Jump to content
Juoksufoorumi.fi


fikser

Vinkkejä uintiin

Recommended Posts

Tervehdys,

Olen aloitteleva triathlon harrastelia. Uinti harjoittelua takana vajaan vuoden verran. Jos jouku teistä pidempää reenailleista jaksaisi katsoa tämän videon läpi ja antaa vikkejä millä saisin teknisiä ongelmia korjailluksi?

Lenkki vauhdit altaassa on (puvulla) n.18min/km ja ilman pukua 20min/km

Kiitoksia etukäteen avusta!

Jussi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitteleva olen itsekin, mutta muutaman sanan voisin lohkaista. Ensinnäkin hyvältähän tuo pääasiassa näyttää. Vauhtia Sinulla tosin on numeroiden valossa paljon vähemmän kuin miltä kuvan perusteella luulisi. Käsivedossahan meillä kaikilla on aina parannettavaa, mutta ehkä vasen kyynärpääsi uppoaa ja veto menee vähän ohi. Hanuri ui vähän syvällä kellutuspuvusta huolimatta. Jalatkin tekevät välillä vähän liikaa "scissor kickejä".

Korostaisin kuitenkin, että hyvältä meno näyttää. Raakaa intervallia vaan:

Main sets esimerkkejä:

- 20x100@2:00 (lähdöt 2:00 välein päädystä)

- 100-200-300-400-300-200-100 (nollapois matkasta sekunteina palautuksilla, esim 100m jälkeen 10 sek palautus ja matkaan)

- 4-6 x 400m 30-40 sek palautuksilla

Kaikki em. intervallit ns. yläkynnysvauhdilla tai vähän alle ja tekniseen suoritukseen huomiota kiinnittäen.

Kerran viikossa vauhtia (esim 10-15 c x 15m hana auki ja loput 35m liukupalautuksella)

Aina ennen pääsettejä 10-15 min tekniikkadrillejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi hyvän näköistä menoa, vauhtia varmaan rajoittaa eniten tehottoman näköinen potku ja vähän turhan syvässä roikkuva vartalo mikä saattaa korostua ilman pukua. Mielestäni jos asento ilman pukua on kunnossa niin puvulla perse rikkoo pinnan suunnilleen koko ajan. Vähän turhaan tuon tehottoman potkun ja syvän asennon seurauksena vauhti hidastuu. Myöskin vähän aikaisempi ote vedestä nyt näyttää että painat ehkä vähän kämmenellä vettä alaspäin ennekuin on otetta veteen ja tuo myös pitää alavartaloa syvässä. Sanoisin että harjoittele kellumista ja sitä että selkä on pitkänä ja suorana eli vähemmän notkoa alaselässä jolloin kellut korkeammalla ja suoremmassa. Ja aina vain parempaa ja nopeampaa otetta veteen. Kaiken kaikkiaan kyllä mukavan näköistä ainakin puvun kanssa.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilman pukua vartalo ui varmastikin melko syvällä, joka hävittää vauhdin. Kokeilepa vaikka 50m niin, että potkit todella rivakasti, mutta käsivedot pidät miltei ennallaan voiman suhteen. Ero pitäisi huomata. Yllä tulikin jo hyviä kommentteja - vauhti kasvaa intervallivedoilla eli uimalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossa nuo pääasiat tulikin jo muiden kertomina. Hyvää siinä uinnissa on se, että käsivedon linjat ovat symmetriset, jolloin vartalossa ei ole kiemurtelua eikä turhaa pomppimista. Uskoisin, että suurin hidastava tekijä on juuri se mitä Tero76 sanoi, eli käsiveto menee pitkään kyynärpää edellä, jolloin kämmenen ja käsivarren alle ei tule painetta, ja ei pääse ikäänkuin vedon päälle. Vesi luiskahtaan käden alta. Se saattaa vaikuttaa myös siihen, että perä ja jalat uivat syvällä, varmaan vielä syvemmällä ilman pukua uidessa. Kannattaa kokeilla jalkaräpylöitä tekniikkaharjoitusten avuksi, jotta saisi ikäänkuin enemmän aikaa tehdä kunnon alkuveto, jossa kyynerpää on paljon lähempänä veden pintaa niin kauan kunnes kämmen ohittaa pään linjan. Kannattaa myös treenata potkua, jotta saa jalat ja perän lähemmäs pintaa myös ilman räpylöitä.

Tuo tekniikka on varmaan kuitenkin aika säästävä ja voimia jää pyöräilyyn ja juoksuun, mutta jos haluaa enemmän vauhtia uintiin, niin veto ei saa luistaa tuolla tavalla. Yläkroppa on vähän jäykkä, mutta se voi johtua osittain puvusta, eikä se vedenpäällinen tekniikka kuitenkaan niin huonoa ole, että se vaikuttaisi merkittävästi vauhtiin.

Kovavauhtisia settejä kannattaa uida, mutta samalla on myös yritettävä keskittyä käsivedon geometriaan. Tuollaisella mitättömällä potkulla on kyllä mahdollista uida varsin kovaakin, etenkin puvun kanssa, mutta silloin yläkropan työskentelyn on oltava tehokkaampaa, jotta alakroppa ei painu liian syvälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy