Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vinkkejä uintiin


Guest fikser

Recommended Posts

Mulla alkaa olla nyt uintia vuosi takana. Kaikenlaista on tehty, kisoissa on käyty ja meno on ollut aika vuoristorataa. Kesän uin vain avovedessä märkkärillä ja sen seurauksena syksyllä aloitetut hallireenit oli ihan hirveää tervanjuontia. Lähtötaso oli 25m -> totaalikuolema. Tänään mietiskelin taas käsityöskentelyä uidessa ja vetelin rauhassa matkaa. Jos syke meinas nousta , huilin 5-10s päädyssä. Lopputuloksena 3000m@1h15min. Eihän toi vielä ihmeellinen oo, mutta tiedän, että siitä saa vielä kevään mittaan kivasti pois minuutteja. Kun tahti kolahtaa kohdalleen, ei tarvii huilia ja kun liuku toimii, pääsee samalla voimalla pidemmälle. Kilsan oon uinut about 19min aikaan.

Täällä porukka on kovasti painottanut jalkatyöskentelyä. Itse olen tullut sihen lopputulokseen omassa päässäni, että jalkoja tarvitsee sitä enemmän, mitä enemmän yläpään touhussa on korjattavaa. Kun käsien ja ylävartalon touhussa palat menee paikoilleen, ei jalat tee tommosella pidemmällä matkalla kovin ihmeellisiä suorituksia (mun tapauksessa). Joskus käy niin, että ui hitaamman kiinni ja huomaa, että tässähän mennään perässä pelkillä käsillä, eikä jalat siltikään raahaa perässä. Jalkojen osuus kyllä korostuu sitä mukaa, kun vauhtia nostetaan. Vedoissa ne tekee jo niin paljon duunia, että pohkeet välillä kramppaa. Mä keskityn nyt kädet/ylävartalo osastoon ja kun se on kunnossa satsataan jalkoihin lisää. Toki käytän niitä uidessa, mutta kyllä se vauhti mulla melkein käsistä, selästä ja rinnasta lähtee. Jaloissa keskityn nyt vain siihen, että ne ovat suorassa jalkateriä myöten ja potku lähtee lantion seudulta. Ne menee jotain tahtia ja jos syntyy happivajetta, rauhoitan ekana jalkoja.

Tänään sain vihdoin "ei hengityspuolen" kallistettua samalla tavalla kuin hengityspuolen ja siitähän se veto parani huomattavasti. Katselin jonkun kilpauimarin menoa ja ihmettelin, että miten hemmetissä se saa menemään altaan noin nopeasti noin hitailla vedoilla. Lähdin sitten veireisellä radalla vetelemään samaa tahtia ja kas, mähän uin ihan samaa kyytiä. Kun veto ei vuoda, ei käsien tartte viuhtoa kuin tuulimylly. Siinä tulee vastaan vaan se juttu, että paikat eivät ole tottuneet raskaaseen pitkään vetoon ja sitä pitää harjoitella. Kyllä se sieltä löytyy kilsojen karttuessa.

Link to comment
Share on other sites

Täällä porukka on kovasti painottanut jalkatyöskentelyä. Itse olen tullut sihen lopputulokseen omassa päässäni, että jalkoja tarvitsee sitä enemmän, mitä enemmän yläpään touhussa on korjattavaa. Kun käsien ja ylävartalon touhussa palat menee paikoilleen, ei jalat tee tommosella pidemmällä matkalla kovin ihmeellisiä suorituksia (mun tapauksessa). Joskus käy niin, että ui hitaamman kiinni ja huomaa, että tässähän mennään perässä pelkillä käsillä, eikä jalat siltikään raahaa perässä. Jalkojen osuus kyllä korostuu sitä mukaa, kun vauhtia nostetaan. Vedoissa ne tekee jo niin paljon duunia, että pohkeet välillä kramppaa. Mä keskityn nyt kädet/ylävartalo osastoon ja kun se on kunnossa satsataan jalkoihin lisää. Toki käytän niitä uidessa, mutta kyllä se vauhti mulla melkein käsistä, selästä ja rinnasta lähtee. Jaloissa keskityn nyt vain siihen, että ne ovat suorassa jalkateriä myöten ja potku lähtee lantion seudulta. Ne menee jotain tahtia ja jos syntyy happivajetta, rauhoitan ekana jalkoja.

Itse olen ollut lukevinani erilaisilta nettisivuilta potkujen olevan vain pienessä sivuosassa kun puhutaan pitkän matkan uinnista mitä triathlonin uintiosuus on ainakin puoli- ja täysmatkalla. Uimarien sprinttikisat on sitten erikseen. En ainakaan itse tee ikinä erikseen potkuja. Muuten vaan saatan vaihdella potkutahteja normaaliuinnin lomassa miten sattuu että saa vähän vaihtelua.

Link to comment
Share on other sites

Perus uintikursseilla painotus voi olla vähän toinen kuin mitä triathlon uinnissa. Uinti on triathlonissa pitkän matkan versiota, käsivedot tahdistetummin (pidempi liuku) kuin lyhyillä matkoilla ja vähemmän potkimista. Tri uinnin jälkeen pitää jaloilla tehdä myös vielä vähän jotain muutakin kuin mitä tavallisessa uinnissa. Jos uinnissa saa potkut siihen kuntoon, ettei potkiminen hidasta uintia niin se on jo aika hyvä.

Potkuja voi vähän ottaa mukaan esim. kylkiuintia harjoiteltaessa tai muuten vartalon kiertoharjoituksissa. Lautaa ei niissä tarvita. Eri harjoitteilla voi olla myös psykologinen vaikutus, kun saa vähän vaihtelua. Lisäksi niillä saa vartalon yleistä hallintaa vedessä parannettua (ilman lautaa).

Link to comment
Share on other sites

Potkuja voi vähän ottaa mukaan esim. kylkiuintia harjoiteltaessa tai muuten vartalon kiertoharjoituksissa.

Minkälaista on kylkiuinti missä otetaan potkuja vain vähän mukaan?

Itse olen tehnyt kyljellään potkuharjoituksia eli kroppa lähes 45 asteen kulmassa alempi käsi suorana edessä potkien eteenpäin ja katse altaan pohjaan. Tai sitten tuosta versio 6 potkua - 1 veto. Nämä ovat ainakin enemmän potku ja asentoharjoituksia mutta minulle ovat tehneet hyvää sekä asennolle, potkuille että vartalonkierrolle.

Link to comment
Share on other sites

Mun oma havainto oli lähinnä se, että se asento tarttis löytyä ilman niitä jalkojakin. Kun se liuku alkaa löytyä, ei jaloilla tarvitse potkia kovinkaan paljon, että asento pysyy hyvänä. Se pysyy etenemiskelpoisena, vaikkei jalat tekis juuri mitään. Alkuun korjasin itsekin heikkoa käsityöskentelyä jaloilla, joka teki uinnista entistä raskaampaa. Pullin kanssa reenaaminen on auttanut mulla paljon. Salilta on myös haettu ihan reilusti voimaa selkään ja rintaan. Leukoja ja punnerruksia tai yleisliikettä muistuttavaa näiden kahden liikkeen yhdistämistä. Kaksi leukaa-kaksi punnerrusta taputuksilla-kaksi leukaa jne. Penkkiä, irtopainoilla rintaa ja vaikka mitä muuta vähän kuntopiirityyppisesti. Pitkiä sarjoja niin isoilla painoilla kuin vaan jaksaa.

Altaasta noustessa oon tyytyväinen, kun selkä ja rinta on aivan pumpissa ja piiskattu loppuun. Silloin on oikeat lihakset tehneet työtä.

Link to comment
Share on other sites

Jos uinnissa saa potkut siihen kuntoon, ettei potkiminen hidasta uintia niin se on jo aika hyvä.

Reilu vuosi sitten pidin uintikurssin Kajaanin triathlonisteille ja ensi viikolla olisi tarkoitus aloittaa uintikurssi Suomussalmella. Potku näytti olevan monella juuri se heikoin lenkki. Vaikka pelkillä käsivedoillakin pääsee kovat uimarit helposti 100 m alle minuuttiin, niin uinnin suhteen aloittelevan triathlonistin potku voi olla se, joka eniten hidastaa menoa. Jos esimerkiksi polvi käy 40 cm syvyydessä, niin koko reisi on melkoinen jarru. Toinen hidastava virhe voi olla se, että esim. jompi kumpi jalka leviää kauas sivulle ja aiheutta samalla myös vartalon kiemurtelua. Kolmas yleinen potkuhidaste on jäykkä nilkka, joka niin ikään jarruttaa tehokkaasti. Neljäs se, että koko alakroppa on jäykkä selkään asti. Jos Pulliksen kanssa pääsee kovempaa kuin ilman sitä, niin silloin ainakin kannattaa tehdä myös pelkkiä potkuharjoituksia ja muutenkin ihan motivaation takia.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Minkälaista on kylkiuinti missä otetaan potkuja vain vähän mukaan?

Tarkoitin, että potkuja voi koko uintiin käytetystä harjoitusmäärästä olla vähän mukana, esimerkiksi tuossa kylkiuintiharjoituksessa. Siinä pitää kyllä potkia kunnolla ainakin jos haluaa myös hengittää, tai sitten pitää käyttää räpylöitä. Kovin suurta osuutta kaikesta uintiin käytetystä ajasta tuskin kannattaa käyttää vain lauta kädessä potkimiseen.

Toinen potku/asentoharjoitus on sellainen, että lähdet potkimaan vatsallaan kädet pään yläpuolella yhdessä virtaviivaisena sukkulana, pidät kädet koko ajan samassa asennossa ja käännyt potkimalla selälleen hengittämään. Siitä taas vatsalleen hetkeksi ja takaisin selälleen vuorotellen myötä- ja vastapäivään. Yritä mennä suoraan ja saada naama pinnalle selällään ollessa ilman käsien liikuttamista.

Link to comment
Share on other sites

Eipä oo vielä vastaan tullut yhtään kovaa uimaria tai kovaa uivaa triathlonistia joka ei osaisi potkia.

Hep! Eikun, enhän minä olekaan kova triathlonisti enkä uimari. Joten väärä hälytys.

Kävin tarkistuttamassa tekniikkaa hieman osaavamman silmän alla. Yllätys oli, että jalat eivät laahaa syvällä, vaikka itselläni on sellainen tunne. Tämä positiivista. Potkujen tehottumuus johtuu pääsääntöisesti jäykistä nilkoista. Ohjeena venyttelyä ja nilkan asennon tietoista korjaamistä myös räpylöiden avulla. Käsiveto luistaa, kuten arvelin, varsinkin nopeampaa uintia yritettäessä ja hengityksen ajoituksessa hieman korjattavaa. Ohjeena korostettua vartalon kiertoa ja kylkiuintia. Lättäreitäkin voi kokeilla. Muuten vain reippaampaa uinti mukaan enenemissä määrin, niin noiden muutamien teknisten yksityiskohtien korjaamisella ja vauhtikestävyyden parantumisella hyvä tulee.

Summa summarum: maksoin 40€ kuullakseni saman asian jonka 226 kertoi täällä ilmaiseksi ja näkemättä kertaakaan uintiani. Suosittelen siis 226, että alat pitää uinnin nettikursseja! Kyllä noin asiantuntevista vinkeistä voi hieman maksaakin...

Link to comment
Share on other sites

Kerro silmien värisi, kerro millaista musiikkia kuuntelet, kerro mihin maahan haluaisit matkustaa. Näillä tiedoilla toiminimi T Hyppönen laatii sinulle täydellisen uinnin tekniikka-analyysi, jolla sinulle aukeaa tie teräsmiesten luksusmaailmaan, vain 199,95 euroa.

Sininen, Type O Negative musiikista referenssinä, Italia. Mutta minulla onkin jo heikkoudet tiedossa. Tänään sitä sitten mennään keskittyen heikkouksien parantamiseen uimahallille. Saako tuon maksaa liikunta- ja kulttuuriseteleillä?

Unohtui mainita vielä liian jäykkä yläkroppa yleisesti. Pitäisi saada kuuleman mukaan rentoutta hartioihin lisää, niin sitäkin kautta uinti kehittyy taloudellisempaan suuntaan. No, tästä kohta suunnataan hallille rennosti, yläkroppaa kiertäen tekemään 8*200m + lämmittelyt.

Link to comment
Share on other sites

Aijaa? Miltä osin sinulla alkoi tekniikka vuotamaan? En oikein keksi muita mahdollisia vuotoja kuin vartalonkierron ja tietenkin hengitystekniikan. Tuo snorkkeli mahdollistaa mulla pk-tasoisen treenin. Ilman sitä jossain kohtaa hapenotto epäonnistuu, syntyy happivajetta, paniikki, tekniikka hajoaa jne -> pakko pysähtyä. Uintikunto on vielä sen verran heikko että en saa rauhoitettua menoa ongelmia kohdatessa ja sykkeitä laskettua alas ilman pysähtymistä.

Ajattelin että vetäisin pidemmät pk-tason siivut snorkkelilla ja sitten lyhyemmät siivut ilman sekä osan kovemmista vedoista lättäreillä.

Huono suunnitelma?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy