Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Nanouk83

Juokseminen kylmässä

Recommended Posts

Sunnuntaina meni 18km -23 asteessa kevyesti lönkötellen. Eilen läksin 10km lenkille, taas oli -23 mittarissa. Juoksu "ei tuntunut missään", joten päätin ottaa vetoja, takaraivossa kyti huoli kun viime viikolla pääsin treenaamaan vain kolmesti kiireitten takia. Siispä vetoja ja vauhtia lisää. Kolmannen n. 400m vedon jälkeen kurkkuun ja keuhkoputkiin alkoi sattua ja vedot oli pakko lopettaa. Nieluun sattuu edelleen, ja muutenkin on veto veks, kuin olisi lentsu tulossa.

Että sitä osaa olla pöljä! Tästedes katson tarkemmin mitä teen pakkasilmoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on talvijuoksukokemusta vasta tältä talvelta, mutta ainakin näillä reilun 20 asteen pakkasilla juokseminen on tuntunut vielä ihan hyvältä. Olen juossut viime viikkoina 10 - 16 kilsan lenkkejä, eikä vielä kertaakaan ole tullut kylmä. Mulla on pakkaslenkeillä yleensä tekninen kerrasto, pitkähihainen juoksupaita/mikrofleece ja Craftin hiihtopuku (joka on ihan järkyttävän ruma). Jalassa on villapohjaiset sukat, tavalliset lenkkarit ja säärystimet lämmittämässä nilkkoja (supertekniset, itse neulotut). Mulle suurin ongelma on ollut kasvojen suojaaminen viimalta, mutta tämä ongelma ratkesi kunnollisella kommandopipolla. Toinen ongelma on sitten silmälasien käyttö. Pakkasilla ne eivät pelkästään huurru vaan jäätyvät ihan kunnolla, jolloin näkyvyys on todella huono. Olenkin joutunut juoksemaan ilman laseja, mikä on vähän tympeää, kun näköni on kuitenkin melko huono. Piilareiden hankinta on harkinnassa. Hengittäminen on tietysti vähän raskaampaa näillä pakkasilla, mutta mulla ei ole tapana tehdä muutenkaan mitään kovin tehokkaita treenejä, vaan kilometrivauhti on 5 - 6 minuuttia.

Sitähän sanotaan, että kuva vastaa ainakin kuuttasataa sanaa. Tässäpä siis eilisen lenkin (-20 ja risat, matkaa 10 km) jälkeen otettu kuva, joka kertonee jotain pakkasjuoksun syvimmästä olemuksesta:

post-14401-14304185200519_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään tuli käytyä pikku 5km lenkki -28 asteen pakkasessa ja Maanataina 10km -26 asteessa. Ei muuta ongelmaa kuin lenkkarit menee käyttökelvottomaksi .. Ne kun menee ihan käppyrään ja tosi koviksi, aivan kuin puukengillä juoksisi..Uskokaa tai älkää ,pakkasjuoksu kehittää kuntoa kovasti ja nopeaan , siis mulla on näin käynyt .Hapenottokyky paranee.Ei mitään tieteellistä todistetta mut mitä sykemittariin on uskominen niin selvää kehitystä heti tapahtuu mm: Sykkeet samalla laskee ja vauhti nousee, eikä rasitus ole kova.No, ei kyllä tule hikikään samalla tavalla.Yhteenveto ,jos on vähääkään astmaa tai jotain muuta hengitystie sairauksia niin en suosittele pakkasjuoksua, muuten kyllä varauksin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löfflerin windstopper-talvitrikoot on kyllä parasta mitä pakkasilla voi päälleen laittaa. Tänään -20°c + etelärannikon tuuli, eikä tullut vilu vaikka ala ei ollut kuin bokserit ja päällä säärystimet. Muutoin yhdyn edellisiin; useita ohuita kerroksia ja rauhallista lenkkiä. Ja ainiin, käsille tarpeeksi lämmintä, muuten on erittäin ikävä juosta. Ja kun asun paikkakunnalla, jossa tuulee enemmän tai vähemmän aina, niin windstopperit ovat kyllä pop oikeastaan koko vartalon alalla.

Ensi viikolla onneksi lauhtuu! c:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuokin on kiinni missäpäin suomea asuu. Esim viime hiihtolomalla tahkolla -25 - -30 ei haitannu rauhallisia pk-lenkkejä juosten tai hiihtäen. Mutta täällä etelässä saattaa jo -20 olla purevan tuntunen. Mutta kuten hattis sanoi talvijuoksu on kiinni pukeutumisesta. Mielummin juoksen -25 kuin +30.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä tuo kylmyys ole tuntunut itseäni haittaavan. On tullut juostua aina pitkiksestä tonnin vetoihin vaikka pakkasta on ollut päälle -20. Ennätys taitaa olla viime vuodelta, kun kävin lenkillä -34 asteen pakkasella ;). Alla on yleensä tekninen kerrasto, normi hikikerrasto, t-paita, parit pitkät bokserit ja juoksupuku. Jaloissa pidän yleensä säärystimiä ja olen onnistunut löytämään hyvät lapaset jotka pitävät kädet lämpiminä kovillakin pakkasilla. Kylmän ilman hengittäminen on täyttä myrkkyä, astman takia. Käytänkin pakkasilla yleensä kauluria, kypärälakkia, sekä Psolarin hengityssuojainta. Yleensä sisätiloissa on kovempi vilu kuin lenkillä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko fiksua pitää jotain pakkasrajaa vai juoksetteko te muut kuinka kylmällä säällä tahansa?

Entäs pukeutuminen, miten varustaudutte?

Kylmin, millon olen kympin lenkille lähtenyt, on ollut viime talvelta -33. Ei ollut kylässä juoksumattoa mitä hyödyntää :nevreness: mutta toisaalta, ei mulla oikeastaan ole pakkasrajaa. Ehkä toi oli kumminkin aika maximaalinen keli..

Mitä pukeutumiseen tulee, niin musta se on jokaisen kohalla oma hlökoht juttunsa. Jotkut vetää vähemmissä kuteissa, jotkut enemmissä. Ittelläni on tuulen- vedenpitävä all-year-round-juoksuasu, jonka alla Craftin tekninen alusasu, kompressiosukat jaloissa (onmuutenlämpimät!) ja yleensä näillä yli -20 keleillä ohut t-paita vielä pitkähihaisen aluspaidan päällä. Aijooniin - lisäks nilkkoja suojaamassa äiskän neulomat säärystimet! :smug: Ne on kyllä joka lenkillä näin talviaikaan paikallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just tulin lenkiltä. -30c 1.20 hölkkää metsäpoluilla ja moottorikelkkaurilla. Rauhallista ja kaunista. Hiki tuli. Ainoa ongelma kovalla pakkasella on hengitysilman kylmyys. Mitään rättiä tms. en pysty suun edessä pitämään. Ahistaa heti ja liikaa. On vain mentävä rauhallisesti. Sisällä en pysty juoksemaan. Minulle juoksu on ehdottomasti ulko- ja tarkemmin ehkä luontoliikuntalaji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän se juoksu onnistuu kylmässä siinä missä muissakin olosuhteissa. Itselläni on alla Helly Hansenin merinovillakerrasto ja sen päällä sitten tarpeen mukaan muita rytkyjä. Vauhtihan siinä toki hidastuu, mutta eipä tässä talvella vielä mikään hirveä paniikki VK-lenkkien kanssa olekaan ja ne vähäiset voi sitten juosta hallissa. Buffia pidän suun edessä, mutta aika usein otan sen joksikin aikaa pois ja laitan taas uudestaan. Eipä tuo kylmä hengitysilma hitaasti juostessa pahemmin haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuntuu tulevan kurkku kipeäksi, jos juoksee/hiihtää kovempaa kylmemmässä kuin -15 astetta. Rauhallisemmalla vauhdilla ei ongelmaa, mutta varmuuden vuoksi olen pitänyt kommandopipoa suun edessä. Alussa se tuntuu ahdistavalta, mutta pian siihenkin tottuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen juoksennellut nyt -25 asteessa ihan normaalisti (vaikkakin kankeasti), mutta pitkis mietityttää. Oma vauhtini on sen verran hidasta, että pidemmällä lenkillä tuppaa tulemaan vilu jos pysyttelee alle aerobisen kynnyksen. Miten siis hoitaa viikonlopuksi aikomani reilu 2h pitkis? Pistääkö vain yksi kerros enemmän päälle vai keksiä joku muu keino. 2h vesijuoksukaan ei kyllä yhtään nappaa. Sen verran tylsää se on.

Nyt on päällä merinovillakerrasto, microfleecekerrasto ja tuulenpitävä hiihtopuku. Päässä silkkikypärämyssy ja pipo sekä suun edessä fleecekauluri. Käsissä paksuimmat mahdolliset rukkaset sisähanskoilla varustettuna ja nilkkojen suojana säärystimet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy