Jump to content
Juoksufoorumi.fi

juk

Hamstring syndrooma

Recommended Posts

Hei pepeR! Kuka leikkasi ? Itselläni leikkasi Orava n. 10 v sitten, nyt toisessa reidessä taitaa olla sama ongelma:( Mahtaako Orava enää operoida?

Sakari Oravan toimesta, Turun sairaala Neossa takareiteni leikattiin. :) En ole täysin varma kuinka paljon leikkauksia hän mahtaa nykyään tehdä, ilmeisesti viettää paljon aikaa ulkomailla urheiluklinikoilla&opettamassa. Helpostihan tuon saa selvitettyä soittamalla. Onko piriformisvaivat pois suljettu? Itselläni aiheutti melko samanlaisia oireita hamstring-syndrooman kanssa.

Kiitos vastauksesta :) luulin että on jo niin vanha ketju, ettei kukaan enää luekaan! Kävin tavallisella ortopedilla, joka suurinpiirtein nauroit minut ulos, vaikka kerroin että vaiva on jo useamman vuoden ollut hankala. Totesi vain, että jänne on muuttunut varmaan puumaiseksi ja käski venytellä :( Oikein kannustava diagnoosi!

Hamstring-syndrooma ollut nyt 7 kuukautta ja levot ja kuntoutukset ei tehoa, eli ilmeisesti menee leikkaukseen molemmat pakarat samalla kertaa. Kuinka kivuliaat nuo on leikkauksen jälkeen ja monenko viikon juoksu/liikuntatauko on odotettavissa käytännössä? Kuinka pian kärsii istua? Ja lisäksi kiinnostaa onko sitä ihan makuupotilas leikkauksen jälkeen, kun pitäisi siirtyä sairaalasta viitisensataa kilometriä kotiin jollakin.

Muokattu

Nostan vanhan ketjun esille, kun itsellä on nyt samaa vaivaa. Takareisi meni kyykkyä tehdessä syyskuun lopulla ja edelleen vaivaa kovin. Nyt kävin magneetissa ja siellä todettiin, että jänne on reilusti paksuuntunut. Leikkaus olisi nyt harkinnassa. Ois tosi kiva kuulla kokemuksia leikkauksen jälkeisestä kuntoutumisesta! Että ovatko oireet helpottaneet/kadonneet kokonaan? Kirjoittelevatkohan nuo ketjun aloittajat täällä enää?

Guest Rekisteröimätön

Lueskelin tätä keskustelua ja ajattelin koettaa vieläkö joku muukin täällä kärsii samasta vaivasta? Itselläni vaiva on ollut nyt huhtikuusta alkaen ja nyt jo ärsyttää. Lääkärissä ei tunnuta otettavan kovinkaan tosissaan ja harmittaa, että ei ole tullut ajoissa otettua vakuutusta. Fysioterapialla koetetaan tällä hetkellä parantaa, toivottavasti auttaisi.

Mulla tuo leikattiin helmikuussa. Ei ole vieläkään täyson kunnossa, mutta tosi hitaasti se kuitenkin koko ajan hieman paranee. Leikkaus oli kivuton kokemus myös operaation jälkeen ja itse sain kävellä heti

Oonkin mielenkiinnolla seuraillut sun blogia. ;) Kun leikkaus näyttää melko todennäköiseltä täälläkin. Siksi kovasti kiinnostaa, miten muut ovat kyseisestä operaatiosta toipuneet.

Guest Miukumauku

Tervehdys, oon uusi täällä. Olen kuitenkin lueskellut tätä palstaa moneenkin otteesen sen jälkeen kun itselläni todettiin tämä vaiva. Mielenkiinnolla olen lukenut täältä kokemuksia oireista,vaivoista, leikkauksesta ja toipumisista. Tietysti toisaalta on ollut lohduttvaa huomata, ettei tällaisen vaivan kanssa ole yksin. Itse kävin hamstring leikkausoperaation läpi nyt kesäkuun alussa eli olen siis parhallani toipumassa oletettua suuremmasta leikkauksesta.Yllättävän moni arkiaskare on tuottanut alussa ongelmia, mutta luottavaisin mielin ajattelen kesää ja tulevaisuutta, etenkin lenkkeilyn suhteen!!! Lääkäri antoi luvan kunnon reippaaseen juoksulenkkiin JO joulukuussa... odottavan aika on pitkä :). Mielelläni jaan ajatuksia, jos niistä olisi jollekin apua...

Mä ainakin mielelläni kuulisin lisää! Eli miten kipeytyi (pikkuhiljaa vai yhtäkkiä) ja kuinka pitkään oireili ennen leikkausta? Millaisia löydöksiä magneettikuvassa? Kuka leikkasi? Siinäpä "pari" kysymystä näin alkuun. :D

Toi puoli vuotta sanottiin mullekin toipumisajaksi. Mutta saatko kokeilla hidasta juoksua jo aiemmin? Mulle puhuttiin kahdesta kuukaudesta.

Tsemppiä toipumiseen!

Guest Rekisteröimätön

Uskomatonta. Etsin apua ihan muuhun vaivaan ja hamstring-sana oli niin mielenkiintoinen, että tuli avattua tämä ketju ja samalla löydettyä nimi itseäni vaivanneeseen ongelmaan. Oma kipuiluni alkoi aikoinaan liukastumisena, mutta koska en kaatunut, en edes ajatellut lääkäriin menoa. Pahinta kipua kesti muutaman viikon ja istumiskipu alkoi tämän jälkeen samassa kohdassa. Jossain vaiheessa kävin lääkärissä, mutta hän oli sitä mieltä, että kyse on vain revähdyksestä ja kipuilu kyllä loppuu aikanaan.

Tuosta liukastumisesta on jo neljä vuotta ja nykyään istumiskipu ilmoittelee itsestään enää kerran parissa kuukaudessa, mutta alussa se oli niin paha, että autolla ajaessani jouduin pysähtymään jaloittelemaan parinkymmenen minuutin välein. Se oli todella turhauttavaa, koska jouduin ajamaan tuhansia kilometrejä kuukaudessa.

Olisinpa vain silloin aikoinaan tajunnut paremmin ajaa omaa asiaani ja käynyt muullakin kuin yleislääkärillä, olisin saattanut säästyä monelta tuskalliselta hetkeltä.

Guest Miukumauku

Jep, no mä olin ehkä varottava esimerkki siitä, että se suomalainen sisu ei ole aina hyväksi. :(. Ongelmat alkoivat ehkä kolmisen vuotta sitten. Aluksi luulin, että takareisi on vain jumissa lenkkeilyn takia ja varasin ajan muutamallekin hierojalle. Heidän kommenttinsa oli ettei takareidessä mitään jumia ollut... niinpä jatkoin vain venyttelyä" hampaat irvessä". Tuo venyttely teki niin kipeää , että vedet valui silmistä (lähes). Jälkeenpäin lääkäri sanoi,että tuo venyttely teki vaivaa vain pahemmaksi. Mun kohdalla tämä vaiva alkoi kovan rasituksen myötä pikkuhiljaa ja siihen päälle pari kompurointia juoksulenkillä. Viime vuoden joulukuussa vasta menin lääkärille,alkuvuodesta magneettikuvat, jossa näkyi, että molemmilla puolilla on muutosta. Viimeistään tässä vaiheessa moni olisi varmasti luovuttanut lenkkeilyn suhteen, minä en. Vaikkakin liikkuminen oli jo hyvinkin ongelmallista, vasemman jalan liikerata oli aivan väärä (jalan liike lähti ylhäältä lonkasta eikä normaalisti lonkan koukistajasta), koko jalka oli kääntynyt ulkosyrjälle, joka kulutti kengän pilalle.

Minut leikkasi tamperelainen lääkäri, Tero Järvinen. Aivan loistava alansa asiantuntija, voin kyllä lämpöisesti suositella kaikille!!!

Tällä hetkellä odotan innolla ensi viikkoa... saan vihdoin jättää kainalosauvat pois!!!! Kuusi viikkoa määrättiin niitä käyttämään ja sisukkaasti olen tuota määräystä totellut. Haluan tuon jalan kuntoon. :).

Tässä taas muutama ajatus, lisääkin voin jakaa, jos tarvis...Aurinkoisia kesäpäiviä !!!