Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratonharjoittelu ja työelämä

4ntti
 Share

Recommended Posts

En löytänyt aiheesta ainakaan pienellä etsimisellä aiheesta...

Mitäs mieltä tai minkälaisia kokemuksia kun teen fyysistä työtä varastolla eli lemppaan 4-15 tonnia päivässä tavaraa ja harjoittelen ekalle maralle+ tour de helsinkiin samalla?

Voinko pitää työtä vaan hyvänä treeninä juoksun kyljessä vai kannattaako miettiä juoksun määrää. Juoksen siis n. 40km viikossa. Käyn välillä myös uimassa ja kiipeilemässä ja tuolloin voipi juoksu jäädä väliin.

Vaelluspäivinä harkitsen juoksua sen mukaan kuinka pitkän vaelluksen teen. Jota tapahtuu siis hyvin satunnaisesti. :smug:

Ei nyt oikein muuta tule mieleen kuin että tuskin tarvitset juoksun lisäksi sitä tukevaa lihaskuntoharjoittelua :) Hoitunee sulla työn puolesta

Minun mielestäni pitäisi nimenomaan nostaa kropan voimatasoja jos joutuu nostelemaan raskaahkoja taakkoja. Välttyy nivelten kulumista kun lihasvoima suojaa niveliä, ja ehkä jopa voimaharjoittelun kautta oppii jotakin oikeista nostotavoista. Kummasti täällä suunnalla on olkapäiden, selän ja polvien kivut hävinneet kun on alettu vahvistamaan lihaksia niiden ympärillä.

Minulla tulee päivässä 10-30 km kävelyä ja sykedataa sen verran että pari kolme tuntia tuntia voi olla 120 lyöntiä ja keskisykkeet siellä 100 tietämillä. Kun tuota on tullut tehtyä 8 vuotta (suurin osa tupakoiden) niin kylläpä se kroppa on tuttunut siihen (kestävyys)rasitukseen joka töistä tulee, eikä esim jonkin maraton läpi 4-5 tuntiin ohjelman läpi vieminen pitäisi olla ongelma millään muotoa ja tuolloin työtausta voi olla jopa vahvuus koska kunto ei ole ihan onneton kuitenkaan. Työt voivat jopa palvella palauttavien harjoitusten virkaa, toki itse teen työpäivän kahdessa pätkässä aamulla ja illalla, joten voipa olla että minulla tilanne on sikäli erilainen: Usein teen kovan harjoituksen tuossa töiden välissä niin niille tulee illalla töissä sitten vähän palauttavaa jumppaa, illasta jos tekee sitten vielä keveämmän harjoituksen töiden pääteeksi niin Nukku Mattihan se siellä jo kutsuu. Kunnon Raasto Treenit sitten kyllä säästelen vapaapäiville.

Ongelma on ehkä lähinnä siinä että omaa kuntoa on hankala nostaa kovinkaan nopeasti tehollisten harjoitusten muodossa. Intensiteetti on siis ehkä enemmänkin ongelma. Tai no, en tiedä mutta aina kun lomalle joutuu jäämään niin tuntuu että joka intensiivisiä harjoituksia voisi tehdä vaikka kuinka usein... Niin ja pitää muistaa syödä koska sitä energiaa kuluu aika hurjia määriä.

Muokattu

Nostan hattua kyllä kaikille näille työn raskaan raatajille, jotka vielä työpäivän jälkeen miettivät lenkille lähtöä. Kyllä se konttorirotalta (minä) onnistuu, mutta kun kesällä teen puutarha/metsä/rakennushommia niin ei ole ensimmäisenä lenkille lähtö mielessä. Muistan lukeneeni Hesarista jostain kestävyyslajin suomenmestarista, joka on siviilissä metsuri eli on se todistetusti mahdollista.

Teen myös puolifyysistä työtä. Olen sen normiaikoina kokenut sekä rasituksena että palauttavana

treeninä, kyykkimiset porraskiipeilyt ja kantamiset ovat monipuolisesti rasittavaa. Se. miten juoksu-

treenit tohon sopii, vaatii koko ajan tarkkailua kokonaisrasituksesta. Päivittäin vaihteleva työrasite

vaatii päivittäistä treenisäätöä, monesti vasta alkulämpöjen jälkeen päätän miten mennään eteenpäin.

Olen ollut tämän kuukauden lomautettuna, elikkä olen saanut kokeilla sen toisen minulle äärilaidan,

olen juossut paljon mutta muuta rasitetta ei nimeksikään. Kokoanaisrasite jopa normiaikaa alempi,

painoakin olen saanut kilon lisää. Kuntosalitreeniä ei korvaa mikään ja se pitäs olla pakollista kaikille,

esim ei saa kelakorttia jollei ole salikorttia. Kaikki tuki- ja liikuntaelinvaivat ja niska/hartiakolotukset

loppuu kun käy salilla. Mutta vielä kerran: kokonaisrasitus ratkaisee työ/maratreenin säädöt.

Muistan lukeneeni Hesarista jostain kestävyyslajin suomenmestarista, joka on siviilissä metsuri eli on se todistetusti mahdollista.

Tämä asia jäi kaivelemaan mieltä ja googletin sitten hieman: kyseessä on metsuri Jari Kuhno, joka on voittanut kuusi kertaa peräkkäin Sulkavan soudun. Hesari kirjoitti hänestä jutun viime heinäkuussa. Sulkavan soudun voittajahistoriassa on myös muita metsureita.

Tämä asia jäi kaivelemaan mieltä ja googletin sitten hieman: kyseessä on metsuri Jari Kuhno, joka on voittanut kuusi kertaa peräkkäin Sulkavan soudun. Hesari kirjoitti hänestä jutun viime heinäkuussa. Sulkavan soudun voittajahistoriassa on myös muita metsureita.

Kuhno voitti mm. Finlandiamaratonin vuonna 2007 ja oli seuraavana vuonna kolmas.

• 2 weeks later...