Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Punttireeni ja mara alle 4h

malinuaa
 Share

Recommended Posts

Olen 28vuotias mies ja harrastanut punttausta kymmenisen vuotta. Vuosi sitten aloin myös juoksemaan ja juoksin viime kesänä kaksi puolikasta.

Ensimmäinen puolikas meni aikaan 1:56 ja toinen 1:48. Nyt olisi tavoitteena juosta eka maraton 28.4 ja alle 4h aikaan.

Olen katsellut tuota Sepon maraton alle 4h ohjelmaa, mutta itselläni ei ole mahdollista reenata enempää kuin 3 krt viikossa juoksua, koska käyn 2krt viikossa

salilla. Sali reenistä en pysty tinkimään pois enään yhtään, koska haluan pitää sielä saavuttamani tulokset mahdollisimman hyvin.

Minkälaisella ohjelmalla kannattaisi lähteä liikkeelle, että 4h alittuisi ja onko se ylipäätään mahdollista?

Aikaisemmin olen reenannut salilla bodytyyliin 3krt viikossa ja juoksua 2krt viikossa.

Voihan sitä koittaa miten miehen käy. Puota tuosta 4h ohjelmasta yks lenkki per viikko pois. Pudotettava lenkki voi olla peruskestävyyslenkki tai sitten joku vauhtikestävyyslenkki, ihan fiiliksen mukaan. Tärkeintä on ettet puota pitkää lenkkiä pois kuvioista :) Ihan hyvät mahdollisuudet sulla on onnistua kun tuo puolikas on mennyt noin selvästi alle 2h

Hyvät mahdollisuudet on. Itsekkin poikkesin aiemmin 2-3 kertaa salilla ja juoksin x3 viikossa. Alle 4h pääsin vasta kun juoksin viikossa kolme erivauhtista lenkkiä. Pitkänlenkin hitaasti, pk lenkin ja maratonvauhtisen lenkin (lopussa kovempaakin). Pitkis oli 20-28km ja nuo kaksi nousevasti kisaa kohti 8-14km (muistaakseni). Eli itselle auttoi tuo eri vauhtejen mukaan ottaminen selvemmin. Aiemmin oli aika tasapaksua ja liian kovavauhtista hölkkää kaikki lenkit...

Itselläni on hieman samankaltainen tilanne. Viime kesänä juoksin puolikkaan 1:48 ja nyt olisi tarkoitus olisi juosta maraton toukokuun lopussa alle 4h, mutta tahtoisin käydä salilla sen 2 krt per viikko. Mitä mieltä täällä ollaan noin yleisesti tuosta sepon alle 4h ohjelmasta? Mitä arvelette, onko epärealistista ajatella juoksevansa Sepon ohjelman mukaan 4 krt viikossa, minkä lisäksi kävisi 2 krt viikossa salilla tekemässä punttitreeniä ja pitäisi yhden lepopäivän.

Ei ole ollenkaan epärealistista. Itse juoksin viime keväänä hieman Sepon ohjelmaa muokaten 4 krt viikossa ja kävin 2 krt viikossa salilla. Välillä tein niin, että juoksin pk-treeninä salilta kotiin, niin sain tavallaan toisenkin lepopäivän viikkoon. Minulla kyseessä oli ensimmäinen juoksuohjelmani ja maratonini, joka meni sitten selvästi alle 4 tunnin.