Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Vinkkejä uintiin

Arvostele ketju:


fikser
 Share

Recommended Posts

Olisko sillä sotkamolaisella uintiopettajalla ollut oikotietä onneen tällaisissa tapauksissa, kuten sillä oli uppoaviin koipiin.

Pitää tänä iltana taas soittaa tuolle sotkamolaiselle uimaopettajalle. Eiköhän häneltä vastaus löydy, vaikka hän onkin hyvin ristiriitainen ja suorastaan vastakohtainen henkilö: Yhtä aikaa varsin mielekäs pakkaus ja ihan mieletön pakkaus. Mikä kuitenkin parasta, hän ei lue juoksufoorumia.

Tässä vähän omia neuvojani. Rystynen pitää osoittaa eteenpäin kättä palauttaessa. Kilpauimarilla sormet voivat hipoa veden pintaa, mutta triathlonisin kannattaa palauttaa vähän korkeammalta, ettei aalto tartu käteen. Hartioiden liikkuvuus on hyvin tärkeä kuten itse totesitkin. Joillakin jo se asento, jossa käsi lähtee vedestä on kämmenen osalta väärä, jolloin rentoa palautusta ei pysty tekemään. Monella käsi jää edessä koukkuun, joten kannattaa jopa vähän kurotella. Hyvällä uimarilla on niin liikkuvat kyynärpäät ja olkapäät, että ei tarvitse kurotella, mutta tavan hiihtäjillä jäykkyyttä riittää. Kannattaa harjoitella palautusta yhdellä kädellä, esim. pullis toisessa kädessä ja se toinen käsi edessä. Tuolloin voi rauhassa keskittyä siihen palautukseen, kun ei tarvitse välittää toisen käden vedenalaisesta työstä. Rentona roikkuvaa palautusliikettä voi harjoitella myös kuivaharjoituksena, jotta ymmärtää, ettei käsivarren tarvitse palautuksessa tehdä mitään muuta kuin roikkua rentona alaspäin.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Tässä sotkamolaisen uimaopettajan neuvoja rennon palautuksen harjoittelemiseen. Hipaise palautuksessa kädellä pakaraan ja olkapäähän tai pakaraan ja päähän tai vaikka pelkästään olkapäähän. Tuolla liikkeellä kyynärpää on pakko pitää korkealla ja käden palautus tulee riittävän hitaaksi. Toinen harjoitus on viistää sormilla vedenpintaa palautuksessa. Niinkuin itsekin sanoin niin kannattaa sitä altaassa harjoitella, vaikka järvessä ja etenkin märkäpuvulla ei voi ihan vettä hipoen palauttaa. Kolmas harjoitus on räpylöillä uiminen, jossa pääsee paremmin liukuun ja on helpompi palauttaa käsi rauhallisesti ja kyynärpää korkealla. Huomenna taas jatketaan suomussalmelaisten kanssa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Miten syvällä pään pitäisi olla vapaauinnissa? Kaveri oli sitä mieltä että mun uinnissa suurin ongelma on että pää on liian pinnalla ja selkä menee sen takia notkolle ja jalat vajoavat. Koitin tänään väkisin painaa päätä syvemmälle pinnan alle, mutta se ei tuntunut millään tavalla luonnolliselta. Eikö riittävä syvyys olisi suunnilleen niin että otsa pysyy koko ajan veden alla, katse pohjassa ja takaraivo saa ollakin pinnan päällä?

Usein tosin kurkistelen eteenpäin ja katson muun maailman tapahtumia uiskennellessa liikaakin(jotta voi arvostella ja ihmetellä muiden uintia :courage:) , joten tuosta johtuen pää onkin usein selvästi liian pystyssä.

Jotkut uivat pää tosi syvällä veden alla, musta tuntuu etten edes saisi päätä pysymään siellä mitenkään. Heillä taas hengittäminen näyttää tosi hankalalta kun joutuu nostamaan pään vaivoin pinnalle hengitystä varten. Runningidiotin videoitakin joskus katselin ja näissä oli samaa huomattavissa. Nuo syvällä uivat näyttävät menevän teknisesti muuten suht hyvännäköisesti, mutta vauhti ei yleensä kuitenkaan päätä huimaa.

Itse pääsen semmosta 18min/km matkavauhtia suht kevyesti, mutta kun yrittää mennä kovempaa niin vauhti ei juurikaan kasva mutta syke nousee heti 20-30 pykälää ja happi loppuu jo ekan viiskymppisen jälkeen. Kai noilla "nopeilla" vedoilla silti uinnin taloudellisuus jotenkin paranee, mutta tekniikan hiomista pitäisi aina vaan jaksaa tehdä...

Link to comment
Share on other sites

Kalzalle: linkin http://limmatsharks.com/Posture/ takaa löytyy juttua uimarin oikeasta vartalon asennosta + linkkejä eteenpäin. Sivusto on kyllä hieman vanha. Google Booksissa pystyy puolestaan tutkailemaan Ernest W. Maglischon kirjaa Swimming Fastest (luku 3 vartalon asennosta). Kirja löytyy myös pääkaupunkiseudun kirjastoista mutta Turusta en tiedä.

Link to comment
Share on other sites

Kalzalle: linkin http://limmatsharks.com/Posture/ takaa löytyy juttua uimarin oikeasta vartalon asennosta + linkkejä eteenpäin. Sivusto on kyllä hieman vanha. Google Booksissa pystyy puolestaan tutkailemaan Ernest W. Maglischon kirjaa Swimming Fastest (luku 3 vartalon asennosta). Kirja löytyy myös pääkaupunkiseudun kirjastoista mutta Turusta en tiedä.

Kiitokset! Turussa ei näy olevan ja tilattuna maksaa nelisen kymppiä, mutta Google Booksista tosiaan pystyy juurikin tuon kolmoskappaleen lukemaan kokonaan.

Viikset löytyy jo, mutta ehkä ne pitäisi olla vieläkin tuuheammat.. Onko kellään hyviä vinkkejä miten tuo onnistuisi? ;)

Link to comment
Share on other sites

Itselläni on pieni perusjumi yleensä pohjalla ennen uintitreeniä. Puolituntia menee vielä melko hyvin, mutta sitten alkaa jo olemaan lihaksissa "pumppi päällä" ja uinti muuttuu enemmän runttaukseksi. Pidänkin nykyää kesken uintitreenin lyhyen venyttelytauon ja sen jälkeen uinti taas helpottuu joksikin aikaa.

Siinä vaiheessa kun huomaa ettei pysty enää uimaan hyvällä tekniikalla, niin kannattaako jatkaa väkisin tai nousta suosiolla altaasta venyttelemään?

Olkapääkin vaivasi viime kesänä, ja kädestä lähti voimat täysin, mutta fyssarin ohjeilla venyttelin olkapään takakapselia. Netistä löytyy hyviä venyttelyohjeita, ja olkapääjumppia vastusnauhoilla. Vaatii vähän kärsivällisyyttä, mutta varmasti palkitsee jo parin viikon venyttelyn jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

On siinä huima kehittyminen puoleen vuoteen. Nyt on jo varsin liukuvaa menoa. Vielä korjauksena pää käy liian syvällä oikea käden mennessä veteen. Myös oikea käsi tekee turhan koukkauksen veden alla heti alkuun. Käsien palautus on kankea, mutta jos notkeus ei riitä parempaan, niin ei kannata välttämättä muuttaa. Korkeakyynärpäinen kaunis palautus saattaisi jopa huonontaa alkuvetoa, jos liikkuvuus on huono.

Muokattu
siis korkea kyynärpäinen eikä korkea olkapäinen
Link to comment
Share on other sites

Kiitos havainnoista taas. Tulee tosiaan vähän heittäydyttyä oikean käden perässä veteen. Enpä tuotakaan olisi itse tajunnut.

Tuo oikean käden koukkaus tulee siitä että se helpottaa vartalonkiertoa. Tulee siis kierrettyä kättä ensin oikean kautta ja sitten kropan ali jotta vartalonkierto hengitykselle olisi helpompaa. Niin ei pitäisi tarvita tehdä ja snorkkelin kanssa uidessa olenkin keskittynyt symmetrisiin vetoihin silti riittävällä vartalonkierrolla, mutta kuitenkin tulee välillä se menee tuollaiseksi.

Tuo oikean käden veto on muutenkin edelleen heikompi. Jotenkin se hajoaa helpommin kuin vasen vaikka olen yrittänyt muistaa tehdä kunnon vedon ensin ja sitten vasta kääntää pään happea varten. Vauhdissa ja uinnin helppoudessa on aika suuri ero jos hengitän vain joka neljännellä vedolla. Harmi ettei happi riitä siihen menoon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tähän videoon on saatu hyvin koottua tyypillisiä virheitä hyvien kuvakulmien kera:

Tämäkin on hieno video, Phelpsin menoa myös hyvillä kuvakulmilla. Aika voimakas tuo S-muoto käsivedossa, käsi on suunnilleen 45 asteen kulmassa sisälle päin navan kohdalla vedon lopussa. Tuossa 5min kohdalla se on vielä oikein piirretty kuvaan. Tekstitykset on ranskaksi, niitä en osannut tuolta automaagisesti kääntää kieltä osaamattomille. :(

Link to comment
Share on other sites

^tässäpä nuo Phelps-videon tekstit Google-kääntäjällä. Osa jäi epähuomiossa sivuun. Samoin osa on aika kökköä mutten lähde itse muokkaammaan paremmiksi, koska aika nopeasti tulisi pää vetävän käteen...

Il consiste á placer un pied à l’avant du plot el l’autre plus en arrière, tout en tenant le devant du plot avec les mains

It consists á placing one foot in front of the other el plot farther back, taking the front of the block with hands

Au moment du départ, il faut se basculer en avant puis pousser avec la jambe a plus en avant. Il est aussi possible de s'aider des bras pour gagner en vitesse.

Upon departure, you have to switch and push forward with the leg further. It is also possible to help arm to gain speed.

La reprise de nage ne doit pas freiner le nageur: le mouvement est lancé de telle façon que le 1er retour de bras se fasse dès la sortie de l'eau (aucun temps mort)

Swimming recovery should not hinder the swimmer: the movement is initiated so that the first return arm is done right out of the water (no downtime)

Regardez bien sa reprise de nage

Look carefully his cover of swimming

Le retour de son bras est lancé dès son arrivée à la surface

The back of his arm starts upon arrival at the surface

L'entrée dans l'eau est telle que son corps est le plus droit et allongé possible (gainage)

The entry into the water is such that his body is as straight as possible and extended (sheathing)

Cette position est à adopter au plongeon, et pour toute phase subaquatique

This position is to take a dive, and any underwater stage

Superbe vue sur la reprise de nage ...

Lovely view of the resumption of swimming ...

La vague que l'on voit ici permet de respirer sans "boire la tasse". En effet, le creux de la vague est juste à la hauteur de la bouche.

The wave that we see here allows to breathe without "drink the cup." Indeed, the trough of the wave is just the height of the mouth.

Si le mouvement subaquatique de Phelps est un exemple, son retour aérien des bras est particulier el n'est pas forcément à copier.

If underwater movement Phelps is an example, its air return of the arm is particularly el may not be copied.

Le bras droit effectue un mouvement conventionnel, quant au bras gauche, il est très particulier et peut être un défaut chez de nombreux nageurs amateurs

The right arm performs a conventional motion, as the left arm, it is very individual and can be defective in many amateur swimmers

Cette séquence montre que l'entrée du bras de Phelps dans l'eau ne produit pas ou presque pas de bulles.

This sequence shows that the input of Phelps arm in water produces no or almost no bubbles.

Ces bulles ralentissent le nageur, et son donc à éviter. Une inclinaison particulière de la main y joue grandement

These bubbles slow swimmer, and should be avoided. A particular inclination of the hand will greatly plays

Voici une séquence montrant un autre nageur américain. Celuici, contrairement à Phelps, ne glisse pas la main puis le bras dans l’eau, mais "tape" l’eau : une grande quantité de, bulles est générée.

Here is a sequence showing another American swimmer. Celuici unlike Phelps, does not slip hand and arm into the water, but "tape" Water: a large amount of bubbles is generated.

Le bras "tape" l'eau

Arm "tape" water

Créant ainsi beaucoup de bulles

Thus creating lots of bubbles

Phelps glisse le bras dans l'eau. Le bras "avance dans l'eau".

Phelps arm slides in water. Arm "ahead in the water."

La respiration du nageur doit être brève mais pas précipitée : elle se fait avec le roulis du corps

Breathing swimmer should be brief but not rushed; it is done with the body roll

Astuce : garder une lunette dans l’eau et l’autre hors de l’eau

Tip: keep a telescope in water and the other out of the water

Et le crawl n'est pas une apnée : il faut de préférence souffler de l'air de façon continue sous l'eau

And the crawl is not an apnea: should preferably blow air continuously under water

Le mouvement le plus utilisé est un mouvement dit en S (trajectoire de la main dans l'eau). Il est efficace et presque intuitif.

The most widely used movement is a movement in said S (hand trajectory in water). It is effective and almost intuitive.

Il permet d'offrir une poussée constante et d'améliorer les appuis dans l'eau

It allows us to offer a constant push and improve support in water

Sa main effectue un mouvement dit en "I"

His hand makes a movement called "I"

Elle donne plus de puissance à la nage, et permettrait d'augmenter la vitesse de nage

It gives more power to swim and would increase swimming speed

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy