Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Fillarin keväthuolto

santsaa
 Share

Recommended Posts

Riippuu varmaan aika paljon siitä, että millainen syyshuolto on tehty tai onko fillaroitu talven aikana. Kiekkojen suoruus voisi olla hyvä tarkastuttaa vaikka ihan pyörähuollossa jos ajettu talvella tai syksyllä jätetty tekemättä.

Muuten tarkistaa jarrut ja vaijerien kireydet, sekä kaikkien pulttien kireydet. Vaihtajiakin saattaa joutua hieman säätämään.

Muista laittaa myös ilmaa renkaisiin ennen testilenkkiä! Ja sitten ei varmaan muuta kuin kovaa ajoa ja huonoa huoltoa, kuten katsastusmies sanoi viimeksi.

• 2 weeks later...

Levyjarrujen huollot olen jättänyt suosiolla ammattilaisille. Puoliskon hybridistä löytyy sellaiset ja ei niiden kanssa ole tullut muuta kuin kiroiltua. Talvi kuluttaa tosi kovasti pyörää, joten suosittelisin ihan täyshuollon tekemistä. Eli käyt kaikki kiristykset ja säädöt läpi. Itse teetätin arkifillariini helmikuussa halvalla täyshuollon ja samalla uusittiin voimansiirto (on jo melkein 10 vuotta vanha peli). Ja kyllähän uuttakin pyörää pitäisi huoltaa heti muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen; kaikki paikat tahtovat alussa löystyä ja säädöt mennä hakoteille.

Mitähän levyjarruille pitäisi tehdä, artikkelissa kun näytti pikavilaisulla olevan vain v-jarruasiaa?

Mekaaniset (vaijeritoimiset) levyjarrut: Vaijerien osalta pätee samat ohjeet kuin v-jarruille. Jarrupalojen kulutuspinta ja etäisyys levystä kannattaa tarkistaa. Vaihda palat ja säädä etäisyys levystä tarvittaessa.

Hydrauliset levyjarrut: Tarkista jarrupalojen kunto ja vaihda palat uusiin tarvittaessa. Muut hommat hydraulisten kanssa on hyvä jättää ammattilaiselle (vaikka toki ilmaus ja letkujen vaihto/lyhennys pienellä harjoittelulla onnistuu tee-se-itse -mekaanikoltakin).

Muokattu