Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ironman Hawaii 2012

Arvostele ketju:

X-Caliber
 Share

Recommended Posts

• Replies 516
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mulla IM maraton meni parhaimmillaan 2.54, tuolloin sama reitti, samalla säällä olisi voinut mennä sen vartin verran kovempaa, eli noin 2.39.

Tuskin se ero muilla on tuon pienempi. Vahvajalkaisilla ero on uskoakseni suurempi, koska isot pyöräilyn väsyttämät jalkalihakset painavat juoksussa enemmän.

Tuohon toiseen kysymykseen. Kuulostaa kyllä aika hurjalta, jos mennään 8 tuntia 90-95 % maksimisykkeestä. Mutta, kuten tero76 sanoi, niin kynnykset ovat lähempänä maksimia etenkin täyden matkan miehillä. Minullakin viimeisinä vuosi aa-kynnys oli muistakseni noin 165 kun maksimi oli 177. Kyky työskennellä aa-kynnyksellä oli todella hyvä ja happotasot varsin alhaiset noin 3 mmol, sen sijaan kyky työskennellä aa-kynnyksen yläpuolella oli huonompi kuin nuorena ja max happomäärä myös varsin alhainen 7 mmol. En koskaan kilpaillut, enkä edes harjoitellut sykemittarin kanssa, joten en tiedä mitkä olivat sykkeet kisassa, mutta ei se 38 km/h täyden matkan pyöräilyvauhti mitenkään helppoa retkeilyä ollut, vaikka matka olisi ollut 40 km. Samoin uinnissa ja juoksussa mentiin melko lähellä epämukavuusrajaa koko ajan, eli aa-kynnyksen tuntumassa. Ihmisen vauhtikestävyys voi kehittyä käsittämättömän kovaksi, mutta se ei onnistu ihan parin vuoden harjottelulla.

^ Pitää laittaa vaikka tähän ketjuun infoa ensimmäisen Täysmatkan jälkeen, (jos toteutuu 24.8) koska samat unelmat, eli Hawaiin osallistumislupa. Ensimmäisen täysmatkan olen jo osittain vetänyt läpi mielessäni. Siinä uinti vedetään täböllä enempi käsivoimin, pyöräily mahdollisimman kevyellä jalalla (ei runnota raskaalla välityksellä) ja juoksu ensimmäisen 5km totuttelun jälkeen annetaan koko kapasiteetti irti. Tämä siis tietenkin, jos en ehdi jo keskeyttämään koko rallia pyöräilyosuudella. Olen polkenut keulilla suht reipasta vauhtia yli 190km aika mäkisessäkin maastossa, ja sen päälle en ihan heti olisi viitsinyt lähteä maratonille, ainakaan henkisesti.

Juu kyllä mulla ainakin tuntuisi pelkän maratonin ja täyden matkan maratonin välille tulevan eroa mieluummin puoli tuntia kuin vartti.

Mulla tuntuisi korreloivan aika hyvin pitkän lenkin (27-30km) pk1- yläalueen vauhti IM-kisavauhtiin juoksussa.

Kun juoksin maratonennätykseni 2,48 niin samana vuonna ennen tuota taisi täpöllä mennä 3,21 juoksuosuus ilman valtaisia ongelmia.

Viime vuonna olin hyvässä juoksukunnossa täydellä, mutta aika oli 3,31 koska/vaikka jouduin kävelemään ihan helvetisti kun selkä/pakara kramppasi.

Eli oma kantani on jotakuinkin se, että en suosittelisi "kaavoittamaan" täpön juoksua kovinkaan paljoa. Siinä on päivän mittaan niin monta liikkuvaa osaa...

Ihan perstuntumalla väittäisin, että ero on isompi, mitä hitaampaa mennään. Esim yli neljän tunnin maratoonarilla tuntuisi "vain" vartin ero IM-maran ja kylmiltään juostun välillä aika pieneltä. Itsellä nopeimmat marat ovat 3:11 kylmiltään ja 3:5x täböllä, ja vaikka pyörävauhtia voisikin optimoida alaspäin, tuntuisi, että johonkin 3:26-IM-maraan yltäminen edellyttäisi aivan kohtuuttoman hidasta pyöräilyä. (Tai parempaa juoksukuntoa, jolloin tuo 3:11:kin paranisi)

Olisiko joku prosenttisääntö lähempänä totuutta, tyyliin mara*1,15 = IM-mara? Tai kerroin välillä 1,1-1,2?

• 1 month later...

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy