Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
juoksija78

Märkäpuku vai Triathlon kisapuku?

Recommended Posts

Märkäpuku on se kuminen viritys joka on päällä järvessä uidessa (paitsi jos vesi on tosi kuumaa, jolloin märkäpuvun käyttö on kiellettyä)

Triathlonpuku on sitten se asu jota pidetäään märkäpuvun alla uidessa ja pidetään päällä myös koko lopun kisan ajan. Nakuna ei saa kisata.

Molemmat on hyvä hankkia, mutta myös ilman kumpaakaan pärjää.

Itse pari kesää harrastaneena sanosin, että märkäpuvusta on enemmän apua itse suoritukseen, kun auttaa uinnissa ja sen olen hankkinut. Triathlon-asu on vielä ostoslistalla. Sen sijaan hankin triathlon-shortsit (pyöräilyhousut ohuella säämiskällä). Ne on myös hyvät seikkailukisoissa ja käytän myös juostessa, kun eivät hankaa yhtään. Triathloneissa siis uinnissa shortsit märkäpuvun alla, pyöräilyyn pyöräilypaita ja juoksuun sit juoksupaita. Tietty vaihdoissa häviää vähän.

Molemmat on hyvä hankkia, mutta myös ilman kumpaakaan pärjää.

Tosin Suomessa useimmat käyttävät sammakkoasua. Yksi ystäväni oli ollut Nokian kisassa niin hän oli ainoita startissa tavallisissa uimahousuissa. Sanoi tosin myös, että kukaan muu ei ajanut toista osuutta hybridifillarilla.

Riippuu uintimatkan pituudesta ja kelistä paljon mitä päälle. Viime kesänä Kiskon puolen kilsan uinnilla oli aika sekalaisesti märkäpukua, kisapukua, tri-shortseja ja uikkareita. Itse uin kisapuvussa, kun keli oli helteinen ja säästin siten vaihdossa märkäpuvun riisumisen. Veikkasin riisumisen vievän enemmän aikaa kuin mitä uintiosuudetlla voittaisin käyttämällä märkäpukua. Pyöräosuudella olin näkevinä yhden Joponkin.

Noviisi taas kyselee tyhmiä.

Niin mitä eroa on sellaisella märkäpuvulla, jonka laitesukeltaja laittaa päällensä kesällä kun Suomalaiseen järveen hyppää ja sitten sillä puvulla minkä triathlonisti laittaa uidessaan päälle?

Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta sukelluksesta, mutta olen käsittänyt että sukelluksessa käytetään kuivapukua, joka on nimenomaan sukellukseen tarkoitettu ja pitää veden puvun ulkopuolella. (Jäykkää materiaalia?)

Triathlonissa käytettävät märkäpuvut ovat nimenomaan pintauintiin tarkoitettuja, ja ne kelluttavat uimaria jonkun verran. (mahdollisimman joustavaa materiaalia-> hyvä raajojen liikkuvuus)

Eli kaksi eri käyttötarkoitusta, kaksi eri pukua.

En ole expertti, mutta muistelisin, että sukelluspuvut (märkäpuvut) ovat noin 6 mm paksuja. Paksuus tulee nimenomaan siitä, että niiden pitää lämmittää hyvin. Ne kelluttaa kyllä hyvin, mutta etenkin hartiat ovat ihan pökkelöt triathlonpukuun verrattuna. Triathlonpuvussa on tietääkseni säännöissä määrätty maksmipaksuus, joka oli joskus 3 mm, mutta sitäkin sääntöä tietääkseni tulkittiin niin, että jossain kohtaa oli paksumpaa (maha, jalat) ja jossain kohtaa ohuempaa (hartiat), jotta keskipaksuus pysyy 3 mm:ssä.

Surffipuvut yms. ovat kohtuullisia uintiin, jos ne vaan eivät haukkaa kovasti vettä. Ne on suunnilleen samaa paksuutta kuin triathlonmärkäpuvut, mutta triathlonpuvuissa on enemmän liikkuvuutta esim. hartioilla.

No entäs onko mitään eroa TRI-märkäpuvussa ja sitten sellaisissa puvuissa mitä Suomen kylmissä keleissä käyttävät vesihiihtäjät, lainelautailijat tai kevät vesillä koskimelojat?

No vastaus on varmaan ihan sama kuin yllä, voit itse valita vaan sukelluspuvun tilalle sopivan vaihtoehdon kysymyksestäsi.

Triathlonissa käytettävä märkäpuku on vain ja ainoastaan pintauintia varten suunniteltu ja tehty, ja noissa muissa puvuissa ei ole ajateltu ominaisuuksia tai materiaaleja uinnin kannalta.

No, ehkä entinen expertti. Minun triathlonin välinetietämys loppuu vuoteen 2001, kaikki sen jälkeen tulleet mausteet ovat minulle tuntemattomia. Tuon takia en edes näihin välipuolen keskusteluihin kovin usein kommentoikaan. Omalla triathlonurallani testasin kyllä melko paljon välineitä, kuten märkäpukuja, lenkkareita, vanteita. Uintiin liittyen testasin kyllä Lidlin märkäpuvun muutama vuosi sitten. Siitä on juttu jossain täällä seppolassa. Kuten Rookie sanoi, niin ei se paljon sen nopeampi ole kuin ilman pukua uidessa ja mitä parempi uimari, niin sitä pienempi nopeutus. Kun aloitin triathlonin v.1987, niin varsinaisesti uintiin kehitetyt märkäpuvut tekivät vasta tuloaan, ja melkein kaikki ui surffipukujen viritelmillä.