Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
bingley

'Päkiäjuoksu' ja normilenkkarit - missä ongelma?

Recommended Posts

^ Kerran verkkasin salilla juoksumatolla kun alkoi viereiseltä matolta kuulua hirveä töminä. Katsahdin sivulle että mistä monoista tuollainen ääni lähtee, niin kappas, kaverilla oli FiveFingersit. Juoksi pitkällä raskaalla kanta-askeleella melkein loikkien, ihmettelin mielessäni miten on edes mahdollista juosta tuolla tyylillä VFF:lla. Sattui polviin pelkkä katsominenkin. Itsellänihän oli myös fingersit jalassa, eikä kuulunut kuin kevyt tassutus ;) Ei se askel kaikilla vaihdu kannalta päkiällä paljain jaloin / paljasjalkakengällä, vaikka alusta olisi vähän kiinteämpikin.

Tuossa kai juoksuasennollakin merkitystä. Annoin silmieni lukea kirjasta Syntynyt juoksemaan, että asennon pitäisi olla etukeno, kuin vetäisi tavaraa perässään. Tuolloin kai jalka myös tulee hyvin alle eikä pääse kantapää edellä töksähtelemään. Kokemusta tästä siis ei (vielä) ole.

tänään joku veteli paljaalla..heh siis paljain jaloin areenalla, ja astu ihan puhtaasti kantapää edellä. Eli ei se nurmikkoakaan välttis vaadi, näköjään. Itte en areenalla paljainjaloin juoksisi. Niin ja se tempo meistä vielä ohi, eli arviolta 5-4.30 vauhteja vielä..

Hipposhallilla oli kanssa tiistaina joku likka treenaamassa paljain jaloin. Kuuskymppisiä se siinä ainakin juoksi.

Olen myös miettinyt viime aikoina tuota etukenoa, eikä se ainakaan itselle tunnu oikein luonnolliselta. Jotkut noista metodeista kuten ChiRunning tuntuisivat suorastaan perustuvan etukenolle. Mielestäni parhaalta tuntuu kuitenkin tuollainen melko suoraselkäinen asento, ei toki takakenoa sentään. Ylämäessä asento kyllä muuttuu etukenoisemmaksi ja samalla kädet osallistuvat enemmän.

Tuossa kai juoksuasennollakin merkitystä. Annoin silmieni lukea kirjasta Syntynyt juoksemaan, että asennon pitäisi olla etukeno, kuin vetäisi tavaraa perässään. Tuolloin kai jalka myös tulee hyvin alle eikä pääse kantapää edellä töksähtelemään. Kokemusta tästä siis ei (vielä) ole.

Olen joskus selittänyt itselleni, että etukenossa juostaan ilmanvastuksen voittamiseksi. Mites sitten matolla kun ei olekaan sitä, käännetäänkö mattoa pari astetta ylös, ettei tarvitse nojata eteen ja kaatua tyhjän päälle?

Mekaanisesti ajateltuna juoksijan tarvitsee vain kannatella oma painonsa ja voittaa ilmanvastus. Pystyasentoa kritisoivissa kommenteissa minua risoo se, että aina sanotaan eteen astumisen jarruttavan liikettä. Mut eihän se mitään jarruta, jos jalan liike kontaktivaiheessa on jo tasattu alustan nopeuteen.

Nappasin Dibaban "Best running technique ever" -hehkutetusta Youtube-videosta kuvan. Vaikka videon alkupuolella mainitaan, jotain et "nice forward lean, niin melko pystysuorassahan tuo juoksee. Erittäin hyvännäköistä juoksua kieltämättä! Varsinkin olkapäiden vertikaalinen liike on kyllä aika minimissään.

dibala.th.jpg

Tässä vielä videolinkki: www.youtube.com/watch?v=Pd1QvXJS9m4

Nappasin Dibaban "Best running technique ever" -hehkutetusta Youtube-videosta kuvan. Vaikka videon alkupuolella mainitaan, jotain et "nice forward lean, niin melko pystysuorassahan tuo juoksee. Erittäin hyvännäköistä juoksua kieltämättä! Varsinkin olkapäiden vertikaalinen liike on kyllä aika minimissään.

dibala.th.jpg

Tässä vielä videolinkki: www.youtube.com/watch?v=Pd1QvXJS9m4

Minun mielestäni D:n nilkka pronatoi, vaikka kantapää ei osu rataan. Tätähän joku tuolla aiemmassa kirjoituksessa pohti.

Ilman muuta nilkka pronatoi sekä kävelyssä että juoksussa. Tossa aiemmin pohdin, että mistä se johtuu. Sainkin erinomaisia vastauksia, ja perehdyin myös itse nilkan rakenteeseen. Pronaatiossa tapahtuu itse asiassa kolme liikettä: 1) ylemmän nilkkanivelen koukistus (dorsiflexio), 2) alemman nilkkanivelen kääntyminen ulospäin (eversio) ja 3) jalkaterän loitonnus (abduktio).

Voidaan siis sanoa, että nilkan liikettä ei synny ilman pronaatiota.

Oma komenttini tuosta etukenoudesta: Mitä nyt itse olen tässä läpsytellyt kohta puolitoistavuotta varvastossuilla ja vähän ilman kenkiäkin, niin ainakin minulla etukeno (jos nyt mikään etukeno) lähtee ennemmin lonkasta kuin yläselästä, vaikkakin semmoisen mielikuvan joskus otan itselleni, että selkäsuorassa yritän lähteä "kaatumaan" eteenpäin, jolloinka jalat lähtevät automaattisesti liikkeelle estämään tätä. Voisi sanoa että jalat yrittävät ottaa rintakehää kiinni. Vaikea selittää mutta se on auttanut minua kasvattamaan juoksunopeutta.