Jump to content
Juoksufoorumi.fi



fikser

Vinkkejä uintiin

Recommended Posts

Garmin 910:n kanssa ei ole ollut ongelmaa.

Runningidiot: Hienoa, että kelluminen alkaa onnistua. Tässä harjoitus joka auttaa vartalon asentoon ja kellumiseen. Supermies-liuku eli potkastaan vaan vauhtia päädystä ja liu'utaan pinnalla. Kun vauhti loppuu niin noustaan seisomaan, otetaan happea ja uudestaan. Malliesimerkki:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekin taistelen moninaisen tekniikkamurheiden kanssa. Lohtuna tässä kuitenkin HS:n juttu taannoin, jossa kerrottiin huonolla tekniikalla uimisen olevan erinomainen kuntoilulaji!

Vapaauinnin olen saanut siihen malliin, että tietyllä nopeudella pystyn uimaan jokseenkin yhtäjaksoisesti vaikka puolitoista tuntia. Eilen sitten päätin kokeilla hieman nopeampaa uintia...tuloksena +10-15 nousu sykkeissä, hemmetin vaikeeta ja sadan metrin aika parani noin 10 sekuntia...Kertooko tama enemmän a) tekniikan puutteista b) olen vain tottunut uimaan mukavuusalueella vai c) näistä molemmista. Varmaankin c?

Potkutekniikka minulla on aivan luokaton. Se ei käytännössä vie eteenpäin yhtään. On käyty kurssit ja nuoren opettajan kommentti oli "hyvältä näyttää". No niin voi näyttää mutta eteenpäin se ei vie. Olisiko se pätevän yksityisopettajan paikka. Oliko 226 aikeissa vetää niitä triathlonkursseja vielä joskus? Youtubea on katsottu, mutta paikalla junnataan tekniikan ja sitä kautta (?) nopeuden kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On aikeissa vetää uinnin tekniikkakursseja, mutta vuosi sitten muutin susien keskeltä porojen keskelle, joten en pysty Espoolaisia nyt auttamaan. Vuosi sitten kun etsin uutta työpaikkaa, niin pidin jopa yhtenä vaihtoehtona, että voisin kierrellä ympäri Suomea luennoimassa kestävyysurheilusta ja esim. pitää uinnin tekniikkatreenejä triathlonseuroille.

Nyt on kuitenkin täysipäiväinen ja vakituinen palkkatyö (ainakin niin vakituinen kun tänä päivänä yleensäkään mikään työ), joten joka suuntaan en voi revetä, etenkin kun omaa kilpauraa olisi vielä tarkoitus jatkaa ainakin ensi kesään asti. Jo parin viikon päästä minusta tulee kilpajuoksija, joka juoksee kisoissa.

Varmaan tuossa sinun uinnissa on kyseessä kohta c, mutta enemmän painaa kohta b kuin kohta a. 10 sekunnin paraneminen 100 m vauhdissa on kyllä aika paljon, joten on sen sykkeen syytäkin nousta. Jos on vaan harjoitellut mukavuusalueella, niin ei se kroppa kestä kovempaa vauhtia. Hapot alkavat painamaan ja vauhtikestävyys huononee vauhdin kasvaessa. Tämän vuoksi pelkkä loputon uintitekniikan hiominen ei ole kovin kehittävää, vaikka kivaa ehkä onkin. Jo hieman puutteellisella tekniikalla on syytä tehdä myös kovempivauhtisia treenejä, kunhan ihan karkeimmat virheet on ensin karsittu pois.

En ole lukenut tuota HS:n juttua, mutta kyllä syke nousee ja keuhkot kehittyy vaikka uisi huonolla tekniikalla, mutta jos haluaa samalla kehittyä myös nopeammaksi uimariksi, niin kyllä tekniikkaankin kannattaa panostaa. Vähän sama juttu kuin 20 kg ylipainoisena juokseminen. Varmasti on hyväksi kunnolle, jos paikat kestävät, mutta kovempaa pääsisi, jos olisi kevyempi.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

On aikeissa vetää uinnin tekniikkakursseja, mutta vuosi sitten muutin susien keskeltä porojen keskelle, joten en pysty Espoolaisia nyt auttamaan. Vuosi sitten kun etsin uutta työpaikkaa, niin pidin jopa yhtenä vaihtoehtona, että voisin kierrellä ympäri Suomea luennoimassa kestävyysurheilusta ja esim. pitää uinnin tekniikkatreenejä triathlonseuroille.

Nyt on kuitenkin täysipäiväinen ja vakituinen palkkatyö (ainakin niin vakituinen kun tänä päivänä yleensäkään mikään työ), joten joka suuntaan en voi revetä, etenkin kun omaa kilpauraa olisi vielä tarkoitus jatkaa ainakin ensi kesään asti. Jo parin viikon päästä minusta tulee kilpajuoksija, joka juoksee kisoissa.

Varmaan tuossa sinun uinnissa on kyseessä kohta c, mutta enemmän painaa kohta b kuin kohta a. 10 sekunnin paraneminen 100 m vauhdissa on kyllä aika paljon, joten on sen sykkeen syytäkin nousta. Jos on vaan harjoitellut mukavuusalueella, niin ei se kroppa kestä kovempaa vauhtia. Hapot alkavat painamaan ja vauhtikestävyys huononee vauhdin kasvaessa. Tämän vuoksi pelkkä loputon uintitekniikan hiominen ei ole kovin kehittävää, vaikka kivaa ehkä onkin. Jo hieman puutteellisella tekniikalla on syytä tehdä myös kovempivauhtisia treenejä, kunhan ihan karkeimmat virheet on ensin karsittu pois.

En ole lukenut tuota HS:n juttua, mutta kyllä syke nousee ja keuhkot kehittyy vaikka uisi huonolla tekniikalla, mutta jos haluaa samalla kehittyä myös nopeammaksi uimariksi, niin kyllä tekniikkaankin kannattaa panostaa. Vähän sama juttu kuin 20 kg ylipainoisena juokseminen. Varmasti on hyväksi kunnolle, jos paikat kestävät, mutta kovempaa pääsisi, jos olisi kevyempi.

Kiitoksia - otetaanpa nyt mukaan noita kovempitehoisia treenejä. Katsotaan missa ollaan jouluna. Ja käydään vielä muutama opastuskerta osaavan ohjaajan yksityistunnilla. Tarkoitus ei tässä huippunopeaksi uimariksi ole tulla, mutta kohtuulliseen aikaa selvitä eri matkojen triathlonkisoissa uintiosuudesta - ja hyvävoimaisena. Tekniikassa on kyllä parantamista ainakin potkujen suhteen. Ehkäpä nekin voisivat viedä uintia hieman eteenpäin eikä jalat toimisi ankkureina.

Tuo HS:n juttu oikeastaan oli kehoitus opetella kuitenkin parempi uintitekniikka. Nosti hieman "iltalehtimäisesti" sen esiin... Taisipa aikoinaan joku lehti näin tehdäkin.

http://www.hs.fi/terveys/a1407295537187

Share this post


Link to post
Share on other sites

hep

Garmin 910:n kanssa ei ole ollut ongelmaa.

Jepjep, pitänee koittaa keksiä jotain viritystä, näytti olevan poolmatessa ranneke ja kello yhtenäistä muovikappaletta, eli kaippa siihen pitäs keksiä joku suojaranneke jonka päälle sitten laittaa ite kellon, jos ei sitten kellosepältä tulee parempaa ideaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekat reenit uitu snorkkelin kanssa ja sehän olikin aika oivallinen laitos. Sai kerrankin keskittyä pelkästään käsityöskentelyn ja uintiasennon hiomiseen. Kerran onnistuin heittämään lattarilla vettä torveen ja sitä seurasi melkoinen ämpyily, mutta tuo moka menee kyllä ihan kokemattomuuden piikkiin. Mun ongelma on se (tällä hetkellä), että puhtaat ja tehokkaat vedot ovat vaan liian raskaita ylläpidettäväksi pitkällä matkalla. Kun kevennän vetoa, se alkaa vuotamaan ja tekniikka kärsii.

Olen nyt lattareilla hakenut ihan raakaa voimaa ja kestävyyttä selkään, niin että tulevaisuudessa jaksaisin pitää paremmin tekniikan kasassa. Lattareina Finiksen freestylerit ja agility padit. Freestylereillä vedon alku on selkeästi raskaampi ja sitten noilla agility padeilla veto muuttuu raskaammaksi loppua kohden. Kun on kilsan temponut lattareilla satasen vetoja tuntuu uinti ilman apuvälineitä helpommalta kuin koskaan. Voi sanoa, että se oikein soljuu mukavasti eteenpäin. Veto ei tunnu lainkaan raskaalta ja 1000-1500m menee tuon alun rääkin jälkeen tosi mukavasti. Sitten se märkä rätti läsähtääkin naamaan ja viimeiset 500m reenistä on melkoista taistelua, kun on kaikki paukut loppu. Selkä ja rinta on ihan tyhjät.

Katsotaan nyt sitten miten se selkä/rinta alkaa kehittymään tällä reseptillä. Ne ovat kyllä tämmösen treenin jälkeen ihan hirveässä pumpissa ja eipä ole epäilystä siitä, etteikö treeni olisi mennyt "oikeaan paikkaan". Alkuun uin vain matkaa ja ainoa tavoite oli selviytyä matkasta hengissä läpi. Nyt kun sitä puolta ei tarvitse stressata, olen siirtynyt aika paljon raskaampiin treeneihin, eikä nuo uidut metrit ole enää se tärkein juttu. Juoksussa ja fillaroinnissakin raskas perustreeni on toiminut minulla niin, että muutaman naksun tehon pudotuksella kapasiteetti pidemmän matkan rouhimiseen kasvaa huomattavasti ja toivon että tässä uintihommassakin kävisi niin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rekisteröimätön

Kyllä te taidatte oikeassa olla sen kellunnan suhteen. Jonkinlainen läpimurto tapahtui äsken altaassa mistä on pakko päästä raportoimaan. Pahoittelut että olen ominut tämän ketjun, yritän vähentää.

Lueskelin tätä ketjua ennen lähtöä ja yritin painaa vinkkejä mieleeni. Tärkeimmäksi osoittautui tämä Mossen teksti:

Olin aikaisemminkin yrittänyt aina vetää vatsaa sisään ja kääntää lantion kulmaa, mutta nyt vedin vatsan oikein huolella sisään. Siis niin että se näyttää peilistä jo todella typerältä. Kelluminen ei onnistunut edelleenkään mutta kun lähdin siitä asennosta potkistelemaan hiljaa eteenpäin ja sitten tekemään rauhallisia vetoja, koin aivan uuden tunteen vedessä. Jokainen veto liu-utti minua kevyesti eteenpäin eikä uimisesta tullut hosumista. Ehdin rauhassa miettiä käsien liikettä, hengitellä miltä puolelta ja milloin huvitti, sekä potkittua pienesti ja rauhallisesti, eikä homma tuntunut siltä että yritän vain olla hukkumatta.

Tuli sitten uitua joka pätkä 50 metriä kerrallaan ja kerran uin 75 metriäkin mikä teille muille tuntuu tietenkin aivan lapselliselta. Minulle se on henkilökohtainen ennätys. Vasta kun alkaa muutenkin väsymään, vatsa löystyy ja lantio alkaa putoamaan ja ongelmat jälleen kertautumaan.

Eilinen ärsytys muuttui kertaheitolla toiseen äärilaitaan:thumbsup:

Voin vain kuvitella miten naurettavan helppoa koko vapaauinti on niille, joille mahallaan kelluminen ei ole temppu eikä mikään.

Moron,kokeileppa Lava Pantseja(Scorpionstorelta hommasin omani) niin se persuus ja jalat nousee ylös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sitten osaa uida vain ja ainoastaan niillä Lavapäntseillä....

Eli opetelkaa kellumaan ja uimaan, leluja tarpeenmukaan messiin muttei niillä ole tarkoitus korjata jotain virhettä koko reenin ajaksi.

Tähän ehdottomasti sama. Itse meinasin kanssa viime talvena hommata Lavat. Juteltuani muutaman atleetin kanssa noista housujen tuomista hyödyistä (?), en hommannut housuja vaan jatkoin uintiasentoni korjaamista normaalein konstein. Uskalla nyt sanoa, että siitä todellakin oli paljon enemmän hyötyä, kun että olisin korjaannuttanut pantseilla uintiasentoani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tekaisin taas uuden videon:

Kirjoittelin omista havainnoista tonne blogin puolelle joten en viitsi niitä tähän uudestaan kirjoittaa. Ensimmäinen yksityistunti tosiaan tänään edessä mutta silti kiinnostaisi kovasti teidänkin arvokas inputti. Onko päälimmäisenä samat havainnot kuin itselläni vedoista, uintisyvyydestä ja potkuista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin yrität liikaa liu'uttaa kättä vedossa eteen, tämä ehkä aiheuttaa sen että sukellat jatkuvasti liian syvällä. Otteen haku edessä tulisi löytää kropan kierron kautta ,eikä tuolleen piiitkälle kurottelemalla. Näin saat myös todnääk sen vedonkin lähtemään kyynärpää ylempänä.

Koklaappa potkaista päädystä vähän vauhtia liukuun ja haet virtaviivaista liukuasentoa, tästä lähdet sitten kauhomaan ennen kuin vauhti pysähtyy. Yrität sit pitää sen hyvän liukuasennon myös uidessasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tekaisin taas uuden videon:

Kirjoittelin omista havainnoista tonne blogin puolelle joten en viitsi niitä tähän uudestaan kirjoittaa. Ensimmäinen yksityistunti tosiaan tänään edessä mutta silti kiinnostaisi kovasti teidänkin arvokas inputti. Onko päälimmäisenä samat havainnot kuin itselläni vedoista, uintisyvyydestä ja potkuista?

Ootko koskaan koittanut silleen että et veisi käsiä edessä keskilinjan väärälle puolelle toisen käden hartian kanssa linjaan, vaan ihan saman käden hartian kanssa linjaan jolla vedät. Se helpottaa kummasti vähän kaikkea, mm tuota perseen paikkaa. Ja asentoa, nyt perseen on varmaan pakko tulla perässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy