Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Takapainoinen Taapertaja

Uintikunto

Recommended Posts

Nyt uskallan väittää että uintikunto ei meillä aloittelijoilla ole välttämättä kunnosta kiinni. Itse ajattelin että koska tekniikkani ja uintiasentoni on jo jotenkuten kunnossa, ongelmani oli ainoastaan huono uintikunto mutta näin ei tainnutkaan olla.

Asia oli enemmän pääkopasta kiinni. Lukemattomia kertoja yritykseni tyrehtyivät tuohon 200 metrin tienoille, kun lihaksien orastava pakotus ilmoitti että matka alkoi olla täynnä ja samalla aiheutti pienen hätääntymisen. Tällöin tekniikka alkoi rakoilemaan ja ongelmat sitä myöten lisääntymään. Vedot muuttuivat entistä huonommaksi, pää nousi jne kun "viimeisillä voimillani" vedin itseni piippuun.

Siinä kohdassa kun alan väsymään, onnistun nyt rauhoittamaan itseni, keventämään tahtia ja jopa miettimään mikä tekniikassani on sillä hetkellä pielessä sekä korjaamaan sitä taloudellisempaan suuntaan. Hetken päästä uinti muuttuu taas helpomman tuntuiseksi ja se lisää valtavasti itseluottamusta ja siten myös rentoutta vedessä.

Tänään uin elämäni toisen tonnin, ja nyt uskalsin lopussa jo vähän kiristää tahtia ja sain leikattua 40 sekuntia edellisestä ajasta. Niin uskomaton fiilis että pakko oli päästä tännekin hehkuttamaan. Seuraavaksi voisi jopa jo kokeilla parasta mahdollista aikaa tonnille kun vielä viime viikolla se 200 metriä oli rankka pätkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään uin elämäni toisen tonnin, ja nyt uskalsin lopussa jo vähän kiristää tahtia ja sain leikattua 40 sekuntia edellisestä ajasta. Niin uskomaton fiilis että pakko oli päästä tännekin hehkuttamaan. Seuraavaksi voisi jopa jo kokeilla parasta mahdollista aikaa tonnille kun vielä viime viikolla se 200 metriä oli rankka pätkä.

Good work Mr! :)

Mulla oli tuossa puolisen vuotta sitten ongelmana se etten pystynyt uimaan juurikaan yli 200-400metriä kerralla. Tuntui aivan mahdottomalta vetästä pidempää uintia. Itselläni auttoi eniten tekniikan hiominen tekniikka/trimmitunneilla. Se oli ehkä kaikkein parhaiten sijoittamani raha. Nyt pystyy vetäsemään aika helposti yhtämittaisesti vaikka 30minsaa. :) Venyttely ja käsien pyörittely on auttanut varmasti myöskin.

Tuo olkapäiden väsyminen/pakotus oli itsellänikin aika raastavaa alussa. Ohjeena sain vaan sen, ettei pitäisi vetää voimalla vaan rennolla otteella. Se ainakin itselläni toimi. Myöskin päänasento oli huono. Monia pieniä asioita korjattiin ja homma rupesikin toimimaan jo paljon paremmin. Pääasiana oon pitänytkin nykyään sitä et, muistaa vaan sen rentouden niin homma toimii itselleni parhaiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt meni viikonloppuna lapsuuden kaukainen haamuraja rikki, 100 vapaata vähän alle minuuttiin lyhyellä radalla. Tuolla ei tosin taida juurikaan olla enää tekemistä triathlonin kanssa. 400 vu meni nyt vähän flegmaattisemmalla fiiliksellä ja käytetymmillä käsillä sitten 5.04.

Ehkä nyt voisi vielä ennen kesää koittaa panostaa vähän niihin pidempiin kynnyssarjoihin joita tuolla aikaisemmin suositeltiin. Toisaalta sekin aika käytettynä fillaroinnin harjoitteluun voisi poistaa minuutteja kokonaistuloksista ihan eri tavalla, kun pyörän päällä 35 km/h on kaukainen haamuraja millä tahansa kisamatkalla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt meni viikonloppuna lapsuuden kaukainen haamuraja rikki, 100 vapaata vähän alle minuuttiin lyhyellä radalla. Tuolla ei tosin taida juurikaan olla enää tekemistä triathlonin kanssa. 400 vu meni nyt vähän flegmaattisemmalla fiiliksellä ja käytetymmillä käsillä sitten 5.04.

Onnea minuutin alituksesta! Ei varmasti ole helppoja kymmenyksiä tai sadasosiakaan enää siellä! Aika hurjaa ajatella niin, kun triathlonissa yleensä parannuksista voidaan amatööritasolla puhua kuitenkin minuuteista! :)

Itsellä ei ole mitään jakoa minuuttiin, mutta 5min todennäköisesti alittuisi 400m uinnissa, joten täällä ollaan enemmän siellä toisessa päässä. Toki minuutti voisi alittua jos sitä treenaisi, mutta eipä ole nyt ollut intoa...

Muutenkin pari viikkoa mennyt uinnissa heikommin, noiden hyvien ei-täysiä-uitujen ennätysvetojen jälkeen tuli käytännössä viikon tauko ja tämäkään viikko ei ihan helppo ole kovempien uintien osalta, kun aamulla ei pääse uimaan ja ja illalla ei pääse myöskään uimaan niin myöhään, että altaalla olisi täysin tilaa kovemmalle menolle. Tänään mm. 8 uimaria niin kapealla 25m radalla, että ohi ei voi päästä rintauimarista, kun vastaan tulee toinen rintauimari. Niinpä uin käytännössä 600m ptk laudalla ja vajaa 2km yhden käden uintia ja skullausta (pullarilla) sekä lisäksi alku- ja loppuverraa normaaliuintia, enemmän tai vähemmän omaa tahtia. Kaipa tuo auttoi ainakin keskittymään käsivetoon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnittelut minuutin alituksesta. Minulla siihen meni koko lapsuus ja nuoruus, kunnes yhden kerran uin kilpailuissa alle minuutin, eli 59,8. Lisäksi kerran uin treeneissä alle minuutin, eli 59,7. Ennen tuota minuutin alitusta uin kilpailuissa kaikki kymmenykset 1.00 ja 1.01 väliltä. 400 m matkalla paras rypistykseni oli 24 h viestiuinnissa 12 kpl 400 m täysvauhtisia vetoja, siis 2 h välein, niin että paras meni 4.41 ja huonoin 4.51.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On tuo vähän outoa, että näin 40+ iässä alkaa löytymään nopeutta. Juniorina taisi paras aika olla satasella jotain 1.07 ja osia. Lauantaina siis 59.79, ja eilen itse asiassa meni tuon 400 m jälkeen vielä toisen kerran alle, 59.89.

Samaa vauhtia kun paranee niin 25 vuoden kuluttua menee sitten alle 53 s.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy tännekin linkata kiinnostava uintikuntoartikkeli:

http://www.iltasanomat.fi/uinti/art-2000002293330.html

 

Antti ui viime toukokuussa 400 sekauintia Masters -lajina yksin lähdössään seuran sisäisissä GP -kisoissa ja paransi 40-44 vuotiaiden suomen ennätystä lyhyellä radalla n. 20 s, ja 100 pu ennätystä väliaikanakin pari sekuntia. Yleisessä sarjassakin tuo tilastoaika on suomessa tänä vuonna ennen tämän viikonlopun SM kisaa sijalla 14. Edellä ei ole edes yhtään 80 -luvulla syntynyttä. Kuulemma ei ehtinyt yleisen sarjan lähtöön silloin GP:ssä, kun piti katsoa oman tytön uintia siinä ryhmässä mitä valmentaa.

 

Mielenkiintoista olisi nähdä, mihin pystyisi jos treenaisi omien sanojensa mukaan kovaa. Ulkoisesti näyttää aika samalta kuin tuossa artikkelin kuvassa. Jani näyttää aika erilaiselta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisihan sitä tännekin kirjoitella vaihteeksi, kun uintia on helmikuussa tullut nyt 12x eli sopivasti 3x/vko, jossa toki vielä kiristämisen varaa pitäisi olla nyt. Syksyllä oli ihan hyvä meno päällä kisakauden jälkeen, ja näytti, että jos siitä jatkaa läpi talven, kesällä mennään kovaa. Mutta niin vaan selkä sanoi sopimuksen irti, ja n. 3kk uintitauko (lokakuun alku-tammikuun alku) laittoi uinnin lähtötason taas matalaksi. Toki varmaan parempi se oli nyt tammikuussa kuin vuosi sitten, jolloin elokuussa kisakauden jälkeen uin pari kertaa koko syksyn aikana ja ulkomaan matkailun jälkeen tammikuun lopussa taisin mennä seuraavan kerran altaaseen. 

 

Nyt on tammikuussa aloitettu maltilla pari kertaa viikossa, tehty uintikuvaus ja uitu ns. äläylättärillä ja katsottu sen tuomaa dataa ja mietitty niiden pohjalta tekniikkaa ja parannuksia. Tällöin oli uintia vasta pari kertaa takana tauon jälkeen. Nyt tuntuu, että tekniikassa on tullut selkeä muutos aiempaan, ainakin tiedostan sen paremmin ja tiedän, missä on vielä parantamista ja siihen keskitytään. Tuntuu, että joka viikko menee nyt hyvin eteenpäin.

 

Pari viikkoa sitten uin 10*100m treeniä ja vauhti oli siellä 1.24 tienoilla pitkillä tauoilla (Lähtö 1m45s). Viime viikolla uin kolme hyvää treeniä, alkuviikosta 5*400m/ Lähtö 6m30s välein kiihtyen 5.48->5.38 tasolle, puolivälissä viikkoa 16*100m/lähtö 1m35s kiihtyen keskiarviolla 1.23,0 ja loppuviikosta uudestaan 5*400m  vähän paremmin kiihtyen 5.41->5.32 samalla 6m30s lähdöllä. Tänään uin 16*100m/lähtö 1m30s eli lyhyemmällä tauolla kuin aiemmin, ja keskivauhti silti pudotettiin 1.20,7:ään. Sinällään lupailee hyvää tulevaa ajatellen, nyt kun tietää mihin keskittyy. Vielä pitäisi noissa pidemmissä siivuissa lyhentää taukoa ja kohta lisätä toistojakin, niin kestävyyskin nousee paremmin. Vauhtia niihin ei hurjasti sinällään kyllä varmaan tarvi lisätä, jos keskiaika on alle 5.40 kuitenkin jo.

 

Tavoite myöhemmin voisi olla tehdä tuo aiemmin 226 mainitsema 10*400m/6m00s lähdöllä avg. < 5.40 ja satasissa päästä aiemman "ennätyksen" alle, (18*100m/10'' avg. 1.17.5/100m, 2v takaa) samoin sen aikainen 1000m ennätys 13.22 saisi siirtyä myöhemmin keväällä historiaan (jos tuo satasen sarja menee, niin kyllä tonnikin menee lähemmäs 13m00s varmasti!). Ensi kesänä ei ole tarkoitus paljoa jäädä kärjelle puolimatkalla!

 

Edit: Niin, mainitaan nyt, että kolme edellistä kevällä ollaan oltu jo tässä kunnossa jossain vaiheessa kevättä, joten ihan suuria hurraahuutoja ei voi vielä tehdä. Suunta on taas kuitenkin ylöspäin, ja erona edellisiin vuosiin on se, että nyt on tekniikkaa katsottu ja kuvattu ja mietitty, joten joku haisu pitäisi olla, miten mennään eteenpäin. Päätreenejä tulee olemaan nuo 15-20*100m vedot lyhyellä palautuksella, pidemmät vedot (todennäköisesti lähiaikoina tuollaiset 400m vedot) sekä vähän satunnaisemmin sitten ihan all-out vetoja matkoina 15-50m pidemmällä palautuksella (yritetään nyt ainakin joka toinen viikko tehdä niitä, jos ei viikossa jossain alku/loppuverrassa tule tehtyä). Lisäksi uusi kuvaus/älylättäritesti pitäisi olla maalis/huhtikuussa tulossa ja miettiä sen pohjalta lisää tarvittaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, 226 kirjoitti:

Tuohon voisi lisätä vielä esim. 8x100 melko täysillä ja lähtö 3 min. Tulee vähän hapokkaampi treeni, joka myös tuo voimaa ja otetta veteen paremmin kuin nuo lähempänä kilpailuvauhtia uitavat lyhyen tauon sarjat.

Mitä muuten luulet/uskot/tiedät, miten uinnissa kannattaisi syklittää noita treenejä, vai onko sillä kuinka suuri merkitys? En kyllä niin tee paljoa juoksussa tai pyöräilyssäkään, mutta uinti on hieman erilainen kuitenkin treenata - ei tarvetta tehdä pitkää ja hidasta tai monotonista pitkää ainakaan.
Onko ihan "normaalia" tehdä eri osa-alueita kehittäviä treenejä vuorotellen, esim. juuri tuollaista happo-satasia, lyhyitä vetoja lyhyellä palautuksella ja pitkiä vetoja lyhyellä palautuksella (ja ehkä joskus pitkiä vetoja pitkillä palautuksella)? Toki uimarit keskittyvät ihan omiin periodeihin, jolloin haetaan tiettyä tekemistä siihen touhuun ja tietyssä vaiheessa kautta tehdään ihan eri asiaa kuin toisaalla... Mutta toisaalta monet näistä uimareista ui huomattavasti lyhyempiä matkoja, jos se mitään merkitsee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten muuten jaksotatte nuo tehotreenit viikossa?

Itse tällä hetkellä pyrin tekemään yhden kovan juoksu ja pyöräilytreenin kerran viikkoon. Mutta uinti on sitten aina aika perus peekoota, jos ei muutamia lyhyitä vetoja lasketa.

Pelkään, että 3 vk-reeniä viikossa voisi olla liikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuuttia sitten, lare85 kirjoitti:

Miten muuten jaksotatte nuo tehotreenit viikossa?

Itse tällä hetkellä pyrin tekemään yhden kovan juoksu ja pyöräilytreenin kerran viikkoon. Mutta uinti on sitten aina aika perus peekoota, jos ei muutamia lyhyitä vetoja lasketa.

Pelkään, että 3 vk-reeniä viikossa voisi olla liikaa.

Itsellä ei ole uinti ollut suuremmin rasitteena, suurin kuorma tulee kuitenkin lihasten osalta ylä- ja keskivartaloon, joten sen osalta ei häiritse pahemmin juoksu/pyörätreenejä. Eikä muutenkaan tunnu olleen suurempi ongelma hengitys- ja verenkiertoelimistön kanssa, vaikka pyörä- ja juoksutreenien välissä painaa uintia useammankin kerran viikossa näennäisesti kovaa.  Jos ma on reipas pyörä (ei mitään tappoa) niin ti voi olla hyvin kova/reipas uinti ja heti ke on sitten taas kova juoksu. Torstaina voi hyvin kuitenkin taas uida kovempaa ja palautella juoksulla/pyörällä, ja perjantaina taas reipasta pyöräilyä. Viikonloppuna yksi pidempi treeni juosten/pyörällä kevyttä ja jompana kumpana päivänä voi kuitenkin uida myös kovaa. En ole huomannut että se rasittaisi tosiaan liikaa. Ehkä jos pyörällä/juosten tekisi vielä rasittavampia treenejä tai uinnissa olisi pidempiä settejä kovaa, jotka vielä enemmän rasittaisi.

 

Sinuna varmaan melko huoletta kokeilisin, miltä tuntuu. Jos sulla on ma kovempi juoksu, niin välipäivät kevyttä ja joka toinen päivä teho, eli ke tai to kovempaa taas ja pe tai la uudestaan. Etenkin jos aloitat esim. 10-20*100m vedoilla, niin ei sitä kuormaa niin paljoa tule kuitenkaan, jos ei ihan kuolemassa ole jokaisessa vedossa. Itse uin kuitenkin lähellä sitä css vauhtia, eli n. 1500m kisavauhtia, joten ei se rasitukseltaan ihan ylivoimaista ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Nyt on ollut yleensä ma tosiaan kova juoksureeni ja to suht kova pyöräreeni ja la tai su pitkis.

ehkä ke voisi sitten vedellä vähän tehokkaampaa uintia. Tosiaan on ollut paha ylikunto pari vuotta sitten, joten pyrin varomaan liikaa tehoja lyhyessä ajassa. Paikat varmasti kestää, koska uinti ei niitä tosiaan pahemmin kuluta, mutta sydämen puolesta olen tätä nimenomaan ajatellut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy