Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seura ja sen puute...

MarkoA
 Share

Recommended Posts

Moro,

Pikku vuodatus sallittanee..? Näyttää, että tänä vuonna joutuu keksimään itselle uuden seuran, eli käytännössä liittymään vieraspaikkakuntalaiseen seuraan. Mun kohdalla lähinnä Oulu (tai miksei myös Kalajoki) tulee kyseeseen. Paikallinen pyöräilyseura lopettaa toiminnan vetäjien ja harrastajien puutteen vuoksi :(

Jos ja kun tässä kuitenkin haluaa pyöräkisoissa sekä triathlonkisoissa kulkea, niin lisenssiä varten täytyy kuitenkin johonkin seuraan kuulua. Käytännössä tarkoitaa, että maksaa jäsenmaksua seuraan voimatta kuitenkaan osallistua mitenkään seuran toimintaan ja saamatta samoja hyötyjä joita seuran oman paikkakunnan jäsenet saavat (ilmaiset uima-ajat, yhteislenkit, harjoituskisat jne).

Vai pitääkö perustaa oma seura (tai jatkaa nykyisen toimintaa) ihan yksinään, toki tämä tarkoittaisi oman jäsenmaksun määräytyvän yhtä suureksi kuin liittojen jäsenmaksut + kaikki muut kulut?

Täällä varmaan luulisi olevan muitakin jotka eivät omalta kotipaikkakunnalta löydä tarvittavaa tri-seuraa. Miten olette asian hoitaneet? Yhtenä vaihtoehtona ajattelin paikallisia yleisurheilu/hiihto/suunnistus seuroja, eli koettaisko houkutella niitä osallistumaan juttuun sen verran, että liiton (SPU, Suomen triathlonliitto) jäsenyyden sais hommattua ja sitäkautta lisenssin.

Huoh...

Pähkäilin samaa aikani ja ratkaisin asian liittymällä naapurikaupungin seuraan. Hinta ei kuitenkaan ole paha vaikkei eduista pääsekään nauttimaan kuin ehkä viikonloppuisin. Yritin ylipuhua yhtä paikallista seuraa, mutta hinta oli heille liian kova parin harrastajan takia ja oman seuran pyörittämiseen ei vaan aika ja mielenkiinto riitä. Eniten kuitenkin seuralta kaipaisi tietoa ja kokemusta välineistä ja harjoittelusta ym, mutta onhan siinäkin viehätyksensä että opettelee ja ottaa itse selvää.

Kiitos kommentista. Tuo se on mullakin tällähetkellä päällimmäisenä, eli OTC:n jäsenhakemusta vetämään. Eihän tuo sinällään kallista ole. Periaatteena vain ois paljon kivempi olla kotipaikkakunnan seuran edustaja. Huvittavaa sinänsä, että tähän saakka kotikaupungin pienin seura oli heti kysyessä valmis tukemaan toimintaa ja kustantamaan jäsenyydet, lisenssit yms. Parin vuoden ajan tämä onnistuikin, mutta nyt toiminta loppui kokonaan (ei vetäjiä, ikä alkoi painaa puuhamiestä) eikä näinollen onnistu enää.

Aktiivien puute vaivaa nykyään melkein kaikkia seuroja jne. Mä olen mukana asukastoimikuntahommissa parin muun vastuupestin ohessa ja olen monet kerrat tuskaillu, kun toimintaa pitäs järkätä mutta kukaan ei halua järjestää, ainoastaan nauttia siitä että muut tekee.

Tämä uusien aktiivien puute taas helposti johtaa siihen, että seuraan on vaikee liittyä, kun mitään yhteistä toimintaa ei oikein ole eikä auttavia käsiä lajin aloitukseen oikein löydy. Jonkun pitäis keksiä joku viisastenkivi tähän hommaan, että sais ihmiset aktiivisesti tekemään työtä muiden hyväks, eikä vain ittensä hyväks.

Tässä on tullut myös mietittyä seurajuttuja. Kiinnostaisi oman seuran perustaminen, mutta ei vielä löydy tarpeeksi aktiiveja. Todennäköisesti jää toistaiseksi vielä prosessi jäihin. Tällä hetkellä kiinnostaa seura, joka tukee juoksun ohella myös hiihtoa, ja muita kestävyyslajeja. Ainoa pääkaupunkiseudulla oleva seura, jonka itse bongasin on Vantaan hiihtoseura, joka tekee yhteistyötä KU-58 kanssa. Pitää jatkaa fundeeraamista...

Tuo on tietysti periaatteellinen kysymys että tarvitseeko kaikki lajit olla samassa seurassa vai eikö voi liittyä usempaan erikoisseuraan? Minusta 2 seuraa kaupungissa on tarpeeksi vielä tällä harrastajamäärällä. Jos on puuhamiehen vikaa ja jotain asioita mitä haluaisi seuralta mutta niitä ei ole saatavilla niin varmasti liittymällä seuraan ja vaikuttamalla siellä jo olemassa olevassa seurassa itse aktiivisesti asioihin voi saada aika paljon muutosta aikaan. Niitä vapaaehtoisia 'puuhamiehiä' kun ei taida olla liikaa oikein minkään lajin parissa.

Muokattu

Moro,

Pikku vuodatus sallittanee..? saamatta samoja hyötyjä joita seuran oman paikkakunnan jäsenet saavat (ilmaiset uima-ajat, yhteislenkit, harjoituskisat jne).

Mitä nuo on :D. Talkootyö on tuttua (en oo nähny siellä ulkopaikkakuntalaisia) ,ja että lisenssi ja osallistumismaksut maksetaan seuran kassasta

• 1 year later...

Hiukan vanhempi ketju mut osu silmään itse asiaa parhaillaan miettiessä. Tilanne haiskahtaa hiukan siltä että aikaa ja intoa omaava "joku" kun laittaisi pystyy Bönde-seuran meille maaseudun tallukoille ja muille seurattomille niin jäseniä voisi löytyä. Seuran tarjoama tuki voisikin olla sitten enemmän isompien treenivkl/viikkojen muodossa pitkin vuotta. Niihin tilaisuuksiin voisi sitten ottaa ihan "ammattilaisia" kertomaan, kommentoimaan ja opastamaan.

Oma aika ei tuon käyntiin polkaisemiseen riitä mutta ensimmäisten joukossa olisin mukaan liittymässä :)

Eikös nämä isot seurat ole ihan koko Suamen levysiä; Häjyt, FMR, yms. joihin myös me maalla elelevät voivat liittyä, jos oikein oikeaan seuraan haluaa liittyä. Meillä on tässä omalla kylällä tällänen epävirallisempi versio seurasta, jonka toistaiseksi olen kokenut enemmän kun riittäväksi: http://tervassajuoksijat.hobby-site.com/. Mitään varsinaista etuahan jäsenyydestä ei ole toistaiseksi ollut muuten kuin välillä lenkkiseuraa hakiessa.

• 2 months later...

Eletäänkö nyt Suomen triathlonhistorian kovinta buumia? Ainakaan meidän seuraan ei ole koskaan liittynyt tällä tahdilla väkeä kuin tällä hetkellä.

15 uutta jäsentä syyskuun aikana ja puhutaan kuitenkin tämmösestä tuppukylästä kuin Nokia. Mitähän tää mahtaa olla jossain oikeissa kaupungeissa, esim. isolla kirkolla? Siellä tulle varmaan 15 uutta jäsentä päivässä per seura!

Rookie

Poppeli osaa varmaan vastata tarkemmin, mutta käsittääkseni parin–kolmen vuoden aikana meidän seuraan on tullu kolmisensataa uutta jäsentä. Ellei enemmänkin. Mielestäni Joroisilla oli enemmän heltriläisiä tänä vuonna, kuin mitä seurassa oli ylipäänsä (aktiiveja + passiivisia) jäseniä 2009, kun itse liityin.

Syksy lienee muutenkin seuraan liittymisen yleisin ajankohta, varmaan tammikuun ja kevään ohella?