Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Nuorukainen ja triathlon

Juhol
 Share

Recommended Posts

:yaya:Haluaisin mielelläni kuulla vähän kommentteja triathlonharjoittelusta ja sen soveltamisesta omaan harjoitteluun, jossa täytyy tietenkin huomioida ikä ja tavoitteet.

Ensin vähän taustaa: olen keväällä 17 täyttävä nuorukainen ja ytimekkäästi sanottuna hyvin kiinnostunut kestävyysharjoittelusta, josta kielii laaja lajivalikoimani ja jonka kautta kiinnostuin tuossa syksyllä triathlonista. Juoksua viime kaudella karttui yhteensä 1200km, maantiepyörän hankittuani heinäkuussa poljin loppukesän aikana 1500km ja nyt hiihtokilometrejä on takana karkeasti 850km. Yhden massahiihdon olen hiihtänyt, viime kevään Napapiirin hiihto (60km) 4.11 aikaan. Pelaan myös salibandya b-nuorten sm-tasolla, joten salibandy tuo hyvin vaihtelua kestävyysharjoitteluun. Uinti taitaakin olla vähiten harjoittamani laji edellisistä. Aina välillä olen muutaman kilometrin käynyt vaparia heittämässä kylminä pakkaspäivinä, tekniikkaahan saisi tietenkin parantaa. Ja ainiin, cooperi pohjat viime keväältä 3300.

En suoraan sanottuna osaa sanoa onko harjoitteluni kestävyyden osalta ollut aina sitä "järkevintä", kun en kestävyyslajeja ole ikinä kilpailumielessä ja valmentajan avulla harjoitellut. Kantapään kautta ja itse selvitettynä on se kestävyystieto, mikä itellä on päähän jäänyt, hankittu. Se ei välttämättä ole se helpoin reitti hyväksi kestävyysurheilijaksi, mutta tavoitteita kapealle "huipulle" ei ole. Silti valtava halu harjoitella vie eteenpäin :nevreness: Aika kuluu kivasti reenatessa.

Tavoitteena olisi aluksi ensimmäinen ironman matka ja kiinnostaisi tietää kovasti, minkä ikäisenä olisi järkevää tähdätä tuollaiseen suoritukseen ja miten tulisi huomioida ikä näinkin suoraan sanottuna raa'assa lajissa. Nyt ois kenttä vapaa kokeneemmille, kaikki kommentit käy, harjoitusohjelmista eteenpäin ja niin edelleen !

En ole mikään harjoittelun, etenkään nuorten harjoittelun, ekspertti, mutta avataan vähän keskustelua, niin on viisaammilla mitä korjailla :smug:

Ensimmäinen, mikä minulla iskee silmään lähtötilanteessasi (oikein hyvän kunnon lisäksi), on tuo salibandy. Jos se vaatii paljonkin aikaa, tuottaa kovasti rasitusta tai edellyttää levänneenä säbä-treeneihin saapumista, hankaloittaa se hieman yhtälöä.

Ikää en pidä ongelmana, etenkään jos et nyt ihan tälle kesälle ironman-matkaa meinaa kisata. Itse juoksin 18-vuotiaani ekan, hyvin onnistuneen maratonini hyvin pitkälti futaripohjalta ja huomattavasti sinua huonokuntoisempana. Äkkiseltään pitäisin esimerkiksi puolimatkan triathlonia sinulle jo tälle kesälle täysin realistisena tavoitteena, kunhan uinti ei ole ongelma ja saat riittävästi pidempiä pyörälenkkejä vyön alle.

Muuten harjoitusohjelman rakentuu kohdallasi luultavasti pitkälti saibandyn ehdoilla – paljonko treenejä ja pelejä, mihin saakka kausi kestää jne.

Hienoa, että olet kiinnostunut lajista!

Täyden matkan läpivienti vaatii paljon panostusta ja paljon tunteja, ja kun kuitenkin pelaat korkealla tasolla säbää niin pidän kanssa tuota yhtälöä aika haasteellisena. Eli vähän valintoja täytyy tehdä. Kun treenaat monipuolisesti, voisi käydä ensin koittamassa vähän pikamatkoja, duathlonia ym. Sitten näkee vähän sitä mikä kiinnostaa ja mihin on halua panostaa. Olet selvästi lahjakas urheilija, mutta varmaan tässä kohtaa on hyvä valita se ykkösjuttu ja kakkoseksi jäänyttä lajia harrastella sitten päälajin ehdoilla.

Tsemppiä!

Sen verran pakittelen kuitenkin, että ei tuo yhtälösi välttämättä ihan mahdoton ole. Etenkään, jos triathlonissa tavoitteena on kokemusten kerääminen ja suht ehjänä maaliin pääsy mutta ei (vielä...) kilpailumenestys.

Kun läpäisin itse ensi kerran täyden matkan, olin kyllä rutkasti sinua vanhempi (29), mutta takuulla huonokuntoisempi lähtökohdiltani. Lisäksi harjoitteluni elokuussa olleeseen kisaan käynnistyi kunnolla (lue: pyöräilyn osalta kokonaan) vasta huhtikuussa. Etuna minulla kyllä oli, että jalkapalloharrastukseni oli jo tuolloin alasarjaosastoa ja kertoja viikossa oli vain 1–2 (eli ei haitannut niin pahasti tritreeniä).

Tuosta ikäsi vaikutuksesta en osaa sanoa kyllä mitään. Käsittääkseni kilpatasolla ironman-matkalle ei yleensä päästetä kuin täysi-ikäisiä, eli ilmeisesti jotain riskejä liian nuorena liian pitkään kisaamiseen liittyy. Mutta jos olisit muutaman vuoden vanhempi ja säbäilyt esim. jäisivät keväällä tauolle (eivätkä sitä ennenkään veisi jaksamistasi ihan joka päivä), pitäisin kuntomielellä kolmiottelemista ihan järjestelykysymyksenä.

Jiiveessä ja minussa on muuten sellainen rakenteellinen ero, että musta lähtee palstalla paljon meteliä (kisassa sitten onkin vähän hiljaisempaa...) ja Jiivelle lähtee aina kisoissa paljon mitalia. Että siltä pohjalta mietit, kumman neuvoja kannattaa kuunnella :eagerness:

Niinhän se taitaa olla, että jossain välissä on lajivalinta sitten tehtävä, vaikka ei se mitenkään helppoa olisikaan. Tiedän monia hyviä nuoria, jotka ovat valinneet lopulta joukkuelajin harjoittamisen yksinäisen kestävyyslajin sijaan, kun ei saa tarpeellista sosiaalista tukea..

Jos nyt palataan taas tuohon ikään niin vielä ensi kesälle en ole suunnitellut ironmanin kaltaista suoritusta, mutta eihän ensi kesän "päätavoitteen" puuttuminen estä kovaa harjoittelua. Tällä hetkellä mennään aikalailla salibandyn ja hiihdon ehdoilla, 1-2 massahiihtoa luultavasti hiihdän vielä tälle keväälle. Hiihtokauden loputtua sitten taas juoksemaan ahkerammin ja istuskelemaan pyörän päälle. Jos täällä Oulussa päin olisi pyöräilytapahtumia, olisi mukava ottaa niihinkin osaa :bike:

Muokattu