Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kaurapuurollako päivä käyntiin?


Seppo
 Share

Recommended Posts

Hyvää kai se on, mutta ei tunnu pitävän nälkää millään. Ainakin jos lähtee liikenteeseen normaalilla 1dl annoksella niin nälkä tulee ennen kuin töihin pääsee. On tullu koiteltua 2dl annosta ja sillä tuntu jo pääsevän pidemmälle. Jos joku muukin keittelee aamusin puurot mikrolla niin mihin annoskokoon ootte päätyny? Miten sitä onkaan ennen pärjätty jos lautasellinen puuroa ei tunnu riittävään perus toimistotyöhönkään. Tai sitten vika on miehessä ja sen mahassa.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Itsellä on aina käytössä annoskoko 5dl vettä/2dl hiutaleita+ karheaa merisuolaa. Kaurapuuron keitän aina kattilassa niin että ainekset kattilaan ja levy päälle. Puuro on valmista kun seos kiehuu. Täyttävyyttä voi lisätä reilulla voislmällä. En ihan joka aamu jaksa syödä näin spartalaista aamupalaa, mutta sunnuntain pitkis sujuu hyvin puuron voimalla ja lenkille voi lähteä 30-45 min lautasen kumoamisen jälkeen. Tämä tapa on vuosien kehitystyön tulos

Link to comment
Share on other sites

Jos ihmettelet, miksi 2dl annos kaurapuuroa ei pidä nälkää, niin katsopa hiutalepaketin kyljestä ravintosisältö ja laske, paljonko tulee kokonaiskaloreita ja proteiinia moisesta säälittävästä annoksesta. Eihän se mihinkään riitä, kokonaiskaloreita ei tule juuri yhtään ja nekin vähät tulevat pääasiassa hiilihydraateista, joten on mahdotonta, että sillä pysyisi nälkä loitolla.

Itellä on ollut pari vuotta (ykkönen paljon pitempäänkin) kaksi mahdollista vakiokaavaa aamupuuroksi:

1) Noin 0,5L vettä, noin 2,5dl hiutaleita ja noin 0,5tl suolaa, keitän noista puuron. Sitten sotken puuron 200g raejuuston kanssa ja lisään noin 20-30g Oivariinia tai vastaavaa 70% margariinia silmä siihen sulamaan, yleensä syön porkkanaa tai tomaattia rehuna tuon kanssa

2) Saman verran vettä, hiutaleita ja suolaa, kuin ykkösessä. Sulatan noin 100g kirpeitä pakastemarjoja (niistä saa kätevästi aterian rehut, joka aterialle pitää niitä saada), eli yleensä mustaherukoita tai puolukoita, siis ihan pieni sulatus vain, niin että ne voi jämerällä ruokalusikalla muusata. Lisään marjojen päälle noin 30g kookosrasvaa ja 0,5-1dl vaniljan makuista heraproteiinijauhoa. Siksi siis käytän tässä kirpeitä marjoja, että leikkaisivat proteiinijauhon makeutta. Muuten tuosta tulisi liian makeaa. Kaadan puuron muiden ainesten päälle, sekoitan ja syön.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

En ole syönyt kaurapuuroa kertaakaan sen jälkeen, kun tuli joku 10 vuotta mittariin ja sain siirtyä tee, leipä, jogurtti ja tuoremehu aamupalaan. Samoin kuin maito ja maksalaatikko niin kaurapuurokin on pikkulasten ruokaa.

Kyllä sen pitää riittää, että syö yhden sämpylän tai kaksi palaa leipää, jogurtin ja juo lisäksi lasillisen tuoremehua ja kupillisen teetä. Espressoa otan sitten kun pääsen kirjoituspöydän ääreen.

Link to comment
Share on other sites

1 desissä puuroa on noin 50 kcal, eli ei kai sillä kukaan yli 2-vuotias jaksa lounaaseen asti.

Itse sotken puuroon mukaan pellavan- ja auringonkukansiemenia, maapähkinöitä, marjoja ja kookosöljyä, ja lisäksi päälle normaalirasvaista maustamatonta jogurttia. Siitä annoksesta saa jo vähän energiaakin. Sulaa hitaasti ja nälkä pysyy pitkään poissa.

Link to comment
Share on other sites

Se on totta että puuro ei pidä nälkää kovin montaa tuntia, joten jotain siihen on lisättävä kyytipojaksi. Itse söin ennen aamuisin leipää ja join kahvia. Sitten työmatka piteni moninkertaisesti ja tulin siihen tulokseen, että leivän pureskelu vie liikaa aikaa, kun taas puuron voi hotkaista seisoaltaan ja kahvin juoda meikkauksen lomassa. Syön siis arkisin puuroa mangososeella höystettynä, mut viikonloppuisin ehdottomasti leipää, jogurttia ja kaffetta ilman kiirettä.

Link to comment
Share on other sites

No joo, on tullut todettua ettei kaurapuuro pidä nälkää kovin pitkään. Siksipä mulla on arkiaamiaisena turkkilaista luomujugurttia maustettuna Provivalla, speltti-quinoamyslillä, kourallisella inkamarjoja + 2 teelusikallista mehiläisen siitepölyrakeita ynnä mustikkarouhetta. Älkää edes kysykö miten olen päätynyt tähän kombinaatioon. Mutta kyllä pärjää lounaaseen! Pitkisaamuina vedän pekonia ja paistettuja kananmunia (luomuna), tuoremehua ja pari palaa ruisleipää. Kisa-aamuina luotan kombinaatioon kaurapuuro hillolla, juustovoikkari ja ompputuoremehu.

Link to comment
Share on other sites

Silläpä juuri, eli käytännössä joka aamu tulee kaurapuuroa syötyä (marjojen tai esim. mustikkasopan kera). Lisäksi toki leipää leikkeleineen, maitoa, mehua, hedelmää yms. Kyllä noilla on aina lounasaikaan saakka hyvin jaksanut. Hiutaleet puuroon tulee laitettua "näppituntumalla" eli tarkkaa desimäärää en osaa sanoa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy