Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Takapainoinen Taapertaja

Uintikunto

Recommended Posts

@samiko:n kirjoituksessa allekirjoitan kyllä tuon että uinti on rytmilaji. Teknisiä erillisharjoitteita kannattaa tehdä mutta vaikka kuinka masteroisikin joitain drillejä niin se kokonaisuus ei välttämättä toimi kun se todellisen uinnin rytmi ja juttujen ajoitus on kuitenkin erilainen ja siinä kaikkien palasten ja kehon osien on toimittava oikea-aikaisesti yhteen eikä erikseen. Itsehän mitenkään osaa uida mutta juuri tuollainen 5-10s/100m hyppäys voi tulla aloittelijana aika helposti kun saa siitä fiiliksestä ja rytmistä kiinni ja se vaatii usein jonkin verran siellä vedessä olemista ja juuri vähän eri vauhtien (erilaisen ajoituksen ja syklin nopeuksien) kokeilemista. Sitten kun se helppous löytyy niin on helpompi siirtää se juttu myös hieman eri vauhteihin. On siinä tietysti lihaskunnollakin tekemistä mutta se ei varmasti ole koko totuus etenkään aloittelijalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kovasti odottanut tuollaista 5-10s/100m hyppäystä uintivauhtiin jonkun yllättävän oivalluksen seurauksena, mutta tuntuu menevän samaa vauhtia melkein riippumatta siitä miten paljon on treenannut tai mihin keskittyy tekniikassa. Vähän alkaa jo pelottaa, ettei hyppäystä tulekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään tämän viestiketjun innoittamana kesken kovemman sarjan identtinen satanen kuin viime kuun alussa, silloin 1.44 ja nyt meni 1.43, josta voisi kuvitella noin 3-4s olevan ruuhkan aiheuttamaa hidastumista. Oli Lausannen hallissa niin kova ruuhka, ettei päässyt tosiaan edes sataa metriä ilman merkittäviä hidastuksia. Mutta kyllähän tuosta näköjään on lähtenyt siivut pois. Kun olin uinut 1500m pätkissä lujempaa kuin kynnysvauhti kokeilin vielä 25m ja 50m "täysiä", ja ne meni 20s ja 45s. Eli hidastumista tapahtuu kyllä, mutta ehkä paras veto oli jo kateissa. Ehken enää ole niin kovin huolissani noista vauhdeista, taitaa ne sieltä hissukseen taasen nousta kaikilla rintamilla, kun jaksaa vain käydä uimassa. Muistan, kun ensimmäisen uintikerran keskivauhti alkoi ensimmäistä kertaa ykkösellä. Se oli iso juttu, että lämmittelyineen kaikkineen oli uinut koko setin alle 2min/100m vauhtia. Tänään taisi olla ensimmäistä kertaa ikinä ilman lisävälineitä ja märkkäriä niin, että koko setti alkoi 1.4x/100m. Jospa la saisi filmattua vielä sitä räpiköintiä, niin päästään vielä pari tekniikkavirhettä korjaamaan ja saadan se 5-10s/100m pois, silloin voisin sanoa olevani jo todella tyytyväinen! 

 

Mulla on nyt viime viikot ollut uintimäärät siellä 10km/vko eli kait tuota voi sanoa jo ihan hyvänä määränä. Kovin paljon tuosta ei pysty ainaskaan kiristämään ilman, että muu reeni kärsii, tai sitten sen pitää olla joku lyhyt jakso jossain välissä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huima uintimäärä. Olen välillä miettinyt kehittyisikö uinti jos viitsisi treenata noin paljon. 

Katsoin omat uinnit tältä vuodelta ja matkaa 35 kilsaa josta altaassa 4 ja kisoissa 10. Eipä tuolla kehity (3 minsaa lähti IM uinnista) mutta ei hidastukaan. Tärkeimmäksi olen huomannut uida tarpeeksi ennen kisakautta jotta "kädet olisivat uintikunnossa".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon huomannut kehitystä nyt IM-uinnissa, kun oon lisännyt uintimääriä (parissa kuukaudessa 1h12min - > 1h 10min, 25 m allas, aika taukojen kanssa). Käyn sekä seuran treeneissä (1-2 krt/vk), että välillä itsekseni uimassa matkaa. Viimeisen 12 kk aikana oon uinu n. 220 km, sitä edeltävänä 12 kk:na 102 km ja sitä vielä edeltävänä 11 km :D. Mutta onpa iso ero viikkokilsaharkkamäärissä teillä. Itsellä ei varmaan olkapää kestäisi 10 kilsaa viikossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

10 km/vko ei kyllä ole mikään huima uintimäärä. Meillä Saksan Demokraattisessa Tasavallassa 10 km/päivä oli viikon lepopäivä.

 

Jos ei kuitenkaan ihan maailman huipulle ole tarkoitus tähdätä, niin uinnissa voi tosiaan tehdä niin, että ottaa kisakauden kynnyksellä 1-2  kuukauden kuurin, jolla kertaalleen saavutettu ja menetetty uintikunto saadaan aika hyvin takaisin. Uusille lukemille on vaikea päästä parissa kuukaudessa, mutta omaan entiseen vauhtiin voi aika hyvin päästä. Uinnissa tuollainen kuuri on siinä mielessä parempi toteuttaa, että siinä tilanne ei ole niin vammaherkkä kuin esim. juoksussa. Uintimäärän voi monessa tapauksessa nostaa 4 km/vko tasolta vaikka 20 km/vko tasolle kun taas juoksussa 15 km/vko nosto yht´äkkiä tasolle 75 km/vko voi olla paljon vammariskimpää. Ja totuushan kuitenkin on se, että se suomalainen kuuri on 3 km/vko tasolta nosto 8 km/vko tasolle.

 

Sekoitan vielä vähän pakkaa toteamalla sen, että minulla uintivauhti, myös 1000 m testimatkalla on kiinni pelkästään penkkipunnerruksen maksimituloksesta. Viime tammikuussa penkin maksi oli 80 kg ja 1000 m testissä meni 13.54, nyt loka-marraskuun vaihteessa penkin maksimi oli 70 kg ja 1000 m uintitestissä meni 14.18. Pari-kolmekymmentä vuotta sitten penkin maksimi oli 90-95 kg ja 1000 m testissä meni 12.20-12.30. Pyöräilyvauhti oli minulla puolestaan pelkästään jalkaprässin maksimista kiinni.

 

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että penkkipunnerrusta parantamalla uintivauhti paranee tai jalkaprässiä parantamalla pyöräilyvauhti paranee. Minulla tuo on johtunut lähinnä siitä, että muut ominaisuudet eivät rajoita uintivauhtia edes 1000 m matkalla, paitsi äärimmäinen nopeus, joka puolestaan riippuu paljolti voimatasostani. Eli pätee ainoastaan silloin, kun kaikki muut ominaisuudet ovat jo trimmattu tappiin, kuten vauhtikestävyys ja hapenottokyky. Nyt tuo 2 min ennätystasolta lasku ei enää johdu penkkipunnerrustuloksesta, vaikka menisi 90 kg, niin pyörittäisiin siellä 14 min huitteilla. Nyt esim. Vo2 max on jo tippunut iän myötä niin alas, että sekin vaikuttaa lopputulokseen, tosin yhä edelleen olen todella hidas uimari verrattuna kestävyyteeni ja vauhtikestävyyteeni. Pyöräilyssä prässin maksimista ei ole enää sitäkään vähää hyötyä. Itseasiassa prässin maksimi on nyt samaa luokkaa kuin all time high, mutta pyöräilyn vähyyden takia vauhti ihan onneton, vaikka olisi miten lyhyt matka. Sitä ei hapenottokykykään pelasta, kun jaloissa ei ole sitä pyöräilyn lajivoimaa. Tuplatriathlonprojektissa v. 2016 meni 360 km vielä hieman yli 30 km/h keskarilla, mutta jos matka lyhennetään kymmenenteen osaan, eli 36 kilometriin, niin ei se keskinopeus siitä paljon parane.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisäys vielä, että se 2 min/1000 m hidastus on sama joka matkalla. 100 m menee noin 12 sek. hitaampaa kuin ennätys, eli 10 satasta menee 120 sekuntia hitaampaa kuin aikaisemin ja samoin 400 m menee noin 48 sek. hitaampaa kuin aikaisemmin. Äkkiseltään voisi päätellä, että pelkästään nopeutta parantamalla myös 1000 m tulos paranee. Ongelma vaan on siinä, että ei se nopeus parane vaikka miten satsaisi tehoihin ja vaikka miten lyhyttä sarjaa uisi, päinvastoin tonnin vauhti vaan huononee, jos nopeusharjoittelu vie liikaa tilaa aa-kynnysalueella ja vähän sen alapuolella tapahtuvasta vähän rankemmasta harjoittelusta. Kivempaa se olisi uida 10 x 25 m täysillä, kuin 10 x 200 m niin kovaa kuin pääsee, mutta se johtaa siihen, että tonnin testissä ensimmäinen 100 m menee entistä nopeampaa ja väli 500 - 900 m entistä hitaampaa. 

 

Tuosta kisakauden kynnyksellä tapahtuvasta uintikuurista sanoisin sen, että parempi laittaa uintikunto kohdilleen jo huonon sään aikana, koska Suomen kesä on niin lyhyt etenkin täällä pohjoisessa, että kisakauden kynnyksellä pääpaino pitää olla jo pyöräilyssä ja juoksussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, 226 kirjoitti:

Kivempaa se olisi uida 10 x 25 m täysillä, kuin 10 x 200 m niin kovaa kuin pääsee, mutta se johtaa siihen, että tonnin testissä ensimmäinen 100 m menee entistä nopeampaa ja väli 500 - 900 m entistä hitaampaa.

 

Parempi uida molemmat setit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuuttia sitten, villea kirjoitti:

 

Parempi uida molemmat setit.

 

On uitu ja monenlaista muutakin. Näen kuitenkin, että uintimäärän on oltava riittävä, jotta normaali luuseri pystyy kehittymään. Itse olen uintikunnon suhteen mitä suurimmassa määrin normaali luuseri. Siitä voi lukea tarkemmin kirjasta 226-Fyysinen kantti.

 

Kaksi kovatehoista uintiharjoitusta viikossa on monelle huonompi kuin kaksi kovatehoista ja yksi "turha treeni" ja vielä parempi voi olla kaksi kovatehoista + kaksi turhaa treeniä. Uinnissa lajivoima vaatii uintikilometrejä. Sitä ei voi korvata millään muulla urheilulla. Jos ui paljon, niin uinti muuttuu paljon helpommaksi ja se todennäköisesti palkitaan triathlonissa myös niin, että uinti ei rasita lähes ollenkaan juoksua ja pyöräilyä. Minulla tilanne oli triathlonuralla juuri niin, että 1,5 km tai 3,8 km melko täysvauhtista uintia ei ollut mitään merkitystä pyöräily- ja juoksuvauhtiin. Ilman uintiosuutta pyörä ja juoksu eivät olisi kulkeneet yhtään kovempaa. 

 

Sanoisin, että suurin syy siihen, ettei suomalaista ole vielä nähty triathlonin olympialaisissa on siinä, että ei vielä ole ollut yhtään sellaista triathlonistia, jolla uintivauhti olisi riittänyt pyöräilyn kärkiryhmään, jossa usein myös lähdetään kärjessä juoksuosuudelle. Hast oli varmaan lähimpänä tuota tarvittavaa uintivauhtia, mutta hänelläkin 30 sek. pois 1500 m ajasta olisi vielä parantanut tilannetta. Tämä on tietenkin eri asia kuin se, että tavoitellaan puolikkaalla 5 h alitusta, mutta kuitenkaan uintia ei pitäisi aliarvostaa harjoittelussa liikaa, vaikka sen pituus onkin vain noin 10 % koko suorituksen ajasta, ainakin täydellä matkalla.  

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos sitten käy niin onnettomasti, että uinti kehittyy ja kiinnostaa liikaa, niin voi siirtyä swimrunneriksi, jossa uinti voi olla ajallisesti yli puolet koko suorituksesta. Viime kesänä Puruvesi swimrunissa uinnin osuus koko matkasta oli noin 35 %, eli kovimmillakin uimareilla selvästi ajallisesti pitempi kuin juoksuosuudet. Tyypillisesti swimrunissa uintiosuus on 15-20 % koko matkasta. Soolosarjoissa voi olla vähemmänkin, koska uinnissa hukkuu helpommin kuin juoksussa.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiihto on paras korvaava laji, nimenomaan tasatyöntö, ja sen puoleen hiihtokaudella voi uintimäärää vähentääkin, uinnin peruskunnon kärsimättä. Hiihto myös syö tehokkaasti uintiharjoitusten tehoa, joten on vaan hyväksyttävä se, että jos haluaa hiihtää, niin uinti voi olla aika rankkaa. Sitten kun hiihtokausi päättyy, niin alkaa taas uinti kulkea helpommin kuin rankkojen hiihtojen jälkeen. Sama vaikutus myös punttitreeneillä. Syö uinnista tehoja, mutta kaikkea ei voi saada yhtä aikaa. Jos haluaa kehittää hiihtoa tai punttivoimaa, niin uinnissa ei voi treenata ihan eläimenä. Mutta hiihdon päätyttyä kannattaa uida eläimenä, jotta hyvä hiihtokausi ei valu susihukkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, 226 kirjoitti:

On uitu ja monenlaista muutakin. Näen kuitenkin, että uintimäärän on oltava riittävä, jotta normaali luuseri pystyy kehittymään. Itse olen uintikunnon suhteen mitä suurimmassa määrin normaali luuseri. Siitä voi lukea tarkemmin kirjasta 226-Fyysinen kantti.

 

Luettu on, ja kirja on mökillä hyllyssä Suomen uimaliiton 100 v historiikin vieressä. Sain mökkinaapurinkin (vaimon eno, kova urheilumies) lukemaan kirjan, tai ainakin se oli pitkään lainassa.

 

Olikohan se tuossa kirjassa kun pohdit, että triathlonissa ainakin olympiamatkalla menestyminen vaatii että on alle 16:30 1500m uimari. Mainitsin tuosta yhdelle hyvätasoiselle 1500m uimaritutulle, joka kysyi ensin että pitkällä vai lyhyellä radalla, ja sitten totesi että "ei meitä Suomessa kovin montaa ole". Hän taisi itse kisoissa alittaa tuon rajan 22 kertaa lyhyellä radalla ja 8 kertaa pitkällä tilastojen mukaan. Vähän myöhemmin hän kertoi siirtyvänsä lyhyemmille matkoille, kun aika ei työn ja perheen lisäksi riitä riittävään treenaamiseen pitkille matkoille. Taisi olla vielä SM -finaalissa 100 m vaparissa, mutta ei lähellä kärkeä ja pian sen jälkeen lopetti aktiiviuran. Nyt viime kesänä näkyi yllättäen triathlonkisan tuloslistassa. Jos ei ollut pelkkään uintiin aikaa riittävästi niin triathloniin siirtyminen ei kyllä asiaa helpota, paitsi jos tinkii samalla kunnianhimosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy