Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Vinkkejä uintiin

Arvostele ketju:


fikser
 Share

Recommended Posts

Voi elämän kevät, nyt meni taas jotain kohdalleen.  Tänään älysin, miten se käden rento heitto tehdään ja johan muuttui uinti.  Kertalaakista löytyi semmonen rento fiilis uimiseen ja mikä parasta,  ilmat riittää taas mainiosti joka kolmannella hengittelyyn.  Samalla sain aikaan jo pientä pumppaavaa liikettäkin, kun vetoon saattoi lisätä vähän voimaa. Eilen tuota valmentajan kanssa säädettiin ja pikkusen jäi jotain takaraivoon itämään.  Tänään menin jatkamaan eilisiä touhuja ja sitten se loksahti jotenkin kohdalleen. Kun olin aikani raahannut sormia palautuksen aikana veden pintaa pitkin, alkoi liikerata löytyä. Vetojen määrä 50 metrillä väheni myös. Nyt taitaa olla 48. Nyt on myös oikea niskan kulma tsekattu parasta liukua ajatellen.  Hiusraja veden pinnassa, niin liuku on parhammillaan.  Vähän joutuu nyt rassaamaan hermotusta, että saa nää uudet jutut selkärankaan, mutta hitto sentään, on tässäkin näköjään mahdollista kehittyä :D

Link to comment
Share on other sites

Jatketaas yksinpuhelua. Taas kaksi reeniä takana ja nyt edistys näkyy kellossa.  Rento palautus oli se, juttu mikä oli kateissa.  Lisäksi veto jäi vajaaksi, jonka takiä kädet pyörivät liian kovaa.  Nyt nuo kaksi asiaa ovat järjestyksessä ja 1:05 aikaan tuli vedeltyä 3000m sisältäen pikku taukoja (5-15sek vetojen keskimäärin 100m vetojen välissä).  Sain vetopuolen jo pumppaaman aika kivasti, mutta fysiikka ei kyllä kestä vielä sellaista etenemistä yhtäjaksoisesti. 2500m tuli vedeltyä erilaisilla raskauksilla, kun matkavauhti oli kateissa.  Jälleen kerran kroppa väsytettynä se sitten alkoi löytyä ja viimeiset 500m meni mukavasti.  Rauhallisia tasaisia vetoja.  Ilmat riitti hienosti ja kaakeli rullas kivasti silmien alla.  Mä lähestyin ongelmiani ihan väärästä kulmasta, kun koitin sovittaa voimankäyttöä sopivaksi virheeliseen uintitekniikkaan.  Jäykkä palautus -> huono liuku-> liian kova tahti-> liian lyhyt aika hengittää-> koko pakka sekaisin.  Vedon saaminen täysimittaiseksi korjaa tahtia hyvin ja vinkki raahata sormia veden pinnalla rentona palautuksen aikana toimi.  Nyt vasta tajusin mitä se korkea kyynärpää meinaa käytännössä ja kuinka kättä viedään palautuksen alussa kyynärpää edellä, jonka jälkeen sen voi vaan viskata eteen rennosti.  Mikään näistäkään jutuista ei varmasti olisi löytynyt itsekseen, vaan kylä se oli taas valmentajan ansiota, että asiat etenee tällaisissa harppauksissa. Nyt pitää enää saada se veto kohdalleen niin, että sitä jaksaa painaa ilman taukoja sen 3000m altaassa.

Edit:

Ekan kerran kävi myös niin, että pullin kanssa uiminen tuntui hankalalta ja raskaammalta kuin ilman?! Tää oli ihan käsittämätön kokemus entisiin reeneihin verrattuna.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kesän jälkeen noin kk sitten takaisin altaaseen. Jos oli viime syksynä vaparin alkeellisenkin tekniikan opettelu hankalaa, niin pitkä matka on tulevanakin talvena edessä.

Olisi pitänyt heti opetella molemminpuolinen hengitystekniikka. "oikotie" tekniikan opettelussa kostautuu nyt todella kovalla kädellä. Kun yrittää hengittää heikommalta puolelta, niin ollaan suunnilleen samassa pisteessä kuin viime syksynä eli 25m ja tauko, pitkä tauko. Jos sitä vastoin hengittää joka kolmannella, niin pystyy jonkun altaanvälin uimaan, ennen riittävän pitkää taukoa. Tarkoitus on ollut tässä syksyn treenikauden aikana treenata uintia kolme kertaa viikossa. Yksi kerta pelkkää tekniikkaa, toinen 50/50 tekniikka/pk ja kolmas pelkkää pk:ta. Silloin tällöin hiukan reippaampia yrityksiä.

Noita tekniikka treenejä mennään, niin kauan kun hengitystekniikka alkaa sujumaan. Mutta noista muista treeneistä pieni kysymys. Kannattaisiko hankkia jotakin pullareita / lättäreitä, vai kiskoa vain altaanvälejä rauhalliseen tahtiin?

CSS-testillä (400m/200m) määrittelin vauhdit, ettei treenit menisi ihan mutuiluksi. Tavoitteena olisi saada 400m ajasta noin 45sek pois ennen joulua ja silloinkin on kyse vielä hyvin hitaasta vapaauinnista. 

Miten tarpeellisina noita lisälaitteita/välineitä pidetään? Kannattaako missä vaiheessa, tai siis millä vauhdeilla noista saisi lisäapua?

 

Link to comment
Share on other sites

Ääneni menee pullarille! Pullari jalkojen väliin, niin voi rauhassa keskittyä käsivetoon sekä molemmilta puolilta hengittämiseen joka kolmannella käsivedolla. Omissa ohjelmissa on myös seteissä välillä vapari pullarlla. Kyllä, vaikka pullari on jalkojen välissä pystyy silti tekemään pientä potkuliikettä sekä lätt+pull -osoita, jolloin lättäreillä käsivetoon saa lisää voimaa. 

Itse opettelin lähes alusta lähtien hengittämään joka kolmannella vedolla kummaltakin puolelta. Yhden käden uinti (joko vaihto joka kolmannella tai sitten koko 25 m allaspätkä puhtaasti yhdellä) on myös POP heikommalta puolelta hengitystä opeteltaessa. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ainakin noilla välineillä saa vaihtelua uintiin. Vaihtelua on myös hyvä hankkia uimalla eri vauhteja ja välillä eri lajejakin jos se luonnistuu.

Pullarin kanssa ei välttämättä huomaa käsivedossa ehkä yhtä tyypillisintä virhettä, eli että veto suuntautuu alussa alaspäin, nostaa pään ylös ja painaa jalat alas. Kannattaa välillä kokeilla pelkkiä käsivetoja ilman pullariakin, siinä on pakko pitää vedon suunta oikeana ja painaa ylävartaloa veden alle. On tosin paljon hankalampaa kuin pullariuinti.

Minulla on tosin henkilökohtainen poleeminen suhde lättäri/pullari uintiin, kun se tuntuu hidastavan menoani ainakin suhteessa muihin.Toisaalta mietin että onko se sellainen heikkous, johon nimenomaan kannattaisi satsata. Ei oikein innostaisi, kun normi uinti kuitenkin kulkee.

Link to comment
Share on other sites

Tuo vaihtelu on yksi syistä miksi olen ajatellut hankkia joitakin välineitä allastreeneihin. Nyt kun yrittää keskittyä hengitystekniikan parantamiseen, niin jotakin muuttuu koko paketissa ja olkapää kipeytyy hyvin helposti. Pitää käydä jostakin ostamassa oma pullari, Tekniikkatreeneissä tuota on tullut käytettyä muutamia kertoja, mutta en ole kuitenkaan investoinut uinnin suhteen varusteisiin kuin muutamat lasit ja uikkarit. Varusteiden speksailu on ihan mielenkiintoista, mutta pullarin suhteen käy varmasti pullari kuin pullari, kunhan vain kelluttaa. 

Link to comment
Share on other sites

Tuo vaihtelu on yksi syistä miksi olen ajatellut hankkia joitakin välineitä allastreeneihin. Nyt kun yrittää keskittyä hengitystekniikan parantamiseen, niin jotakin muuttuu koko paketissa ja olkapää kipeytyy hyvin helposti.

Jos olet tehnyt kylkipotkuharjoituksia (mitä on muuten mukavampi tehdä räpylät jalassa), niin koita saada alempi olkapää samalla tavalla pinnan alle. Vartalo kääntyy ja hengityspuolen olkapää ei rasitu niin paljoa. Vartalolle sama asento myös niillä käsivedoilla kun ei hengitä.

Link to comment
Share on other sites

Tuo vaihtelu on yksi syistä miksi olen ajatellut hankkia joitakin välineitä allastreeneihin. Nyt kun yrittää keskittyä hengitystekniikan parantamiseen, niin jotakin muuttuu koko paketissa ja olkapää kipeytyy hyvin helposti. Pitää käydä jostakin ostamassa oma pullari, Tekniikkatreeneissä tuota on tullut käytettyä muutamia kertoja, mutta en ole kuitenkaan investoinut uinnin suhteen varusteisiin kuin muutamat lasit ja uikkarit. Varusteiden speksailu on ihan mielenkiintoista, mutta pullarin suhteen käy varmasti pullari kuin pullari, kunhan vain kelluttaa. 

Osta keskisnorkkeli. On ainakin minulle auttanut kovasti vartalonkierrossa, vaikka ei se vieläkään kierry riittävästi.

Link to comment
Share on other sites

Homma etenee pikku hiljaa. Ei isoin harppauksin, mutta kuitenkin. Viikossa väärältä puolelta hengittäen yhtäjaksoisesti uitavissa oleva matka on tuplaantunut. Nyt menee 50m. Tässä on osattava nauttia pienistä onnistumisista.

Tekniikkatreeneissä tulee käytyä ja niissä nautitaan kylkipotkuista yms. harrastuksen ihanuuksista. Naamalle nousee aina iso hymy kun käsketään uida esim. 200m kylkipotku-uintia. Omat treenit onkin sitten aina vähän eri asia, ei se olekaan niin helppoa lähteä tekemään noita samoja juttuja yksin muiden harrasteuimareiden joukossa. Siinä sotkee vain muidenkin treenit, kun mutkittelee radalla ja pitää epäsäännöllisen pitkiä taukoja. Okei, kaikki nuo ovat vain tekosyitä.

Tässäkin asiassa on vielä pitkä matka, ennen kuin tekniikka on edes auttavalla tasolla. Nyt tulee uitua omatoimissa tekniikkatreenissä aloitukseksi noin 1000 (esim. 200+400+300+100) sillä perushelppolla tai ainakin tutulla helpomman puolen hengitystekniikalla. Seuraavaksi joitakin 50-100m pätkiä joka 3. hengittäen. Joka kolmannella uidessa pääsee hiukan totuttautuman tuohon väärän puolen hengitykseen ja uinnin rytmi pysyy hiukan paremmin hallussa. Vasta noiden lämmittelyjen jälkeen uskallan lähteä uimaan pelkästään väärältä puolelta hengittäen lyhyitä 25m pätkiä ja välissä aina riittävät tauot. Aivan kuin vuosi sitten vaparia aloittaessa. Tänään päätin yrittää uutta ennätystä eli 50m vetoa. Teki mieli heittää kunnon tuuletukset, kun syke pysyi kohtuullisissa lukemissa, eikä koetus vienyt täysin voimia. Olkapää ei ilmoitellut itsestään. Seuraava tavoite onkin muutaman viikon kuluttua 100m.

Kaikkein parhaimmalta näiden treenien yhteydessä tuntuu kuitenkin loppuverryttely siltä helpommalta puolelta hengittäen. Vauhti on ollut säännönmukaisesti treenien parasta vaikka kyse onkin loppuverryttelystä ja muutenkin tuntuu koko uinti paljon rennommalta.

Treenit jatkuvat ja ainakin pullarin olen päättänyt hankkia.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

PIeni päivitys. Vieläkin on pullari hankkimatta. Tekniikka ei ole itsestään napsahtanut kohdalleen. Kuukaudessa on sen verran edistymistä tapahtunut, että vasemmalta puolelta voi hengitellä 100m matkan. Kuukaudessa max matka on siis tuplattu, VAIN tuplattu. Se ei ole paljoa. Toisaalta nyt yhä useammin tulee hyviä ja helppoja 50m vetoja. Jos onnistun tekemään vielä samanlaisen parannuksen seuraavan kuukauden aikana, niin silloin uskon että homma asettuu omaan uomaansa. Myös kylkiuinti on parantunut aikalailla, sillä sitä kuuluu nykyisin uintisessioihin melko reilusti.

Nyt kuukauden jälkeen tuntuu että joka kolmannella hengittäessä uintiasento ja rytmi osuvat välillä paljon paremmin kohdalleen ja vauhti paranee "merkittävästi". Valitettavasti vielä ei riitä kunto muuttamaan tuota hetkellistä vauhtia matkavauhdiksi. Ero noissa onnistuneissa vedoissa on kuitenkin noin 15sek / 100m eli juuri sitä tasoa mitä tavoittelin tältä syyskaudelta. Ihan ei taida aika riittää tavoitteeseen tämän vuoden puolella.

Link to comment
Share on other sites

Taas runsaasti kylkipotkuja, mutta tällä kertaa tuntiin mahtui mukava annos vapaauintia kädet nyrkissä ja sitä otteen hakua käsivarrella. Kädet nyrkissä uintia olen joskus kokeillut altaanvälin tai pari, mutta nyt käytin tuohon harjoitteeseen puolet allasajastani. Loppuveryttelynä muutama altaanväli ja kerrankin tuntui, että vedestä saa oikeasti otetta, eikä veto mene ihan pelkäksi läpivedoksi. Näitä pieniä onnistumisen tunteita altaassa.   

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

En ole ikinä harrastanut uintia, tai käynyt missään tekniikkakoulussa, joten kiinnostaa aika monikin asia uinnin saralla, mutta tähän keskusteluun viitaten, miksi on hyvä hengitellä molemmilta puolilta? Itse en ole edes kokeillut sitä, koska tietysti sitä tekee niin mikä tuntuu pelkästään luontevalta/hyvältä. Onko ideana ihan vaan rasituksen tasapuolittaminen kropalle, vai jokin muu?

 

Jotenkin on vaan kokenut, että ei ole syytä keskittyä tuohon uintiin sen tarkemmin ainakaan vielä, koska se kulkee ihan mukavasti. Täydenmatkan uinnin osalta olen aina taktisesti yrittänyt uida käytännössä jalkoja säästellen, koska olettamukseni on että jos sen rykisi punaisella jalkoja säästämättä, niin jo muutenkin tuskainen fillari olisi vieläkin karmeampaa.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy