Jump to content
Juoksufoorumi.fi

fikser

Vinkkejä uintiin

Recommended Posts

Kun uin nuorenpana seurassa jne. niin vauhdit kasvoi vasta siinä vaiheessa, kun taloudellisuus ja tekniikka oli riittävällä tasolla, eli toistoja koneeseen. Ymmärrän että kovempaa uimisella haluaa kehittää kuntoaan. Uskon että parhaan lopputuloksen kuitenkin saa kun parantaa tekniikkaa rauhassa ja sitä kautta nostaa sitten vauhtia. Kyllä se harjoitus vaste sieltä uintitreenistä tulee vaikka ei ihan täysiä yritäkkään.

Omaan uintitreeniin sisällytän nykyään myös sukelluksia tyhjillä keuhkoilla eli puhallan lähtiessä ilmat pihalle ja sukellan sitten hitaasti 25m, altaan päässä n. 1min palautus ja sama uudestaan. Olen saanut näin parannettua uintikestävyyttä ja vaikutus on tuntunut myös juostessa, ainakin luulen että se johtuu näistä sukelluksista. Myös hemoglobiini arvot on noussut tälläisillä treeneillä ja nämä, kun yhdistää vielä kestävyysharjoitteluun mikä tehdään hiihtäen ja juosten niin toimii.

Eilen havaittua: Uin minuksi suhteellisen paljon tammi-huhtikuussa jalkavamman vuoksi. Välillä nelkäkin kertaa viikossa. Alkoi mennä niin, että alkulämppäri 1km meni n.16.30-17min eikä tarvinnut puristaa. 10x100 kovaa 20-30s palautuksella, ei paha. No, tuosta huhtikuun alkupuolelta tähän päivään välillä uinti on jäänyt todella vähiin. Eilen sitten varovasti testailin. Lämppärissä tonni n.18min ja kun aloin tehdä tuota 10x100m vetosarjaa niin neljännen jälkeen saikin jäädä laitaan nojailemaan. Ei vaan jaksanut.

Aika nopeasti se vauhti taas hidastuu ja homma vaikeutuu. Ainakin minulla.

Että näin...

Uinti on itelläkin varmaan juurikin the laji, jossa kunto katoaa lyhyemmänkin tauon jälkeen. Jouduin pitämään uinnissa alkuvuodesta reilun kuukauden breikin ja auta armias sitä tunnetta, kun ekaa kertaa hyppäsi altaaseen. Vartti vaparia ja saunan kautta kotio. Ei vaan happi kulkenut, keuhkot oli aivan tulessa heti alusta lähtien ja käden ihan hapoilla koko ajan. Juoksu ja pyöräily kestää pidempääkin taukoa ilman, että lajikunto romahtaa samalla tavalla kuin uinnissa.

-j

onko kellään mitään linkkiä sivustoon, jonka avulla pääsisi vähän sisään noihin märkäpukuasioihin? Suomessa on vähän liian kylmä melkein aina uida meressä, joten ajattelin, että ostaisin ensi keväänä märkäpuvun, jotta tarkenisin alle 20 asteenkin vedessä. Sen verran siistiä kuitenkin käydä ainakin vähän polskimassa. Toistaiseksi en meressä mitään matkaa ole uinut, mutta vähän uiskennellut. Ehkä sellaiset pari sataa metriä parissa kymmenessä minuutissa. Aina jonkun verran uinut ja sitten katsellut maisemia jne. Jos olisi puku niin tulisi mentyä useammin sköneen ja ehkä uitua matkaakin, jos löytyy hyvä rata.

Tämä http://www.pleasuresports.com/howto.html on ihan hyvä alkuun. Siinä selitetään pukujen erot, hoito jne.

Hyvä keino hankkia sopiva vois olla ensi kesänä triathlon kisoissa myyjiltä. Siellä kun tarjotaan uintimahdollisuutta avovedessä eri puvuilla. Ainakin kuopiossa

ja Voimarinteellä oli näin tänä vuonna.

Tämä http://www.pleasuresports.com/howto.html on ihan hyvä alkuun. Siinä selitetään pukujen erot, hoito jne.

Hyvä keino hankkia sopiva vois olla ensi kesänä triathlon kisoissa myyjiltä. Siellä kun tarjotaan uintimahdollisuutta avovedessä eri puvuilla. Ainakin kuopiossa

ja Voimarinteellä oli näin tänä vuonna.

kiitos. Onko pk-seudulla uintikisoja? Toki pitäisi ensin harjoitella vähän, varsinkaan vaparia en oikein osaa tai jaksa altaassa vetää, kun siellä on ruuhkaa aina, mutta avovedessä voisin harjoitella. Mietin sellaista, että voisin osallistua vaikkapa johonkin saaren ympäri uintiin tms., kun ei triathlon oikein nappaa yhtään. Ehkä sekin nappaa sitten kokeilumielessä, kun jokainen laji on erikseen hallussa, mutta jokainen näistä lajeistahan on ainakin vähän mielenkiintoisia, vaikkei niitä menisi tuollai teennäisesti sotkemaan yhteen. Eli olisi kiva käydä ihan pelkästään uintitapahtumassakin. Joku sanoi kerran, että ainakin Ruotsin suurilla järvillä sellaisia järjestetään.

Avovesiuinti sellaisenaan on aivan huippuhommaa. Jos sattuu hyvä ja tyyni ilma sekä hyvä reitti, niin sehän on yhtä nautintoa uiskennella rantoja pitkin ja ihmetellä näkymiä. Hyvä puku, näkyvä uimalakki sekä kunnolliset ja itselle sopivat uimalasit. Niillä se onnistuu. Se on mahtavaa katsella ja haistella (maistella...) kesää mereltä/järveltä kun pintavesi on todella lämmintä ja hieman syvemmällä tai kauempana rannasta voi olla viileämpää. Itse tykkään tuosta touhusta tosi paljon. Pyöräillen rantaan ja uimaan. Lenkin päälle taas fillaroiden kotiin. Onko kesämpää touhua olemassa ;)

Ja kyllä sitä triathloniakin kannattaa joskus kokeilla. Siihen voi jäädä koukkuun...

Menee ehkä hieman offtopikin puolelle, mutta mä kuulun siihen synkkään joukkoon, joka ei ole päässyt uppoavista jaloista eroon. Tästä syystä märkäpuvulla uidessa vauhdit ovat huomattavasti parempia. Pohdin tuossa että olisiko neopreenisukista apua mikäli haluaa treenata hallissa ilman pukua? Eikös nuo ainakin materiaalinsa puolesta hieman kelluta jalkoja? Kokemuksia?

Samat uppoavat jalat mullakin. Ja saan kuulla siitä 'tarpeeksi'. Onneksi nyt valmentaja ottautui asiaan, ja käytiin kuivalla läpi se, missä asennossa pitäisi olla vedessä. Omasta mielestä silloin tuntui että olen selkä todella notkolla, vaikka oikeasti en olekaan. Nyt olen sitten tehnyt drillejä päädystä, ja keskittynyt tuohon notkoselkään sekä potkimaan liikuttamalla polvia ylös-alas (omana tuntemuksena tämä). Lisäksi olen kotona venytellyt päivittäin lonkankoukistajia ja selkää esim. katsomalla telkkaria vatsallani tyynyjä rinnan alla. Jo muutamassa viikossa huomannut, että uinnissa homma on parantunut ja välillä napsahtaa jopa käsivetokin niin, että saan tukea jaloista ja kropasta siihen. Tuntuu vain aika säksätys käyvän jaloissa kun olen pyrkinyt pitämään 6-tahtista uintia.

Nyt vaan miljoona toistoa ja keskittymistä asiaan. Mun uintivauhti ei parane pätkän vertaa treeniä koventamalla vaan tekniikkaa parantamalla.

Samat uppoavat jalat mullakin. Ja saan kuulla siitä 'tarpeeksi'. Onneksi nyt valmentaja ottautui asiaan, ja käytiin kuivalla läpi se, missä asennossa pitäisi olla vedessä. Omasta mielestä silloin tuntui että olen selkä todella notkolla, vaikka oikeasti en olekaan. Nyt olen sitten tehnyt drillejä päädystä, ja keskittynyt tuohon notkoselkään sekä potkimaan liikuttamalla polvia ylös-alas (omana tuntemuksena tämä). Lisäksi olen kotona venytellyt päivittäin lonkankoukistajia ja selkää esim. katsomalla telkkaria vatsallani tyynyjä rinnan alla. Jo muutamassa viikossa huomannut, että uinnissa homma on parantunut ja välillä napsahtaa jopa käsivetokin niin, että saan tukea jaloista ja kropasta siihen. Tuntuu vain aika säksätys käyvän jaloissa kun olen pyrkinyt pitämään 6-tahtista uintia.

Nyt vaan miljoona toistoa ja keskittymistä asiaan. Mun uintivauhti ei parane pätkän vertaa treeniä koventamalla vaan tekniikkaa parantamalla.

Päänasennolla uinnissa suuri merkitys uintiasentoon, triathlonisteilla se tuppaa olemaan ylhäällä ja tämä pudottaa jalkoja kohti pohjaa. Kasvokelluntaharjoitus hyvä tapa havannoida pään asennon vaikutusta jalkoihin. Allasuinnissa katse suoraan kohti pohjaan vähentää jalkojen luonnollista uppoamista, lisäksi voi yrittää painaa hieman myös rintakehää kohti pohjaa. Nämä kikat saattavat auttaa hyvän uintiasennon löytämisessä. Liian voimakkaat ja laajalla liikeradalla tehdyt potkut voivat myös upotaa jalkoja ja haloittaa uintiasentoa. Perus triahlonuimarille kakstahti potku on taloudellisin tapa edetä vedessä. Potkuissa jalat tulisi olla rentona, nilkka ojennettuna ja liike impulssin omainen terävä, tämä estää potkuliikkestä johtuvaa jalkojen uppoamista. Kakstahtipotku vaati myös sen, että käsiveto lähteen puremaan nopeasti, tämä voi olla vaikeaa oppia jos uinnin luonollinen rytmi on jotain muuta. Pullareilla nilkat yhteen sidottunan voi hakea tuntumaan tuohon nopeaan otteen ja käsivedon purevuudeen hakuun.

Päänasennolla uinnissa suuri merkitys uintiasentoon, triathlonisteilla se tuppaa olemaan ylhäällä ja tämä pudottaa jalkoja kohti pohjaa. Kasvokelluntaharjoitus hyvä tapa havannoida pään asennon vaikutusta jalkoihin. Allasuinnissa katse suoraan kohti pohjaan vähentää jalkojen luonnollista uppoamista, lisäksi voi yrittää painaa hieman myös rintakehää kohti pohjaa. Nämä kikat saattavat auttaa hyvän uintiasennon löytämisessä. Liian voimakkaat ja laajalla liikeradalla tehdyt potkut voivat myös upotaa jalkoja ja haloittaa uintiasentoa. Perus triahlonuimarille kakstahti potku on taloudellisin tapa edetä vedessä. Potkuissa jalat tulisi olla rentona, nilkka ojennettuna ja liike impulssin omainen terävä, tämä estää potkuliikkestä johtuvaa jalkojen uppoamista. Kakstahtipotku vaati myös sen, että käsiveto lähteen puremaan nopeasti, tämä voi olla vaikeaa oppia jos uinnin luonollinen rytmi on jotain muuta. Pullareilla nilkat yhteen sidottunan voi hakea tuntumaan tuohon nopeaan otteen ja käsivedon purevuudeen hakuun.

Alleviivaan ylläolevan. Siksipä teenkin paljon drillejä juuri uima-asennon parantamiseksi. Nyt olen päässyt potkuissa ja asennossa jo niin pitkälle, että kaakeleista lähdettäessä potkurytmi on yhtenäinen, asento hyvä pelkästään potkiessa. Sitten kun lisään siihen käsivedon homma hieman vaikeutuu, mutta toimii just niin kauan kunnes pitää hengittää. Sen jälkeen pää nousee ja potkurytmiin tulee katkos hengityksen kohdalle (hengitän oikealta) ja yks potkuista suuntautuu villisti oikealle.

Mutta ei auta kuin jatkaa rauhassa drillien tekemistä. Samalla noiden kahden (asento ja potku) lisäksi otan ohjelmaan molemmilta puolilta hengittämisen. Koska pystyn siihen tahdistaen uinnissa sekä esim. räpylöillä tai lättäreillä, niin pakkohan se on oppia sitten ilmankin vehkeitä!:thumbup:

Alleviivaan ylläolevan. Siksipä teenkin paljon drillejä juuri uima-asennon parantamiseksi. Nyt olen päässyt potkuissa ja asennossa jo niin pitkälle, että kaakeleista lähdettäessä potkurytmi on yhtenäinen, asento hyvä pelkästään potkiessa. Sitten kun lisään siihen käsivedon homma hieman vaikeutuu, mutta toimii just niin kauan kunnes pitää hengittää. Sen jälkeen pää nousee ja potkurytmiin tulee katkos hengityksen kohdalle (hengitän oikealta) ja yks potkuista suuntautuu villisti oikealle.

Mutta ei auta kuin jatkaa rauhassa drillien tekemistä. Samalla noiden kahden (asento ja potku) lisäksi otan ohjelmaan molemmilta puolilta hengittämisen. Koska pystyn siihen tahdistaen uinnissa sekä esim. räpylöillä tai lättäreillä, niin pakkohan se on oppia sitten ilmankin vehkeitä!:thumbup:

Pään nouseminen yleinen ongelma happea otettaessa. Tämä johtuu usein siitä, että happea otetaan "mahallaan" eli vartalon rullaus jää tällöin vajaaksi. Kun happea otettaessa ollaan mahallaan, niin pelkkä pään kääntäminen ei riitä, vaan samalla päätä pitää vähän nostaa, jotta veden sijaan keuhkoihin päätyisi tuoretta happea. Potkulauta haarojen väliin eväksi tai erilliset siivekkeet hyvä tapa opetella riittävää vartalon rullausta.