Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Vinkkejä uintiin

Arvostele ketju:


fikser
 Share

Recommended Posts

Menee ehkä hieman offtopikin puolelle, mutta mä kuulun siihen synkkään joukkoon, joka ei ole päässyt uppoavista jaloista eroon. Tästä syystä märkäpuvulla uidessa vauhdit ovat huomattavasti parempia. Pohdin tuossa että olisiko neopreenisukista apua mikäli haluaa treenata hallissa ilman pukua? Eikös nuo ainakin materiaalinsa puolesta hieman kelluta jalkoja? Kokemuksia?

Link to comment
Share on other sites

Menee ehkä hieman offtopikin puolelle, mutta mä kuulun siihen synkkään joukkoon, joka ei ole päässyt uppoavista jaloista eroon. Tästä syystä märkäpuvulla uidessa vauhdit ovat huomattavasti parempia. Pohdin tuossa että olisiko neopreenisukista apua mikäli haluaa treenata hallissa ilman pukua? Eikös nuo ainakin materiaalinsa puolesta hieman kelluta jalkoja? Kokemuksia?

Pullari.

Link to comment
Share on other sites

Tuo asento ja rentous vedessä on suunnilleen tärkeintä uinnissa ja kannattaa harjoitella ensimmäisenä, muuten ei tule millään apuvälineillä kokonaisvaltaista pakettia jos se on pahasti pielessä. Kyseessä ei ole kelvottomat 'uppoavat jalkani' vaan yhtenäinen kokonaisuus päästä varpaisiin joka pitää olla oikeassa asennossa jolloin se pysyy pinnalla tai hyvin lähellä sitä.

Link to comment
Share on other sites

Ihan kuten perttu sanoi. Ei pullarikaan mun mielestä ole hyvä väline asennon (siis jalkojen "kelluvuuden") treenaamiseen vaan esim. vetoon keskittymiseen. Jalkojen uppoamista kun yrittää korjata apuvälineillä jaloissa, sitä ei ainakaan opi.

Mua auttoi vastaavassa pulmassa eniten varmaan ihan kellumistreenit ja erilaiset harjoitteet, joissa jalkoja EI käytetä (kuten scullingit ilman potkuja). Eli ennemmin vaikeutin jalkojen kellumista kuin helpotin.

Tiedä sitten, mikä sinulla toimii parhaiten, mutta mulla oli tuo ongelma tosi pahana ja nyt se on enää, no pahana :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Pullaristakin voi olla apua. Me ollaan treeneissä vedetty ensin kahdella pullarilla, sitten yhdellä ja sitten ilman. Tavoitteena on ollut saada asento koko ajan etupainoiseksi - eli jalat korkealla ja pää alhaalla. Ajatuksena, että asento olisi silloin lähellä oikeaa, kun se aluksi tuntuu olevan vähän etukenoinen. Pullareitten kanssa se onnistuu helposti ja sama tunne yritetään pitää päällä sitten ilman pullareita.

Mulle kaksi parasta ohjetta on ollut, että pitää nojata keuhkoihin ja sitten jo aikaisemmin esille tullut ohje hengittää katse taaksepäin. Niin ja sitten tietenkin se kaikkien lajien yleisohje - jännitä keskivartaloa.:miserable:

Ja vielä yksi treeni on semmoinen, että normaalisti ja keskityt hyvään asentoon. Muutaman vedon jälkeen lopetat potkut ja yrität pitää jalat oikeassa asennossa, niin pitkään kuin mahdollista. Sitten kun ne uppoavat, nostat ne takaisin pintaan muutamalla potkulla ja toistat tätä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei,

Minkälaisia kovia uintiharjoituksia kannattaa tehdä, jos treenaa puolikkaalle/täysmatkalle? Mitä mieltä olette esim. 3x800m/2x1500m vedoista (täysi) ja 3x400m/2x700m (puolikas)? Itselläni ei siis ole mitään hajua, miten tulisi kovat uinnit suorittaa? Vesipalloilijat vetävät 25-50m vetoja, koska niiden rypistykset on aika lyhyitä, mutta noin lyhyet vedot ovat varmaan aika tarpeettomia, jos tarkoitus on vetää sellaista tasasen tappavaa uintia 1500m-4000m. Sprinttimatkat eivät vielä siis houkuttele. Tällaista tällä kertaa.

Link to comment
Share on other sites

^ Uintitekniikka, kuten hiihtotekniikkakin on todennäköisesti ihan kauhea, mutta kyllä sitä pääsee tarvittaessa vauhdikkaastikin eteenpäin, koska moottori on hyvä, kiitos geenien. Lähinnä siksi tässä kyselen, kun uintitreeniinkin olisi ihan hyvä saada jotain järkeä. Tänä kesänä on tullut uitua lähinnä tasaista vauhtia, välillä jotain 25m rajuja vetoja ja sitten on tullut ihastuttua ehkä liikaakin noihin "leluihin" pullareihin, lättäreihin jne. On muuten aika huvittavia nimiä pojilla. Tämän vuoden uinnit on nyt muutenkin olleet lähinnä palauttavia treenejä kovemmista juoksuista ja pyöräilylenkeistä.

Link to comment
Share on other sites

Joo kyllä uinnissa tuollainen 2x1500 m täysillä kuulostaa ennemminkin tosi kovalta testiltä kuin normaalilta vetoharjoitukselta. Uinti on harjoittelun kannalta tosiaan ihan erilaista kuin esim. hiihto tai pyöräily tai juoksu. Voi olla melkoinen huippu-uimari, joka ei koskaan ui yli 1000 m putkeen, tai edes yli 400 m.

Olipa kysessä sprintti tai täysi tai jotain siltä väliltä, niin uinnin osalta treenaaminen on melko samanlaista. 200 m uimari voi perustellusti harjoitella välillä esim. 70-100 km viikossa, vaikka suoritus kestää alle 2 min.

Uinnissa pitää rakennella tiettyjä osa-alueita kuntoon riippuen mm. omista heikkouksista. Voimaa ja otetta veteen voi hakea vaikka 25 m vedoilla. Happojen sietoa esim. 4 x 100 m, täysillä tauko 2-3 min, voi olla pitempikin kevennys. AA-kynnyksen yläpuolella keikkumista esim. 8x100 m kovaa tai 400+2x200+4x100. Vauhtikestävyyttä esim. 10x200 tai pitempää vauhtikestävyyttä 10x400 tai 4x1000. Määrää voi kelata putkeen, mutta voi myös uida erilaisia hitaampia sarjoja vaikka 4-10 km. Aika harvoin tehdään yli 5 km treenejä, mutta täysimatkalaisen olisi syytä joskus tehdä niitäkin, jotta 3,8 km ei ole mikään väsymisen takaraja.

Uimareilla on yleensä harjoituksissa erilaisia teho-osia. Harjoitus voi olla vaikka 5 km pituinen ja silti se sisältää joitain täysvauhtisia osia. Uinnissa ei niin selkeästi jaotella treenejä eri kategorioihin kuin esim juoksussa. Pääasia, että kroppa kuormittuu sopivasti ja mikään osa-alue ei jää laahaamaan pahasti. Kilpailusuunnitelmien mukaan joskus voi olla vähän enempi totaalijumissa ja toisinaan taas herkemmässä iskussa.

Avovedessä ei kannata kovin lyhyitä sarjoja tehdä, jos vesi on kylmää, joten siellä mennään pääosin joko kevyttä, tasaista tai kovaa. Varmaankin suurin syy siihen, että altaassa uimarit eivät ui pitkiä pätkiä putkeen on siinä, että harjoittelumotivaatiota yritetään ylläpitää vaihtelevalla treenillä, kun maisemat ovat kuitenkin aina samat. Jos triplexmies tykkää uida ennemmin 6 km putkeen kuin 6 km erilaisina PK-sarjoina, niin ei se harjoituksen kehittävyyttä haittaa. Ei myöskään toisinpäin, eli kun kilometrejä altaassa tulee paljon, niin en ne sarjatauot vie pois kykyä rypistää joskus pitempäänkin ilman taukoja.

Vedoissa pitää opetella vauhtien hallintaa, jotta koko sarja saadaan uitua sopivan tuskaisella ololla. Liian kova alku tekee sen, että lopussa vaan tuntuu pahalta, mutta vauhti on hidas. Liian hidas alku puolestaan kertoo siitä, että voimia jäi reserviin, vaikka oli tarkoitus antaa kaikkensa. Kaikissa sarjoissa ei toki ole tarkoituskaan antaa kaikkea.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

^ Kiitos 226 viehättävästä tarinasta. Ennen en sietänyt uintia laisinkaan. Johtui lähinnä siitä, että kävin pari kertaa vuodessa altaassa, ja 100m vapaata tuntui täböllä vetäistyltä cooperilta. Samalla ihmetytti, miten jengi pystyy tuijottamaan kaakelia useita tunteja viikossa. Tällä hetkellä nautin jopa liikaa uinnista. Suurin syy on nuo hemmetin leikkikalut, joihin on tullut vahingossa sekaannuttua. Mahtava laji. Tunne kropassa uinnin aikana varmaan teki sen säväyksen tähän lajiin.

Link to comment
Share on other sites

Tällä hetkellä nautin jopa liikaa uinnista. Suurin syy on nuo hemmetin leikkikalut, joihin on tullut vahingossa sekaannuttua. Mahtava laji. Tunne kropassa uinnin aikana varmaan teki sen säväyksen tähän lajiin.

Sama vika täällä. Lättäreillä tulee uitua paljon vauhdinhurman takia ja pullarin kanssa meno on niin ihanan kevyttä. "Tavallinen" vapaauinti on jäänyt ihan luvattoman vähille ja sen kyllä tuntee nyt avovedessä kun jalat ei millään jaksaisi potkia...

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy