhaa hermoilet ja rasitat itseäsi eli en juoksisi.

Link to comment
Share on other sites

Ei kannata, jollei varsinaiseen maratoniin ole vielä piiiitkä aika. Kunnolliseen palautumiseen 42 km:n lenkistä menee sen verran kauan, että sekin aika kannattaa käyttää treenaamiseen. Saat paljon paremman hyödyn. Usko vain kokeneempia, jotka väittävät 30 km:n pitkiksien hyvin riittävän maratonin läpäisyyn - ja ihan kunnialla. Kyllä se riittää!

Link to comment
Share on other sites

Jos tavoitteesi on vain maratonin läpivieminen ilman mitään aikatavoitetta, niin yhdyn edellisiin kirjoittajiin täysin. Kyseessä on ensimmäinen maratonisi, ja monelle se on aika merkittävä kokemus, varmaan sinullekin, joten silloin todennäköisesti haluaisit olla täydessä iskussa ilman mitään ylimääräisiä kiputiloja?

Toisaalta, jos olet juossut noita kolmekympin lenkkejä ilman sen suurempia kipuja asfaltilla, niin miksi ei? Joidenkin osat vain ovat kestävämpiä. Jos palikat kestää, niin tottakai voit tehdä hyvän pitkän harjoituksen osallistumalla molemmille, joissa jälkimmäisellä lataat sitten kaikki peliin.

Päättele itse mikä on järkevin valinta, koska vain sinä itse tunnet oman kroppasi parhaiten. En tiedä juoksumääristäsi, ja muista olennaisista seikoista mitään, joten en voi kannustaa sinua kumpaakaan suuntaan:semi-twins:

Link to comment
Share on other sites

Anna mennä vaan-kommentillani tarkoitin kertaluontoista aivot narikkaan-lenkkiä perus pk-vauhdilla. Ei mitään ongelmia palautua kesän maratonille, kun tosiaan aloittelija ei vaikuta olevan kyseessä noinkin pitkiä lenkkejä jo tehneenä. Ja kuten sanoin, lähtee matkaan palautuneena, eikä paikat jo valmiiksi pahasti kasautuneessa väsymystilassa. Kertaluonteinen extreme-run siis ja aivan varmasti saa harjoituksellista hyötyä maratonille, vaikka moni muuta väittääkin. Sitten on eri juttu jos taustat ei ole siinä kunnossa ja palautumistila jota tuo lenkki edellyttää.

Toisessa ketjussa jaoinkin jo esimerkkiä huipulta (joo, huiput on huippuja) jossa -88 olympiavoittaja veti 18vrk ennen maratoniaan 50km lähes maratonvauhdilla aikaan 2.41 (maraton väliaikana siis ~2.15). Uskon että sai myös harjoituksellista hyötyä..

Ja vielä loppuun, itsekin suosin perinteisempää mallia eli lyhyempiä pitkiksiä joista osa lähellä maravauhtia, mutta joskus voisi olla hyvä omata niin paljon järkeä, että voi jättää järjen joskus pois! Tällaista asennetta ja luovuutta harjoitteluun peräänkuulutan, se ei tarkoita liiallista riskinottoa vaan omat taustat huomioiden.

Link to comment
Share on other sites

Riippuu mihin tähtää. Pääsääntöisesti maratonin pituisista pitkiksistä ei varmaankaan ole hyötyä, vaikka jotkut huiput juoksevat kai jopa 45km lenkkejä. Ensimmäisellä maratonilla kisaan liittyy niin paljon muuttujia, ettei siihen voi kuitenkaan täysin etukäteen valmistautua. Niinpä maratonin juoksemisesta etukäteen ei liene hyötyä. Kisassa juokset kuitenkin kovempaa kuin harjoituksissa, joten se ei ihan vastaa suorituksena ja siitä menee vähän maku pois, jos se ns. ensimmäinen kerta ei ole kisassa. Mulla oli ekalla maratonilla tausta se, että pisin lenkki oli joku 10km, eikä muutenkaan mitään lenkkeilytaustaa ja näin jälkeenpäin ajateltuna parhaita muistoja olivat se epätietoisuuden muuttuminen iloksi, kun tajusi, ettei se olekaan niin paha matka sekä sitten se viimeisten kilometrien kova tuska, joka johtui jalkojen iskukestävyyden puutteesta. Liika valmistelu pilaa sen ensimmäisen kerran elämyksen.

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäiseen maratoniin olennaisesti kuuluvia asioita, jotka helposti pilaa liian hyvällä valmistautumisella:

-epätietoisuus omaista juoksukyvyistä ennen starttia

-liian kova alkuvauhti

-juoksun helppous ensimmäisten 5-10km aikana

-15km:n kohdalla ensimmäiset käsitykset matkan todellisesta pituudesta

-"ei jumalauta, ollaan vasta puolimatkassa"-tunne puolimatkassa

-maha aivan sekaisin 25km:stä eteenpäin

-kilometrivauhtien täydellinen romahdus 27km:sta eteenpäin

-30km:n kohdalla keskeytyksen pohtiminen

-hidasta kävelyä/köpöttelyä 30-37km

-37km:n kohdalla ajatus maaliin selviämisestä

-samaa kävelyä/köpöttelyä maaliin. Ei tietoakaan loppukiristä.

-"ei koskaan uudestaan"-fiilis maalissa

-oksennukset tien penkalle 10min maaliintulon jälkeen

Tämä ihanuus kannattaa ehdottomasti säästää itse kilpailuun.

Link to comment
Share on other sites

Kun/jos olet harjoitellut kestävyyspainotteisesti ( määrää ) suoriudut varmasti seitsemän kilometriä pidemmästä pitkästä varsin hyvin eikä palautuminenkaan veny kovin pitkäksi.

Hyötynä näkisin "ultrakestävyyden" kehittymisen. Jos juokset maratonin hitaasti ( 5-6 h ) siitä on hyötyä myös kisassa, mutta alle neljän tunnin maratoonareilla ylipitkä hidas ei korreloi tuloksen kanssa.

Harjoitteluvaiheessa tehty kilpailunomainen suoritus antaa varmasti uutta tietoa kisan luonteesta. Sen perusteella voi vielä tehdä muutoksia harjoitteluun, joten se voi olla ihan hyödyllinen vaikka ei harjoitteena olisikaan paras mahdollinen.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Ensimmäiseen maratoniin olennaisesti kuuluvia asioita, jotka helposti pilaa liian hyvällä valmistautumisella:

-epätietoisuus omaista juoksukyvyistä ennen starttia

-liian kova alkuvauhti

-juoksun helppous ensimmäisten 5-10km aikana

-15km:n kohdalla ensimmäiset käsitykset matkan todellisesta pituudesta

-"ei jumalauta, ollaan vasta puolimatkassa"-tunne puolimatkassa

-maha aivan sekaisin 25km:stä eteenpäin

-kilometrivauhtien täydellinen romahdus 27km:sta eteenpäin

-30km:n kohdalla keskeytyksen pohtiminen

-hidasta kävelyä/köpöttelyä 30-37km

-37km:n kohdalla ajatus maaliin selviämisestä

-samaa kävelyä/köpöttelyä maaliin. Ei tietoakaan loppukiristä.

-"ei koskaan uudestaan"-fiilis maalissa

-oksennukset tien penkalle 10min maaliintulon jälkeen

Tämä ihanuus kannattaa ehdottomasti säästää itse kilpailuun.

Siksipä juurikin vauhti tuolla lenkillä kannattaa pitää kurissa mikäli sen aikoo suorittaa, jottei mene kisailuksi itsensä kanssa. Jos kaveri on jo tehnyt jopa 35km lenkkejä ilman ihmeempiä ongelmia, ei extra 7km aikana ehdi totaalisesti sipata. Jos tavoitteena on vain maaliinpääsy (eli vauhtitaso hidas), niin sitten ei tietysti ole mitään järkeä sitä harjoituksessa tehdä vaan säästää se itse kilpailuun.

Sitäpaitsi jos vertaa tuollaista 30-35km lenkkiä joka sisältää 20-30km lähellä maravauhtia ja kevyttä 42km lenkkiä, ero ei hirveän suuri varmasti ole. Kerran treenatessani 800m:lle juoksun tasan 3h lenkin, 36km sykkeellä 70% maksimista eli selvästi alle aerobisen kynnyksen, ei tankit tyhjenneet läheskään niin paljon kuin mitä kahdella aiemmalla marallani oli tyhjenneet jo paljon lyhyemmän matkan jälkeen - tämä juuri sen takia että menin säästöliekillä (en tankannut kuin pelkkä vettä matkan aikana). Jos olisin tuossa pitkän jaksamisen kunnossani tempaissut perinteisen osin maravauhtisen ~30km pitkiksen, kuormitus olisi ollut suurempi vaikka matka useita kilometrejä lyhyempi.

Link to comment
Share on other sites

Itse vedin tänä keväänä ekan "lenkkiultran" 50 km. Maratonia ajatellen testin plussat ja miinukset:

+ toipuminen nopeampaa kuin yhdeltäkään maratonilta

+ juoksun helppous välillä 30-45 km (hidas vauhti)

- todellinen maratontuntuma jäi puuttumaan hitaan vauhdin vuoksi

- fiilikset ei olleet mitenkään verrattavissa maratonin lopun tuntemuksiin

- jäin miettimään mitä tuollainen lenkki loppujen lopuksi kehitti? (ehkä jotain tuntemusta siitä että pystyy vetämään jopa ultria)

Maratonharjoittelun kannalta tuosta ei minun mielestä ollut juuri hyötyä. Paljon parempana pidän esim. 25 km portaittain kiihtyvänä, jossa loppu 5 km maratonvauhtista

Link to comment
Share on other sites

Itse vedin tänä keväänä ekan "lenkkiultran" 50 km. Maratonia ajatellen testin plussat ja miinukset:

+ toipuminen nopeampaa kuin yhdeltäkään maratonilta

+ juoksun helppous välillä 30-45 km (hidas vauhti)

- todellinen maratontuntuma jäi puuttumaan hitaan vauhdin vuoksi

- fiilikset ei olleet mitenkään verrattavissa maratonin lopun tuntemuksiin

- jäin miettimään mitä tuollainen lenkki loppujen lopuksi kehitti? (ehkä jotain tuntemusta siitä että pystyy vetämään jopa ultria)

Maratonharjoittelun kannalta tuosta ei minun mielestä ollut juuri hyötyä. Paljon parempana pidän esim. 25 km portaittain kiihtyvänä, jossa loppu 5 km maratonvauhtista

Mutta kysymyshän olikin siitä, voiko ketjun aloittaja juosta maratonin harjoituksissa saadakseen varmuutta kisaan jaksamisestaan... Osa porukasta tuntuu pitävän tuollaista kevyttä maratonin mittaista liian kuormittavana, osa sanoo ettei siitä ole maratonille hyötyä (ei kuormita tarpeeksi/spesifisesti)... Minä sanon edelleen että antaa mennä vaan, ja nostaa vauhtia vikoilla kilsoilla jos varaa on - tuli spesifisempi harjoitus!

Link to comment
Share on other sites

Mutta kysymyshän olikin siitä, voiko ketjun aloittaja juosta maratonin harjoituksissa saadakseen varmuutta kisaan jaksamisestaan... Osa porukasta tuntuu pitävän tuollaista kevyttä maratonin mittaista liian kuormittavana, osa sanoo ettei siitä ole maratonille hyötyä (ei kuormita tarpeeksi/spesifisesti)... Minä sanon edelleen että antaa mennä vaan, ja nostaa vauhtia vikoilla kilsoilla jos varaa on - tuli spesifisempi harjoitus!

Itse olen noita joskus tehnyt ja kuormittavahan sellainen on, mutta nopeammin juostava maraton tuntuukin sitten melko kevyeltä. Mielestäni selvät hyödyt tuollaisesta lenkistä on tieto siitä ettei matka ainakaan ole ongelma, ja varmaan myöskin se jalkoja totuttaa pitkäkestoiseen rasitukseen. Suurin osa kuntomaratoonareista juoksee ensimmäisen maratoninsa tosi hitaasti suhteessa lyhyempien matkojen kykyihinsä. Epäilen, ettei se johdu ainakaan liioista 40km lenkeistä..

Jos halua on, niin mikä ettei...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy