Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Määräintervallit

HimPura
 Share

Recommended Posts

Taas on kysyttävää. Luin Hevoskuurista Storbackan haastattelun, tässä siis:http://www.hevoskuuri.fi/kestavyysjuoksu/1557-guy-storbacka-kello-kertoo-totuuden-harjoittelussa

Hänen luettelemansa harjoitussabluunat oli siis tällaisia:

20 x 300 m /1', 12 x 500 m /2', 10 x 600m /2', 6 x 1000 m/3' TAI: 8 x 1 km /2-3', 4 x 2 km /3', 3x 3km/3', 6-10 km TV-kova

Jos nyt wanha ja hidas alkaa leikkimään Urhelijaa, ja yrittää tehdä tuollaisia, missä järjestyksessä, kuinka usein, ja mistä se 80% vauhti noihin vetoihin lasketaan? Juostaanko kaikki samalla vauhdilla, ja vauhti paranee+ palautukset pitenee kauden mittaan?

Kokeilin ihan pöljyyttäni tuota 12x 500m ja suoraan kävelin nuo 2min palautukset. Aloitin hitaasti 12,5km/h vauhdista päätyen 14km/h -vauhtiin. Tunne oli helppo, syke kävi anaerobisella kynnyksellä, toki lopussa jalat alkoi olla aika pehmeät. Kannattaako noita yleensä tehdä PK- kaudella, tai onko vaikka TV kovat sitten syytä jättää vähemmälle?

p.s tylytystä haastattelussa tuo 5min- vauhdit on hukkaan heitettyä aikaa....meikäläiselle ihan mukavaa VK-vauhtia....:shocked:

Prosenttiosuudet määräytyvät sen mukaan, että mikä on kunkin matkan ennätysaika ja siitä sitten lasketaan tietyt vauhdit.

Session kaikki samanpituiset vedot juostaan samaa vauhtia, ei kiihtyvänä.

Kevättä ja kilpailukautta lähestyttäessä vauhdit kovenevat ja palautukset pidentyvät.

Jos kilpailusuoritus kestää 2-4 min, niin yli viiden minuutin vauhdilla tehdyt lenkit ovat hukkaan heitettyä aikaa.

Kannattaa miettiä näiden harjoitusten hyötyä jos kilpailusuoritus on pidempi.

Veikkaampa että 'vauhti' on vähän väärä termi ja sekuntikelloa rakastava muurari tarkoittaa kuinka monta prosenttia ennätysaika on vetoon kuluvasta ajasta.

Esim. jos ennätys on 400m/60s niin 80% vauhti on 400m/75s.

Mun matikalla tämä on kyllä ihan sama asia kuin 80% vauhti, mutta tuolla sinun esittämällä tavalla tavoiteaika on kyllä näppärempi laskea.

p.s tylytystä haastattelussa tuo 5min- vauhdit on hukkaan heitettyä aikaa....meikäläiselle ihan mukavaa VK-vauhtia....:shocked:

Uusimmassa Juoksiassahan oli juttu juuri noista Erikssonneista, taisivat juosta 800-3000m matkoja missä tuo 5min ei taida toimia kun palautusvauhtina, mutta kaipa tuo toimii myös pidemmille matkoille sillä joku niistä sisaruksista oli huvikseen kokeillut puolimaratoonia ekan kerran ja hups 1:22.

Hah, hyvin olen taas ymmärtänyt jutun, eli ihan päin seiniä. Nooh, ei se mitään, onneksi foorumi kertoo asian todenperät. Enhän siis todellakaan ole met edes kandidaatti tällaiseen harjoitteluun, kunhan kyselen. Tuo 80% - asia oli ihan uutta, ajattelin tosiaan kyse olevan jostain vauhdista, ei ajasta. Juu, muurarin juoksijat juoksee kovvaa. Kiitos kommenteista.

Minä mistään mitään tiedä, mutta netistä olen oppinut että ainakin jossain päin maailmaa juoksuvalmentajilla voi olla ihan oma tapansa laskea vauhtiprosentteja. Kisavauhti on 100%, hitaammat vauhdit <100% ja kovemmat >100%. Tämä ei ehkä vielä yllätä ketään, mutta jos 60 s/400 m on 100%, niin 80% on 72 s/400 m. Tai jos vauhti on 2.40 min/km, 80% on 3.12 min/km. Vastaavasti 110% on 54 s/400 m, Tai 110% on 2.24 min/km.

