Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuinka paljon juoda puolimaratonin aikana?

Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Turussa olisi edessä ensimmäinen puolimaraton, vajaan 2 vkon päästä. Nämä helteet ovat laittaneet pään pyörälle tuon nesteiden tankkauksen kanssa.

Nyt kaikki kokeneet konkarit, neuvokaa keltanokkaa!! Olen ajatellut koko kisa vkon juoda päivittäin 1.5l-2l ylimääräistä päivän aikana ja ed. päivänä/kisapäivänä 1.5-2dl tunnissa, jättäen lipittelyn pois n. tunti ennen kisaa. Edm. selonteon jälkeen, kuinka juon juomaa sitten kisan aikana, juottopisteitähän oli muistaakseni 3km välein? Jos hörpin joka asemalta,(ei tavoiteaikaa, mutta arviolta 2-2.30) ei juoma ehdi mitenkään imeytyä...ja jos en juo...läkähdynkö(helteellä)? ELI:KUINKA PALJON JA KUINKA USEIN kisan aikana ja onko vkon neste"tankkaus" ok/tarkoituksenmukainen? Kävin 30 asteen helteellä Ã¥pitkällä lenkillä sunnuntaina...ja tuntui, että noutaja tulee, kun lenkillä ei voi kuljettaa juotavaa paljoa 0.5 l enempää mukana

t. tizza

Turussa olisi edessä ensimmäinen puolimaraton, vajaan 2 vkon päästä. Nämä helteet ovat laittaneet pään pyörälle tuon nesteiden tankkauksen kanssa.

Nyt kaikki kokeneet konkarit, neuvokaa keltanokkaa!! Olen ajatellut koko kisa vkon juoda päivittäin 1.5l-2l ylimääräistä päivän aikana ja ed. päivänä/kisapäivänä 1.5-2dl tunnissa, jättäen lipittelyn pois n. tunti ennen kisaa. Edm. selonteon jälkeen, kuinka juon juomaa sitten kisan aikana, juottopisteitähän oli muistaakseni 3km välein? Jos hörpin joka asemalta,(ei tavoiteaikaa, mutta arviolta 2-2.30) ei juoma ehdi mitenkään imeytyä...ja jos en juo...läkähdynkö(helteellä)? ELI:KUINKA PALJON JA KUINKA USEIN kisan aikana ja onko vkon neste"tankkaus" ok/tarkoituksenmukainen? Kävin 30 asteen helteellä Ã¥pitkällä lenkillä sunnuntaina...ja tuntui, että noutaja tulee, kun lenkillä ei voi kuljettaa juotavaa paljoa 0.5 l enempää mukana

t. tizza

Nesteen juomisessa ei ole mitään pahaa. Varsinkin, jos juot vettä/kivennäisvettä. Etkä turhaan tuhraa sokeristen mehujen kanssa yhtenään. Monet naistenlehdethän kehoittavat ihmisiä juomaan vettä niin iho pysyy helakampana:ashamed0001:

Mutta en näe mitään tarkoituksen mukaisuutta juoda paria litraa joka päivä viikon ajan ylimääräistä sen takia, että "tankkaat" puolimaratonille. Sillä olet nyt opettanut elimistön saamaan yhtenään nestettä. Joten janon tunne alkaa salakavalasti vaivata heti, jos juomista ei ole nenän alla. Joskus itsekkin uuden juomavyön innoittamana opetin elimistön saamaan nestettä yhtenään ja sit pitikin kantaa vettä vielä tammikuussakin 15 km lenkillä:embarassed: .

Elikkäs ennen kisaa voi juoda vähän enemmän nestettä. Määrää en osaa sanoa mut olisiko aamupäivästä noin 1 litra. -->ei pelkkää vettä(urheilujuomaa kivennäsvettä).

Kisan aikana parilla juomapaikalla pari desiä urheilujuomaa. Itse en juo kuin ehkä 1-2 juomapaikalla vettä. Pelkästään suun kostukkeeksi.

t. tizza

Niin puolikasta varten ei välttämättä tarvitse juoda koko viikon ajan hirmuista määrää, sillä vesivarastot täyttyvät varsin nopeasti ja sen jälkeen vettä varastoituu enää lähinnä glykogeeniin, mikäli suoritetaan hiilihydraattitankkausta. Näin helteellä ja muutenkin keho myös kuivuu nopeasti joten kannattaa kuitenkin juoda säännöllisesti sekä ennen kilpailua (niin paljon että virtsa pysyy suht kirkkaana), että kisan aikana, koska pienikin nestevajaus heikentää suorituskykyä ratkaisevasti. Kisan aikana imeytyy korkeintaan 8dl/h (juo mahdollisimman tasaisesti kisan aikana), joten sopiva määrä on jotakin 4-8dl/h riippuen henkilöstä ja rasituksesta. Jos anaerobinen kynnys ylitetään, heikentyy imeytyminen ja nesteet jäävät helposti hölskymään mahaan. Noin kaksi kilpailua edeltävää tuntia on hyvä olla juomatta wc-reissun välttämiseksi. Puolikkaan kisa menettelee myös vedellä, mutta ainakin pidemmillä matkoilla on parempi juoda urheilujuomaa tai muuten varmistaa suolojen ja verensokerin taso. Runsaasti hikoiltaessa pelkän veden juonnista on muutaman tunnin jälkeen enemmän haittaa kuin hyötyä, kun vettä elimistössä pidättävät suolat poistuvat hikoilun mukana.

Nesteen juomisessa ei ole mitään pahaa. Varsinkin, jos juot vettä/kivennäisvettä. Etkä turhaan tuhraa sokeristen mehujen kanssa yhtenään. Monet naistenlehdethän kehoittavat ihmisiä juomaan vettä niin iho pysyy helakampana:ashamed0001:

Mielenkiintoinen yksityiskohta Forrestin lukemistosta tuli esille tällä tapaa :039:

Asiaan. Puolikkaalle ei minunkaan mielestäni sen kummemmin tarvi tankkailla. Poikkeuksena Forsan tyylinen hellejuoksu, jolloin on erityisen hyvä pitää huolta nesteen saannista ainakin juoksupäivänä. Pikkaisen enemmän nestettä, mukaanlukien urheilujuomaa energiansaannin vuoksi, kisapäivänä, sillä pärjää kyllä.

Ite en juo matkalla juuri mitään, pari kertaa suun kostukkeeksi, kuten Forrestkin sanoi. Forssassa poikkeus tuohonkin, koko ajan oli tarve juoda. Eli puolikas menee aika hyvin läpi ilman suurempia tankkaamisia.

Guest Rekisteröimätön

Mielenkiintoinen yksityiskohta Forrestin lukemistosta tuli esille tällä tapaa :039:

Kyllähän jokaiselle tosi Raastajalle Cosmo tulee. Sieltä löytyy vinkit/neuvot ja koskaan et joudu pulaan.

• 2 weeks later...
Guest Rekisteröimätön

Asiaan. Puolikkaalle ei minunkaan mielestäni sen kummemmin tarvi tankkailla. Poikkeuksena Forsan tyylinen hellejuoksu, jolloin on erityisen hyvä pitää huolta nesteen saannista ainakin juoksupäivänä. Pikkaisen enemmän nestettä, mukaanlukien urheilujuomaa energiansaannin vuoksi, kisapäivänä, sillä pärjää kyllä.

Nyt näyttäisi, että puolimarasta Turussa tulisi todellinen hellejuoksu...että mites sen juomisen laita? Juoksupäivänä siis...paljonko?

Nyt näyttäisi, että puolimarasta Turussa tulisi todellinen hellejuoksu...että mites sen juomisen laita? Juoksupäivänä siis...paljonko?

Forssan puolikasta ennen kittasin varmaan n. 2,5 litraa nestettä (mietoa urheilujuomaa) tasaisesti pitkin päivää (startti 17.30). Tasaista tissuttelua jatkui myös vikan tunnin alkuun asti ennen starttia, eikä siitä huolimatta ollut sen kummempaa tyhjennystarvetta ennen kisaa saati sen aikana.

Pelkäsin kovin, että tuosta nestemäärästä olisi tullut ongelmia, mutta eipä tullut. Eikä tullut kramppejakaan, vaikka miehestä muuten mehut menivätkin :)

Guest Rekisteröimätön

Forssan puolikasta ennen kittasin varmaan n. 2,5 litraa nestettä (mietoa urheilujuomaa) tasaisesti pitkin päivää (startti 17.30). Tasaista tissuttelua jatkui myös vikan tunnin alkuun asti ennen starttia, eikä siitä huolimatta ollut sen kummempaa tyhjennystarvetta ennen kisaa saati sen aikana.

Pelkäsin kovin, että tuosta nestemäärästä olisi tullut ongelmia, mutta eipä tullut. Eikä tullut kramppejakaan, vaikka miehestä muuten mehut menivätkin :)

Joitko vielä kisan aikana paljonkin, tuon aikaisemmin nauttimasi juoman lisäksi? Turussa kisa alkaa klo 14 ja ennusteessa näyttäis, että klo 15 on kaikista kuuminta(huh...huh..huh), tuulta "jopa" 2m/s!!! Vähän vakavaksi vetää....ELI: Ihan vastaavaa määrää tuskin minun kannattaa lipitellä, kisan aikaisemman ajankohdan vuoksi(Forssa 17.30)? Riittäisköhän puolisen litraa, jos ja kun olen ed. päivänä juonut myös hyvin? Myös ruokailut mietityttävät...hotellin aamupalalla lienen klo 9 hujakoilla, puurot+leivät sulavat sen 4h...joten, mitähän sitä osais laittaa suuhunsa ennen starttia(juoman lisäksi). Ja ruokailun pitäis tapahtuu varmaankin paria tuntia ennen kisaa....

Turussa kisa alkaa klo 14 ja ennusteessa näyttäis, että klo 15 on kaikista kuuminta(huh...huh..huh), tuulta "jopa" 2m/s!!! Vähän vakavaksi vetää....

Mun mielestä hellesuorituksessa kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota siihen, että pää pysyy kylmänä: suojaa se ja jos vain mahdollista käytä sientä tai vettä sen viilentämiseen niin usein kuin voit. Pään paahtaminen aiheuttaa vähän samanlaisia oireita kuin nestehukka ja mun mielestä se on helteessä melkeinpä tärkeämpää kuin juominen.

Mun mielestä hellesuorituksessa kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota siihen, että pää pysyy kylmänä: suojaa se ja jos vain mahdollista käytä sientä tai vettä sen viilentämiseen niin usein kuin voit. Pään paahtaminen aiheuttaa vähän samanlaisia oireita kuin nestehukka ja mun mielestä se on helteessä melkeinpä tärkeämpää kuin juominen.

Juuri noin. Itselläni on aina hellekelissä ollut huivi tai joku muu päähine, jonka kasteleminen sienellä viilentää mukavasti useamman kilometrin.

Joitko vielä kisan aikana paljonkin, tuon aikaisemmin nauttimasi juoman lisäksi? Turussa kisa alkaa klo 14 ja ennusteessa näyttäis, että klo 15 on kaikista kuuminta(huh...huh..huh), tuulta "jopa" 2m/s!!! Vähän vakavaksi vetää....ELI: Ihan vastaavaa määrää tuskin minun kannattaa lipitellä, kisan aikaisemman ajankohdan vuoksi(Forssa 17.30)? Riittäisköhän puolisen litraa, jos ja kun olen ed. päivänä juonut myös hyvin? Myös ruokailut mietityttävät...hotellin aamupalalla lienen klo 9 hujakoilla, puurot+leivät sulavat sen 4h...joten, mitähän sitä osais laittaa suuhunsa ennen starttia(juoman lisäksi). Ja ruokailun pitäis tapahtuu varmaankin paria tuntia ennen kisaa....

Hei. Olin forssassa ja helteessä. Tankkailin silloin juoksupäivänä puolisen litraa urheilujuomaa, puolilitraa vissyä ja puolilitraa vettä. AAmupalat juuri kuten olit sinäkin ajatellut. Ruoka ei maistunut silloin päivällä mutta vedettiin tyttöjen kanssa vähän sipsejä=suolaa.

Viimeiset nesteet puolituntia ennen lähtöä ja vessaan.

Matkalla jokaisesta juottopaikasta ainakin urheilujuomamotti ja vesimotti. Kaikkea ei tarvitse eikä voi juoda mutta kunhan suuta kastelee ja vähän yriittää niellä. Rasituksessa neste ei todellakaan imeydy vatsasta eli hirveesti ei kannata juoda. Suun limakalvojen kautta imeytyy ainakin urheilujuomien suoloja jos pystyy pitämään edes hetken suussa. suolakurkkuja yritän myös imeskellä välillä...niellä niitä ei voi mutta tyyllillä kun sylkee tienposkeen. Kaatele loput vedet niskaan ja rintaan. Käsivarsien sisäpinnat on myös hyvä jäähdyttää vedellä koska iho ohutta ja verisuonet pinnassa joten jäähtyy...muista että pään kautta hikoilet ja haihdutat hurjasti joten kastele päätä myös välissä.

Muista kuiten hellejuoksussa kaikkein tärkeintä on maalaisjärki eli kuuntele omaa kehoasi.

Näillä eväillä tultiin maaliin suht hyvävoimaisena mutta aika oli yli kahden tunnin...

Joitko vielä kisan aikana paljonkin, tuon aikaisemmin nauttimasi juoman lisäksi?
En juurikaan, kun kerrankin yritin juosta :) Eli hörppäsin mukista sekä urheilujuomaa että vettä joka paikalla, muttei siitä suuhun kovin iso osa päätynyt. Pään viilennykseen sitä vettä käytti enemmän, eli 1-2 mukia jostain kympistä eteenpäin joka pisteellä. Päähinettä mulla ei ollut, ja se oli iso virhe - jotain pitää kehitellä jatkoa ajatellen, koska suora auringonpaiste on aiheuttanut ulkomaanreissuillakin ongelmia.

Puoli litraa koko päivänä kuulostaa aika vähältä. Itse joisin enemmän (varmaan 1-1,5 l), mutta yleensähän sitä taidetaan suositella juomataukoa se pari tuntia ennen kisan alkua ja vasta vähän ennen starttia pari desiä naamariin. Viileällä kelillä teen itsekin näin.

Forssan kisa oli niin hankalaan aikaan, että itse tankkasin torstaina ja perjantaina hieman normaalia enemmän pastaa yms. hiilaripitoista kamaa koneeseen (kuitenkin aika maltillisesti), söin kisa-aamuna reilun puuroannoksen, banaania yms. joskus klo 10.30 enkä sitten koko päivänä enää muuta kuin pari banaania lisää. Yleensä yritän syödä samantyyppisen aterian noin 4 tuntia ennen kisaa, nyt se oli matkojen takia mahdotonta, mutta hyvin meni noinkin. Mutta mun maha onkin aika kranttu, joten jätän mieluummin enemmän aikaa safkan ja startin väliin... Oma ruokailusuunnitelmasi kuulosti ihan fiksulta, päivälle lisäisin itse pari banaania ja helteellä hieman jotain suolapitoista.

Mutta jokaisen taitaa olla pakko nämä juoma- ja ruokajutut sovittaa itselleen sopivaksi kokemuksen kautta. Omankin rakon ja putkiston sielunelämän selvittely kisakäyttöä ajatellen on ihan korteista ennustamista tällä kokemuksella... Pitkiä lenkkejä kannattaa käyttää opetteluvälineinä, niillä voi hyvin testata erilaisia juomia / ruokia ennen lenkkiä, sen aikana ja jälkikäteen. Hyviä perusohjeita tässä ketjussa näyttäisi olevan ainakin ennen tätä raapustusta. :)