Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uusi Adidas adizero Adios

Recommended Posts

Onko nuo Adiokset vain nopeille juoksijoille, vai voisiko myös tällainen rauhallisempaa vauhtia etenevä hölkkääjä niitä käyttää? Mulla on nyt käytössä Acet ja Tempot. Aceista tykkään tosi paljon, ja niillä meni puolimaraton kivuttomasti. Tempot ostin pidempiä matkoja ajatellen (maraton tulossa syksyllä) ja jotta jalat saisivat vähän vaihtelua, mut ne ei toimi mulla (ehkä pronaatiotuen takia). Olen pienikokoinen nainen, joten tykkään kuitenkin käyttää kaikessa treenaamisessa kevyitä kenkiä, oli vauhti mikä hyvänsä.

on jos tekee esim. vetoja tai vauhtilenkkejä niin miksei. Fakta on kuitenkin se, että ei niillä mielestäni kovinkaan hiljaa voi juosta. Jotenkin omituinen ajatus se, että joku haluaisi racing flateilla juosta hiljaa. Kun sellaiset laittaa jalkaan niin jo periaatteessa tulee fiilis, että nyt juostaan täysiä. Ajatus sinänsä on hyvä, että haluat erilaisia kenkiä, mutta se kannattaisi jaksottaa sitten erilaisiin lenkkeihin. Itse käytän Adioksia vain ratavetoihin ja nyt Pariisissa kympin kisaankin eli rajoitetusti kisoihin, mutta pääsääntöisesti ratavetoihin. Mielestäni on hyvä, että kengillä on selkeät roolit.

Tempothan ovat joo pronaatiokengät. Ainakin lievä pronaatio on hyvä olla. Bostonit ja Aegisit sitten neutraalit tai Energy Boostit.

• Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Onko nuo Adiokset vain nopeille juoksijoille, vai voisiko myös tällainen rauhallisempaa vauhtia etenevä hölkkääjä niitä käyttää? Mulla on nyt käytössä Acet ja Tempot. Aceista tykkään tosi paljon, ja niillä meni puolimaraton kivuttomasti. Tempot ostin pidempiä matkoja ajatellen (maraton tulossa syksyllä) ja jotta jalat saisivat vähän vaihtelua, mut ne ei toimi mulla (ehkä pronaatiotuen takia). Olen pienikokoinen nainen, joten tykkään kuitenkin käyttää kaikessa treenaamisessa kevyitä kenkiä, oli vauhti mikä hyvänsä.

Voi toki Adioksilla juosta missä vauhdeissa hyvänsä ja siihen on hyvä tottuakin.

Koskapa hidasvauhtinen lämmittely on hyvä juosta samoilla tossuilla kuin itse kisa ja sama koskee kaikkia kova vauhtisia lenkkejä edeltäviä hyvin hidasvauhtisia, mutta kilometrimäärältään usein jopa 4-10 km-pituisia lämmittelyjä.

En myöskään näe mitään väärää siinä että juoksee välillä hiljempaa Adioksilla ja käyttää niitä ihan pk-lenkeillä.

Juokse niillä ihan sitä vauhtia miltä itsestäsi hyvältä tuntuu, voi tosin olla että kunnon kohentuessa vauhditkin luonnollisesti nousevat.

Ryppyotsaiset, ylimieliset ja tuomitsevat väärä/oikeaoppisuus ohjeistukset eivät kuulu kestävyysjuoksuun.

Adios 2:silla voi juosta ihan tavalliset kuntoilijatkin (jopa aloittelijat), ei siis tarvitse olla mikään alle 3h maratoonari, tossu kun on monipuolinen ja rullaava ja sopiikin ihan kaikkiin vauhteihin.

Kovin kevythän Adios 2 ei kyllä vielä ole, vanha Adios on kevyempi, kuten monet muutkin mallit Adidakselta.

Painon suhteen se on siis eräänlainen välimalli todella kevyiden kisatossujen ja Bostonien/Tempojen väliin.

Muokattu

Omasta mielestäni taas uusi Adios on melko monipuolinen kenkä ja itse olen juossut sillä hidasta lenkkiä (6min/km) kuten myös vetotreenejä ja 20 kilometrin lenkkejä vk-vauhdilla. Mana 7 tuntuu myös sellaiselta kengältä, että voisin käyttää ihan hyvin kaikenlaiseen juoksemiseen. Boston taas ainoastaan PK-lenkeille.

Juurikin näin, samaa mieltä Adios 2:sta.

Jos täytyy jotain positiivista tossusta hakea, niin se on huomattavasti edeltäjäänsä monipuolisempi tossu käyttömahdollisuuksiltaan.

Bostonista taas en ole samaa mieltä kanssasi, vaan pidän myös sitä erittäin monipuolisena tossuna.

Sillä juossut puolimaratoneja, maastolenkkejä, muutaman maratonin, pk-vauhtisia, pitkiksiä ja toki myös kovia kymppejä (ennätys Bostoneilla on parin vuoden takaa oleva 40:33 min.).

Ja juuri monipuolisuus on molempien tossujen suurin vahvuus.

Muokattu

on jos tekee esim. vetoja tai vauhtilenkkejä niin miksei. Fakta on kuitenkin se, että ei niillä mielestäni kovinkaan hiljaa voi juosta. Jotenkin omituinen ajatus se, että joku haluaisi racing flateilla juosta hiljaa. Kun sellaiset laittaa jalkaan niin jo periaatteessa tulee fiilis, että nyt juostaan täysiä.

