Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Takapainoinen Taapertaja

Uintikunto

Recommended Posts

Juu tämä on tiedossa. Jalkatreenit olenkin toteuttanut aivan eri kaavalla eli ensin oli adaptaatio, siirtymävaihe, sitten maksimivoima, ja nyt ylläpitovaihe menossa. Kun tämän projektin aloitin niin päätin että saavutetuista yläkropan voimista yritän pitää kiinni lyhyemmillä kovilla sarjoilla.

Nyt vaan tuo vaatimaton kehitys uinnissa pakottaa harkitsemaan tämän lähestymiskulman uudelleen ainakin joksikin aikaa. Voimaa on selässä kyllä mutta kestävyyttä ei taida olla. Yhden käden leuka menee jotenkin mutta samat lihakset väsyvät jo muutaman altaanmitan mittaisen tehokkaan vetoparin jälkeen.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos yläkropan voimataso on hyvä, voisi jumituksen ehkäisemiseksi olla parempi ettei sitä kuntosalilla treenaisi lisää. Tekniikkahan on enemmän sitä, ettei käytä vääriä lihaksia kuin sitä, että käyttäisi lisää oikeita. Ehkä käsien ja yläkropan venyttely, hierojalla käynnit tms. voisi auttaa myös?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rekisteröimätön

Juu tämä on tiedossa. Jalkatreenit olenkin toteuttanut aivan eri kaavalla eli ensin oli adaptaatio, siirtymävaihe, sitten maksimivoima, ja nyt ylläpitovaihe menossa. Kun tämän projektin aloitin niin päätin että saavutetuista yläkropan voimista yritän pitää kiinni lyhyemmillä kovilla sarjoilla.

Nyt vaan tuo vaatimaton kehitys uinnissa pakottaa harkitsemaan tämän lähestymiskulman uudelleen ainakin joksikin aikaa. Voimaa on selässä kyllä mutta kestävyyttä ei taida olla. Yhden käden leuka menee jotenkin mutta samat lihakset väsyvät jo muutaman altaanmitan mittaisen tehokkaan vetoparin jälkeen.

Anteeksi että en ole rekisteröitynyt, mutta olen aktiivisesti seurannut uintikeskustelua. Tavoitteeni on myös ensi kesänä Joroisilla. Itse painiskelen täsmälleen samojen ongelmien kanssa kuin Runningidiot ja olen alkanut pikkuhiljaa miettiä josko tämä olisikin henkimaailman hommaa. Uin paljon pullarilla ja sen avulla menee kaksikin kilometriä kohtalaisesti ja hengityskin sujuu. Mutta annappa olla kun pullarin jättää pois. Usko loppuu 50 metrin jälkeen. Kyllä tuolla altaalla näkee usein henkilöitä jotka eivät muistuta urheilijaa mitenkään, mutta niin vain vetelevät vapaauintia pysähtymättä pitkiäkin matkoja. Itse uskon siihen että jonain päivänä (toivottavasti ennen Joroista) kaikki loksahtaa vielä kohdalleen ja uinti alkaa sujua ilman apuvälineitä. Tässä täytyy vain jokin henkinen kynnys ylittää, sillä ei tämäkään mitään tähtitiedettä ole. Uinti ei ole voimalaji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään tuli pisin uintitreeni matkallisesti miesmuistiin, ainakaan viime vuonna en uinut yli 4.5km matkaa kertaakaan. Ajallisesti viime vuonna taisin saada kerran pidemmän uinnin kuin tänään, noin minuutilla, mutta silloin treeni sisälsi enemmän tekniikkaa jne, joten matkaa tuli vähemmän. Tänään siis 4.5km, jossa 11*400m + 100m, kiihtyen alun kankeudesta 6.21 ja 6.15 ajoista lopun 5.28 aikoihin. Ei olisi uskonut yhtään jaksavan uida juuri 1.6km enempää, kun altaaseen hyppäsi. Niin se tuntuma parani siinä 1000m jälkeen ja 400m välein lyhyt 10-20s tauko auttoi yllättävän hyvin päätä jaksamaan uida, vieläkin olisi voinut vaan jatkaa lopussakin. Tosin en tiedä tarviiko paljoa pidempiä uinteja tehdä, yleensä olen tuollaista n. 1h treeniä pitänyt aika maksimina. Tuskin on paljoa tarvetta muutenkaan uida pidempään, nythan mentiin niin ajallisesti kuin matkallisestikin yli ensi kesän IM ajan ja matkan.

Kunhan vaan vauhtia on viikottain ohjelmassa, kuten tälläkin viikolla 18*100m/10'' avg. 1.17.5/100m kiihtyvänä (1s parempi avg. kuin vuosi sitten maaliskuun lopulla). Tuosta kun nipistää muutaman sekunnin vielä niin olen oikein tyytyväinen, ja 10*400m tms pitempääkin tulee välillä kisavauhdilla (ajatus ollut IM n. 1.25/100m rennolla otteella, mieluusti alle 55min).

Nyt on taas 1kk kortti altaaseen taskussa, joten seuraava kk painetaan altaassa vielä tiiviisti (avg. 4x/vko, keväällä putoaa varmaan 3x), sitten alkaa pyöräily kutsua aktiivisemmin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kohta pääsen tosissaan ihmettelemään mitä uintikunnolle tapahtuu, ja miten sen voi palauttaa...

Huomen aamulla leikataan olkapää. Kiertäjäkalvo revennyt, jotain rustovammaa ja solisluun päässä pieni murtuma.

Eli taukoa tulee varmaan aika huolella uinnista. Ja ettei homma vain ois liian helppoa, niin paikallinen uimahalli menee kiinni remontin vuoksi kesäkuun alusta, ollen kiinni seuraavaan maaliskuuhun.

Lähtökohdat tulevalle kesälle ei näytä hyvältä.

Siksi tässä jonkinlaista vertaistukea haeskelen.

Onko kellään vastaavia juttuja ollut olkapäiden kanssa, ja jos on niin miten niistä selvittiin?

Syy mulla tuohon olkapään "hajoamiseen" on pyörällä kaatuminen vuodenvaihteen tienoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritän löytää sopivaa harjoitusohjelmaa jotta saisin käytettyä ajan altaassa mahdollisimman järkevästi omaehtoisen räpistelyn sijasta. Löytyi seuraava ohjelma:

http://mos.triradar.com/Training_Plans/TRI41.Improve_Swim_8_Weeks.pdf

Osaako joku kertoa mitä tarkoittaa 4x100m FC +15secs RI, 6x50m PULL +20secs RI?

FC on front crawl ja PULL pullarin kanssa uimista mutta mitähän nuo tummennetut kohdat meinaa? Oletan että palautusmisaikoja eli 15 sekkaa rest in between tai jotain sen suuntaista. Olenko oikeassa?

Vaativuudeltaan tuo ohjelma saattaisi olla sopiva tällaiselle huonokuntoiselle uimarille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilisen uintitreenin jälkeen ketutti. Uintikunto on hidastunut viimeisen parin kuukauden aikana, vaikka määrällisesti on tullut uitua 11km/vk syksyisen 8km/vk sijaan. Aikaisemmin pistin trendin yläselän saaman suuren kuormituksen piikkiin, mutta nyt on kyllä kyse muusta. Ainoa syy, jonka keksin on pullarilla uiminen. Ensi kesänä on tarkoitus tehdä täysimatka, ja sitä varten haetaan nyt voimaa käsiin ja selkään pullarilla uimisen kautta. Suurin osa treeneistä sisältää kyllä perus vu, mutta esim ke tuli tehtyä kevyt 4 x 1k pullarilla.

En aikaisemmin ajatellut, että suuri määrä pullariuintia vaikuttaisi näinkin dramaattisesti vapaauinnin taloudellisuuteen, mutta jotain se on muuttanut. Tekniikan pitäisi kyllä olla kohdillaan, kuvasimme uintia viimeksi pari vk sitten ja hyvältä näytti. Silti +15s/100m pistää ketuttamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuskinpa pullariuinti voi uintikuntoa tuolla tavalla huonontaa. Ainoa syy pullareiden osalta voisi olla se, että pullareilla opit olemaan potkimatta ja nyt ilman pullareita uidessa potku on huonontunut ja jalat uppoavat. Ennemminkin vauhdin noin isoon putoamiseen voisi syynä olla se, että nyt on todennäköisesti tilapäistä rasitusta, joka heikentää menoa, esim. yläkroppa väsynyt pullariuinnista. Tai oliko jotain muuta rasitusta ennen tuota hidastumishavaintoa, esim. punttia, hiihtoa, juoksua. Kolmas syy voisi olla se, että olet jyystänyt liikaa kevyttä vauhtia ja se vaihde on jäänyt vähän liikaa päälle. Voi olla, että vanha vauhti löytyy melko nopeastikin, jos kevennät kokonaisrasitusta ja lisäät uintiin kovempitehoisia sarjoja, ihan hapoille asti, esim. 8 x 100 m, 3 min tauolla. Neljäntenä vaihtoehto on tietenkin vielä se, että olet menossa ylikuntoon, mutta sen pitäisi näkyä muussakin kuin uinnissa. Terveisiä Espanjasta, ja nyt alle 40 km juoksupäiviä kutsutaan lepopäiviksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvää pohdiskelua 226

Vauhdit alkoivat tippumaan hiljalleen jalka-accidentin jälkeen, joka edellytti 6vk kävelykepittelyä. Luonnollisesti samaan aikaan alettiin lisäämään määrää uintiin, koska muut treenit kevenivät reippaasti jalkavamman takia. Tammikuun ajan ajattelin, että uintikunto on laskenut muun kunnon tippumisen tahdissa, mutta muutosta ei ole tapahtunut helmikuussa, vaikka kuntoa on saatu nostettua normaaleilla pyörämäärillä. Yläkropan rasitus keveni kun pääsin eroon kävelykepeistä, mutta tilalle tulivat painonnostotreenit 2xvk (nämä treenit tosin olivat arkea jo ennen uintivauhtien tippumista).

Näitä pohtiessa alan uskoa, että ongelma johtuu monesta seikasta: yläkropan suurentunut rasitus (kävelykepit, uintikm ++,painonnosto), yksinkertaisesti huonontunut kunto ja potkujen muuttuminen epätehokkaiksi.

Täytyy kokeilla noita vetoja sans pullari. Tällä hetkellä vedot ovat olleet hyvin pullaripainotteisia, toisin kuin ennen vauhtien tippumista. Jos vauhtien tippumisen syy on luulemani, niin uskoisi kyllä, että vauhdit tulevat takaisin nopeasti. Piffiä on ainakin tullut yläkroppaan:but:Niin ja ylikunnostakaan ei ole merkkejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvää pohdiskelua 226

yläkropan suurentunut rasitus (kävelykepit, uintikm ++,painonnosto)... ja potkujen muuttuminen epätehokkaiksi.

Varmasti juuri noin. Ei uintikunto uintimäärien vain lisääntyessä voi romahtaa noin mitenkään muuten kuin liiallisen rasituksen vuoksi tai tosiaan siksi että tuo vamma on sekoittanut kokonaisuutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuosi sitten huhtikuun lopulla uitu 13.28 meni nyt historiaan, kun päätin uida 1000m testin. Vähän epävarmana fiiliksistä, kun eilinen 500m reipasta tuntui todella tahmealta n. 7min. Tänään oli kuitenkin uusi päivä, vaikka jalat olivatkin aika flegmaattiset alkuviikosta johtuen. Huolellinen lämmittely ja laitoin kellon värisemään 1.22 tahtiin, eli silloin olisi aina hyvä olla tehnyt 100m, joka tietäisi loppuajaksi 13.40 loppuaikaa, joka sekin edellisten päivien perusteella tyydyttäisi. Kuinka siinä sitten kävi? Alusta asti olin tavoitetta edellä, joten mitään lisävaihdetta ei esiintynyt, ei tarvinnut puristaa. Hengityskin pelasi melko hyvin koko matkan ja happoja ei pahemmin edes tuntunut, vauhti ei hyytynyt juuri yhtään - 300m kohdalla kello oli 4.01, ja maalissa 13.22 pienellä viimeisen 50m kirillä (35s). Tuntuma oli ehdottomasti, että paljon enemmänkin olisi jaksanut, ja jos olisi piippari ollut esim. 1.18-1.19 tahtia huutamassa, olisi loppuaika ollut paljon parempi, vaikka sitten hieman enemmän hyytymällä, olisipahan ainakin puristusta ollut enemmän. Tästä on kuitenkin hyvä jatkaa kevääseen, josko se alle 13min menisi jo tänä keväänä altaassa, usko on ainakin siihen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy