Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pyynikkijuoksu 29.4. 2012

M-J
 Share

Recommended Posts

En löytänyt tästä vielä ketjua.

Vajaa pari kuukautta olis aikaa hakea kuntoa Pyynikkijuoksuun. Luulis, että silloin ei enää ainakaan lumi pahasti vaivaa.

Arvon, uskaltaisko sitä lähteä kokeileen ekaa puolikasta, vai pitäskö ensin juosta kymppi. Ainakin käyn varmaan juokseen testiksi Pyynikintien nousun ja ton toisen pahan nousun jo ennakkoon, että tiedän mikä odottaa.

En ole ollut tällaisissa tapahtumissa, mutta puolikkaassa ei varmaan ole mitään "sarjoja", kaikki tulokset näytti menevän naisilla samaan listaan? Mutta jos menisin kympille, niin kuulisin varmaan kuntosarjaan, kun en ole koskaan kisaillut? Ikää 32 v.

Arvon, uskaltaisko sitä lähteä kokeileen ekaa puolikasta, vai pitäskö ensin juosta kymppi. Ainakin käyn varmaan juokseen testiksi Pyynikintien nousun ja ton toisen pahan nousun jo ennakkoon, että tiedän mikä odottaa.

Kympin reitillä ainakin nousuja piisaa. On pahoja ja oikein pahoja. Mutta meneehän ne, kun ei lähde muiden mukaan liikaa pariin ekaan. Mukava sitten ohitella puuskuttavia höntyilijöitä seuraavissa mäissä. Myös laskuosuus näkötornilta Kesäteatterille on ainakin mulle hieman hankala. En osaa hyvin rullailla ja tulee lompsoteltua pitkin askelin.

En ole ollut tällaisissa tapahtumissa, mutta puolikkaassa ei varmaan ole mitään "sarjoja", kaikki tulokset näytti menevän naisilla samaan listaan? Mutta jos menisin kympille, niin kuulisin varmaan kuntosarjaan, kun en ole koskaan kisaillut? Ikää 32 v.

Kympin pääsarjassa on yleensä kova taso: jokunen Suomen huippukin usein mukana. En tiedä onko sinne mitään vaatimuksia sinänsä. Itse olen kilpaillut 40v kilpasarjassa, mutta siellä taso onkin selvästi armollisempi. Kuntosarjan huiput ja 40v kilpakärki samaa luokkaa.

Itsellä jää tämä tapahtuma nyt toistamiseen väliin: Hampurin maraton samana viikonloppuna.

• 4 weeks later...

Tämä tapahtuma tuntui sellaiselta, että suurin osa oli juoksemassa 10 km. Puolikas tuntui enemmän sivutapahtumalta. Johtuukohan tosiaan tuosta että jokunen huippukin on mukana 10 km kisassa. Tuonne van mukaan, sopii kaikille!

Rosendahlin rannasta Varalaan on ikävän pitkä nousu. Ja toinen pahempi siellä hiekkatiellä, kun tuntuu että seinä nousee pystyyn.

Sen jälkeen helpottaa kun juostaan alamäkeen näkötornilta, ja mehutarjoilukin on juuri ollut.

Näillä näkymin mukana ollaan ja katsotaan jos aika vaikka paranisi.

Tämä tapahtuma tuntui sellaiselta, että suurin osa oli juoksemassa 10 km. Puolikas tuntui enemmän sivutapahtumalta. Johtuukohan tosiaan tuosta että jokunen huippukin on mukana 10 km kisassa.

Kymppi on se "perinteinen" matka, jota Pyynikillä on juostu aikojen alusta ja ainakin minulle Pyynikkijuoksu on nimenomaan tuo kymppi. Puolikas taisi olla mukana viime vuonna ensimmäistä kertaa (vai olisikohan ollut toista kertaa...).

Jos saan jalat edes jonkinlaiseen kuntoon, niin varmasti olen kympillä mukana tekemässä oman huonoimman aikani koskaan;-)

Itsekin eka kertaa tarkoitus osallistua. Mietin kanssa noita eri sarjojen eroja, oiskohan niin että kilpasarjalaiset pääsevät starttaamaan eturivistä? Katselin hieman noita vanhoja tuloksia, näyttää että alkuaikoina tuo matka on ollut hieman vajaa kymppi, sen verran moni (suomalainen) on mennyt alle 30 min. Jos tuon juoksee alle 30min niin veikkaan että radalla menee helposti alle 28 min. Utriaisellakin meni viimevuonna 31:16,9 ja kaveri lienee kuitenkin tällä hetkellä Suomen paras 10km->

Ei Pyynikkijuoksussa mitään karsinoita eri sarjoille ole ollut. Nopeimmat vain menevät eturiviin ihan sarjasta riippumatta muutenkin. Tuohan on ihan yleinen (joskin erikoinen) käytäntö, että tarjolla on myös "kuntosarja". Ei sen sarjan valintaan mitään sääntöjä tai edes vakiintuneita periaatteita ole. Itse olen aina vähän ihmetellyt mikä järki on "kuntosarjassa", jossa kilpaillaan ja otetaan aikaa ja jaetaan sijoituksia ihan samalla lailla kuin "kilpasarjassa". Usein vielä jaetaan palkinnotkin!

Reitti oli viime vuonna ensimmäistä kertaa virallisesti mitattu ja sitä ennen se tosiaan on (usein) ollut alimittainen niinkuin voittoajoista on ollut helppo päätellä. Ainakin reittikartan mukaan tänä vuonna juostaan sama reitti kuin viime vuonna. Väkisinkin noissa maastoissa reitin mittaus on hieman niin ja näin, kun juoksuväylät eivät ole niin selkeästi rajatut ja maisemat muuttuvatkin vuosittain, mutta on se mitattu niin hyvin kuin voi.

Ei Pyynikkijuoksussa mitään karsinoita eri sarjoille ole ollut. Nopeimmat vain menevät eturiviin ihan sarjasta riippumatta muutenkin. Tuohan on ihan yleinen (joskin erikoinen) käytäntö, että tarjolla on myös "kuntosarja". Ei sen sarjan valintaan mitään sääntöjä tai edes vakiintuneita periaatteita ole. Itse olen aina vähän ihmetellyt mikä järki on "kuntosarjassa", jossa kilpaillaan ja otetaan aikaa ja jaetaan sijoituksia ihan samalla lailla kuin "kilpasarjassa". Usein vielä jaetaan palkinnotkin!

Ideana lienee saada myös "taviksia" viivalle. Heistä iso osa kun ei ei kehtaa osallistua kilpasarjaan.

Ideana lienee saada myös "taviksia" viivalle. Heistä iso osa kun ei ei kehtaa osallistua kilpasarjaan.

Olen tätä joskus itsekin ihmetellyt. Voipi toisaalta olla myös niin, että "kovat" kaverit ei viitsi osallistua "Heikin Hölkkään", jos tapahtumassa on vaan yksi sarja hölkkääjille. Kilpasarjan ehkä koetaan näin nostavan tavallisen hölkän profiilia.

Joissain kisoissa on myös käytössä menettely, että kilpasarjassa jaetaan palkinnot n-parhaalla ja kuntosarjassa on sitten mahdollisesti arvontapalkintoja. Jos jotain jaottelua pitää tehdä, niin mun mielestä tämä on hyvä. Sijoituksista ja palkinnoista juoksevat voi kisailla omassa sarjassa keskenään ja elämysurheilijat nauttia menosta ja itsensä voittamisesta omassaan sekä saada vielä maalissa iloisen yllätyksen arvontapalkinnon muodossa.

• 3 weeks later...

Tämä tapahtuma tuntui sellaiselta, että suurin osa oli juoksemassa 10 km. Puolikas tuntui enemmän sivutapahtumalta. Johtuukohan tosiaan tuosta että jokunen huippukin on mukana 10 km kisassa. Tuonne van mukaan, sopii kaikille!

Rosendahlin rannasta Varalaan on ikävän pitkä nousu. Ja toinen pahempi siellä hiekkatiellä, kun tuntuu että seinä nousee pystyyn.

Sen jälkeen helpottaa kun juostaan alamäkeen näkötornilta, ja mehutarjoilukin on juuri ollut.

Näillä näkymin mukana ollaan ja katsotaan jos aika vaikka paranisi.

Eli siis esim. kymppi on profiilinsa puolesta rankka jaloille. Paljon nousuja ja laskuja...?