Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lenkin jakaminen kahtia ?


Töppöjalka
 Share

Recommended Posts

Moi,

Saattaa olla tyhmä ja/tai aikaisemmin kysytty kysymys, mutta:

Kuinka paljon haittaa on, jos treeniohjelmassa olevan lenkin juoksisi päivän aikana kahdessa osassa ?

Tavattoman käytännöllistä ainakin itselleni olisi, jos esim 60-75min lenkin jakaisi kahtia, esim juosten töihin ja takaisin.

Onko lenkin juokseminen kahdesa osassa merkittävästi huonompi tapa ?

Jos kuitenkin viikossa tulisi esim viikonloppuisin yksi pitkä 2-3h lenkki, mikä totuttaisi kroppaa pitkäkestoiseen suoritukseen ?

Kiitos jo etukäteen vastanneille!

Link to comment
Share on other sites

Ei minulla mitenkään järin hyvää asiantuntemusta aiheeseen, mutta mielenkiintoinen kysymys kuitenkin, niin pitää jotain kirjoitella.

Tutkimusten valossa lienee aika selvää, että liikuntakertojen määrän lisääminen on fiksumpaa, kuin lenkkien pituuden - ainakin tietyissä olosuhteissa ja kun lenkit on jo lähtökohtaisesti sopivan mittaiset. Mutta toisaalta, jos tavoite on vaikkapa maratonilla, niin tuollaiset 30 min lenkit taitaa olla aika yhtä tyhjän kanssa, paitsi sitten jonain palauttavina.

Joku 30 min suht kovaa menomatkalla ja paluumatkalla 30 min erittäin kevyesti taas voisi varmaan olla ihan fiksua, tosin ei joka päivä. Ja esim. fillarilla maanantaina töihin, illalla juosten parin mutkan kautta kotiin, tiistaina kevysti hölkkäillen töihin, illalla fillarilla kotiin jne. tyyppinen kaava voisi varmaan olla ihan järkevä kanssa?

Tosiaan MITÄÄN faktaa minulla ei asiasta ole, kunhan tässä suutani auon, josko vaikka joku fiksumpi innostuisi korjaamaan harhaluuloni ja tätä kautta olisimme kaikki viisaampia :)

Link to comment
Share on other sites

Jos treeniohjelma on rakennettu järkevästi, löytyy jokaiselle treenille hyvät perusteet. Toki samanlaisen harjoitusvaikutuksen voi saada monellakin eri treenillä, mutta kokonaisuuden kannalta kannattaa tarkasti miettiä jos lähtee muuttamaan valmista harjoitusohjelmaa.

Jos harjoitusohjelma on ylimalkainen tai eräänlainen "kuukaudessa maratonille" naistenlehtien tyyliin aamusuihkussa laadittu kehitelmä, voit varmasti ottaa omia vapauksia ilman että harjoitusvaste heikkenee.

Siihen kannattaako juosta yksi pidempi vai kaksi ( tai useampia ) lyhyempiä treenejä ei kai voi juuri muuta sanoa kuin että kannattaa miettiä mitä ominaisuutta haluaa kehittää ja miten siihen päästään. Tuloksethan ainakin viimeistään kertovat onko tullut tehtyä oikeita siirtoja.

Itse en juurikaan ymmärrä valmiiden harjoitusohjelmien mukaista suorittamista, joten itse kokeilisin omia ratkaisuja.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia jo vastanneille!

Kyseessä olisi tosiaan tällainen perus "maraton alle 4h" ohjelma, ei siis erikoisesti räätälöity setti.

Monesti olisi kovasti kätevää jos päivän lenkin voisi jakaa kahtia ja näin muuttaa hyötyliikunnaksi juosta töihin tms edestakaisin.

Tosiaan vaan mietin onko tällä merkittävää vaikutusta harjoitusvasteeseen tällai ensimmäiselle maratonille tähtäävän sunnuntaiharjoittelijan kannalta.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Saattaa olla tyhmä ja/tai aikaisemmin kysytty kysymys, mutta:

Kuinka paljon haittaa on, jos treeniohjelmassa olevan lenkin juoksisi päivän aikana kahdessa osassa ?

Tavattoman käytännöllistä ainakin itselleni olisi, jos esim 60-75min lenkin jakaisi kahtia, esim juosten töihin ja takaisin.

Onko lenkin juokseminen kahdesa osassa merkittävästi huonompi tapa ?

Jos kuitenkin viikossa tulisi esim viikonloppuisin yksi pitkä 2-3h lenkki, mikä totuttaisi kroppaa pitkäkestoiseen suoritukseen ?

Kiitos jo etukäteen vastanneille!

Irwin Goodmanin sanoin; antaa mennä vaan! Jos viikonloppuisin juokset 2-3h lenkin, se pitää kyllä huolta pitkäkestoisesta jaksamisesta lihaksistollisesti+energiataloudellisesti+menttaalisesti. Kahdesti päivässä ne useimmat huiputkin harjoittelee, eikä peruslenkit yleensä ole pitkiä. Aineenvaihdunta on vilkasta koko päivän tuolla ohjelmalla. Kyllä ne lyhyetkin ns palauttavat myös harjoittaa niitä hitaita lihassoluja. Vaikutus on pieni mutta toistuu usein, kasautuessaan varmasti myös alkaa ennenpitkää väsyttämäänkin. Riippuu tietysti taustoista.

Loppupeleissä kuitenkin se on se ja sama kuinka ne kilometrit haalii, kerran päivässä vai kahdesti kunhan niitä tulee riittävästi. Tietysti maratoonarille etenkin on tärkeää se viikoittainen pitkä lenkki. Tai useamminkin. Joskus olen juossut useita lähes 200km viikkoja tyyliin aamulla 2h, iltapv 1h hakiessani peruskuntoa mutta se on nyt toinen juttu se

Link to comment
Share on other sites

Jos tavoite on 4h niin en usko, että sillä on mitään väliä, kuinka kilsoja kerää, koska kunnon parantaminen on olennaista. Muuten olen sitä mieltä, että kovinkaan lyhyitä lenkkejä ei maratonia silmällä pitäen tarvitse tai kannata tehdä. Advanced Marathoning kirjassa taisi lukea, että viikkokilsojen pitäisi olla reilusti toisella sadalla, jotta erillisten aamu- ja iltalenkkien tekeminen olisi järkevää, muuten niistä pyrähdyksistä tulee liian lyhyitä ja esim. 5+5km ei vastaa 10km lenkkiä harjoitusvaikutukseltaan.

Link to comment
Share on other sites

Jos tavoite on 4h niin en usko, että sillä on mitään väliä, kuinka kilsoja kerää, koska kunnon parantaminen on olennaista. Muuten olen sitä mieltä, että kovinkaan lyhyitä lenkkejä ei maratonia silmällä pitäen tarvitse tai kannata tehdä. Advanced Marathoning kirjassa taisi lukea, että viikkokilsojen pitäisi olla reilusti toisella sadalla, jotta erillisten aamu- ja iltalenkkien tekeminen olisi järkevää, muuten niistä pyrähdyksistä tulee liian lyhyitä ja esim. 5+5km ei vastaa 10km lenkkiä harjoitusvaikutukseltaan.

Tietty näin, mutta eihän jokaisella lenkillä kannata/voi hakea harjoitusvaikutukseltaan eli tyhjentävyydeltään parasta mahdollista. Kyllä lyhyillekin helpoille lenkeille paikkansa on, se ettei juokse kahdesti päivässä ja silti väittää ettei se edes kannattaisi, on vain tekosyy niille jotka eivät näin halua/jaksa tehdä. Ja toki kaikilla kuntoilijoilla ei riitä aikaa tms näin tiheään harjoitteluun, eikä ole tarviskaan. Kuten sanoin, kokonaismäärä lopulta paljolti ratkaisee, laadun ohella. Mutta eräänkin tutkimuksen mukaan (kun tutkimukset ne monelle vain riittää) kevyt 30-40min lenkki nostaa mukavasti hormonitasoja ja kiihdyttää aineenvaihduntaa nostamatta kortisolin (stressihormoni) määrää, myös tyhjentää hitaita lihassoluja aavistuksen jokatapauksessa vaikkakin vain vähän, ja valmistaa/huoltaa mahdolliseen toiseen vaativampaan harjoitukseen. En minäkään huvikseni 40min lenkkejä heittele. Ja aina ekstralenkistä saa kokonaismäärää lisää, mutta ei tietysti niin kannata tehdä että tekee sitten jokaisen lenkin lyhyenä. Lyhyitä palauttavia ja pitkiä kuormittavia ja kaikkea siltä väliltä niin löytyy paras ratkaisu.

EDIT. ja ainahan jokainen epäilijä voi ottaa ja kokeilla kahdesti päivässä meininkiä lisäämällä yhden lyhyehkön lenkin ohjelmaansa vähentämättä jo olemassa olevia lenkkejään, ja katsoa 2-3vko päästä alkaako tuntumaan lisää harjoitusvaikutusta jäntereissä :) Samalla on tullut kummasti kokonaismäärää lisää.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Olen kuvitellut, että voisin ottaa treeninä sen 2h30min+, jonka pyöräilen viikottain, vaikka se tuleekin kymmenessä(!) eri pätkässä. Ilmeisesti se ei kuitenkaan kehitä mitään?

Edit. Tähtäin on siis maratonilla.

Jaa 10x15min pyöräilyä viikossa? Saahan siinä pientä treeniä siinäkin ilman muuta, kuinka tehokasta se riippuu vauhdista, toivottavasti kumminkin teet juoksulenkkeilyä lisäksi...kuten varmaankin teet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy