Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Takapainoinen Taapertaja

Uintikunto

Recommended Posts

Joo, triathlonissa noi uintipoijut menee vähän "sinnepäin" kun poijun paikkaa on hieman hankala saada aina just samaan kohtaan joka vuosi. Mitä enemmän kulmia reitissä on sen enemmän pienet virheet kertaantuu kokonaismatkassa. Joroisillakin on ollut isot erot pisimmän ja lyhimmän reitin välillä eri vuosina, sanoisin että toista sataa metriä.

Mutta ei se kärjen uintivauhti kauheesti heitä eri vuosina, pikemminkin reitin pituus. Jos katsoo keskiajan vaikka sijoilta 3-5 eri vuosina niin siitä voinee päätellä aika pitkälle minä vuonna on ollut pidempi ja milloin lyhempi uinti.

Rookie

Share this post


Link to post
Share on other sites

No joo, kyllähän tuolla ikämiehissä ja -naisissa sekä kuntosarjoissa pärjää, mutta jos meinaa uida kärjen mukana yleisissä niin käsittääkseni tuosta pitää kyllä joku kolme minuuttia pystyä pudottamaan altaassa. Hyvillä uimareilla 1.15/100m jos nyt ei helppoa niin kisavauhtia.

Mutta hyvää vauhtia tuo on :)

Hyvää kyytiä Spica!

Tolla vauhdilla, jos hilaat tonnin sinne 15 tuntymaan, nousee hyvissä asetelmissa järvestä melkein sarjassa kuin sarjassa.

Mitäs kisoja on suunnitelmissa tri puolella?

Rookie

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kirjottelen minäkin jotain tähän ketjuun. Eli yksi mitä voin jo nyt suositella kaikille on uinnin tekniikkakurssi. Yksi kerta takana ja nyt on tieto etten osaa uida. Aiemmin sitä luuli osaavansa uida, mutta tulipahan tähänkin "tietoon" korjaus. Tosin nyt harjoitellaan rintauinti tekniikkaa, mikä on pirun haastava potkujen osalta kun on reilut 20 vuotta potkinu päin helvettiä. Itsellä tuo aamu-uinti oli tänään yhteensä 1000m joista n. 300m oli tekniikka *harjoittelua (*ks. räpeltämistä)

Itsellähän siis on tavoitteena päästä täysmatka maaliin hengissä ennen kuin täytän 40 vuotta, nyt on vajaat 8 vuotta aikaa jäljellä ja tänä vuonna käyn tuon 1/4 matkan kimppuun. Mitään aika tavoitetta en aseta itselleni silloin kun yritän ensimmäistä kertaa jotain matkaa. Ja nyt tänä kesänä kaikki tulee olemaan ensimmäisiä matkoja kun pyörä vaihtui maantiepyörään. Nyt ollaan sitten ihan "kilpapyörä" sarjoissa kisaamassa. Viime vuonna menin maastopyörällä noihin kisoihin, (vantaa triathlon + linnanmäki triathlon) ja nyt tänä kesänä käydään ihan oikeiden kisojen kimppuun. :)

Itselle tämä triathlon harjoittelu on sopinut todella hyvin kun välillä alkaa jokin osa-alue maistumaan puulta on helppo vaihtaa toiseen. Kun juoksu alkaa tympäsee, niin eiku hallille uimaan... Sitten kun uinti alkaa ottaa päähän niin pyöräilemään vaan, tai näin talvella spinning tunnille sotkemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:dankk2:jepulis..tulipahan kirjauduttuja foorumille, notta pääsee kyselemään kummia?

Tuosta uinnista heti alkuun. Olis tarkoitus osallistua Iisalmen Yötriathlonille ikämies-sarjaan (+35). Ikinä en ole triathlonia harrastanut, mutta pikkuhiljaa alotellut kuitenkin tuosta uinnista (jääkiekkoa liian kauan :) ). Minkälaisia aikoja siellä kisoissa oikein vedellään?

Jäänkö ns. telineisiin näillä ajoilla? 1000m hallissa 25m allas (19min 5s) ei mitään volttikäännöksiä eikä muitakaan hienouksia! Tulos on siis ilman pukua.

Tarkoitus olisi päästä maaliin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsehän vielä metsästän tuota 20 minuutin alitusta tonnilla.. Ei se kaukana ole, varsinkin nyt kun tuo tekniikka on mennyt tosi hyvin eteenpäin. Vaparissa mun tajunnan räjäytti se kun opin ottamaan happea vasemmalta puolelta! Saa altaassa mahtavan rytmin kun happea ottaa joka kolmas veto! Ulkovesissäkin viime kesänä meni ihan ketuiksi kuusijärvellä kun tuuli tuli tuolta oikealta ja aina happea ottaessa tuli aalto päin näköä. Nyt se ei tunnu sitten missään! :congratulatory: Pitääkin tossa parin viikon päästä hommata ihan sekuntikello mukaan altaalle, niin saan tarkan ajan siitä tonnista. Viime viikolla uin 2x 1000m pitäen 10 minuutin saunatauon välissä ja aikaa meni n. 57 minuuttia.

Mutta voin suositella uinnin tekniikkakurssia jokaiselle joka vähäänkään empii omaa tekniikkaa! Aivan mahtavaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällähän on osa aikalailla samoilla tasoilla tuon uinnin suhteen. Itselläni ei ole oikeastaan minkäänlaista uintitaustaa (jos ei oteta lukuun, että asuttiin lapsuus uimahallin vieressä)..

Pari kertaa viikossa oon käyny liukumassa. Olen yrittänyt joka kerta uida sen 2km. Nyt on vaan alkanut "tylsyttää" normi matkauinti. Eka kilsa siis semmosta perus diesel-menoa (tauko ehkä noin 1min) ja toinen sitten semmosta 75-85 tehoilla. Minkälaisia harjoituksia teette? Pari kertaa tosin olen sellaisen (ainakin minulle)maksimaalisen treenin tehnyt, jossa olen vetänyt 10 X 100m 30-45s tauoilla. Viimeksi eilen kokeilin (puku päällä, 25m allas, ei voltteja, lähtö altaasta) eka 1.25min ja loput 1.27-1.29min. Aivan hapoilla treenin jälkeen. Aamusta kun kävin, niin työpäivä meni täysin palautellessa:wink:..

Kannattaako niitä "uintivermeitä" hankkia? Pystyykö joku kertomaan, miten se "pullari-uinti" kehittää? Oma uintitekniikkani ei todellakaan ole kunnossa. Jalkojen hyöty matkauinnissa lähentelee 10%, jos sitäkään:sorrow::sorrow: en siis osaa hyödyntää oikeastaan ollenkaan, vaikka pikkuisen olen niitä potkuja harjoitellut laudan kanssa. Lähinnä siksi, koska aloittaessani treenaamisen jalkoihin tuli käsittämättömiä kramppeja kokoajan...

Mainittakoon vielä, että aloitin ton uinnin tänä vuonna. Lapsuudessa uinti oli vain hauskanpitoa + ponnarilta hyppelyä. Kasassa on vajaa 18km eli olen uinut 7 viikossa enemmän kuin aikaisemmassa "elämässä" yhteensä:kumarrus:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen oli taas tekniikkakurssi tunti. Sieltä saa ihan mielettömän hyvin harjotuksia itselle. Opin jopa voltilla pyörähtämään! Ihan mahtavuutta. Yksi hyvä vapari harjoitus oli sellainen, että potkuja kymmenen jokaista vetoa kohti, kädet suurimman osan ajasta on siten, että toinen osottaa menosuuntaan ja toinen taakse päin, vedon tapahtuessa kädet vaan vaihtaa paikkaa. Ihan mahtava harjoitus, alkaa heti ymmärtämään liu'n merkitystä vaparissa, ja sitä kuinka ennen vetoa käden pitää ojentua oikeasti suoraksi!

Itse kun käyn uimassa treenaan kans tuota hengitystä, eli kaikki vedot tapahtuu samalla kädellä. Yritän edelleen saada tuota vasemmalta hengittämistä luonnollisemmaksi niin sitten uin vain vasemmalla kädellä vetäen eteenpäin. :wink:

Mutta edelleen suosittelen tollasta tekniikkakurssia, aivan mieletöntä tajunnan räjäyttelyä. Aina kun oppii (joka viikko siis oppii uutta) jotain niin seuraavan kerran kun menee itsekseen uimaan niin pakko hioa ja kokeilla uudestaan sitä opittua, vaikka olis rintauintia välillä niin antaa todella paljon mielekkäämmän meiningin uinti kerroille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy