Jump to content
Juoksufoorumi.fi

5 viikon väli aloittelijalle

Pekka66
 Share

Recommended Posts

Hei

Onko aloittelijalla mitään mahdollisuutta juosta 5 viikon välein kahta Marathonia.

Ilmottauduin Berliiniin (24.9) (tulee olemaan 1. marathonini) ja nyt näin kiinnostavan ilmoitukset (Kunnon rakentajat = rakennuslehden marathon-porukka) on lähdössä Dubliniin Lokakuun loppuun.

Olen nyt tämän kesäkauden juossut enemmän tai vähemmän (viime vuonna aloittelin).

Parhaillaan juoksen pari viikkoa n. 60km / viikko + joka kolmas n. 30km/viikko.

Tavoitehan ei ole muuta kuin läpipääsy juosten.

Eli onko mitään mahdollisuuksia ?

Terveisin

Pekka

Viidessä viikossa ehtii palautua. Joissakin valmennusoppaissa suositellaan pitämään kolme viikkoa lepoa tai vain hyvin kevyttä harjoittelua ennen kuin aloittaa uuden kovan harjoitusjakson. Finnish Marathon Runnersin sivulta (www.tossu.com) löytyy kuitenkin harjoitusohjelmat 2,4,6 ja 8 viikon väliin ennen seuraavaa maratonia. Kahden ja neljän viikon ohjelmat sisältävät lähes pelkkiä palautteluharjoitteluja, kuuden viikon ohjelmaan sisältyy jo yksi pitkä lenkkikin.

Itse palauduin jonkinlaiseen puolimaratonin juoksukuntoon kaksi viikko Tukholman maratonilta, mutta ensimmäistä pitkää 30 lenkkiä ajattelen vasta ensi viikon loppuun.

Syksyn maratoneissa on se hyvä puoli, että silloin keli yleensä suosii toisin kuin nyt Forssassa, jossa helle vei kyllä juoksuhalut niin, että taidan jättää HCM:nkin väliiin, koska sekin on todennäköisesti hellemaratoni. Berliiniä voin suositella. Olin siellä viime syksynä ja kyllä tuollainen todellinen massamaratoni (noin 40 000 osallistujaa ja satojatuhansia katsojia ja kymmeniä bändejä reitin varrella) kannattaa kokea ainakin kerran elämässä. Tuhkholmassa pääsee tosin lähelle samaa tunnelmaa, mutta Berliinin hyvä puoli on se, että reitti on yhtenäinen ja katsottavaa on enemmän - mäkiä tosin vastaavasti on vähemmän.