Jump to content
Juoksufoorumi.fi



fikser

Vinkkejä uintiin

Recommended Posts

3 tuntia sitten, villea kirjoitti:

Tuossa ei ihan käynyt selville, onko tavoitteena kehittää uintivauhtia vai käyttää uintia vain korvaavana aerobisena harjoituksena. Jos haluaa kehittää vauhtia, kannattaa mennä tekniikkakurssille ja tehdä siellä neuvottavia tekniikkaharjoituksia tavallisen uinnin lisäksi. Intervallit ovat paremmat kuin tasavauhtinen junnaus. Taukojen pituudet riippuvat vauhdista, mitä kovempi vauhti vedoissa, sitä pidempi tauko niin että kovempaa uidessa aikaa kuluu kokonaisuutena enemmän. Aerobisella tasolla tauot voivat olla n. 10 s, eli pitkään ei tarvitse odotella.

 

Jos taas on tavoite vain kunnon ylläpito vamman aikana eikä uintivauhdin kasvu, niin tilanne on aika erilainen. Puuskutuksen asteesta voi jo päätellä että millä kynnysalueella mennään. Sykkeet kai yleensä ovat vähän alemmat uinnissa kuin juoksussa, mutta en ole itse mitannut niitä oikeastaan koskaan uidessa.

 

Jos jalka vaivaa, valittu uintilaji voi olla oleellinen, esim. rintauinti voi rasittaa polvia ja nivustaipeita. Fysioterapeutit luultavasti suosittelisivat vesijuoksua. Niin minullekin muutama vuosi sitten kun oli takareisivamma, mutta en pystynyt siihen.

 

En oikein tiedä, onko mulla mitään ajatusta tässä uimisessa. Jalkakin tuntuu olevan jo huomattavasti parempi, eli alunperin tämän oli olla tarkoitus korvaavaa aerobistaliikuntaa juoksulle. Sen verran mukavasti uinti tuntuu kuitenkin ottavan yläkroppaan, että taidan pitää sitä tässä sivussa mukana sitten, kun juoksu taas alkaa. Haaveenahan minulla on triathlonilla puolimatka joskus, eli siihen vaadittavan uintikunnon hankkiminen on varmaan se ykkös prioriteetti treenaamisessa. Tuo tekniikkakurssi olisi varmasti hyvä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tehnyt vähän omasta uinnista taas analyysiä. Ongelmia löytyy enemmän kuin olisi tarve. Huomenna tarkoitus ottaa lyhyt pätkä videota, jonka analysointia odotan jo kauhulla! Tajusin nyt ihan ilman videotakin, kun olen alkanut potkimaan räpylöillä ja snorkkelilla, että minulla ei olkapäissä riitä liikkuvuus saada käsiä suoraan eteen. Tai siis saan ne samalla tavalla kyllä oikeaan asentoon kuin saan jalkaterätkin suoriksi, mutta siihen tarvitsee käyttää melko voimakkaasti turhaa voimaa. Tuosta taas aiheutuu se, että olkapäät on vähän turhan kovilla ihan normaalissakin uinnissa, kun tulee turha jännitys ojennukseen. 

 

Nyt kysymys kuuluukin, mikä on paras täsmävenytys tuohon olkapäiden liikkuvuuteen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on ennen uintia usein sen verran jähmeyttä, etteivät kädet mene sulavasti liukuasentoon, vaan tuppaavat jäämään vähän irti päästä. Aika usein pyöritän käsiä ennen uintia tasatahtiin eteen, taakse ja eri suuntiin (molemmat suunnat). Sen jälkeen pienet venyttelyt ojentajille ja takaolkapäille, sekä rinta/etuolka niin, että kädet laitetaan selän takana yhteen ja nostetaan mahdollisimman ylös samalla kun kumartuu eteenpäin. Sen jälkeen vielä kädet suoraan ylös liukuasentoon ja siinä pientä liikehdintää ja kylkien venyttelyä.

 

Liikkuvuuden lisäksi kannattaa harrastaa lämmittelyjumppaa kiertäjäkalvosimille (rotator cuff), vaikka kuminauhalla. Samojen paikkojen venyttelyt päälle.

 

Aika monella näyttää tosiaan kädet jäävän liukuvaiheessa vähän koukkuun, mutta useilla on samalla cross-overia, eli käsi menee keskilinjan väärälle puolelle, vaikka saisi olla suoraan eteenpäin. Jos käsi suorassa ei osoita sivulle vaan suoraan ylös, niin se on jo OK. Eli vähän kuin viittaisi tunnilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole mistään jähmeydestä kyse vaan ihan puhtaasti ikikankeudesta eli ei vaan taivu. Jostain hoksasin tuollaisen testin eli selkä seinää vasten ja alaselkä pidetään kiinni seinässä. Sitten kädet sivuille ja aletaan nostamaan pitkin seinää ylös. Vapaauinnille riittävä taso olisi saata kädet hartioiden leveydellä suorina ylös seinässä kiinni. Mulla jää kädet heti hartioiden kohdalla jäkkiin, ja olkapäästä alkaa heti kiristämään, jos yrittää väkisin vääntää ne sinne ylös voimalla. Tuo siis näyttää sille, etten edes yritä nostaa käsiä ylös, kun ne jää niin kauaksi siitä mihin pitäisi pystyä! Juuri tuohon liikerataan kaipaisi hyvää venytystä, tuo itse testi ei ole kovin hyvä venyttämään kyllä. 

 

Tänään otin vähän omasta uinnista videota ja vasen käsi painuu veteen suoraan olkapään jatkolle kuten pitääkin. Oikea menee kyllä suorana, mutta liian keskelle, ei ylitä kyllä päälinjaa mutta osuu päälinjaan. Harmi, ettei kukaan ole asiasta maininnut. Pitää alkaa nyt kiinnittämään asiaan huomiota. Kaikkea muutakin sieltä varmasti löytyy, mutta ei ehdi nyt analysoimaan tarkemmin...

 

Mulla kuuluu 1-2krt/vko ohjelmaan olkapäiden vitkuttelut vastusnauhalla. En tiedä onko tuosta ollut suurta hyötyä, mutta ei suurta haittaakaan, eikä ota kuin pari minsaa salin yhteydessä tehdä nuo. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luulisin, että nuo ylempänä olevat käsien pyöritykset ja nosto selän takana ovat juuri tuohon olkapään jäykkyyteen auttavia. Lisäksi voisi rintalihaksen venytys auttaa, eli esim. jostain tolpasta kiinni ja käännetään ylävartaloa eri suuntaan niin että käsi jää selä taakse. Fyssari kehoitti aikoinaan olkapään vaivatessa venyttämään myös rintarankaa niin, että makaa kyljellään maassa, ylemmän jalan polvi vartalon etupuolelle ja sitten ylempi käsi taipuu selän puolelle keskilinjan yläpuolelle. Näiden lisäksi välillä venytän selkää niin että makaan selälläni maassa polvet koukussa ja ristiselkä kiinni lattiassa. Siitä kädet uinnin liukuasennossa suoraan pään yläpuolelle. Asentoa voi vähän vaihdella, ja polvia kääntää puolelta toiselle, hartiat kiinni maassa ja kädet pään yläpuolella.

 

Tuo toisen käden meno päälinjalle ei varmaan ole pahimmasta päästä tekniikkavirheitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy