Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Takapainoinen Taapertaja

Uintikunto

Recommended Posts

Ei siis mitään isoja määriä 👍 toki sulla aina ollut tuo lyhyt matka vahvuus, eikä kaukana tuo 1min raja muutenkaan. Saman oon huomannut, että kun ensin vähillä määrillä hilaa jaksamisen riittäväksi, niin 2vko monesti tuo jo ihan uuden olon, kun paukuttaa 30-40km uintia menemään, esim 14pv ja 11-12 treenikertaa 3-6km treeneinä 😛 sit voikin jatkaa taas 3x viikossa uintia ja toistaa tuon parin viikon - 1kk päästä ja kevennellä vähän. Treenien painotus tavoitteen mukaan, eli nyt alkuvuodesta just lyhyttä ja kovaa, loppukeväästä ja alkukesästä sit pidempää ja pidempien kisojen vauhteja painottaen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään oli meillä se 1000 m testi, josta joulukuussa mainitsin. Meni alle 14 min, eli 13.52, ja vieläpä vähän kiihtyvällä loppuvauhdilla, 500 m väliaika oli 6.58. Aika paljon jouduin kyllä tuohon tavoitteeseen treenaamaan. Ikä vie nopeutta, ja nyt yritin hakea sitä vauhtipuolta lisää 25-200 vedoilla. Viimeksi meni alle 14 min vuonna 2006, mutta silloin meni 10 km sitä vauhtia ja 20 km 15 min/km vauhtia. Voi olla että tänään oli viimeinen 14 min alitus, ainakin nyt uinti vähenee ja hiihto lisääntyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli siihen vielä kaksi sekuntia päälle virallisessa ajanotossa, mutta alle 14 min kuitenkin. Siinä se 200-700 m välillä on tasan 1.24/100 = 14.00/1000, mutta alun 2 s ja lopun 1+1+2 s pelastivat tuloksen. Vuosi siten meni 14.02.

 

nimi 100 200 300 400 500 600 700 800 900 1000
Tero 1,22 2,46 4,10 5,34 6,58 8,22 9,46 11,09 12,32 13,54

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voin lohduttaa, että edelleen ollaan kaukana perässä - noin 50m tuota vauhtia pystyn tällä hetkellä uimaan. Koko ajan kehitystä tapahtuu, nyt menee IM uinti pullarilla jo lähelle 1h15min ja CSS vauhti naturellina saatu sinne aavistuksen reiluun kakkoseen hilattua. Viimeaikainen kehitys tullut paljolti sen ansiosta, että keskittynyt potkuihin ja saanut sitä kautta uintiasennon paremmin vaateriin. Edelleen tekemistä riittää nimittäin pullarivauhti on edelleen merkittävästi nopeampaa kuin ilman pullaria. Neljä kertaa viikkoon (poislukien sairastelut), noin 8-10km/vko on nyt ollut reseptinä ja jatkukoon sama meno pitkälle kesään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos pullareilla menee merkittävästi kovempaa tai edes kovempaa kuin ilman pullareita, niin kyllä siinä potkussa on jotain pielessä. Pääasia potkussa on se, että saa jalat kokonaisuudessaan pintaan ja nilkka on ojentuneen. Sen lisäksi nilkka pitää olla rento ja samoin koko alakroppa, selkä ja lantio mukaan lukien. Potku ei saa levitä liikaa mihinkään suuntaan, eikä mikään kohta saa upota liikaa.

 

Parhaiten sen huonon potkun huomaa siitä, kun ottaa laudan käteen ja lähtee potkimaa ja jo altaan puolivälissä on ihan hapoilla, vaikka vauhti on huono. Hyvä potku puolestaan on sellainen,  että laudan kanssa jaksaa potkia kevyehköä tahtia vaikka 500 metriä, ihan siinä missä uidakin. Jos tuskailet huonon potkun kanssa, niin täytyy sanoa, että et ole ainoa. Se on monella aikuisena aloittaneella yksi hyvin yleinen heikko lenkki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä nyt on jo saavutettu se piste, jossa maksimivauhti on parempi ilman pullaria kuin sen kanssa eli voimaa saa kyllä potkuista jo uintiin. Sen sijaan pidemmälle matkalle vauhti on edelleen merkittävästi parempi pullarin kanssa. Voi johtua siitä, että herkästi pidemmällä matkalla en potki juuri yhtään. Pitää ottaa huomioon, että todellista uintiharjoittelua on takana about 6kk, sitä ennen oli räpiköintiä ja ensimmäisen kerran vatsakroolia kokeiltu about 15kk sitten eli vasta-alkajia ollaan monella rintamalla vielä. Potkut nyt yksi osa, joka ei ole lähelläkään sitä mitä pitäisi olla ja yleinen kehon jäykkyys kyllä ihan ykköshaaste nilkoista olkapäihin!

 

Puoli vuotta sitten lauta kädessä potkien ei ollut toivoakaan päästä 50m altaanväliä, ei se edennyt käytännössä yhtään eteenpäin. Ohjatussa uinnissa oli ohjelmassa 4x25m lautapotkuja ja siinä missä muut oli tehneet sarjan, itse olin lähes ensimmäisen välin jo saanut tehtyä (välillä köysistä huijaten). Kuitenkin kaikki uintisetit pystyi saman ryhmän mukana uimaan. Nyt voi potkia kohtuu rennosti kylkipotkuja vaikkapa 400m ihan pienillä tauoilla päädyissä. Laudalla en ole paljoa potkinut, mutta silläkin alkaa päästä eteenpäin jo. Ryhmän mukanakin alkaa pikku hiljaa pysymään potkuissa, vaikka siinä selkeästi eniten vaikeuksia vs. muut. Toisaalta kun mennään sitten pullarilla pidempää matkaa, niin oma vauhtina suhteessa muihin nousee todella merkittävästi. Jatketaan harjoittelua!

 

Ohjattujen uintien ehdoton vahvuus on omalla kohdalla ollut se, että siellä saa luvan kanssa olla ihan pazga - esim noita potkuja ei oikein kehdannut itse edes harjoitella, kun tiesi miten nolonnäköistä se räpiköinti on. Valmentaja vain nauroi, kun sanoin etten tule pääsemään edes 25m väliä potkien ja pakotti tekemään - ihan oikein! Kun sai vähän juonesta kiinni, on nyt kehdannut ihan hyvin omilla uintikerroillakin potkia. Sama koskee montaa muutakin juttua... 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uintivauhtia en ollut saanut parannettua melkein puoleentoista vuoteen. Kestävyys parani jonkinverran tuona aikana. Nyt 2 kuukaudessa 400m aika parani 32s ja CSS vauhti  1:57 --> 1:49  / 100m. Uintiryhmään tuli parempi koutsi sekä määriä olen nostanut hieman. Nyt uin noin 6-8km / viikko.  Nyt olen saanut myös enemmän vauhtireserviä uintiin.

 

Pakko kyllä todeta, että uinti on myös paljon määrästä kiinni . Vaikka tekniikka olisi ok, sitä täytyy pystyä pitämään. Itselle sopii lyhyet kynsisvauhtiset vedot eli 25m/50m vetoja lähellä CSS vauhtia. Näissä saa paremmin tekniikan pidettyä hyvänä ja itselle helpompi uida 3km näin, kuin esim. 100m/200m vetoina. Kesällä pitää sitten ottaa pitempiä vetoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎11‎.‎12‎.‎2018 at 15.18, 226 kirjoitti:

Tätä olen omillekin uimareille aina yrittänyt painottaa. Kerta viikossa Hyppösen opetuksessa ei johda mihinkään, jos muuna aikana ei käy altaassa. Onneksi meillä on hyviä esimerkkitapauksia niistä, jotka uivat myös muita kertoja viikossa ja niitä, jotka eivät ui. Kaikki kuitenkin osallistuvat varsin aktiivisesti 1000 m testiuinteihin muutaman kerran vuodessa ja siellä näkee ketkä ovat tehneet muutakin kuin vain keskittyneet tekniikan hiomiseen. Yksi tyttö on parantanut minuutin jokaisessa testissä. Liikkeelle lähdettiin 23 min tuloksesta ja edellisessä testissä meni 17.25. Nyt hän alkaa olemaan jo vähintään 16.30 vauhdissa ja se selviää kun todennäköisesti tammikuussa on seuraava testi. Pakosti tuo huima kehittyminen jossain vaiheessa hidastuu, mutta hän on myös ahkerin harjoittelija.    

Tuo yllä mainittu edellinen testi uitiin 23.10.2018. Tämä kyseinen tyttö oli viime viikolla flunssassa, joten ei uinut testiä meidän kanssa. Hän ui testin huomenna. Minua suorastaan pelottaa jo etukäteen miten huima tuo parannus tulee taas olemaan. Joulukuussa veikkasin 16.30, mutta taitaa treenivauhtien perusteella olla nyt jo lähempänä 15.30. Hän ei ole vielä koskaan kilpaillut oikeastaan missään, ei uinnissa, ei triathlonissa eikä swimrunissa. Onhan tuosta vielä pitkä matka uinnin kärkivauhteihin, mutta kun ikää on 14 vuotta, niin alkaa yksi triathlonin laji olemaan jo aika hyvin paketissa. En kyllä muista omalta uintiuraltani yhtään tapausta, jossa joku olisi kahdessa vuodessa kehittynyt tuollaista vauhtia. Tässäkin tapauksessa tuo kehitys on mielestäni ollut enempi asennekysymys harjoittelua kohtaan, kuin lahjakkuus. Valmentajan rooli tässä tapauksessa on enempi jarrun painamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Talviale!

    Alennukset jopa -60%


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy