Jump to content
Juoksufoorumi.fi


fikser

Vinkkejä uintiin

Recommended Posts

Voi se hengittämättä uiminen liittyä myös vähän siihenkin, että oppii pärjäämään "heikolla hapella". Pitkät sukellukset käännöksistä vaatii pitkiä hengitystaukoja. Sprintterit uivat niin ikään esim. 50 metriä vain muutamalla hengityksellä. On noissa hengittämättä uimisissa tajukin joskus joltain lähtenyt, joten kannattaa ottaa varovasti. En tosin itse ole tajunnan menetystä nähnyt, mutta päänsärkyä voi helposti tulla jos hengittämistä säästää. En tiedä parantaako hengityksen pihtaaminen hapenottokykyä tai hemoglobiinia, mutta pidän ihan mahdollisena, että jos viikon verran snorkkeloi ahkerasti, niin voi se vähän korkealla harjoittelua simuloida.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuo pitkät liu'ut ja harvemmat hengitykset kyllä varmasti auttaa juuri siinä että esim. kisassakin pystyy sitten jättämään tarvittaessa jonkun hengityksen pois vaivattomammin. Ja lyhyillä uintimatkoilla ovat varmasti hyvinkin arvokkaita. Sinänsä harjoittelutaktiikkana tuollainen hypoksinen harjoittelu ei taida olla nimenomaan pitkillä matkoilla kovin toimivaksi osoitettua. Itse asiassa enemmänkin huippu-urheilijoiden joukossa on harjoiteltu jopa lisähapen kanssa (esim. Myllylä aikanaan taisi tehdä tuota ja moni ulkomainenkin) koska on nähty että on arvokkaampaa saada harjoituksen aikana mahdollisimman hyvä aerobinen teho ja sitten mieluummin levossa stimuloida elimistöä sillä vähähappisella ilmalla (mm. alppimajoilla tai vuoristossa). Samaan ajatukseenhan perustuu myös live high-train low kuvio eli asutaan vuorella ja käydään tekemässä harjoitukset alempana missä tehoa saadaan enemmän.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Talven mittaan on 25 m altaassa tullut välillä tehtyä seuraavanlaisia hengitystreenejä: 3-5-7-9 tai 3-5-7-0 eli eka altaanväli joka 3. vedolla seuraava joka 5. vedolla jne.

Näitä ei ole ohjelmassa ollut joka viikko, vaan parin viikon välein tai sillointällöin. Hauskaa ja kehittävää ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikea keksiä miksi hengityksen pidättäminen olisi triathlonin uintimatkolla hyödyllinen harjoitus. Lyhyillä matkoilla uinti on vähän nopeampaa jos pystyy uimaan hengittämättä, startin ja käännösten jälkeen ensimmäiset vedot jne.

Noilla harvemmilla hengitysrytmeillä (ei pidättämisellä) sen sijaan voi olla paikkansa, kun harjotellaan hengityksen kontrollia ja syvyyttä, sekä uinnin rentoutta. Jotta pystyy uimaan normaalia harvemmalla hengitysrytmillä niin pitää yhtä aikaa sietää hiilidioksidin kertymistä (hapenpuutetta ei huomaa) ja pitää uinti rentona.

Missään tapauksessa ei pitäisi haukkoa erityisemmin ilmaa ennen noita vetoja, koska se voi juuri johtaa ns. matalan veden tajuttomuuteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Woohoo! Ihan saakelin hyvä reeni takana. Ensin 2000m pulli + kumppari + lattarit ja perään 1000m matkavauhtista uintia. Koko setti ilman taukoja ja joka kolmannella hengittäen. Talven reenit ovat vihdoin tuottaneet tulosta ja selässä riitti paukut kivasti koko setin uintiin. Keskityin puhtaisiin vetoihin ja tarkkailin koko ajan, ettei veto vuoda. Aikaa tais mennä joku 1:15. En kovin tarkkaan seurannut kelloa, kun tällä kertaa keskityttiin oikeaan voimanjakoon ja tasaiseen suoritukseen. Yleensä sekoan vielä allasvälien laskuissakin :P

Selästä on meinannut välillä loppua paukut pidemmissä vedoissa ja nyt noilla lattareilla olen päättänyt hakea sitä sitkeyttä ja kestävyyttä sinne. Jos totta puhutaan, niin tähän mennessä lattareilla uimisesta on ollut lähinnä haittaa. Voima ei ole riittänyt puhtaaseen vetoon ja kuormitus on ollut liian kova hengitysteille, vaan eipä ole enää :D Tuo reenin aloitus pullin kanssa toimii itsellä oikean rytmityksen hakemisessa ja sitten se vimppa tonni menee kuin itsestään, kun kädet jauhaa jo lihasmuistin varassa. Pullin heitän ihan nilkkoihin, niin, että se pysyy kumpparin kanssa itsestään siellä jalkojen välissä. Keskityn 100% ylävartalon kontrolliin ja puhtaisiin vetoihin. Heti jos yläpäässä tulee ongelmia alkaa jalatkin vipottaa.

Mitä harvempaanhengitysrytmiin tulee, niin se on kehittänyt omaa uintia valtavasti sellaiseen rauhallisempaan suuntaan. Nykyään huomaan, että välillä käsien tahti alkaa vähän mennä yli ja kun sen rauhoittaa, vauhti itseasiassa kasvaa. Johtunee vedosta, joka ei vuoda. Sitä hengittelyä piti harjoitella paljon. Ensin uin pelkällä puli + kumppari setillä 50m kerrallaan. Siitä sitten sataseen ja kun eka kilsa meni pullilla, aloin uimaan altaanvälejä ilman apuvälineitä. Nyt teen samaa hommaa lattareilla, kun 3000m menee ilman ongelmia joka kolmannella hengitellen. Mun uinti pysyy vaan niin paljon siistimpänä tällä taktiikalla, että säästän sen joka toisella hengittämisen niihin hetkiin, kun vedän itseni yli hengityselimistön sietorajan.

Lattareina tämmöset ja täytyy sanoa, että olen pitänyt noista erittäin paljon. Mukavat käyttää ja vastus omille voimille juuri sopiva.

http://www.finisinc.com/Agility-Paddles

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites täällä porukoilla suhteutuu toisiinsa pullareilla uinti vs ilman?

Tämä artikkeli käsittelee asiaa, ja sen mukaan ilman pitäisi mennä samaa tahtia tai hiukan kovempaa. Artikkelin testissä on tarkoitus uida kovaa. Minulla pitää paikkansa ainakin pk-vauhdeilla. V800 antaa mukavasti dataa ja aika tyypillinen on 1:41/100m, 22 vetoa/25m ja 52 vetoa/min ja SWOLF 48. Polarin antama vetotiheys on suora keskiarvo eikä ota huomioon käännöksiä ja alkuliukua. Silloin kun olen uinut piipparin kera niin 0,90 s/veto taisi antaa Polarissa 55 vetoa/min = oma luonnollinen pk-tahti näyttäisi olevan noin veto/s tai hieman alle.

Yllä olevat luvut ja vauhdit lähtevät siitä, etten käytä jalkoja juuri lainkaan - lähinnä pitävät vartaloa suorassa. Tästä huolimatta miellään siirtyy kolmitahtihengityksestä kaksitahtiseen eli kyllä se jossain tuntuu. Yleensä uin sitten toiseen suuntaan oikealta ja toiseen vasemmalta hengittäen, että edes joku symmetria säilyy.

Muokattu
näppäilyvihreitä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla vetojen määrä on aikalailla samaa. Käsien duuni kevenee ilman pullia ja jalat käyttää sitten sen ylimenneen reservin. Parhaimmillaan 50 vetoa/50m. Se ei siitä juuri muutu oli pulli käytössä tai ei. Käännöksiä en osaa ja parhaimmillaankin saan vain muljautettua itseni kyljen kautta toiseen suuntaan. Mulla menee vettä ihan helvetisti poskionteloihin aina, kun yritän volttikäännöstä. Sen jälkeinen olotila on tosi "raikas". Ei auta, vaikka korostetusti puhallan ilmaa ulos sieraimista käännöksen aikana. Nenäklipsiä en halua käyttää, kun hengittelen ulos sekä suun, että nenän kautta. Jalkoja käytän kyllä ja aina välillä saan pohkeet tai takareidet kramppaamaankin. Ei tuu normaalilla tahdilla, mutta kovemmissa vedoissa saattaa kramppikin joskus iskeä. Oon tosi huonosti kellotellut aikoja, mutta eiköhän se kilsa johonkin 16-17min haarukkaan menis. En tosin ui koskaan niin vähän, että tulis kilsa uitua "täysillä".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilman menee kovempaa. Uinti on omituinen laji, voi päivästä toiseen vaihdella aika paljon ainakin minulla.

Tänään oli yllättäen hyvä päivä ja yli 1.30/100m vauhtia ei tahtonut mennä millään vaikka kuinka rauhallisesti otti, alkuviikosta taas kaikki alle 1.35 vaati jo yritystä. Ilmeisesti juokseminen ei haittaa minulla uintia mutta pyöräily haittaa, tänään menin suoraan lenkiltä ja motivaatio niin alhaalla että jäi melkein väliin ja sitten yllärikseni sujuu kuin rasvattu, go figure...

Garminin SWOLf on oli näköjään 31, vetoja 46/min tai 18/25m ja keskivauhti siinä 1.28/100m, uin 500,10x100, 3x200 pullarilla ilman jalkoja, 3x200 laskevasti (viimeinen 2.45), ja loppuun 200 todella rauhallisesti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harvoin tulee uitua pullareilla ilman lättäreitä, tai oikeastaan mieluummin uin ilman välineitä aina. Treenikavereihin nähden vauhtini hidastuu, jos laitan pullarit ja lättärit, tai jos teen potkuja. Ilmeisesti uintini perustuu johonkin muuhun kuin käsivetoihin tai potkuihin.

Pullarit+lättärit menee minulla about samaa vauhtia kuin ilman kumpaakaan, vaikka muut uivat n. 5 s / 100 m kovempaa välineillä. Ilmeisesti pelkkä pullari hidastaa ainakin minulla vähän normi uintiin nähden, ja miksei hidastaisi jos potkut jäävät pois?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällainen hidas uimari, jonka vapaauinti-projekti lähti talvella 25m per totaalinen katkeaminen - tasolta on nyt edennyt siihen pisteeseen, että uiminen tuntuu sinänsä hyvältä. Altaassa on jokunen tunti kulunut (2-4h/viikko) ja tekniikkaopetusta/kurssiakin on tullut hyödynnettyä. Ja heti alusta lähtien oli selvä, että pitää opetella hengittämään molemmilta puolilta. Kevät lähestyy loppua ja kesä koputtelee olkapäällä.

Viime viikolla havahduin tilanteeseen, että per**le, enhän minä saa vedettyä vasemmalta puolelta kuin vettä vatsaani. Vesihengitystä siis. Ajattelin ettei voi toivoa kuin sopivasti suuntaansa vaihtavia aaltoja koko kesän ajaksi, tai sitten opetella hengittämään kummaltakin puolelta. Tänään aamulla tunniksi altaaseen ja alkuverran jälkeen päätin hengittää pelkästään heikolta eli itselläni vasemmalta puolelta. Tuntuu, ettei vasemmalta puolelta hengittäessä pettää niin rytmi, kuin asentokin. Kroppa on todellakin oppinut talven aikana vain toispuoleiseksi. Taas on uintitreenit sitä tuttua 25m ja 1min taukoa mitä alussakin. Puolen tunnin tahkoamisen jälkeen tuntui että pari kertaa sai ilmaa, niin ettei koko paketti hajonnut. Hymyilytti kun noiden muutamien vetojen jälkeen vatsassa ei ollut paria tuopillista lisää hyvin kloorattua vettä.

Toukokuussa on vissiin pakko kiskoa kaikki uintitreenit pelkästään heikon puolen vesihengitystekniikalla. Tavoitteena olisi kuitenkin hengitys joka kolmannella. Joka neljännelläkin menisi jonkun aikaa rennosti, mutta mitä sitten taas tehdään, jos aallot sattuukin tulemaan taas väärästä suunnasta. Mikä mahtaisi olla tehokkain treenikuvio tämän toispuoleisuuden korjaamiseksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sattumoisin olen täsmälleen samassa tilanteessa. Kaveri jolta otin muutamia yksityistunteja oli sitä mieltä ettei aluksi tarvitse opetella molemmilta puolilta hengitystä joten hengitys sujuu nyt vain oikealta.

Viime aikoina olen ottanut tavaksi tehdä loppuverryttelyt keskittyen tähän ongelmaan. Uin korostetun tahdistetusti molemmilta puolilta hengittäen / vain vasurilla harvakseltaan vedellen ja muuten potkien edeten. Tällöin hengitys onnistuu ihan ok ja sitten ujutan väliin aina normaalin vedon hengittämättä oikealta puolelta. Kun pakka hajoaa, palaan taas yhdenkäden uintiin ja hetken päästä yritän uudestaan.

En tiedä onko tämä paras keino mutta tuntuu hiljalleen paranevan. Vain oikealta puolelta hengitellessä tuppaa vasen käsi rikkomaan keskilinjan edessä, ja tämä aiheuttaa sen että kolistelen jatkuvasti oikeanpuoleiseen rataköyteen jos en muista keskittyä asiaan. Senhän tietää miten avovedessä käy jos en saa asiaa kuntoon. Uin Kuusijärvessä kauniin ympyrän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuolta pohjalta itsekin aloitin uintiprojekti. Tyyliin yritetään nyt ensiksi oppia uimaan vaparia ja mietitään niitä toisen puolen hengityksiä sitten myöhemmin. Mulla pysyy suunta vielä ainakin altaassa köysien välissä, mutta pakkohan toi hengitystekniikka on saada toimimaan kummaltakin puolelta.

Jos pari, kolme sprinttiä olisi kesällä tarkoitus selvittää ennen perusmatkaa ja varsin olemattomilla tulostavoitteilla.

Kesän eka startti ja tuloslistaan DNS. Syy: väärät aallot. Ei, ei, ei, en mä sitä varten kuitenkaan ole treenannut. Jos ei muu auta, niin vedän seuraavat viikot uintitreeneissä pelkästään vasemmalta ilmaa keuhkoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy