Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hiljainen, halpa, kohtuullisen pieni läppäri?

cokekola
 Share

Recommended Posts

Olkkarissa oli vanha sotaratsu IBM:n R51 surffikoneena sohvakäyttössä. Se lakkasi toimimasta: virtakytkimestä painaessa akun ledi välähtää lyhyesti, mutta muuta ei tapahdu. (Ehdotuksia ehjäämiseksi otetaan vastaan.)

Nyt tarvitaan kuitenkin todennäköisesti jokin korvaava vempain. Toivotut ominaisuudet läppärille, suurin piirtein tärkeysjärjestyksessä, ovat:

1. edullinen

2. edullinen

3. hiljainen

4. pienehkö (mutta vähintään 13")

5. tehoa ei paljon tarvita, käyttö lähinnä surffailuun ja meiliin

Olisiko joku sattunut näkemään jossain alennusmyynnissä jonkin huipputarjouksen?

Voisiko olla että laturi ja akku ovat pimahtaneet? Akku irroitettuna (ja asianmukaisesti kierrätettynä) ja uudella laturilla varustettuna läppäri voisi siinä tapauksessa palvella vielä pitkään silloin kun olet virtajohdon pituuden päässä lähimmästä pistorasiasta.

Kriteerit täyttävä läppäri kiinnostaisi kyllä minuakin.

Voisiko olla että laturi ja akku ovat pimahtaneet? Akku irroitettuna (ja asianmukaisesti kierrätettynä) ja uudella laturilla varustettuna läppäri voisi siinä tapauksessa palvella vielä pitkään silloin kun olet virtajohdon pituuden päässä lähimmästä pistorasiasta.

Kriteerit täyttävä läppäri kiinnostaisi kyllä minuakin.

Ei auttanut akun irroittaminen, eikä toinen laturikaan. Todella merkillinen ja ärsyttävä vika. Olisi edes täysin mykkä, mutta kun se antaa tuon minimaalisen pienen "lupauksen" käynnistymisestä. Tämä oli siitä mukava kone, että vaikka kokoa ja painoakin oli ehkä himpun liikaa, niin tuuletin oli todella hiljainen, päinvastoin kuin monissa nykyläppäreissä.

Joten uusi (tai käytetty) hiljainen laite vanhan tilalle on edelleen etsinnässä.

Useimmissa läppäreissä on se ärsyttävä piirre, että virtajohdon "pistorasiassa" koneessa on keskipiikki suoraan kiinni emolevyssä. Vanhoja läppäreitä käytetään usein virtajohto kiinni koneessa (kun akku on jo niin huono) ja liitin jatkuvasti rasittaa tuota keskipiikkiä jos vaikka istutaan sohvalla, jolloin vähitellen juotos heikkenee tai irtoaa. Oikea tapa olisi, että virtaliitos olisi kokonaan laitteen kotelossa, josta se vietäisiin langalla emolevylle.

Olen pari konetta avannut ja korjannut saman vian. (Vaimo ei ekalla kerralla uskonut, että laite enää koskaan toimii, kun oli nähnyt sen osina keittiön pöydällä.)

Käyttämättömänä akku virkistäytyy jonki verran, että käynnistynappulaa painamalla saattaa ledi vilahtaa, mutta muutoin ei virta riitä, kun mahdollisesti em. syystä akku ei lataudu.

Virtapistoke voi olla hajalla. Ei lataa akkua sen takia. Mulla oli sellainen kahden tonnin läppäri, joka oli 3v jälkeen edelleen loistavassa kunnossa, kun tuli tuo vika. Sitä ei kannattanut korjata.

Pidän läppäreitä vähän turhina kapistuksina. Painavat aika paljon ja kevyemmätkin vievät aika paljon repussa tilaa, jos lähtee johonkin reissuun. Eli siis melkein suosittelen valitsemaan joko pöytäkoneen, jossa on kunnollinen iso näyttö tai sitten vaihtoehtoisesti jonkun miniläppärin tai tabletin, jonka voi ottaa kätevästi reissuun. Itse käytän nykyisellään tuollaisessa sohvakäytössä Samsungin miniläppäriä, joka on kevyt, vähän vimpulaosista rakennettu, mutta halpa eli maksoi 400 euroa. Nykyisellään niitä saa jo kolmellasadalla, joten kun se kestää reissussa rähjääntyessään korkeintaan sen 3 vuotta (itse maksoin jo kerran 180 euron korjauksen, kun junassa vieressäni istunut läikytti sen päälle kahvia ja vaikka kuivasi kahvin pois niin näppäimistö hajosi/sekosi myöhemmin samana päivänä) niin on turha maksaa jotain paria tonnia. Varsinkin kun kalliimpi on yleensä isompi ja painavampi.

Useimmissa läppäreissä on se ärsyttävä piirre, että virtajohdon "pistorasiassa" koneessa on keskipiikki suoraan kiinni emolevyssä. Vanhoja läppäreitä käytetään usein virtajohto kiinni koneessa (kun akku on jo niin huono) ja liitin jatkuvasti rasittaa tuota keskipiikkiä jos vaikka istutaan sohvalla, jolloin vähitellen juotos heikkenee tai irtoaa.

Nimenomaan. Mä käytän himassa uutta tai vanhaa aina virtajohto kiinni koneessa, koska silloin se kone voi olla pöydällä koko ajan päällä ilman, että se sulkee itse itsensä ja näyttökin on max performancella automaattisesti ilman, että pitää manuaalisesti itse säätää. Se on pikemminkin poikkeustilanne, jolloin käyttäisin ilman virtapiuhaa.

Nimenomaan. Mä käytän himassa uutta tai vanhaa aina virtajohto kiinni koneessa, koska silloin se kone voi olla pöydällä koko ajan päällä ilman, että se sulkee itse itsensä ja näyttökin on max performancella automaattisesti ilman, että pitää manuaalisesti itse säätää. Se on pikemminkin poikkeustilanne, jolloin käyttäisin ilman virtapiuhaa.

Mullakin on aina virtapiuha kotona läppärissä kiinni. Akku tosin on "hyllytetty" ja sitä käytetään vain tarvittaessa.

Useimmissa läppäreissä on se ärsyttävä piirre, että virtajohdon "pistorasiassa" koneessa on keskipiikki suoraan kiinni emolevyssä. Vanhoja läppäreitä käytetään usein virtajohto kiinni koneessa (kun akku on jo niin huono) ja liitin jatkuvasti rasittaa tuota keskipiikkiä jos vaikka istutaan sohvalla, jolloin vähitellen juotos heikkenee tai irtoaa. Oikea tapa olisi, että virtaliitos olisi kokonaan laitteen kotelossa, josta se vietäisiin langalla emolevylle.

Olen pari konetta avannut ja korjannut saman vian. (Vaimo ei ekalla kerralla uskonut, että laite enää koskaan toimii, kun oli nähnyt sen osina keittiön pöydällä.)

Käyttämättömänä akku virkistäytyy jonki verran, että käynnistynappulaa painamalla saattaa ledi vilahtaa, mutta muutoin ei virta riitä, kun mahdollisesti em. syystä akku ei lataudu.

Tätähän täytyy kokeilla, kunhan vain ehtisi askartelemaan. Ennestään on pajalla jonossa XBMC-mediasoittimeen lisättävä vga-liitin sekä yksi keskeneräinen vähän laajempi projekti (http://flautissimo.wippiesblog.com/sahkopuhaltimet/haahuilun-proto/). Mutta ehkä tämä ohittaa ne.

• 1 year later...

Osta Ipad + Logitechin ultrathin näppis kanneksi (ks. Youtube). Maksaa 600-800 e riippuen muistista.

Ei siis halvin vaihtoehto mutta keskihintainen.

Hankin Padin lähinnä opintoihin mutta siitä on tullut meidän ykköskone: läppäri ja pöytäkone saavat pölyyntyä rauhassa, kun pädi on vain niin älyttömän nopea ja näppärä. Sitä tulee käytettyä paljon muuhunkin kuin vain pc-juttuihin: luen tällä Hesarin ja muita lehtiä, luen kirjoja ja opintopapereita (pdf) ja lasten kanssa Skypetys on nyt mahdollista, kun voi mennä laitteen kanssa niiden perässä ja mummit ja papat näkevät ne leikeissään (ei noista vielä ole koneen ääressä istujiksi). Ja tuo kamerakin ottaa parempia kuvia kuin meidän pokkari (ilman salamaa!), joten tuossa paketissa saa vielä varsin pätevän kameran. Lopulta Ipad on melko halpa laite.

Ja tuota näppistä ei tarvitse, jollei kirjoittele 10-sormijärjestelmällä pitkiä esseitä kuten minä. Tämäkin teksti tuli nopeasti virtuaalinäppiksellä, joka toisinaan on paljon parempi kuin oikea.