Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Vinkkejä uintiin

Arvostele ketju:


fikser
 Share

Recommended Posts

Itse opettelin heti alusta lähtien ottamaan happea joka kolmannella vedolla. Vasurina oikea puoli oli "hieman" hankalampi, mutta itsepäisesti pidin pääni. Lisäksi yhden käden käsivedot pullarilla auttoi asiaa. Eli joko koko altaanmitta (25 m) yhdellä (ja samalla) kädellä ja hengitys joka kolmannella vedolla tai sitten käden vaihto+hengitys joka kolmannella vedolla. Puolen vuoden jälkeen hengitysrytmistä tuli automaatio, eikä sitä enää edes ajattele.

Link to comment
Share on other sites

Mulla noiden rytmitysten ja hengittelyjen opetteluun auttoi isot määrät pullin kanssa uintia. Pään oikea asento kannattaa ensimmäisenä tarkistaa, kun opettelee tuota "väärältä" puolelta hengittelyä. Katse aavistuksen takaviistoon ja leuka kiinni olkapäähän, niin eiköhän sitä ilmaa ala osua suuhun ;) Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, ettei jännitä niskaa uidessa. Varsinkin jos tekniikka aiheuttaa ongelmia, saattaa ihan tiedostamattaan "jäkittää" niskaa.

Itse opettelin myös heti alkuun myös molempien puolien hengityksen. Tein tosin niin, että vetelin ensin 50m yhdeltä puolelta ja sitten seuraavat 50m toiselta. Silloin ei rittänyt ilmat vielä joka kolmannella hengittelyyn. Kisassa taisin kuitenkin 99% ajasta hengitellä oikealta, mikä onmulle se helpompi puoli.

Link to comment
Share on other sites

Automiehen tekniikasta.

Kumpikin käsi saisi alkuvedon jälkeen käydä enemmän mahan alla. Nyt veto menee turhan leveänä vartalon ulkopuolella.

Kyynärpää putoaa alkuvedossa liikaa ja veto etenee hieman liikaa kyynärpää edellä, jolloin vesi vähän karkaa käsivarren alta.

Muuten meno on varsin rauhallista ja sulavaa, sekä vartalon asento ihan hyvä.

Link to comment
Share on other sites

Automiehen tekniikasta.

Kumpikin käsi saisi alkuvedon jälkeen käydä enemmän mahan alla. Nyt veto menee turhan leveänä vartalon ulkopuolella.

Kyynärpää putoaa alkuvedossa liikaa ja veto etenee hieman liikaa kyynärpää edellä, jolloin vesi vähän karkaa käsivarren alta.

Muuten meno on varsin rauhallista ja sulavaa, sekä vartalon asento ihan hyvä.

​Vähän huonosti tuli kirjoteltua tuohon.
UINTI 2 oli minun tyylinäyte ja Uinti1 on kaverin.
Vähän samanlaisia neuvoja sain eilen Kemissä kun käytiin uimaseuran treeneissä. Vaikka olen viimevuosiin verrattuna uinut suhteellisen vähän, mutta ollaan käyty silloin tällöin ammattinaisen opissa, niin vauhti on kohtuullisen hyvää. Videon kuvauksissa kokeilin uutta märkäpukua, mikä oli kyllä hyvä, mut samalla uin omat 100m enkat. Puvun kans 1:13 ja ilman 1:19....KOhti parempaa kokoajan :)

Link to comment
Share on other sites

Siinä vedon alussa pitäisi olla sellainen fiilis, että kyynärpää jatkaa matkaa vielä pienen hetken eteenpäin (menosuuntaan) samalla kun kyynärvarsi kääntyy jo kohti pohjaa.

Muuten tosiaan sulavahkon näköistä, ehkä tosin kaverilla vielä enemmän...

Onhan nuo ajatkin ihan kohtuullisia, varsinkin jos päädystä lähdöllä ja ilman volttikäännöksiä.

Link to comment
Share on other sites

Siinä vedon alussa pitäisi olla sellainen fiilis, että kyynärpää jatkaa matkaa vielä pienen hetken eteenpäin (menosuuntaan) samalla kun kyynärvarsi kääntyy jo kohti pohjaa.

Muuten tosiaan sulavahkon näköistä, ehkä tosin kaverilla vielä enemmän...

Onhan nuo ajatkin ihan kohtuullisia, varsinkin jos päädystä lähdöllä ja ilman volttikäännöksiä.

​Onha tätä muuan vuosi jo uiskenneltu. Joka vuosi se muuan sekuntti lähtee aina. Ajat on päädystä ja ilman volttia. Sen on huomannu ku käyty treenissä missä on porukkaa enempi, niin ajat on ittestään jo parempia. Paljon se tekee tuo seuranpaine :)
Uimari 1 on paljon vähemmän aikaa treenannu, oisko nyt reilu vuosi kun 50m uintua oli aivan sippi. Mitä met ollaan kateltu ja minunki mielestä kaverilla on ihan hyvän näköistä menoa, mut vauhti siltä uupuu vielä. Kun omaan uintiin verrattiin niin mulla on nopeampi toi veto vaihe... Mut hyvin on kamu kehittyny ja tuota vauhtia kun harppoo niin kohtaa saahan mennä verenmaku suussa altaassa :)

Link to comment
Share on other sites

On teillä molemmilla vähän samat virheet. Kaksi automiestä, oopperasta Carmen. Sinulla vasen käsi leviää pahasti sivulle. Oikean käden linja on parempi, mutta oikea puolestaan tekee pahemman virheen vedon alussa. Kyynärpää ja olkapää uppoavat liian syvälle, jolloin ei ns. pääse vedon päälle ja tehokas veto alkaa vasta myöhemmin. Myös vasen olkapää uppoaa hieman liikaa. Liukuvaa ja rauhallista se kuitenkin on ja alakroppa ei uppoa kuten monella triathlonistilla on ongelmana.

 

Link to comment
Share on other sites

On teillä molemmilla vähän samat virheet. Kaksi automiestä, oopperasta Carmen. Sinulla vasen käsi leviää pahasti sivulle. Oikean käden linja on parempi, mutta oikea puolestaan tekee pahemman virheen vedon alussa. Kyynärpää ja olkapää uppoavat liian syvälle, jolloin ei ns. pääse vedon päälle ja tehokas veto alkaa vasta myöhemmin. Myös vasen olkapää uppoaa hieman liikaa. Liukuvaa ja rauhallista se kuitenkin on ja alakroppa ei uppoa kuten monella triathlonistilla on ongelmana.

 

​Olkapään tippuminen on kait aika yleinen virhe harrastelijoille, mitä oon kuullu. Tuplatuki harjoituksella on vähän saanu ymmärrystä asiaan, mut pirun hankala on uidessa itselle järkeistää miten sen käen pitäis mennä ;) Katoin itsekki videoita uudestaan ja näyttää kun mainitsit ja yks peikko mikä minua on seurannnu jo useamman vuoden. Tästäki mainittiin 2014 tammikuussa kun kävin Vuokatin leirillä, et kämmen nousee liun lopussa pystyyn. Yritän varmaan kurkoittaa, mut samalla se vie kyynärpäätä alas. Taas tämä nousi esille kun katselin nuita ja huomasin itse heti saman asian.

Vähän paremman kuvan saa vielä kun koneella on aika roimasti nuita videoita ja paremmalla laadulla. Vie niin paljon aikaa kun linkittää youtubeen hyvällä laadulla, äkkiä pari tiimaa menee.
Onkos 226 mitään hyvää tekniikka harjoitusta vai miten sen olkapään uppoamisen estää??

Link to comment
Share on other sites

Sitä alkuvedon otetta voi ainakin harjoitella vesipallo- eli tarzanuinnilla ja scullingilla kädet melko edessä, eli pään etupuolella. Jos yrittää kurottaa kättä pitkälle, niin kyynärvarren pitäisi jo alkaa kääntyä alaspäin samalla, aluksi hitaasti ennen varsinaista vetoa. Käden liike ei saisi kokonaan pysähtyä siihen liukuasentoon. Kannattaa kokeilla myös vähän alemmas (10 cm) kurottamista erityisesti jos peesaa lähellä edellä menevää, kunhan ei ryhdy hiplaamaan jalkapohjia. Siitä on helpompi kääntää veto heti alusta oikeaan asentoon.

Link to comment
Share on other sites

Joo käsi tekee veteen mennessä ihan turhan koukkauksen, jossa vähän jarrutetaan eteenpäin menoa, mutta enemmän haittaa tulee siitä, että alkuveto jää vajaaksi. Olkapää nousisi ihan automaattisesti lähemmäs pintaa, jos kyynärpää ei uppoaisi liikaa. Eli kannattaa keskittyä siihen, että kyynärpää ei uppoa alkuvedossa. Yhdellä kädellä uitaessa sitä on hyvä opetella, siten että on kelluke esim. lauta tai pullis siinä toisessa kädessä, jota pidetään suorana edessä. Keskisnorkkelilla uidessa voi katsekatsella käsien linjauksia mahan alla, kun ei tarvitse kääntyä hengittämään.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Joo käsi tekee veteen mennessä ihan turhan koukkauksen, jossa vähän jarrutetaan eteenpäin menoa, mutta enemmän haittaa tulee siitä, että alkuveto jää vajaaksi. Olkapää nousisi ihan automaattisesti lähemmäs pintaa, jos kyynärpää ei uppoaisi liikaa. Eli kannattaa keskittyä siihen, että kyynärpää ei uppoa alkuvedossa. Yhdellä kädellä uitaessa sitä on hyvä opetella, siten että on kelluke esim. lauta tai pullis siinä toisessa kädessä, jota pidetään suorana edessä. Keskisnorkkelilla uidessa voi katsekatsella käsien linjauksia mahan alla, kun ei tarvitse kääntyä hengittämään.

​Kiitoksia vinkeistä, näitä yhen käen uintia eilen teinki...

Link to comment
Share on other sites

Voi hitto, että ollaan taas lähtöruudussa.  Lattari + pulli-kuuri teki terää selkään/rintaan, mutta nyt on taas sopiva kuormitus hukassa perus uinnissa joka kolmannella hengitettäessä.  100m vedot kulkee ihan ok ja ne jaksaa uidakin rivakasti ilman kamalampaa hapotuksen tunnetta, mutta matkavauhti on kateissa.  Liian rauhallinen tahti -> hengitysvälit liian pitkät ja homma kusee.  Liian kovaa -> no loppuhan siitäkin tulee :D Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, vai miten se nyt meni :D  Kyllä se sieltä taas löytyy,  mutta on tää kyllä hyvä muistutus taas siitä, että liian pitkään ei kannata kikkailla apuvälineillä. 

 

Sais se arska alkaa jo paistamaan.  Pikkuhiljaa riittää kaakeleiden laskeminen tälle keväälle.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy