Jump to content
Juoksufoorumi.fi



BorntoRun

10KM alle 35min

Recommended Posts

Tänään tuli vissiin paineltua matolla alle tuon 35min. 17min 17.2km/h ja 17min 18km/h. Juoksun aikana tuli muutamaan otteeseen mietittyä, että onko tässä mitään järkeä? Yksin juostuna tuo 10km on jo hullun hommaa. Kerran vuodessa sen voi käydä jossain kisassa vetämässä. Tietenkin sykevyö jäi kotiin, joten jäi syketiedot saamatta. Tuntui kuitenkin yllättävän kevyeltä kympiltä. Ei puuskuttanut, ei lentänyt laatta eikä jalat puutuneet ollenkaan, mikä johtuu osittain pehmeästä matosta. Mattojuoksussa ei ainakaan itse pysty juoksemaan kovin rennosti, koska matto on niin lyhyt ja kapea, mutta siinä on kieltämättä helpompi pitää yllä samaa kilometrivauhtia, koska muuten lentää matolta. Hiihtokausi on jälleen tuonut potkua ainakin lyhyille juoksumatkoille. Toivotaan, että samat tehot saa irti myös maratonilla.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

35 alitus ois mullakin seuraava tavoite, joten alkanut jo vähän mietityttää millaisilla ominaisuuksilla tuo pitäisi mennä. Muutaman kerran oon rajan alittanutkin enkä kyllä enää oikein muista paljon millaista viikkomäärää on silloin tullut juostua. Sen verran löytyi vanhoja treenejä, että tonnin vedot ois siinä kunnossa taittuneet suunnilleen 3.10 keskarilla kun toistoja on ollut 5-6 ja palatus 2 min.

Millaista määrää/tehoja oot juossut helmi-maaliskuulla? Luuletko, että 35 olisi alittunut myös tiellä - monethan juoksee matolla kovempaa kuin sitten todellisissa olosuhteissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

35 alitus ois mullakin seuraava tavoite, joten alkanut jo vähän mietityttää millaisilla ominaisuuksilla tuo pitäisi mennä. Muutaman kerran oon rajan alittanutkin enkä kyllä enää oikein muista paljon millaista viikkomäärää on silloin tullut juostua. Sen verran löytyi vanhoja treenejä, että tonnin vedot ois siinä kunnossa taittuneet suunnilleen 3.10 keskarilla kun toistoja on ollut 5-6 ja palatus 2 min.

Millaista määrää/tehoja oot juossut helmi-maaliskuulla? Luuletko, että 35 olisi alittunut myös tiellä - monethan juoksee matolla kovempaa kuin sitten todellisissa olosuhteissa.

Hiihtokausi on juuri lopuillaan, ja olen juossut tammi-maaliskuussa max 2 lenkkiä viikossa pitäen lähinnä juoksutuntumaa yllä. Helmi/maaliskuussa olen yrittänyt juosta yhden lyhyemmän kovilla tehoilla ja yhden pidemmän peekoon. Jos treenaisin pelkästään kympille, niin tekisin varmaan paljon 1000/2000/3000m kovia vetoja. Hiihtokauden jälkeen juoksu on aina aluksi hieman haparoivaa, mutta tehot on hyvällä mallilla kovan hiihtokauden jälkeen. Pitkät juoksut vaativat hieman totuttelua.

Matolla on tavallaan helpompi juosta lujaa yksin, koska voit säätää mekaanisesti sen vauhdin, mutta teknillisesti se on kaiken auhtauden vuoksi tuskallisempaa kuin ulkona. Kisassa myös yleensä seura tekee sen vauhdn. Aktiassa meni 5km kevyillä tehoilla helposti 17 minuutin pintaan, joten uskon ainakin sen 35 minuutin alitukseen. Tämä on käytännössä ensimmäinen kausi, kun on tarkoitus panostaa enemmän juoksuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä olette seuraavasta sub 35 min ohjelmasta?

http://www.time-to-run.com/training/10k/sub35.htm

Tuntuisi sopivalta rungolta itselleni. Pienillä muutoksilla ajattelin fiksata tuosta itselleni 9 viikon ohjelman Forssan Suvi-illan puolikkaalle. 35 alitus kympillä voisi tulla sivutuotteena (ei toki kuitenkaan vielä puolikkaan väliaikana vaan eri kilpailussa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä olette seuraavasta sub 35 min ohjelmasta?

http://www.time-to-run.com/training/10k/sub35.htm

Tuntuisi sopivalta rungolta itselleni. Pienillä muutoksilla ajattelin fiksata tuosta itselleni 9 viikon ohjelman Forssan Suvi-illan puolikkaalle. 35 alitus kympillä voisi tulla sivutuotteena (ei toki kuitenkaan vielä puolikkaan väliaikana vaan eri kilpailussa)

Ei se huono ohjelma varmaan ole. 5*2k @ 6.50 on aika kovaa vauhtia jos sitä pitää ylläpitää kaikissa vedoissa. Lisäksi 5km kympin kisavauhtia ei kuuluisi mun treenivalikoimaan. Nämä tuli nyt nopeasti mieleen. TV kova 3.40/km ja 2km vedot toimivat mun mielestä tosi hyvin noin yleisesti ottaen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, toi kolmannen päivän 5x2000m/90'' on aika jäätävä harjoitus jos meinaa sen juosta 6.50-keskarilla. Jos tuon pystyy juosta, niin kyllä pitäis kisassa 35 minuuttia mennä rikki. Siinä mielessä hyvä ohjelma, että kolmessa päivässä pääsee tavoitteeseen. ;) Mä oon muutaman kerran tehnyt tuon saman treenin, mutta pidemmillä kahden minuutin palautuksilla. Parhaimmillaan se meni juurikin tuolla 6.50-keskarilla ja kymppi maantiellä 34.40.

Jos tuota ohjelmaa meinaa useamman viikon seurata eikä vielä ole 35 minsan kunnossa, niin alottaisin vähän hitaammilla vauhdeilla. Kakstonniset vois ihan hyvin juosta alussa vaikka 7.10-7.20 ja seuraavassa syklissä kiristää vauhtia vaikka sen 10 sekkaa. Ohjelmasta taisi puuttua tämätyyppinen progressio kokonaan, joka minusta on yksi harjoittelun aa ja oo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tuota ohjelmaa meinaa useamman viikon seurata eikä vielä ole 35 minsan kunnossa, niin alottaisin vähän hitaammilla vauhdeilla. Kakstonniset vois ihan hyvin juosta alussa vaikka 7.10-7.20 ja seuraavassa syklissä kiristää vauhtia vaikka sen 10 sekkaa. Ohjelmasta taisi puuttua tämätyyppinen progressio kokonaan, joka minusta on yksi harjoittelun aa ja oo.

Täysin samaa mieltä, että progressio pitää rakentaa ohjelmaan niin, että kaksitonniset vedetään alussa hitaammin ja vasta myöhemmin 6:50 keskarilla. Vielä kun viikon toipuilee maratonista, niin kolmen viikon rundin ehtisi vetää kolmesti läpi ennen Suvi-iltaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä olette seuraavasta sub 35 min ohjelmasta?

http://www.time-to-run.com/training/10k/sub35.htm

Tuntuisi sopivalta rungolta itselleni. Pienillä muutoksilla ajattelin fiksata tuosta itselleni 9 viikon ohjelman Forssan Suvi-illan puolikkaalle. 35 alitus kympillä voisi tulla sivutuotteena (ei toki kuitenkaan vielä puolikkaan väliaikana vaan eri kilpailussa)

Ihan hirveä tuo 2000 m vetoharjoitus. Yritin tuolta löytynyttä sub 40 min ohjelmaa viime kesänä ja näköjään aika lailla samoilla linjoilla mennään tässäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta ohjelmasta etsin heti ensimmäiseksi reippaita välivauhteja - en löytänyt hirveästi treeniä tällä alueella. Tietysti riippuu mitä vauhtia nuo "easy distancet" käsittää, 15km tuntiin on tuon tason juoksijalle sitä jota käsittääkseni parissa kohtaa suositeltiin. Mutta jokatapauksessa fokus selvästi kisavauhdissa ja kevyissä. Pari pidempää lenkki sentään. Eräänlainen lyhyen jakson kisaan valmistava kompromissiohjelma (vaikka olisikin tarkoitettu perusharjoitteluun), joka edellyttää että perustat (kynnykset) on kunnossa ja maksimialue myös jos meinaa noista kisavauhdin raastoista selvitä. Tämäkin on suht. kovaa settiä tuolla tasolla: 6x1k R60 3min 15 to 3min20 Itse juoksin ennen ennätysvitostani 5x1km radalla piikkareilla 3.06 keskiarvolla ja tuolla minuutin palautuksella, kisa meni 3.08-vauhtia pian tuon jälkeen. Kymppi olisi tuossa kunnossa mennyt todennäköisesti "kevyesti" alle 34min (maantie soratie kymppi LT:n pinnassa 36.15).

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy