Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Vinkkejä uintiin

Arvostele ketju:


fikser
 Share

Recommended Posts

- korjata lantion asentoa eli napaa selkärankaan ja persettä tiukaksi

- tarkkailla jalkojen asentoa, nilkat suoriksi ja potkuissa ei liikaa joustoa polvista

Itse jättäisin asennon tarkkailemisen vähemmälle ja keskittyisin vain oikeaoppisen ja voimakkaan käsivedon harjoitteluun. Minullakin jalat uppoavat alas aina kun uin hiljaa, mutta kun laitan enemmän voimaa käsivetoon ne pysyvät pinnalla kuin itsestään, vaikka parantamisen varaa tietenkin aina on. Korkean kyynärpään lisäksi on tärkeää työntää jokainen veto mahdollisimman pitkälle, eli älä keskeytä vetoa ennen kuin käsi pääse taakse reiden tasolle. Jos hengität koko ajan samalta puolelta niin kannattaisi ehkä myös harjoitella joka kolmannella vedolla hengittämistä. Oikean käsivetotekniikan ja vartalokierron oppiminen on mielestäni paljon helpompaa jos ei koko ajan tarvitse kääntyä happea ottamaan. Snorkkelilla se saattaa olla vielä helpompaa, sitä en ole kokeillut.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

http://www.svl.ch/Schweben/ = http://www.h2oustonswims.org/fullPage/what_floats_yer_boat_full.html

http://www.limmatsharks.com/Posture/

http://www.svl.ch/svlimmat_balance.html

http://www.limmatsharks.com/basic_drills.html

Tuota kannattaa alkuun miettiä, että pystyy kellumaan myös paikallaan mahdollisimman rentona. Veden allakin pitää pystyä oleskelemaan rentona ilman paniikkia ja ilman että keuhkot on täynnä kuin ilmapallot. Sitten kun tuo kelluminen ja vedessä oleilu sujuu vaivattomasti niin hengittäminen ja vartalon kierto pitää saada uinnissa luontevaksi niin että se tapahtuu kuin huomaamatta sivulta ilman että tasapaino häiriintyy. Sitten pitää vielä minimoida se veden painaminen vedon alussa kädellä kohti altaan pohjaa, koska se upottaa myös jalkoja/nostaa päätä ja hukkaa myös voimia ja jarruttaa menoa. Ja potkujen säde pitää olla melko pieni ja jalkojen tulee olla rennot - potku lähtee persiistä kuten Vormisto sanoi.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Mä olen opetellut pitämään peukalon hieman sivulla niin, että se hipaisee reittä vedon loppuvaiheessa. Heti kun peukku osuu reiteen, käännän pään sivulle hengitystä varten ja otan ilmaa niin kauan kun käsi on veden yläpuolella. Semmoinen vika tuli viimeksi korjattavaksi, että hengityspuolen hartia ei mennyt tarpeeksi alas ja veto jäi vähän heikommaksi. Nyt täytyy keskittyä siihen, että saa kaiken irti myös hengityspuolen kädestä. Hartiaa syvemmälle ja vetoa leveämmälle.

Hengityksessä tavaksi on tullut päästää ilma pois kahdessa vaiheessa, eli puolet ekan vedon raskaimman osan aikana ja toinen puoli toisen vedon aikana. En pääse heti kylmiltään tähän rytmiin kiinni, mutta pikku alkulämpöjen jälkeen se alkaa sujua. Ensi talven projekti on saada joka kolmannella hengittäminen kulkemaan pitkällä matkalla. Nyt 50m siivut menee aika mukavasti.

Jalkojen liike oli myös kehittynyt liian laajaksi. Siitä tavasta on mukava opetella eroon, kun se helpottaa selkeästi uimista. Mulla sopiva uima-asento on niskan kulmasta kiinni. Kun se on kohdallaan, löytyy liuku ja oikea asento. Se on hiton pienestä kiinni. Paras taitaa olla semmonen ihan pieni etuviistoon katsominen. Puoli vuotta semiaktiivista uimista on auttanut sen verran eteenpäin, että ensimmäisessä kisassani sain uitua 1900m 28 minuuttiin. Saattaa kyllä olla, että reitti oli karvan alamittainen. Tuntui vähän liian hyvältä tuo aika. Keli oli kyllä aivan tyyni ja sitä kautta olosuhteet kokolailla priimat.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kun jaksatte antaa vinkkejä. Täytyy yrittää taas huomenna ehtiä altaseen. Tuli ostettua lapselle vesitiivis kamera synttärilahjaksi. Harmi vaan että synttärit on vasta lokakuussa, jonka jälkeen isikin pääsee vähän lainaamaan vehjettä... Ehkä sen jälkeen tulee laitettua hauska uintivideo myös tänne nähtäväksi.

Link to comment
Share on other sites

Hohhoijaa, ekat "talvikauden" reenit vedetty hallissa ja perhana, että oli vaikeaa. Koko kesän olen uinut vaan märkkärillä ja eihän se homma pelannut altaassa alkuun ollenkaan. Ei muuta kuin pulli koipien väliin ja renaamaan. Seläkän täytyy saada roimasti lisää ruutia. Vahvoilla vedoilla tekniikka on hyvä, mutta kunto ei riitä sen ylläpitämiseen, eli resepti on selvä. Ensin vinstoja, sitten satkuja ja varmaan jossain kohtaa kunnon noustua 200m vetoja.

Link to comment
Share on other sites

Kuvakulma saattaa hieman hämätä, mutta näytti siltä että potkut lähtee polvista lonkkien sijaan. Kuvakulmasta en näe, miten käsi menee vedessä vetovaiheessa, mutta nähtävästi viet sen taakse saakka suorana. Itse kuvittelen, että kohta, mistä käsi menee veteen on sama "reikä", josta käsi tulee ylös. Hoen mielessäni, että "hyvä ote vedestä". Otettaessa happea ei päätä tulisi nostaa, vaan vartalonkierron ollessa riittävä pään kääntäminen riittää.

Olen huono neuvomaan, sillä itsekin aloitin täysin nollasta puolitoista vuotta sitten uskaltaen mennä uintivalmennukseen. Ihan ensimmäisenä opetelin hengittämään joka 3. vedolla (eli kummaltakin puolelta). Korkeaa kyynärpäätä, rentoa rannetta ja otetta vedestä hinkattiin vuosi.... Tiukka keskivartalo auttaa pitämään kropan pinnalla, jolloin peppu ei painu eikä jalat sen myötä.

Itselläkin painui pää kokonaan veden alle, mutta ajan myötä olen saanut senkin "paikoilleen" (eli osa päänupista on "kuivilla").

Malttia ja kärsivällisyyttä tekniikan hiomiseen. Valmentajan periaate on, että yksi asia kerrallaan kunnolla kuntoon, sitten keskitytään seuraavaan asiaan.

Kannattaa jatkossakin kuvauttaa omaa uintiaan, eihän sitä itse muuten näe. Vertailemalla klippejä huomaa, että edistystä on ajan mittaan tullut.

Tsemp!!!!

Link to comment
Share on other sites

Näköjään uit ns tahdistaen eli käsi kun toinen käsi palautuu eteen, niin toinen on siellä vielä odottamassa, vaikka sen käden pitäisi jo vetää.

Tähän.

Kävin kesällä pikaisella vaparin tekniikkatunnilla. Opettaja nimenomaan painotti, että odottakaa toista kättä takaisin ennen seuraavaa vetoa.

Kumpi parempi?

Link to comment
Share on other sites

Tähän.

Kävin kesällä pikaisella vaparin tekniikkatunnilla. Opettaja nimenomaan painotti, että odottakaa toista kättä takaisin ennen seuraavaa vetoa.

Kumpi parempi?

Jep minäkin viime vuonna kävin Märskyssä vaparin tekniikkakurssilla ja opin saman, eli synkronivaparin. Se oli oikeastaan aikamoinen karhunpalvelus. Siinä oppii kyllä tehokkaan vedon, mutta ylipitkä liuku ottaa vauhdit pois. Hyvin huomasi, kun sitten myöhemmin otti videota omasta uinnista.

"Jatkuva" veto, jossa käsi lähtee aika pian veteen tulon jälkeen kohti pohjaa on nykytietämyksen mukaan parempi tapa.

Tunnistatko itsessäsi näitä tyypillisä overgliderin merkkejä (minä olin aika täydellinen overgliderin stereotyyppi keväällä):

http://www.swimtypes.com/overglider.html

Link to comment
Share on other sites

Samat huomiot kuin Mind3llä.

Hapenotossa noustat yläkroppaa pinnalle ja se aiheuttaa suurimman jarrun liukuun. Syy/seuraus on että vasen käsi painaa vettä altaan pohjaa kohti, ei taaksepäin kuten kuuluisi. Eteneminen on miltein oikean käsivedon varasssa joka menee mun silmään paljon optimaalisemmin kun et koita sillä saada itseäsi pintaa hapenoton vuoksi. Eli vasen käsiveto taaksepäin (korkea kyynärpää) ja kiertoa vartaloon niin tuo paranee jo sillä ihan uudelle tasolle.

Potkuissa myös sama huomio M1nd3n kanssa sen mitä pinnalta näkee. Pitäisi lähteä lantiosta ja paljon pienemmällä liikeradalla. Veikkaan että et tällä hetkellä saa jaloilla juuri lainkaan vauhtia lisää ja uit pullareilla lähelle samoja aikoja kuin potkimalla. Kokeile pelkkiä potkuja samalla teholla laudan kanssa että lähteekö mies eteenpäin (vai taaksepäin) :icon_rolleyes: ja millä vauhdilla.

Rookie

Link to comment
Share on other sites

Mikäli laskin oikein niin sinulle tuli ensimmäiseen noin 20 sekuntiin 13-14 vetoa eli yksi veto per 1,5 sekuntia. Se on todella vähän. Vastaavasti jalat vispasivat kuin sähkövatkaimessa. Jalkojen suuret lihakset ovat kuitenkin noin viisi kertaa käsien lihasten kokoiset eli kuluttavat myös happea vastaavasti -> kuten yllä on todettu: napakat, lantiosta lähtevät potkut, ja harvemmin (katso vaikka Shinjiä 50 - 55 s kohdalla). Kun happi ei mene jalkoihin, niin voi tuota käsien kadenssia lähteä nostamaan. Olen itse hankkinut piipparin avuksi rytmin säilyttämiseen.

PS Kun tuota kadenssia nostaa, niin happea saa otatuksi nopeammin. Kun itse uin rennosti, niin vetotiheyteni on noin sekunti ja hengitän joka kolmannella vedolla = vuorotellen vasemmalta ja oikealta. Me siis molemmat hengitämme kolmen sekunnin välein.

Link to comment
Share on other sites

Jos katsot huippu-uimareiden tekniikkaa veden alta niin heillä käsi selvästi odottaa liukuvaiheessa. Vetävä käsi saattaa olla vasta vedon puolivaiheessa kun vapaa käsi jo osoittaa eteenpäin. Vartalon kierto on varmaan voimakkaampi kun kädet eivät ole ihan vastakkain. Itsekin kokeilin muuttaa tekniikkaani tähän suuntaan mutta totesin sen liian vaikeaksi. Liukuvauhtini ei vain riitä siihen odotteluun, vajoan siinä liian syvälle ja vauhti hidastuu.

Runningidiotilla molemmat kädet näyttävät osoittavan samanaikaisesti eteenpäin, eli odotusaika on todella pitkä. Kehottaisin aloittamaan uuden vedon paljon aikaisemmin, suurin piirtein kun toinen käsi nousee takana vedestä.

Tähän.

Kävin kesällä pikaisella vaparin tekniikkatunnilla. Opettaja nimenomaan painotti, että odottakaa toista kättä takaisin ennen seuraavaa vetoa.

Kumpi parempi?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Mä oon sitä mieltä että ei aloittelijan tarvitsisi kaksitahtipotkulla opetella uimista. Helpommin vartalo pysyy paketissa pienellä kuusitahtipotkulla. Samoin tuosta tahdistuksesta. Ainakin mulla tuki pysyy paremmin ja vetoon saa vartalon mukaan kun vähän tahdittaa. Toki ei noin että kurkottaa eteenpäin, vaan että ottaa otteen hitaasti. Jos vetävä käsi on jo kovin pitkällä niin siinä on sitten aika tyhjän päällä ja palautuvasta kädestä ei saa ilmaista voimaa vetoon.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy