Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
AndyM

Asics Kinsey 3 tai 4 - onko kokemuksia?

Recommended Posts

Moi, olen juossut useamman vuoden Nimbuksilla ja ollut todella tyytyväinen kenkiin, mutta nyt rupesin miettimään pitäisikö koittaa uutta mallia.

Onko kokemuksia Asicsin Kinsey mallista?

Mainostetaan lippulaivana; ensimmäisenä jäi mietityttämään suuret välit kantapään vaimennuksessa, kerännee jonkun verran kiviä heikkatiellä.

Mutta entäs asalttiominaisuudet ja muut kommentit?

Lyhyen testauksen jälkeen tuntuivat hiukan kovemmilta kuin Nimbus 13:sta - myyjän mukaan pitäisi kuitenkin olla enemmän vaimennettu kuin Nimbus?

Juoksin viime loppukesästä-syksynä n. 500 km Kinsey 3:lla ja tyytyväinen olin. Mulla on toista jalkaa operoitu useampaan kertaan ja halusin hyvin vaimennetun kengän asvaltille jotta polvi ei rasittuisi liikaa. Kenkäklinikan mukaan Kinsey toimisi raskastekoisellakin juoksijalla jota itse en tosin ole. Juoksua aloitellessa painoa oli 74 kg ja nyt 67 kg. Kantaosa on tosin aika kulmikas mutta ei haitannut ainakaan minun menoa.

Suosittelen jos haluat hyvää vaimennusta. Kallishan kenkä on muihin merkkeihin verrattuna. Itse en raskisi ostaa reilun 200 eur kenkää muuten kuin alesta. Hiekkateiltä ei kokemuksia tällä kengällä.

Muokattu

Hommasin Kinsei 4:t nettikaupasta kun tuntuivat niin pirun hyviltä jalkaan eräässä nimeltä mainitsemattomassa suomalaisessa kivijalkakaupassa. Ongelmana lähinnä oli sovittaessa se, että hinta oli kivijalkakaupassa tingittynä 215 euroa ja sen takia jäivätkin hyllylle.

Tulivat sitten satasta halvempina toukokuussa englannista ja ensikokemus kengistä oli lyhyellä lenkillä oikein hyvä. Sittemmin kun aloin noilla oikein juoksemaan, niin huomasin että akillesjänteet kipeytyvät joka lenkin jälkeen. Ajattelin ensin että taitaa olla vain rasitusvammoja ja annoin pikku lepotauon jaloille. Ei auttanut.

Kaksi viikkoa sitten otin työmatkalle puolivahingossa mukaan vanhat Niken Vomeroni (Kinseit olivat rankkasateen jäljiltä märät, imevät muuten vettä kuin sienet!!!), kävin niillä pari pitempää lenkkiä tekemässä ja ajattelin että mitähän akilleet nyt tykkäävät? Ihmetyksekseni jaloissa ei tuntunut juuri minkäänlaisia ongelmia akilleitten osalta. Ainoastaan polvet hieman oireilivat ilmeisesti kenkien vaihdon jäljiltä. Nyttemmin Kinseit ovat jääneet kaappiin ja Vomerot ovat jälleen alla.

Eli: Mulla akillesjänteet eivät tykkää jostain syystä. Ilmeisesti tuo vaimennus on kantapään osalta jotenkin liian pehmä tms. Olen raskastekoinen 183/88kg. Kevyemmälle juoksijalle saattavat olla loisteliaatkin kengät.

Ostin noin kaksi kuukautta sitten Asicsin Gel-Kinsei 4:t. Hankin kengät Suomesta lähes listahinnalla, kun ne tuntuivat kaupassa todella hyviltä jalkaan ja oli tarve saada kengät käyttöön per oitis. Lisäksi olin jo hiukan turhautunut, kun en ollut onnistunut löytämään sopivaa kenkäparia, vaikka olinkin sovitellut jo todella monia malleja useastakin eri kenkämerkistä.

Noin 200 kilometriä on nyt juostu näillä kengillä - mm. eilinen HCR - ja minulla on kengistä pelkästään myönteisiä kokemuksia. Kengät istuvat todella mainiosti (tarvitsen neutraalit kengät). Treenilenkkien jälkeen jalat tuntuvat vähemmän rasittuneilta kuin aiemmin, ehkä hyvällä vaimennuksella on oma vaikutuksensa (toisaalta vanhat kenkäparini olivat kaikki ehkä liiankin loppuunjuostuja).

Nyt kun minulle sopivien Kinsei-kenkien koko on selvillä, seuraavan kenkäparin tilannen netistä, ellei sitten näitä Asicsin lippulaivaksikin tituleerattuja kenkiä aleta tarjota jossakin hyvään tyrkytyshintaan.