Mutta voi hyvinkin olla etteivät Storbacka tai suomalaiset valmentajat yleensä käytä ylläolevaa matematiikkaa.

Minä mistään mitään tiedä, mutta netistä olen oppinut että ainakin jossain päin maailmaa juoksuvalmentajilla voi olla ihan oma tapansa laskea vauhtiprosentteja. Kisavauhti on 100%, hitaammat vauhdit <100% ja kovemmat >100%. Tämä ei ehkä vielä yllätä ketään, mutta jos 60 s/400 m on 100%, niin 80% on 72 s/400 m. Tai jos vauhti on 2.40 min/km, 80% on 3.12 min/km. Vastaavasti 110% on 54 s/400 m, Tai 110% on 2.24 min/km.

Mutta voi hyvinkin olla etteivät Storbacka tai suomalaiset valmentajat yleensä käytä ylläolevaa matematiikkaa.

Prosenttilasku on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta suurelle osalle ihmisiä.

Toivottavasti kukaan ei käytä tuota matematiikkaa, koska silloin 0% tarkoittaisi 120s/400m tai 5.20 min/km noilla esimerkkiluvuilla.

Ihan sama tulos tulee käyttää sitten vauhtia (nopeutta) tai aikaa. 60 sekuntia on 80 % 75 sekunnista, ja nopeus 5,33 m/s (eli 400 m 75 sekuntiin) on 80 % nopeudesta 6,67 m/s (400 m 60 sekuntiin).

Joo. Olkoon täysi vauhti v1 ja harjoitusvauhti v2.

v2 = 0,8 * v1

Vauhti on matka jaettuna ajalla. Olkoon t1 täysivauhtiseen vetoon kulutettu aika ja t2 harjoitusvauhtiseen vetoon kulutettu aika.

s/t2 = 0,8 * s / t1

Jaetaan molemmat puolet matkalla (joka on tietysti sama)

1 / t2 = 0,8 / t1

Kerrotaan molemmat puolet t1:llä

t1 / t2 = 0,8 * t1 / t1

eli

t1 / t2 = 0,8

Kerrotaan molemmat puolet t2:lla

t1 = 0,8 * t2

Tadaa, täysivauhtiseen vetoon kulutettu aika on 80 % harjoitusvauhtiseen vetoon kulutetusta ajasta.

Toivottavasti kukaan ei käytä tuota matematiikkaa, koska silloin 0% tarkoittaisi 120s/400m tai 5.20 min/km noilla esimerkkiluvuilla.

Minä käytän, koska tuo on niin paljon helpompi laskea. Jos ennätys on 60 sekuntia, niin siitä 20% on 12 sekuntia. Tällöin vetovauhti on 72 sekuntia. Sen sijaan 60/0,8 on mun päässälaskutaidolla hankala, varsinkin kun tätä matematiikkaa pitää yleensä soveltaa usein sen minuutin mittaisen palautuksen aikana sykkeen takoessa kahta sataa.

Minä käytän, koska tuo on niin paljon helpompi laskea. Jos ennätys on 60 sekuntia, niin siitä 20% on 12 sekuntia. Tällöin vetovauhti on 72 sekuntia. Sen sijaan 60/0,8 on mun päässälaskutaidolla hankala, varsinkin kun tätä matematiikkaa pitää yleensä soveltaa usein sen minuutin mittaisen palautuksen aikana sykkeen takoessa kahta sataa.

Voisihan sitä ilmaista asian niin, että ennätysaikaan lisätään 20 %. Helppo laskea ja jopa insinööri ymmärtää.

Muokkaus: Niin tai jos uskoo Storbackaa, pitää lisätä tietysti 25 %.

Muokattu

Voisihan sitä ilmaista asian niin, että ennätysaikaan lisätään 20 %. Helppo laskea ja jopa insinööri ymmärtää.

Muokkaus: Niin tai jos uskoo Storbackaa, pitää lisätä tietysti 25 %.

Ja miksi emme uskoisi, koska hän ilmeisesti osaa laskea. Jos juostaan 80% vauhdilla, niin aikaa kuluu samaan matkaan 25% enemmän.