Ei nuo Adiokset (2) kovin flättejä ole, päälle 3cm paksu koossa 48. Mutta nopeaan juoksuun tehdyt toki. Itsellä on ollut vaikeuksia löytää yhteinen sävel jalalle ja kengälle 4.xx vauhdeilla. Kevyemmässä ja kovemmassa vauhdissa ei niin paha. Mielestäni ne vaatii enemmän juoksijalta kuin vaikkapa Acet (3), joilla voi juosta monella tapaa ja antavat enemmän anteeksi virheitä. Tai sitten Adios ei vaan sovi mulle. Parhaimmillaan niillä kyllä tuntuu pääsevän kovempaa.

Muokattu

Ei nuo Adiokset (2) kovin flättejä ole, päälle 3cm paksu koossa 48. Mutta nopeaan juoksuun tehdyt toki.

No eihän ne olekaan, sanoi sitten Baldi mitä hyvänsä.

Varsinkaan jos vertaa Adios1:siin, jotka taas sitä ovat.

Itseni on helpompi löytää se kova vauhti vanhoilla Adios1:llä, koskapa istuvat niin sukkamaisesti jalan ympärille.

Adios2:set ovat pikkasen liian väljän tuntuiset, eikä synny tunnetta nopeista tossuista. Adios1:n vahvuudet ovat keskipitkiltä matkoilta aina kymppiin asti, niillä juossut kaikki lyhyiden ja keskipitkien matkojen nykyiset ennätykseni ja Adios2:ten hyvä puoli taas niiden monipuoliset käyttömahdollisuudet, niillä voi juosta lähes millä alustalla hyvänsä.

Itse juossut niillä mm. puolimaratonin lumella ja jäällä.

Muokattu

Eikö racing flat ole perinteisesti tarkoittanut vastakohtaa piikkareille? Paksuudella ei juuri ole tekemistä, vaikkeivat mitään sämpylöitä tapaakaan olla.

Ei todellakaan tarkoita, nehän ovat tossuina äärimmäisen lähellä toisiaan, sillä molemmat ovat ns. minimalistisia juoksutossuja.

Tarkoitettu alunperin siis vain kilpailuun, mutta nykyään on muotia käyttää niitä myös joka päiväisessä harjoittelussa, eikä rajata niiden käyttöä vain kisoihin.

Ja itse pidän sitä hyvänä suuntauksena, sillä mitä enemmän minimalistisilla tossuilla juoksee normitossujen sijasta, niin sitä suurempi jalkojen kestävyyttä vahvistava vaikutus niillä on juoksijalle.

Eli jos jalat vaan kestää niillä juoksemisen, niin harjoittelu kannattaa etupäässä tehdä niillä.

Luepa tuolta Scott Jurekin ajatuksia: http://running.competitor.com/2011/07/inside-the-magazine/the-long-run-racing-flats-arent-just-for-racing_31663

Muokattu

Eli Scott korostaa sitä että niihin kannattaa totutella pikku hiljaa, jotta loukkaantumisriski pienenee.

Ja racing flatit tai muut minimalistiset tossut ei sovi joillekin juoksijoille koskaan.

Ei niitä toki tule väkisin käyttää, jos koivet eivät niistä tykkää edes sitkeän ja perinpohjaisen totuttelun jälkeen.

Ja itse pidän sitä hyvänä suuntauksena, sillä mitä enemmän minimalistisilla tossuilla juoksee normitossujen sijasta, niin sitä suurempi jalkojen kestävyyttä vahvistava vaikutus niillä on juoksijalle.

Eli jos jalat vaan kestää niillä juoksemisen, niin harjoittelu kannattaa etupäässä tehdä niillä.

Tämä mullakin on ollut taustalla siinä, että juoksen kaikki lenkit kevyillä kengillä. Jaloille tuntuu sopivan enemmän kevyillä kengillä juoksu vauhdista riippumatta, kovin tuetuilla askellus tuntuu jotenkin luonnottomalta. Niinpä tilasin Adios 2:set viime viikolla!

• 1 month later...

Keväällä Pariisista ostetuilla adizero adios boosteilla ole juossut nyt 1200 km erilaisilla alustoilla. Oikean jalan pohja on kulunut melko sileäksi, mutta tänään tuli postissa uudet. Kengät ovat olleet loistavat, ei pienintäkää ongelmaa jalkojen kanssa. Muita kenkiä en ole käyttänyt koko kesänä. Jos olet tykästynyt adios kakkosiin, niin nämä ovat vielä paria astetta paremmat tuon askelystävällisen boostinsa ansiosta. Nyt ajan uudet kengät sisään ennen Finlandiaa. Kengät tilasin täältä: http://www.tennisnuts.com/shop. Nopea toimitus, tiistai-iltana tilasin, perjantaina hain postista. Hintakin postikustannuksineen edullisempi kuin keväällä marathon expossa.

Sain tällä viikolla Sportsshoes.comista Adios 2:t. Koko kanootti 47,3 irtosi hintaan 67 euroa. Koska olen juossut ilmatyyny-Vomeroilla (joissa oma tukipohjallinen), tuunasin Adioksia hieman ja laitoin Vomeroiden vakkaripohjallisen sisään. Mahtui ihan hyvin, vaikka onkin melkein tuplasti paksumpi kuin Adioksien oma pohjallinen. Juoksutuntuma oli ihan hyvä mutta tällä elopainolla (n. 88 kg) en uskalla juosta noilla kympin kisaa pidempiä vetoja. Voi olla, että jalan tottuessa mieli vielä muuttuu.

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy