Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Takapainoinen Taapertaja

Uintikunto

Recommended Posts

8 tuntia sitten, villea kirjoitti:

Nyt on tämän hetken uintikunto mitattu muutaman kisalähdön voimin. Yllättävän hyvin oma taso oli palannut sekä lyhyemmillä että pidemmillä matkoilla. 1500 vu meni 21.40, mihin olen todella tyytyväinen ottaen huomioon vähäiset kilometrit (n. 90 viime elokuun jälkeen). Lyhyistä matkoista yllättäen parhaiten kulki 50 perhosta (28.77), vaikka uin sitä ensimmäisen kerran varovasti helmikuun lopussa pitkän tauon jälkeen. 50 ja 200 vu menivät aika lähelle aikaisempia kisasuorituksia (nyt 27.44 ja 2.17.70), 100 vu ryssin toisen käännöksen osalta täysin eikä ajasta 1.01.14 voi sanoa oikein mitään, voi olla että olisi onnistuessaan mennyt juuri alle minuutin tai sitten ei. Pohjassa sukeltelu kädet levällään ei ole nopea tapa edetä. Joka tapauksessa olkapääongelmat eivät näytä aiheuttaneen pysyvää haittaa joten fiilis on siinä suhteessa erinomainen.

 

Nyt painotus taitaa siirtyä taas muihin lajeihin ja pidempiin uintimatkoihin lähempänä kesää. Uusi suoravetotrainerikin odottaa takapakkaa jota en tajunnut ostaa samalla.

 

Onnea Spicalle hyvästä 1500 m vauhdista!

Ihan kohtuullista kyytiä lyhyemmillä matkoilla sulla 🙂

 

1500m itselle 19.37, välin 11 satasta välii 1.19-1.21 about, joten kovinkin tasainen meno, ehkä liiankin kyttäilyä oli, että vauhti "pysyy tavoitteessa", olisi ollut varaa kyllä varmaan painaa jonkin verran kovempaa, jopa alle 19.20 tällä hetkellä.

 

Älylättäreillä vaihteeksi lauantaina uiskennellessa tuli taas vanhoja virheitä esille, mutta niihin sain ihan hyviä vinkkejä, joista isoin oli tosiaan jo tiedossa ollut lopputyöntö ja vartalonkierron puute, käsillä tulee vedettyä ihan liikaa. Isoimmat virheet lähtee syksyllä kisakauden jälkeen enemmän työn alle, kesä mennään keskittymällä nykytekniikalla pienellä viilauksella. Hyvää on, että pidemmät kelaukset ei enää hurjasti hyydy mielestäni tuosta 1500m ajastakaan, 4000m menisi aika lähelle 1.21/100m vauhtia varmaankin jos tosissaan sitä lähtisi uimaan, ja 1.25/100m tuntuu jo melkoisen helpolta.

 

100m meni lähdössä ja viimeisessä käännöksessä ihan vituralleen, lähdössä pohjaan ja kohti pintaa, ja viimeinen käännös varpaat hipaisivat seinää (sama ongelma oli 1500m kisassakin jostai syystä, ei aiemmin ole treenialtaassa ollut tuota, mutta eipä kisavauhtiakaan liikaa ole tullut uitua) ja vauhti kuoleentui hienosti. Aika oli luokkaa 1.02,6, mutta kyllä se paljon paremmalla lähdöllä ja käännöksillä olisi alle 1.01 mennyt sentään 😛 200m kisassa olinkin jo aika puhki treenien myötä, ja aika valui 2.17 ja ihan käsillä vetämiseksi se meni 1. satasen jälkeen.  2 ronssia oli tuliaisina, joten palkintokaappi täyttyy 🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 tuntia sitten, Spica kirjoitti:

100m meni lähdössä ja viimeisessä käännöksessä ihan vituralleen, lähdössä pohjaan ja kohti pintaa, ja viimeinen käännös varpaat hipaisivat seinää (sama ongelma oli 1500m kisassakin jostai syystä, ei aiemmin ole treenialtaassa ollut tuota, mutta eipä kisavauhtiakaan liikaa ole tullut uitua) ja vauhti kuoleentui hienosti. Aika oli luokkaa 1.02,6, mutta kyllä se paljon paremmalla lähdöllä ja käännöksillä olisi alle 1.01 mennyt sentään 😛 200m kisassa olinkin jo aika puhki treenien myötä, ja aika valui 2.17 ja ihan käsillä vetämiseksi se meni 1. satasen jälkeen.  2 ronssia oli tuliaisina, joten palkintokaappi täyttyy 🙂

 

Kyllä se alle minuutin pian menee, jos satasen starttiin vähän herkistelet ja saat suorituksen muuten kohdalleen.

 

Minä kävin muutama vuosi sitten seuran vapaauinnin tekniikkakurssin triathlonharrastuksen innoittamana, ja sen jälkeen tuli heti kolmessa vuodessa n. 20 sm -mitalia uinnissa. Nyt 5. Pitäisiköhän mennä muidenkin asioiden tekniikkakursseille?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päätin korottaa panoksia uintikunnon suhteen. Lisäsin jo yhden uintikerran viikkoon ja harkinnassa olisi tuollainen tehoviikko jollekin ajankohdalle, jossa enemmän kuin kolme uintia viikkoon. Päätin myös ostaa tuollaiset tekniikkalättärit, ei niistä haittaakaan lie kun ei liikaa niillä ui. Uin vkl myös huvikseni pitkästä aikaa vähän reippaampia pätkiä. Sieltä pullahti kelloon sellainen kuin 1.47 100m vu. Hidas kuin kilpikonna maalla, mutta suunta on ainakin oikea!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä onnistunut, kun viimeinen kurssikerta meni uidessa alusta loppuun. Ei noilla yleisillä vuoroilla oikein paljon kuvailla. Pitää yrittää pitää kameraa mukana, jos vaikka joskus tuliskin tilaisuus ottaa kuvaa. Tai kuulunhan nykyään tri-seuraankin, että kait siellä seuravuoroilla saisi kuvailla. Ei siinä ihmeempiä analyysejä varmaan ole tehtäväksi vs. tuo pätkä mikä oli jo nähtävissä. Mitään älyttömän suurta katastrofaalista virhettä ei ole, mutta vähän kaikessa on vielä selkeitä korjattavia juttuja. Lisäksi tekniikka muuttuu jatkuvasti, joten joka kerta on korjattu pari virhettä ja yleensä pari uutta edessä. Onneksi tuntuu kuitenkin, että vähemmän noita uusia tulee kuin vanhoja saa korjattua! 

 

Tuossa hetken aikaa oli sellainen mielenkiintoinen juttu, että vähänkin kovempaa uidessa tuli juotua vettä ihan huolella. Tai oikeastaan se oli semmoinen reipas välivauhti, jossa hengitys meni juonniksi. Ihan täysiä mennessä tuli happea ja sama rauhallisesti. Jostain syystä viimeiset muutamat kerrat tuota ilmiötä ei enää ole esiintynyt. En ole kovin pahoillani tuosta ollut!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun se v0.1 tason tekniikka on saavutettu olen alkanut vähän uimaankin. Tuossa sitten heräsi sellainen kysymys, että mitenkähän sitä kannattaisi harjoitella uimista? Vaikkapa joku 2-3 kpl eri reenejä, jos tavoitteena on nostaa uintikuntoa siten, että jaksaa liputella täyden matkan verran. Onko huono uida tuolla pullarilla enemmänkin? Mulle ei ole niin väliä olenko maissa 1h10min vai 1h50min, kunhan se rantautuminen tapahtuu hyvissä voimissa. Nyt ainaskin tuntuu, että enemmän tuo uinti rasittaa lihaksia kuin hengityselimistöä, joka tietysti on merkki huonosta tekniikasta, mutta eipä sitä nyt ihan hirveitä tässä ehdi enää parannella...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Varmaan kannattaa uida pitkiä sarjoja jonkinlaisella palautuksella. Mitä enemmän virheitä tekniikassa, sitä enemmän ne kertautunevat matkan edetessä, joten 50-200m vetoja varmaan maksimissaan tekisin parin kuukauden ajan, kokonaismatkana 2km -> aina 4+ km asti (esim. 20-40*100m/15-20s palautuksella rennon reipasta vauhtia, voi tehdä kiihtyenkin esim. 5-10 vedon välein). Lähempänä kisaa sitten tekee pidempiä sarjoja ja varmaan joskus voi mentaalisesti olla parempi tehdä ihan kisamatkan pituinen uintikin. 

Pullaria varmaan on hyvä pitää ainakin osassa treeneistä mukana, mutta kisassa uitavaa märkäpukuakin kannattaa uitattaa siellä altaassa, voi kesällä määrät jäädä vähäisiksi jos tuleekin kylmä kesä. Vähän eri lihakset märkkärillä uidessa tulee vs uimapuvulla, ja mitä vähemmän sillä on tottunut uimaan/mitä huonommin se lopulta istuu (paranee käytöllä), sen raskaampaa sillä on uida. Pullarilla mahdollistaa tosiaan yläkropan tehokkaamman käytön treeneissä.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mainitaan tänne nyt, että 55.26 oli IM uinti Etelä-Afrikassa, n. 50. nopein prot mukaanlukien (n. 20 prota nopeampia, pari naista myös), sisältäen lyhyen juoksun vaihtoalueen reunalle. Ihan tyytyväinen olen uintiin, koska oli nopein, helpoin ja kevyin IM uinti avovedessä ja runsaasti olisi jäänyt varaa tehostaakin. Pääsi pyöräilemään kuin ei olisi uintia ollutkaan, joka oli erittäin hyvä asia. Lainamärkkärillä (sama malli ja koko, mutta demopuku eli selkeästi venynyt ja kulunut kuitenkin) ja käytännössä yksin uituna (lähin ikäsarjan 20-30 ensimmäisen joukossa, joten ruuhkaa tai jalkoja ei paljoa ollut), loppumatkasta ajoittain jalkoja oli edessä, mutta ei ne siinä pysyneet sitten allokosta/hyytymisestä johtuen. Omissa jaloissa tuli käytännössä koko matkan joku, kun varpaisiin osui vähän väliä kädet (tai näin uskon, että oli käsi...).

 

Muu kisa menikin sitten heikommin, joten pääsee kesällä uimaan uudestaan. Tavoite uida vähän kovempaa, josko 53 alkuiseen ensi kerralla 🙂

 

Ihan hauska yksityiskohta oli loman loppupuolella, kun Kapkaupungissa oli Robben Islandilta (vankilasaari) uinti maihin (jokin freedom-swim series tmv?), matkaa n. 7.5km ja uimarit tuli samalla lautalla saarelle, jolla mentiin saarta tutkimaan. Kovaa sakkia! 🙂

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulen nyt tänne huutelemaan, kun jotain aihetta kerrankin on. Nyt tuli ensimmäistä kertaa uitua ironman uinti 3.8km. Lähtökohta siis se, että marraskuussa uintitaito oli sen 15m vaparia. Noin kolme kertaa viikossa (tahi hivenen alle) on tullut sen jälkeen kaakeleita tuijotettua ja etenkin tekniikkaa yrittänyt kehittää. Alunperin tavoite oli 1/2 IM, mutta nyt näyttää kyllä vahvasti sille, että täydelle matkalle startataan. Tuossa pari kuukautta sitten kirjoittelin tänne, että voisi yrittää tavoitella 40min uintia puolikkaalla. Tänään eka 1900m meni 41min ja toinen hivenen hitaammin ja loppuaika 1h27min. Siihen kuului hidas alkulämmittely 200m taukoineen ja käsien venyttelyineen, yksi reipas minuutin lasien korjaus ja kolme noin 30s taukoa. Eli kovin kaukana en kyllä ollut siitä, että olisi mennyt 2x40min jo nyt. Uinti pullarilla. Ehkä kehityksestä kertoo parhaiten se, että uin nyt 3x1000m ja kaikkiin tuli toistaiseksi omaa aiempaa ennätystä kovempi aika. En tosin ole koskaan täysiä vetänyt tonnia. Olokin sen verran freesi, että kyllä tuosta olisi jaksanut pyörän satulaan itsensä nostaa. Mutta töitä on vielä edessä kyllä tuon suhteen. Siinä tunnin jälkeen alkoi käsissä tuntumaan, ettei näin pitkään ole aiemmin uinut! 

 

Jos yritän miettiä, että mikä on nostanut tuota vauhtia ihan viime aikoina niin en oikein keksi selityksiä. Ainoat suuremmat muutokset on uiminen lakki päässä (en usko vaikuttavan käytännössä mitään) ja pieni tekniikan viilaus (otteen hakeminen lähempää veden pintaa). Jälkimmäinen on varmasti jonkun verran nostanut vauhtia. Mutta kyllä se suurin syy taitaa olla vain uintimatkojen ja kertojenkin hienoinen kasvattaminen. Kohta pääsee uimaan märkkäri päällä ja sitten tulee varmuudella sen kerran viikkoon tehtyä tällainen pitkä uinti ja varmaan tulee kokeiltua jonkun kerran ylipitkiä matkojakin. Tuo kaakeleiden tuijottelu nyt ei sinänsä kovin motivoivaa ole!

  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uin nykyään noin jopa 1/2 metreistä pullarilla. Syyt siihen ovat se, että tekniikan kanssa suurin ongelma on uppoavat jalat ja tuolla voin korjata sen ongelman ja yrittää korjata alkuperäisen syyn (analyysini mukaan huonon potkun plus käsivedon yhdistelmä). Kun jalat nousee pintaan, on helpompi keskittyä sitten käsivetoon ja hengitykseen. Käytännössä eliminoin siis yhden osan puutteellisesta tekniikasta ja yritän palastella ongelmiani pienemmiksi hallittaviksi kokonaisuuksiksi. Yksi näistä kokonaisuuksista on luonnollisesti saada jalat pintaan ilman pullaria, ja siinäkin on tullut paljon paljon enemmän parannusta tilanteesen sen jälkeen, kun aloin uimaan enemmän pullarilla. Toinen merkittävä syy on, että tuosta tekniikan huonoudesta johtuen uiminen on kovin raskasta ilman pullaria ja vie merkittäviä määriä voimia, vaikka uisi kuin hitaasti. Tällöin pitäisi nuo voimat vähentää muusta harjoittelusta. Hyvä esimerkki esim. tänään, kun uin aamulla tekniikkasetin ja siihen päälle 4x200m pullarilla, niin säästin aavistuksen verran koipiani illan vk2 juoksuharjoitusta varten. En tiedä miten muut etenee, mutta itse ainaskin laitan pullarin ihan nivusiin kiinni ja teen ainaskin osittaista potkuliikettä. Tuolla saa paremmin mielestäni vartalonkierron lähtemään lantiosta. Viimeinen syy on se, että minun on annettu ymmärtää tuon pullariuinnin vastaavan märkkäriuintia ja tuon testiuinnin yksi suurimmista syistä oli kasvattaa itseluottamusta siihen, että pystyn suorittamaan riittävällä tasolla tuon IM-uinnin. 

 

Summa summarum: Uin pullarilla, koska en osaa uida kunnolla muuten ja se pullari mahdollistaa omasta mielestäni järkevämmän harjoittelun yleisesti ottaen. Ihan kohta tuo pullarilla uinti korvautuu lähes 100% märkkärillä uinniksi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy