Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Naruhyppely


_API_
 Share

Recommended Posts

Harjoituskappaleen kulutus naruhyppelystä wikipediassa ei vaikuta olevan ihan kartalla? Vai enkö vaan osaa lukea sitä mitenkään päin.. Mitäs mieltä olette naruhyppelystä lajina ja harjoituksena juoksijalle?

Skipping as exercise

Skipping is an activity not only suited for competition or recreation, but also for a cardiovascular workout, similar to jogging or bicycle riding. This aerobic exercise can achieve a "burn rate" of up to 700 calories per hour of vigorous activity, with about 0.1 calories consumed per jump. Ten minutes of jumping rope is roughly the equivalent of running an eight-minute mile. Jumping rope for 15–20 minutes is enough to burn off the calories from a candy bar.[3] Skipping can avoid the knee damage which may occur during running, since the impact of each jump or step is absorbed by both legs. Skipping also helps strengthen the arms and shoulders. This combination of an aerobic workout and coordination-building footwork has made jumping rope a popular form of exercise for athletes, especially boxers, amateur wrestlers and professional wrestlers. Individuals or groups can participate in the exercise, and learning proper jump rope technique is relatively simple compared to many other athletic activities. The exercise is also appropriate for a wide range of ages and fitness levels. Jumping rope is particularly effective in an aerobic routine combined with other activities, such as walking, cycling, or running. Many badminton players and tennis players around the world jump rope to increase their endurance for competitions.

Competition

Jump rope is an organized competitive sport, though most people who live in an area without a team may not be aware of this. Athletes compete in individual and team events using single ropes or double Dutch. In freestyle routines, jumpers have a set time limit to demonstrate a combination of skills in four categories- footwork, strength, multiple unders and rope manipulations; in many competitions these are choreographed to music. During the speed events, athletes try to complete as many jumps as possible within a particular amount of time. For example, the world record for 30 second speed is 200 jumps, set by Jolien Kempeneer.[1] The FISAC-IRSF World Jump Rope Championships are held in July every other year. In 2006 Toronto, Canada hosted the event and in 2008 it was held in Cape Town, South Africa. In 2010, it was in London, England. The 4th Asian Rope Skipping Championship was held on 9 February 2007 at the Talkatora Indoor Stadium, New Delhi, India, organized by the Rope Skipping Federation of India. Jump rope exhibitions are also frequently staged at events such as festivals, charity functions, and sporting half-time shows.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Jonkun verran aikoinaan pomppineena ja nyt taas uudelleen lajin löytäneenä, uskon tämän olevan tosi tehokas treenimuoto pohkeille ja jalkapöydän lihaksille. Varsinkin ilman kenkiä hyppiessä. Tein nyt kaksi päivää putkeen 3 x 5min hyppyreeniä, josta jälkimmäinen oli jo tosi hankala, kun pohkeet oli vielä edellisestä jumissa. Nyt välipäivän jälkeen, kun pitäisi jatkaa tänään hyppyharjoituksia on vielä jalkapöydät arkoja noista kahdesta reenistä! Kovaa hommaa sano, mutta kaippa toi taas tosta, kunhan vaan tottuu lajiin uudelleen ("sillä se lähtee, millä on tullutkin").

Link to comment
Share on other sites

Tässäkin rasituksen määrä (kuten juoksussa) lienee enemmän riippuu pyöritysnopeudesta kuin ajasta. Toki varmasti tuntuu jos puoli tuntia hyppelee, oli vauhti mikä tahansa. Itsehän en ole narua pyöritellyt pitkään aikaan, mutta junnufutisajoilta muistelisin, että tätäkin tehtiin osana kuntopiiriä minuutin parin pätkissä ja pyöritysnopeuden muistaakseni piti olla siellä 130/min lukemissa. Pitäisi varmaan käydä hommaamassa naru kaupasta ja testaamassa miltä tuntuu ja vieläkö vanha osaa hyppiä.

Link to comment
Share on other sites

Naruhyppelyn rasitus taitais mennä Cassinin käyrän näköiseksi, jos sitä alkais piirtelemään.. :)

Eilen tuli taas pompittua, mutta täytyy kyllä sanoa, että olis jo eilen pitäny tajuta ottaa vähän pienempiä sarjoja. Toi 3x5min on saakelin pitkä aika pomppia ja jos sillä aloittelee pitkähkön tauon jälkeen saa varmana jalat jumiin ja kipeäksi.Tekniikka kuitenkin on hyvin hallussa edelleen ja erikoisemmatkin temput onnistuvat vielä hienosti. Seuraava sarja tulee olemaan ehkä 5 x 2 min. Korkeintaan 2min, pitäisi ehkä olla vielä vähemmän, mutta opetellaan nyt tätäkin taas kantapään kautta..

Link to comment
Share on other sites

Tästä ketjusta innostuneena lämmittelin tänään salilla naruhyppelyllä. Olipas se raskasta hommaa! Hypin 3 x 1 min ja jo siinä ajassa sai sykkeet nousemaan. Pyöritysnopeus noin 120 - 130/min. Naru oli mulle hiukan liian pitkä, ja se aiheutti joka sarjaan yhden stiplun. Ensi kerralla voisin yrittää hyppiä vähän enemmän, vaikka nousevan sarjan 1 - 1.5 - 1.5 -2 min.

Kivaa!

Link to comment
Share on other sites

Tästä ketjusta innostuneena lämmittelin tänään salilla naruhyppelyllä. Olipas se raskasta hommaa! Hypin 3 x 1 min ja jo siinä ajassa sai sykkeet nousemaan. Pyöritysnopeus noin 120 - 130/min. Naru oli mulle hiukan liian pitkä, ja se aiheutti joka sarjaan yhden stiplun. Ensi kerralla voisin yrittää hyppiä vähän enemmän, vaikka nousevan sarjan 1 - 1.5 - 1.5 -2 min.

Kivaa!

Hyvä hyvä! Kiitos sinun, teki mieli tänään jatkaa tätä uudestaan löytynyttä vanhaa hyvää harrastetta.

Jos ei vielä ole kokeillut, niin ehdottomasti kyllä kannattaa!

Link to comment
Share on other sites

Olipas hauska ketju ja piti ihan avata, kun paikallisessa aviisissa vasta kirjoitettiin naruhyppelykisoista

http://www.pohjolansanomat.fi/PS-Uutiset/1194715762033/artikkeli/keminmaassa+maailmanmestarit+ratkotaan+hyppimalla.html

Njaa, itte asiassa tässä puhutaan hyppynarujuoksusta..

Häätyy muuten ottaa omaanki salilämmittelyyn tää pitkästä aikaa!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Uusimmassa (3/2012) Juoksija-lehdessä on juttua naruhyppelystä.

Mä olen hyppinyt narulla salilla läpi talven. Olen korvannut pohjetreenit hyppimällä. Yleensä teen 3-6 minuutin settiä. Hiukan masennuin tuosta lehtijutusta, siinä määrät ja tehot oli ihan muuta kuin mulla. Jutun mukaan 140-150 kierrosta on teholtaan reippaan alarajoilla. Mulla kierrosnopeus on hiukan pienempi ja tehot reippaan ylärajoilla. Kahta minuuttia pidempää en ole koskaan jaksanut hyppiä, kun pohkeet on hapottanut lopullisesti. Täytynee kiinnittää huomiota hyppytekniikkaan. Naru on ainakin hurjasti liian pitkä, ehkä sillekin pitää tehdä jotain.

Mutta kiva huomata, että naruhyppely sopii muidenkin mielestä juoksijan treeniksi!

Link to comment
Share on other sites

En ole huomannut koskaan mitata kierrosnopeuksia ja aikaa. Yleensä hypin parin biisin verran lämittelyksi ennen salitreeniä. Kun on parin tunnin sali varattu, saatan hyppiä enemmänkin. Hyppiminen on minusta tylsää sinsänsä, joten teen ensin tasajalkaa tiheästi ja sitten jotain sellaista, että 10 vasemmalla, 10 oikealla ja tätä yhden biisin. Sitten jotain taaksepäin hyppyä ja jos jumppasali on tyhjänä ja on tilaa niin kunnon loikkia narun kans. Nuoriso kulkee paljon matkassa salilla ja jumppasalilla mun kans ja meillä on ollut hauskoja hyppiskisoja ja luovia hyppimisen muotoja ihan leikkimielisenä. Naruhyppely on just siksi sellainen kiva laji, että siihen innostuu nuorisokin mukaan. Toinen hassu laji on ollut kahvakuula, jonka olen ottanut metsään matkaan ja sitä on vedetty ja heitetty hankeen piiloon ja porukalla etsitty sieltä hangesta ja metsästä yms.

Kivoja koko perheen leikkimielisiä puuhasteluja.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy